Volvo Trucksin uusimmassa konseptikuorma-autossa testataan kaukokuljetuksia varten kehitettyä hybridivoimansiirtolinjaa

28.02.2017 15.00
Volvo Trucksin konseptikuorma-auto on yhtiön ensimmäinen kaukokuljetuksia varten kehitetty hybridiajoneuvo. Tämän ja muiden entisestään parannettujen ominaisuuksien ansiosta polttoaineenkulutus ja CO2-päästöt pienenevät kaikkiaan noin 30 prosenttia.

Volvo Trucksin konseptikuorma-auto esiteltiin ensi kertaa toukokuussa 2016, ja nyt yhtiö on kehittänyt ja parannellut sitä entisestään. Uusien aerodynaamisten ominaisuuksien, parannetun vierintävastuksen ja keventyneen painon lisäksi uudessa versiossa on myös hybridivoimansiirto - ensimmäisten joukossa kaukokuljetuksiin tarkoitetuissa hybridikuorma-autoissa.

- Haluamme aina olla sähköajoneuvojen kehityksen kärjessä ja vähentää polttoaineenkulutusta sekä päästöjä niin paljon kuin suinkin mahdollista, Volvo Trucksin toimitusjohtaja Claes Nilsson kertoo. - Kun yhteiskunnassa siirrytään tulevina vuosina yhä enemmän uusiutuvaan energiaan, sähköautojen ja hybriditeknologian merkitys kasvaa todennäköisesti entisestään. Konseptiautomme voimansiirtolinjan kehitystyön tavoitteena on ollut kuljetusten tehokkuuden parantaminen ja kestävien kuljetusten edistäminen. Konseptiautosta saamme arvokasta tietoa ja kokemusta, jonka avulla voimme kehittää teknologiaa edelleen.

Hybridivoimansiirto toimii ottamalla talteen energiaa alamäissä, joiden kaltevuuskulma on yli yhden prosentin, sekä jarrutettaessa. Talteenotettu energia varastoidaan kuorma-auton akkuihin, ja sitä käytetään sähkömoottorin käyttövoimana tasaisilla teillä ja loivissa mäissä. Volvo Trucksin kuljettajaa tukevasta I-See -järjestelmästä on kehitetty erikoisversio erityisesti hybridivoimansiirtoa varten. Toiminto analysoi edessä olevan reitin mäet ja laskee kaikkein taloudellisimman ja tehokkaimman tavan hyödyntää sekä diesel- että sähkömoottoria ja optimaaliset ajankohdat talteenotetun energian hyödyntämiselle. 

Laskelmien mukaan kaukokuljetuksissa noin 30 prosenttia ajasta voidaan ajaa ilman polttomoottoria hybridivoimansiirtolinjan ansiosta. Polttoainetta säästyy näin 5-10 prosenttia ajoneuvon tyypin tai erittelyn sekä ajosyklin mukaan. Kokonaan sähkötilassa voidaan ajaa jopa 10 kilometriä, jolloin ajoneuvo ei tuota lainkaan päästöjä eikä juuri lainkaan melua.

- Kaukokuljetusten osuus koko kuljetussektorin energiankulutuksesta on tätä nykyä erittäin suuri. Hybriditeknologia antaa huomattavat mahdollisuudet polttoaineenkulutuksen ja päästöjen pienentämiseen, ja se onkin tärkeä askel tulevaisuuden ympäristötavoitteiden edistämisessä niin yhtiön kuin yhteiskunnankin kannalta, kertoo Volvo Trucksin ympäristö- ja innovaatiojohtaja Lars Mårtensson.

Volvo Trucksin uudessa konseptikuorma-autossa edeltäjämallin monia edistyksellisiä ominaisuuksia on kehitetty edelleen; esimerkiksi aerodynamiikka ja vierintävastus ovat entistäkin parempia, ja ajoneuvo on myös kevyempi. - Tämä on oivallinen kehittämis- ja testausalusta monille uusille kuljetusten tehokkuutta parantaville teknologioille, kertoo vastaava Volvo Trucks -projektipäällikkö Åke Othzén. - Osa uusista edistysaskelista on jo otettu käyttöön kuorma-autoissamme, ja osa otetaan käyttöön lähitulevaisuudessa. Hybridivoimansiirto perustuu osaltaan tietämykseen ja kokemukseen, jota meille on kertynyt Volvo Buses hybridi- ja sähköbusseista.

Faktat: Volvo Trucksin konseptikuorma-auto (Volvo Concept Truck)

- Volvo Trucksin konseptikuorma-auto on ruotsalaisen osan tulos, joka kuuluu Ruotsin energiaviraston ja Yhdysvaltain energiaministeriön yhteistyönä toteutettuun tutkimushankkeeseen.

