Runkokorkeudet autossa,- apurungossa ja - pankossa ovat ratkaisevassa roolissa auton tuottavuudessa ja turvallisuudessa.
10.07.2016 10.10 Käytössä olevien puutavara-autojen runkokorkeuserot maasta apurungon päälle mitattuna vaihtelevat jopa 25 sennttiä. Matalin mittaamamme on 1.10m (kuvassa) ja korkein 1.35m. Matalimmat 1.10m -1-15m runkokorkeuksiset ovat olleet yleisimmin hydrauliikattomia siirtoautoja, mutta samaan korkeusmittaan on auto rakennettavissa myös hydraulivarusteisena ja sekä kolmi-, ettö neli-, tai vaikkapa viisiakselisena.
Matalan rakenteen perustana on 1.0m korkuinen auton alusta, joita löytyy lähes kaikkien autovalmistajien valikoimista sekä ilma-, että teräsjousisina. Auton apurunko on mahdollista rakentaa 10cm-12cm korkeaksi ja tukea se tapauskohtaisesti autovalmistajan lujuusvaatimusten mukaisesti.
Kuorman painopiste ja kuormatila.
Runkomadallus parantaa auton stabiliteettia ja samalla hyödynnettävissä olevan kuormatilan koko kasvaa, kun kuormakorkeutta kasvatetaan alaspäin minimoimalla autorungon- (10cm-15cm), apurungon- (7cm-10cm)ja tietenkin myös pankkoungon korkeus (3cm-8cm). Hyödynnettävissä olevaa kuormatilan lähtöpinnan madallusta on käytettävissä onnistuneella tuotevalinnalla yhteensä 20cm, - joissakin tapauksisa jopa 33cm.
Kuormatilan madallus ei ole "siltasidonnainen".
Kuormatilan madallus ja samanaikainen vastaava hyötykuormakorkeuden kasvatus eivät ole "siltasidonnaisia". Painopistekorjaus ja kuormakorkeuslisäys on hyödynnettävissä kaikissa käyttöolosuhteissa siltojen-ja tallinovien korkeuksista huolimatta , mutta jos yhdistelmän maksimi korkeusmittaa on mahdollisuus kasvattaa samassa yhteydessä sallittuun 4.4m maksimikorkeuteen, on se tietenkin kannattavaa tehdä samassa yhteydessä auton kuormatilan alapinnan madaltamisen kanssa. - Tuolloin kuorman hyötykorkeutta on mahdollista kasvattaa jopa 40-50 sentillä.
- Seuraavassa artikkelissa arvioimme madallusmuutoken vaikutukset auton käytettävissä olevan kuormatilan kokoon kehyskuutioina ja sen myötä kuormakoon kasvuun tonneina.
Artikkeli luettavissa: www.terminator.fi
|