Keskenään keskustelevat rekat tuovat älyliikenteen arkipäivään

22.02.2017 12.55

rekkadata.png

Ilmatieteen laitos ja VR Transpoint testaavat yhteistyössä Bolidenin Kevitsan kaivoksen kanssa Sodankylän ja Kemin välisellä tieosuudella tulevan vuoden aikana, miten liikenneturvallisuutta voidaan parantaa välittämällä paikallista sääinformaatiota suoraan ajoneuvosta toiseen.

Ilmatieteen laitoksen EAKR-rahoitteisessa Älykkäät Arktiset Rekat -tutkimushankkeessa kalustetaan kevään 2017 aikana useita VR Transpointin rekkoja kitkamittauslaitteilla. Rekat keräävät reaaliaikaista mittaustietoa tie- ja sääolosuhteista kitkamittauslaitteiden sekä ajoneuvon omia telemetriatietoa lukevilla laitteilla.

Pääasiallinen rekkojen ajoreitti on Sodankylän Petkulassa sijaitsevan Boliden Kevitsa Mining Oy:n kaivoksen ja Kemin merisataman välinen tieosuus. Mittaukset jatkuvat ajoneuvojen operatiivisen toiminnan ohessa ainakin syksyyn 2018 ja siitä eteenpäin niin kauan kuin liikennöinti jatkuu ja mittauskalusto pysyy toimintakuntoisena.  Hankkeessa mukana on Lapin ammattikorkeakoulu, ja hankkeen rahoitusta hallinnoi Lapin Liitto.

Järjestelmä hyödyntää myös kokeellista tiesääasemaa. Tiesääasema sijaitsee E75-tien varressa Sodankylän keskustasta etelään päin. ”Kyse ei ole tavallisesta tiesääasemasta, vaan koko asema on rakennettu älytiehankkeita silmällä pitäen. Tutkimusasema on tavallisempien tiesääasemamittausten ja kelikameroiden lisäksi varustettu mm. monipuolisilla langattomilla kommunikaatiojärjestelmillä, jotka mahdollistavat autojen ja aseman välisen kommunikoinnin. Autoilta kerätään tietoa mm. tien pinnasta, kitkasta ja lämpötilasta tiesääasemamittausten tueksi”, kertoo vanhempi tutkija, tekniikan tohtori Timo Sukuvaara Ilmatieteen laitoksesta.

Testien tavoitteena on rakentaa havaintomateriaalin perusteella nykyistä kehittyneempiä tiesääpalveluja, joissa tiesäätiedot kulkevat suoraan kuljettajille autosta toiseen. ”Pidemmällä tähtäimellä tarkoitus on luoda kokonaan uusia palveluja ja palvelukonsepteja hyödyntäen vastaavanlaista liikkuvaa mittausinstrumentaatiota ja muuta ajoneuvojen tuottamaa dataa, jota ei vielä tänä päivänä juurikaan hyödynnetä”, Timo Sukuvaara sanoo.

Ajoneuvot tuottavat jo nyt monenlaista havaintomateriaalia, joita voidaan käyttää luomaan uusia liikenteen sää-, turvallisuus, ja mukavuuspalveluita. ”Älyliikenteestä on puhuttu jo pitkään, mutta älyliikennepalvelujen saaminen arkipäiväiseen käyttöön on ollut hidasta. Tämä testin tavoitteena on selvittää, miten ajoneuvoihin voidaan tuottaa yksilöllisiä kohdennettuja palveluita reaaliajassa tietyllä tieosuudella. Siis esimerkiksi varoitus juuri siitä liukkaasta, jäisestä mutkasta puolen kilometrin päässä edessä, muuten hyväkuntoisella tiellä,” Sukuvaara tiivistää.