- Yhdysvaltain energiaministeriön SuperTruck-ohjelmassa kehitettiin amerikkalainen SuperTruck-konseptikuorma-auto. Kehitys- ja tutkimusohjelman tavoitteena on edistää kaukokuljetusten tehokkuutta Pohjois-Amerikassa.

Faktat: Sähköhybridivoimansiirto

- Ottaa talteen energiaa alamäissä, joiden kaltevuuskulma on yli yhden prosentin, sekä jarrutettaessa. Talteenotettu energia varastoidaan kuorma-auton akkuihin, ja sitä käytetään sähkömoottorin käyttövoimana tasaisilla teillä ja loivissa mäissä.

- Volvo Trucksin kuljettajaa tukevan I-See -järjestelmän erikoisversio, joka on kehitetty hybridivoimansiirtoa varten. Toiminto analysoi edessä olevan reitin korkeusvaihtelut GPS-tietojen ja sähköisen kartan perusteella. Järjestelmä hyödyntää kehittynyttä algoritmia ja laskee näin tienpinnan korkeusvaihteluiden ja oletetun nopeuden perusteella kaikkein taloudellisimman ja tehokkaimman tavan hyödyntää sekä diesel- että sähkömoottoria ja optimaaliset ajankohdat talteenotetun energian hyödyntämiselle. 

- Laskelmien mukaan kaukokuljetuksissa noin 30 prosenttia ajasta voidaan ajaa ilman polttomoottoria hybridivoimansiirtolinjan ansiosta. Polttoainetta säästyy näin 5-10 prosenttia ajoneuvon ja ajosyklin mukaan.

