Duudsoninkestävä suomalainen terveysteknologia menestyy maailmalla27.02.2017 8.06 Duudsonien ja Tekesin yhteistyössä syntyneen Meanwhile in Finland -videosarjan ensimmäinen osa metsäkonerodeoineen oli viraalihitti. Video keräsi viikossa yli 12 miljoonaa katsontakertaa. Neliosaisen sarjan toinen jakso nostaa esille suomalaista terveys- ja hyvinvointiosaamista Duudsoneille soveltuvalla tavalla.
Suomi on teknologiaosaamisen supermaa. Tätä todentavat suomalaiset yritykset Suunto, Firstbeat ja Myontec. Meanwhile in Finland -sarjan toisessa jaksossa Duudsonit ottavat mittaa toisistaan kehon erilasia arvoja mitaten. Duudsonit-triathlonia käydään jäiseen Porvoonjokeen tehdyllä avantoradalla, heinäpaalipyramidiin kiipeämällä ja Vuosaaren sataman konttitorneissa pyöräilemällä. “Ensimmäisen videon menestys on ollut huikea ja todistaa sen, että rohkeudella ja asioita uudella tavalla tekemällä saadaan aikaan ennennäkemättömiä tuloksia. Mikäs sen hienompaa kuin auttaa muita suomalaisia menestymään maailmalla”, Duudsonien Jarno Laasala iloitsee. Suomesta maailmalle voi ponnistaa niin pienet kuin suuret yrityksetSuunto on monipuolistunut kompassien, sukellustietokoneiden ja urheilukellojen kautta yhdeksi maailman arvostetuimmista hyvinvointiteknologian brändeistä. ”Olemme kehittäneet tuotteemme duudsoninkestäviksi. Haluamme rohkaista ihmisiä koettelemaan rajojaan ja tutkimaan maailmaa. Silloin teknologian tehtävä on tukea eikä rajoittaa seikkailijaa”, linjaa Suunnon tutkimusjohtaja Erik Lindman. ”Alalla kilpailu on kovaa, mutta suomalaiselle laadulle ja luotettavuudelle on tilausta. Tekes-kumppanuuden kautta tutkimuslaitokset, startupit ja kaltaisemme jo pidempään toimineet yritykset voivat löytää uusia ideoita ja liiketoimintamahdollisuuksia”, Lindman jatkaa. Firstbeat on kaupallistanut suomalaisesta sykeanalyysin tutkimuksesta menestystuotteen. Kansainvälisistä laitevalmistajista Firstbeatin teknologiaa käyttävät laitteissaan muun muassa Suunto, Sony, Samsung ja Garmin. ”Yli 18 000 huippu-urheilijaa käyttää tuotteitamme ympäri maailmaa, esimerkiksi puolet NHL-joukkueista hyödyntää teknologiaamme. Myös työhyvinvointi on kasvava ala. Yli 200 000 työntekijää Pohjoismaissa ja Britanniassa on analysoinut elämäntapojaan Firstbeat-mittauksella”, kertoo Firstbeatin toimitusjohtaja Joni Kettunen. Älysortseja valmistava Myontec toimii myös kaikilla mantereilla jo. Yrityksen varsinainen lähtölaukaus kansainvälistymiselle oli osallistuminen Tekesin Nuoret innovatiiviset yritykset -ohjelmaan. ”Pitkäjänteinen kehitystoiminta vaatii aikaa ja rahaa. Piilaaksossa pystyy yhdellä powerpointilla puhumaan kymmenen miljoonaa, mutta Pohjois-Euroopassa riskiraha on tiukemmassa. Siksi Tekesin kaltaisten toimijoiden tuki tuoreille yrityksille on täällä elintärkeää”, Myontecin perustaja Pekka Tolvanen vertaa. Suomalaisia yrittäjäkollegoitaan Tolvanen kannustaa verkostoitumaan ja panostamaan markkinointiin. ”Meidän suomalaisten maine maailmalla on todella positiivinen. Duudson-tyylisesti meidän kuitenkin kannattaisi pitää itsestämme ääntä, olla aktiivisia ja markkinoida laadukasta osaamistamme”, Tolvanen vinkkaa. Suomen osaaminen terveysalueella on kansainvälisesti tunnistettu. Suomen innovaatioympäristö ja teknologiaosaaminen erityisesti ICT- ja terveysalueilla ovat houkutelleet jo monta globaalia yritystä investoimaan Suomeen. Viimeisimpinä esimerkkeinä ovat IBM, Fujitsu ja GE Healthcare. Lisätiedot:Tomi Korhonen, markkinointi- ja viestintäjohtaja, tomi.korhonen@tekes.fi, +358 50 4499 575 Duudsonit
|