Olosuhteet vaativat PetkulaKemi -tieosuudella

”Koska kitkamittauslaitteisto on verrattain kookas ja kallis, on mielekästä asentaa laitteisto paljon tutkittavalla tieosuudella liikennöiviin ajoneuvoihin. Toisaalta juuri suurissa rekka-autoissa mittauslaitteisto ei jää häiritsevästi näkyville. Lisäksi telemetriatietoakin saa tänä päivänä parhaiten juuri raskaan liikenteen ajoneuvoista, henkilöautoista informaatiota on tarjolla avoimesti vielä huomattavasti vähemmän”, Timo Sukuvaara kertoo.

”Kevitsan kaivoksen rikastetta kuljettavat rekat ajavat joka arkipäivä käytännössä koko ajan vain muutaman tunnin tauolla Petkula−Kemi -välisellä tieosuudella. Sääolosuhteet tällä lähes 300 kilometrin osuudella ovat todella vaativia ja vaihtelevia, rekat ovat etenkin kuorma päällä painavia, eikä onnettomuuksiltakaan ole pystytty kokonaan välttymään. Kun meille tarjoutui mahdollisuus osallistua tällaiseen kokeiluun, jolla on voidaan parantaa yleisen tieturvallisuuden lisäksi myös meidän raskasliikenteemme turvallisuutta, tartuimme tietenkin tilaisuuteen. Toivomme uuden, ympäristöystävällisemmän kaluston ja älyliikennepalveluiden yhteisen kehityksen luovan turvallisemman ympäristön myös rekkojemme reitin varren asukkaille – myös meidän lapsemme ylittävät 4-tien koulumatkoillaan”, sanoo Kevitsan uusi logistiikkavastaava Krista Stauffer.

”Olemme mielenkiinnolla mukana tässä hankkeessa. On etuoikeus osallistua älyliikennetekniikan ja liikenneturvallisuuden kehittämiseen”, VR Transpointin kotimaan maantielogistiikan liikennepäällikkö Juha Haapanen toteaa. Sodankylän ja Kemin väliseen liikenteeseen tulevat ajoneuvot ovat keskenään samanlaisia, joten lähtökohdat mittaustiedon keräämiselle ovat yhdenmukaiset. ”Laitteiston asentaminen käy näppärästi uusien autojen loppuvarustelun yhteydessä.”

Haapanen odottaa, että testituloksia ja mittaustietoa voidaan hyödyntää liikenteen aikataulutuksessa ja ennakoivassa ajossa. ”Lisäksi pystymme informoimaan asiakasta ennakoivasti keliin liittyvistä riskeistä ja muutoksista ja varautumaan niihin paremmin esimerkiksi varaamalla lisäkapasiteettia. Tienpitäjä puolestaan saa nopeammin tietoa muuttuneista keliolosuhteista, ja näin kunnossapito voidaan aloittaa ajoissa.”