11.12.2018 8.30Äänekosken biokaasulaitos Metsä Fibren omistukseen
10.12.2018 19.22Sawcenter Oy: Laitetoimittajan tekninen palvelu ja osaaminen tärkeässä roolissa
10.12.2018 19.01Suomalaista valaisinvalmistusta vaativiin käyttökohteisiin - 5Watts ZAURAC työvalot
10.12.2018 15.55Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 6200 tykkääjää - määrä huimassa kasvussa!
10.12.2018 11.30LNG-yhtiö Skangas vaihtaa nimensä Gasumiksi.
10.12.2018 11.04Assistorin ajoneuvologistiikkatoiminnot ja Uuttera yhdistyvät
10.12.2018 9.47Yrittäjä, varmista työttömyysturvasi ja nosta työtulosi vähintään 12 816 euroon
09.12.2018 20.11Mestarin matkassa - nuori puutavara-autoilija Jonna Matikainen näyttää hienoa esimerkkiä tekemisellään
09.12.2018 13.01Metsäteollisuus ry:n satavuotisjuhla päätti juhlavuoden arvokkaasti ja iloisesti
09.12.2018 12.55Bruttokansantuote kasvoi 0,4 prosenttia edellisestä neljänneksestä
09.12.2018 12.01Valmet toimittaa kuitukankaiden uudelleenrullaimen Papel Aralar -yhtiölle Espanjaan
09.12.2018 9.01Maakuntauudistuksen liikennelait eduskunnan käsiteltäviksi
08.12.2018 16.01Mi-Pe Oy tuottaa metsähaketta luotettavasti ja suurella volyymilla Eschlböck Biber -autohakkureilla
08.12.2018 15.10Jari Mononen nimitetty Scania Suomi Oy:n Keski- ja Itä-Suomen aluejohtajaksi
08.12.2018 9.35Kevyt , luja, ja tilava raskassarjalainen : - XXL 10.9 aero !!!
08.12.2018 9.33Työsuhdeautoista vipuvoimaa vaihtoehtoisiin käyttövoimiin
07.12.2018 19.11Metsäkoneyhtymä Aittamäki Oy: Metsäkoneurakointia kolmannessa polvessa
07.12.2018 18.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz X 250d 4MATIC "Big Bull" - Tyylitietoisen työjuhta
07.12.2018 16.33Ponssen sponsorisopimukset 2019 ovat jatkoa pitkäaikaisille kumppanuuksille
07.12.2018 15.13Apuaskelmalla yletyt suksiboksiin vaivattomasti
07.12.2018 10.54Valmet toimittaa kuitukankaiden uudelleenrullaimen Espanjaan
07.12.2018 10.45Suomen luonnonsuojeluliitto: Virheelliset luvut metsien hiilinielusta on korjattava viipymättä
06.12.2018 20.01Puutavara-autonkin voi vuokrata - vuokrattavien Volvo FH -puutavara-autojen määrää kasvatetaan
06.12.2018 17.44VIELÄ EHDIT MUKAAN ILMOITUKSELLA! Vuodenvaihteen Metsäalan Ammattilehti valmistuu painoon
06.12.2018 13.30Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 6100 tykkääjää!
06.12.2018 11.01Volvo Trucks tuo asiakkaille polttoainesäästöjä uusilla parannuksilla
06.12.2018 9.01Talous kasvoi kaikissa Suomen maakunnissa vuonna 2017, voimakkainta kasvu oli Etelä-Karjalassa
05.12.2018 18.22Vahvarakenteinen tela-uutuus metsäkoneisiin - Lintexon kilpailee hinnalla, laadulla ja nopeilla toimitusajoilla
05.12.2018 15.55Komatsu Forestin joulunajan kalenteri tarjoaa mukavia juttuja, tarjouksia ja tarinoita
05.12.2018 14.33Yksityisteiden valtionavustuksista uusi asetus
05.12.2018 12.01Sellutehtaan hukkavirtoja hyödyntävä kasvihuone voitti Metsäteollisuuden innovaatiokilpailun
05.12.2018 9.00Volvo ja Ericsson solmivat viisivuotisen sopimuksen pilveen kytkettyjen autojen alustasta
04.12.2018 18.11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Crafter 4MOTION Tamlans retkeilyauto - Monikäyttöinen Ponsse-auto
04.12.2018 17.33Organisaatiomuutos vei MAN kuorma-autojen myynnin väkevään kasvuun
04.12.2018 17.00Metsä Group tarjoaa kesätöitä yli 1 100 nuorelle
04.12.2018 10.35Merceces-Benz eCitaro avaa tietä sähköiselle joukkoliikenteelle
04.12.2018 9.32Bella-Veneet ruotsalaisomistukseen
04.12.2018 9.14Puunkuormaajamestari 2019 -kilpailun valmistelut alkavat
03.12.2018 20.44Uusi tela-alustainen monikäyttöinen EDGE -ilmaerottelija - erittäin tehokas puupohjaiselle rakennusjätteelle
03.12.2018 20.22AMMATTILEHTI KOEAJAA: Nissan NV400 4x4 L3H2 2.3 dCi - Maastokykyinen moniottelija
03.12.2018 20.01Logset Smooth Ride -ohjaamojousitus luo paremman ajoympäristön kuljettajalle
03.12.2018 13.45Marraskuun ensirekisteröinnit jäivät viime vuotta vaisummiksi
03.12.2018 13.29Autovero laskee - Autoala on tyytyväinen hallituksen WLTP-autoveroratkaisuun
03.12.2018 13.05Autoveron sopeutusta uuteen päästömittaustapaan tarkennetaan
03.12.2018 13.00Girteka teki jatkotilauksen 1500 DAF XF kuorma-autosta
03.12.2018 9.23ALG: Subaru säilyttää arvonsa parhaiten
02.12.2018 21.01Proforest kerää metsäalan ammattilaiset Haapavedelle toukokuussa - tapahtuman järjestelyt hyvässä vauhdissa
02.12.2018 16.33Moottoriurheilun nuori suomalaislupaus Sami-Matti Trogen juhli mestaruuttaan Lohjalla - Ammattilehti vauhdissa mukana
02.12.2018 11.01Metsäpeurat siirtyvät Kainuussa talvilaitumilleen - olethan tarkkana liikenteessä!
