Uusia tuulia Fordin Transit-mallistoon09.07.2016 6.00 Ford tuo loppukesästä markkinoille uudet Transit ja Transit Custom -mallit.
Fordin uusien Transit ja Transit Custom -hyötyajoneuvojen voimanlähteenä on täysin uusi kaksilitrainen Ford Ecoblue -dieselmoottori.
Täysin uusi, seuraavan sukupolven Ford Ecoblue -moottori pienentää Fordin tiedotteen mukaan polttoaineenkulutusta jopa 13 prosenttia verrattuna edeltävään 2.2-litraiseen TDCi-moottoriin. CO2-päästöt ovat alimmillaan 161 g/km ja alakierroksilla lisääntyneen väännön myötä ajettavuus on parempi. Uudella moottorilla varustetuissa autoissa huoltovälit ovat 2 vuotta/60 000 km.
Uusien dieselteknologioiden myötä täyttyvät syyskuussa 2016 voimaantulevat Euro 6 -tason päästövaatimukset. Niissä vaaditaan 55 prosentin vähennys NOx-päästöissä verrattuna Euro 5 -päästötasoon.
Täysin uuden moottorivalikoiman lisäksi Transitiin ja Transit Customiin on nyt saatavana lisää kehittyneitä kuljettajaa avustavia teknologioita, kuten sivutuulen vakautus sekä törmäyksenestoavustin jalankulkijoiden tunnistuksella. Vuoden 2016 lopulla saataville tulee myös automaattivaihteisto. Transit Custom Kombi -mallien valinnaisvarusteisiin lisätään samalla ilmajousitus taakse.
Kaksilitrainen Ford Ecoblue -dieselmoottori on täysin uusi
Moottori on kehitetty käyttäen uusinta turboahdin-, polttoaineensuihkutus-, poltto-, rakennesuunnittelu- ja matalakitkateknologiaa, millä Fordin mukaan saadaan merkittäviä parannuksia polttoainetaloudellisuuteen, suorituskykyyn ja ajamisen mukavuuteen.
Kaksilitrainen Ford Ecoblue-moottori on saatavana Transit Customiin 105, 130 ja 170 hevosvoiman versioina. Transit-mallistossa käytössä ovat 130 hv ja 170 hv.
Kaikkien moottoreiden teho ja vääntö ovat Fordin mukaan suuremmat kuin edeltävän 2.2-litraisen moottorin. Matalilla kierrosluvuilla vääntö on kasvanut merkittävästi, jopa 20 prosenttia.
Pienentynyt polttoaineenkulutus pienentää myös käyttökustannuksia. Transitin CO2-päästöt ovat alimmillaan 174 g/km ja EU-yhdistetty polttoaineenkulutus 6,6 l/100 km eli noin 10 prosenttia pienemmät kuin edeltäjässä.
Transit Customin CO2-päästöt ovat alimmillaan 161 g/km ja EU-yhdistetty polttoaineen kulutus 6,2 l/100 km. Nämä luvut ovat noin 13 prosenttia edeltäjää pienemmät.
Huolto-ohjelman mukaiset huoltokustannukset ovat myös alemmat, huoltovälit pitenevät 2 vuoteen/60 000 kilometriin.
2.0-litraisessa Ford Ecoblue -dieselmoottorissa on optimoitu polttojärjestelmä sekä pakokaasujen jälkikäsittelyyn valikoiva katalyyttinen pelkistys (SCR), joka käyttää Adblue-lisäainetta. Näin saavutetaan tiukat Euro 6 -päästötason vaatimukset.
Kuljettajaa avustavia teknologioita
Täysin uuden moottorin lisäksi uuteen Transitiin ja Transit Customiin esitellään uusia kuljettajaa avustavia teknologioita sekä ajoneuvoteknologiaa tuomaan lisää mukavuutta ratin taakse.
Transitiin ja Transit Customiin on valittavissa teknologioita, jotka käyttävät samaa kamera- ja tutkateknologiaa kuin Fordin uusimmat henkilöautot, kuten Mondeo ja S-Max.
Päivitetty ajovakaudenhallintajärjestelmä on vakiovarusteena molemmissa malleissa. Se sisältää laajan valikoiman toimintoja, jotka parantavat ajoneuvon vakautta ääritilanteissa. Näihin kuuluu kolme Ford-patentoitua ominaisuutta:
Transitiin on nyt saatavana Ford Sync 2-yhteydenpitojärjestelmä uudella 6-tuuman värillisellä kosketusnäytöllä. Näytöllä ja englanninkielisellä ääniohjauksella voidaan käyttää audiolaitteita, navigointijärjestelmää sekä matkapuhelinta.
Transit Customiin on saatavana uusi 4-tuumainen värinäyttö yhdessä Sync-järjestelmän kanssa edeltäjämallin 3,5-tuumaisen näytön sijaan.
Kuusinopeuksinen automaattivaihteisto tulee saataville Transit Customiin ja etuvetoisiin Transit-malleihin vuoden 2016 lopussa. Vaihteita voi vaihtaa myös itse käyttämällä vaihteenvalitsimessa olevia painikkeita.
Ilmajousitus taakse tulee saataville Transit Custom Kombi -malleihin.
Päivitetty Transit- ja Transit Custom -mallisto tarjoaa hyötyajoneuvoasiakkaille kattavan malliston akseliväli- ja kattokorkeusvaihtoehtoineen. Transit-asiakkaille on tarjolla vaihtoehtoja etuvedolla, takavedolla ja nelivedolla sekä alustamallit ja linja-auto.
Uutuudet ovat nyt tilattavissa ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen loppukesällä 2016.
|