11.12.2018 8.30Metsähallituksen joulukuusilupa kännykällä Pohjois-Suomessa
11.12.2018 8.30Äänekosken biokaasulaitos Metsä Fibren omistukseen
10.12.2018 19.22Sawcenter Oy: Laitetoimittajan tekninen palvelu ja osaaminen tärkeässä roolissa
10.12.2018 19.01Suomalaista valaisinvalmistusta vaativiin käyttökohteisiin - 5Watts ZAURAC työvalot
10.12.2018 15.55Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 6200 tykkääjää - määrä huimassa kasvussa!
10.12.2018 11.30LNG-yhtiö Skangas vaihtaa nimensä Gasumiksi.
10.12.2018 11.04Assistorin ajoneuvologistiikkatoiminnot ja Uuttera yhdistyvät
10.12.2018 9.47Yrittäjä, varmista työttömyysturvasi ja nosta työtulosi vähintään 12 816 euroon
09.12.2018 20.11Mestarin matkassa - nuori puutavara-autoilija Jonna Matikainen näyttää hienoa esimerkkiä tekemisellään
09.12.2018 13.01Metsäteollisuus ry:n satavuotisjuhla päätti juhlavuoden arvokkaasti ja iloisesti
09.12.2018 12.55Bruttokansantuote kasvoi 0,4 prosenttia edellisestä neljänneksestä
09.12.2018 12.01Valmet toimittaa kuitukankaiden uudelleenrullaimen Papel Aralar -yhtiölle Espanjaan
09.12.2018 9.01Maakuntauudistuksen liikennelait eduskunnan käsiteltäviksi
08.12.2018 16.01Mi-Pe Oy tuottaa metsähaketta luotettavasti ja suurella volyymilla Eschlböck Biber -autohakkureilla
08.12.2018 15.10Jari Mononen nimitetty Scania Suomi Oy:n Keski- ja Itä-Suomen aluejohtajaksi
08.12.2018 9.35Kevyt , luja, ja tilava raskassarjalainen : - XXL 10.9 aero !!!
08.12.2018 9.33Työsuhdeautoista vipuvoimaa vaihtoehtoisiin käyttövoimiin
07.12.2018 19.11Metsäkoneyhtymä Aittamäki Oy: Metsäkoneurakointia kolmannessa polvessa
07.12.2018 18.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz X 250d 4MATIC "Big Bull" - Tyylitietoisen työjuhta
07.12.2018 16.33Ponssen sponsorisopimukset 2019 ovat jatkoa pitkäaikaisille kumppanuuksille
07.12.2018 15.13Apuaskelmalla yletyt suksiboksiin vaivattomasti
07.12.2018 10.54Valmet toimittaa kuitukankaiden uudelleenrullaimen Espanjaan
07.12.2018 10.45Suomen luonnonsuojeluliitto: Virheelliset luvut metsien hiilinielusta on korjattava viipymättä
06.12.2018 20.01Puutavara-autonkin voi vuokrata - vuokrattavien Volvo FH -puutavara-autojen määrää kasvatetaan
06.12.2018 17.44VIELÄ EHDIT MUKAAN ILMOITUKSELLA! Vuodenvaihteen Metsäalan Ammattilehti valmistuu painoon
06.12.2018 13.30Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 6100 tykkääjää!
06.12.2018 11.01Volvo Trucks tuo asiakkaille polttoainesäästöjä uusilla parannuksilla
06.12.2018 9.01Talous kasvoi kaikissa Suomen maakunnissa vuonna 2017, voimakkainta kasvu oli Etelä-Karjalassa
05.12.2018 18.22Vahvarakenteinen tela-uutuus metsäkoneisiin - Lintexon kilpailee hinnalla, laadulla ja nopeilla toimitusajoilla
05.12.2018 15.55Komatsu Forestin joulunajan kalenteri tarjoaa mukavia juttuja, tarjouksia ja tarinoita
05.12.2018 14.33Yksityisteiden valtionavustuksista uusi asetus
05.12.2018 12.01Sellutehtaan hukkavirtoja hyödyntävä kasvihuone voitti Metsäteollisuuden innovaatiokilpailun
05.12.2018 9.00Volvo ja Ericsson solmivat viisivuotisen sopimuksen pilveen kytkettyjen autojen alustasta