02.12.2018 10.11Bruttokansantuote kasvoi 0,4 prosenttia edellisestä neljänneksestä
01.12.2018 14.11KATSO VIDEO: Vastuullista suunnittelua - metsänkäsittelyn monet tavat
01.12.2018 13.54Valmet toimittaa Valmet IQ -kosteusprofiilin hallintajärjestelmän Luzhou Yongfeng Pulp and Paper -yhtiölle Kiinaan
01.12.2018 12.12Toyota tuo markkinoille uuden pakettiautomallin
01.12.2018 12.04ForestX aloittaa Trimble Forestryn tuotteiden jälleenmyynnin
30.11.2018 15.33LVM: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituuden lisääminen etenee
30.11.2018 15.13Yhdysvallat, Meksiko ja Kanada allekirjoittivat kauppasopimuksen
30.11.2018 9.01Stora Enso allekirjoitti sopimuksen Bergvik Skogin metsäomaisuuden hankkimisesta
29.11.2018 10.50Opel Finland osti Opel Baltian maahantuontitoiminnot
29.11.2018 10.32Metsätalouden tuet voisivat perustua De minimis -asetukseen
28.11.2018 19.44Metsätehon tutkimus: Hiljainen tieto lähikuljetuksen ajourasuunnittelussa
28.11.2018 16.01Metsä Group tukemaan nuorten hyvinvointia yhteistyössä Olympiakomitean Urheiluakatemioiden kanssa
28.11.2018 9.00Vientiteollisuuden yrityksillä arvioitua suurempi vaikutus Suomen kansantalouteen
28.11.2018 8.08Tukkipankkouutuus. XXL 10.9 aero.
27.11.2018 20.22Nordic Traction Group saa uuden, pitkäaikaisen omistajan
27.11.2018 15.55Volvo Cars ja Luminar esittelevät mullistavaa autonomista tekniikkaa
27.11.2018 11.11Ilmaston lämpeneminen lisää puiden pakkasvaurioiden esiintymistä monilla paikkakunnilla Keski-Euroopassa
27.11.2018 9.43Bioenergia ry: Energiapuun lisääntyvä kysyntä vaatii tehokkaita korjuu- ja logistiikkaratkaisuja - energiaturpeen kielto olisi haitallinen
26.11.2018 17.11Vaasassa Vamialla TeknologiaTiistai huomenna 27.11. - avoimet ovet Tekniikan yksikössä - tervetuloa!
26.11.2018 11.15Metsästäjäliitosta kaikkien metsästäjien järjestö
26.11.2018 8.02Ilmainen tietosuojaopas yrityksille
25.11.2018 10.01Metsätehon selvitys: Metsähakkeen tuotantoketjut Suomessa vuonna 2017
25.11.2018 9.11Teollisuuden energiankäyttö kasvoi kaksi prosenttia vuonna 2017 - etenkin puupolttoaineiden kulutus kasvoi
25.11.2018 8.11Liikenne- ja viestintävirasto Traficom aloittaa 1.1.2019
24.11.2018 18.22Metsää käsitellään Oulaisten Isojärven-Ahvenlammen luontopolun lähellä - hyötyä myös virkistyskäyttäjille
24.11.2018 13.04Talvinopeusrajoituksista voidaan luopua tieliikennelain uudistuessa
24.11.2018 12.44Viides Valmetin toimittama Advantage DCT -pehmopaperilinja käynnistettiin ICT:n Iberican tehtaalla Espanjassa
24.11.2018 9.11Joka 8. uuden Suomessa myydyn pakettiauton keulalta löytyy Mercedes-Benzin tähtilogo
23.11.2018 15.30Suomen historian merkittävin autoteollisuuden kauppa toteutumassa
23.11.2018 14.00Viestintävirasto ja Trafi yhdistyvät Liikenne- ja viestintävirastoksi - Liikennevirastosta tulee Väylävirasto
23.11.2018 12.21Ponsse arvioitiin parhaaksi keskisuureksi yhtiöksi pörssilistalla
23.11.2018 8.23Biolämpö korvaa fossiilista energiaa ja tukee aluetaloutta
22.11.2018 20.01Kraftmek on voimansiirron, laakeroinnin ja hydrauliikan asiantuntija
22.11.2018 15.23Talvikauden Thule-uutuudet esittelyssä
22.11.2018 13.10Kalmar avaa innovaatiokeskuksen Ruotsissa
22.11.2018 13.00Lukitus-, kulunvalvonta- ja hälytysjärjestelmien asentaminen luvanvaraiseksi
22.11.2018 12.22Leatherman - ammattilaisten matkassa jo 35 vuotta
22.11.2018 8.21Pääministeri Juha Sipilä ehdottaa EU-Afrikka -metsärahastoa
21.11.2018 11.40Scania Transport Laboratory siirtyy fossiilittomaan aikaan
21.11.2018 11.28Bridgestone VX-TRACTOR takaa maksimaalisen pidon ja pitkän käyttöiän
21.11.2018 11.25Tutkimus: puhdas, elinvoimainen ympäristö on viljelijöiden ja metsänomistajien tahtotila ja kuluttajien luottamuksen lähde
21.11.2018 10.45Uusi palvelukokeilu yhdistää palvelun tarjoajat että niiden tarvitsijat
20.11.2018 17.11Johtotiedon tietoja tarvitaan myös metsätöissä
20.11.2018 14.22Michelin Agromek-messuilla
20.11.2018 13.53Cargotec perustaa Tampereelle uuden osaamiskeskuksen
20.11.2018 13.45Nokian Renkaat rakentaa tuotekehityskeskuksen Nokialle
20.11.2018 12.00Warma-Uunit: Nykyilmastonsuojelu suosii vanhoja saastuttavia puusyöppöjä, vaikka uudet tulisijat on kehitetty vähäpäästöisiksi
20.11.2018 10.00Suomen Rengaskierrätykselle ympäristöpalkinto
19.11.2018 20.11Hydraulisäiliö on tärkeä osa hydraulijärjestelmää - PMC Hydraulics kehittää kuorma-auto hydrauliikkaa mm. syklonisäiliön tukkiautoon
19.11.2018 17.22KATSO VIDEO! Ammattilehti ja suomalaiset kuljetusalan ammattilaiset Daimler Trucksin vieraana Wörthin kuorma-autotehtaassa
19.11.2018 17.01Tehokas materiaalivirta Ponssen tuotannon perustana

Näytä lisää »