04.12.2018 18.11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Crafter 4MOTION Tamlans retkeilyauto - Monikäyttöinen Ponsse-auto
04.12.2018 17.33Organisaatiomuutos vei MAN kuorma-autojen myynnin väkevään kasvuun
04.12.2018 17.00Metsä Group tarjoaa kesätöitä yli 1 100 nuorelle
04.12.2018 10.35Merceces-Benz eCitaro avaa tietä sähköiselle joukkoliikenteelle
04.12.2018 9.32Bella-Veneet ruotsalaisomistukseen
04.12.2018 9.14Puunkuormaajamestari 2019 -kilpailun valmistelut alkavat
03.12.2018 20.44Uusi tela-alustainen monikäyttöinen EDGE -ilmaerottelija - erittäin tehokas puupohjaiselle rakennusjätteelle
03.12.2018 20.22AMMATTILEHTI KOEAJAA: Nissan NV400 4x4 L3H2 2.3 dCi - Maastokykyinen moniottelija
03.12.2018 20.01Logset Smooth Ride -ohjaamojousitus luo paremman ajoympäristön kuljettajalle
03.12.2018 13.45Marraskuun ensirekisteröinnit jäivät viime vuotta vaisummiksi
03.12.2018 13.29Autovero laskee - Autoala on tyytyväinen hallituksen WLTP-autoveroratkaisuun
03.12.2018 13.05Autoveron sopeutusta uuteen päästömittaustapaan tarkennetaan
03.12.2018 13.00Girteka teki jatkotilauksen 1500 DAF XF kuorma-autosta
03.12.2018 9.23ALG: Subaru säilyttää arvonsa parhaiten
02.12.2018 21.01Proforest kerää metsäalan ammattilaiset Haapavedelle toukokuussa - tapahtuman järjestelyt hyvässä vauhdissa
02.12.2018 16.33Moottoriurheilun nuori suomalaislupaus Sami-Matti Trogen juhli mestaruuttaan Lohjalla - Ammattilehti vauhdissa mukana
02.12.2018 11.01Metsäpeurat siirtyvät Kainuussa talvilaitumilleen - olethan tarkkana liikenteessä!
02.12.2018 10.11Bruttokansantuote kasvoi 0,4 prosenttia edellisestä neljänneksestä
01.12.2018 14.11KATSO VIDEO: Vastuullista suunnittelua - metsänkäsittelyn monet tavat
01.12.2018 13.54Valmet toimittaa Valmet IQ -kosteusprofiilin hallintajärjestelmän Luzhou Yongfeng Pulp and Paper -yhtiölle Kiinaan
01.12.2018 12.12Toyota tuo markkinoille uuden pakettiautomallin
01.12.2018 12.04ForestX aloittaa Trimble Forestryn tuotteiden jälleenmyynnin
30.11.2018 15.33LVM: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituuden lisääminen etenee
30.11.2018 15.13Yhdysvallat, Meksiko ja Kanada allekirjoittivat kauppasopimuksen
30.11.2018 9.01Stora Enso allekirjoitti sopimuksen Bergvik Skogin metsäomaisuuden hankkimisesta
29.11.2018 10.50Opel Finland osti Opel Baltian maahantuontitoiminnot
29.11.2018 10.32Metsätalouden tuet voisivat perustua De minimis -asetukseen
28.11.2018 19.44Metsätehon tutkimus: Hiljainen tieto lähikuljetuksen ajourasuunnittelussa
28.11.2018 16.01Metsä Group tukemaan nuorten hyvinvointia yhteistyössä Olympiakomitean Urheiluakatemioiden kanssa
28.11.2018 9.00Vientiteollisuuden yrityksillä arvioitua suurempi vaikutus Suomen kansantalouteen
28.11.2018 8.08Tukkipankkouutuus. XXL 10.9 aero.
27.11.2018 20.22Nordic Traction Group saa uuden, pitkäaikaisen omistajan
27.11.2018 15.55Volvo Cars ja Luminar esittelevät mullistavaa autonomista tekniikkaa
27.11.2018 11.11Ilmaston lämpeneminen lisää puiden pakkasvaurioiden esiintymistä monilla paikkakunnilla Keski-Euroopassa
27.11.2018 9.43Bioenergia ry: Energiapuun lisääntyvä kysyntä vaatii tehokkaita korjuu- ja logistiikkaratkaisuja - energiaturpeen kielto olisi haitallinen
26.11.2018 17.11Vaasassa Vamialla TeknologiaTiistai huomenna 27.11. - avoimet ovet Tekniikan yksikössä - tervetuloa!
26.11.2018 11.15Metsästäjäliitosta kaikkien metsästäjien järjestö
26.11.2018 8.02Ilmainen tietosuojaopas yrityksille
25.11.2018 10.01Metsätehon selvitys: Metsähakkeen tuotantoketjut Suomessa vuonna 2017
25.11.2018 9.11Teollisuuden energiankäyttö kasvoi kaksi prosenttia vuonna 2017 - etenkin puupolttoaineiden kulutus kasvoi
25.11.2018 8.11Liikenne- ja viestintävirasto Traficom aloittaa 1.1.2019
24.11.2018 18.22Metsää käsitellään Oulaisten Isojärven-Ahvenlammen luontopolun lähellä - hyötyä myös virkistyskäyttäjille
24.11.2018 13.04Talvinopeusrajoituksista voidaan luopua tieliikennelain uudistuessa
24.11.2018 12.44Viides Valmetin toimittama Advantage DCT -pehmopaperilinja käynnistettiin ICT:n Iberican tehtaalla Espanjassa
24.11.2018 9.11Joka 8. uuden Suomessa myydyn pakettiauton keulalta löytyy Mercedes-Benzin tähtilogo
23.11.2018 15.30Suomen historian merkittävin autoteollisuuden kauppa toteutumassa
23.11.2018 14.00Viestintävirasto ja Trafi yhdistyvät Liikenne- ja viestintävirastoksi - Liikennevirastosta tulee Väylävirasto
23.11.2018 12.21Ponsse arvioitiin parhaaksi keskisuureksi yhtiöksi pörssilistalla
23.11.2018 8.23Biolämpö korvaa fossiilista energiaa ja tukee aluetaloutta
22.11.2018 20.01Kraftmek on voimansiirron, laakeroinnin ja hydrauliikan asiantuntija
22.11.2018 15.23Talvikauden Thule-uutuudet esittelyssä
22.11.2018 13.10Kalmar avaa innovaatiokeskuksen Ruotsissa
22.11.2018 13.00Lukitus-, kulunvalvonta- ja hälytysjärjestelmien asentaminen luvanvaraiseksi
22.11.2018 12.22Leatherman - ammattilaisten matkassa jo 35 vuotta
22.11.2018 8.21Pääministeri Juha Sipilä ehdottaa EU-Afrikka -metsärahastoa
21.11.2018 11.40Scania Transport Laboratory siirtyy fossiilittomaan aikaan
21.11.2018 11.28Bridgestone VX-TRACTOR takaa maksimaalisen pidon ja pitkän käyttöiän
21.11.2018 11.25Tutkimus: puhdas, elinvoimainen ympäristö on viljelijöiden ja metsänomistajien tahtotila ja kuluttajien luottamuksen lähde
21.11.2018 10.45Uusi palvelukokeilu yhdistää palvelun tarjoajat että niiden tarvitsijat
20.11.2018 17.11Johtotiedon tietoja tarvitaan myös metsätöissä
20.11.2018 14.22Michelin Agromek-messuilla
20.11.2018 13.53Cargotec perustaa Tampereelle uuden osaamiskeskuksen
20.11.2018 13.45Nokian Renkaat rakentaa tuotekehityskeskuksen Nokialle
20.11.2018 12.00Warma-Uunit: Nykyilmastonsuojelu suosii vanhoja saastuttavia puusyöppöjä, vaikka uudet tulisijat on kehitetty vähäpäästöisiksi
20.11.2018 10.00Suomen Rengaskierrätykselle ympäristöpalkinto
19.11.2018 20.11Hydraulisäiliö on tärkeä osa hydraulijärjestelmää - PMC Hydraulics kehittää kuorma-auto hydrauliikkaa mm. syklonisäiliön tukkiautoon
19.11.2018 17.22KATSO VIDEO! Ammattilehti ja suomalaiset kuljetusalan ammattilaiset Daimler Trucksin vieraana Wörthin kuorma-autotehtaassa

Näytä lisää »