Kuljetuskeskusten Liiton julkilausuma14.05.2016 13.20 Kuljetuskeskusten Liitto ry:n liittokokous vaatii muutosta ELY-keskusten tapaan kilpailuttaa tienhoidon alueurakoita. Tarjouspyyntöjen tulee mahdollistaa nykyistä pienempien toimijoiden tarjoukset ja tarjousprosessin on oltava nykyistä läpinäkyvämpi. Liitto torjuu kaksinkertaisen kilpailutuskäytännön ja vaatii tienhoidolta korkeampaa laatua. Nykyisessä tienhoitourakoiden kilpailutusmallissa paikalliset pk-yritykset tai yritysten yhteenliittymät eivät ole tasavertaisessa asemassa valtakunnallisten urakoitsijoiden kanssa, vaikka niillä olisi tarjota tienhoitourakan edellyttämät palvelut. Tienhoitourakat määritellään niin suuriksi, että muilla kuin valtakunnallisesti toimivilla urakoitsijoilla ei käytännössä ole mahdollisuutta tarjota urakoita. Myös urakoiden tekniset, laadulliset ja taloudelliset vaatimukset ovat ylimitoitetut suurtenkaan työyhteenliittymien toteutettaviksi. Kilpailutusmalliin liittyvä kaksinkertainen kilpailutus puolestaan johtaa kustannusten karsimiseen ja huonoon laatuun tienhoidossa. Kuljetuskeskusten Liiton mielestä tarjouspyynnöt tulisi laatia syrjimättömiksi ja pilkkoa kilpailutettavat urakat niin, että liikevaihtoa ja teknistä kokemusta koskevat vaatimukset eivät sulkisi paikallisia pk-yrityksiä ja yhteenliittymiä pois. Pääurakoitsijaksi tarjoutuvan valtakunnallisen urakoitsijan tulisi esittää mahdollinen alihankkijaverkostonsa jo pääurakkaa tarjotessaan. Näin lopetettaisiin nykyinen käytäntö, jossa pääurakoitsijaksi valikoituva yritys kilpailuttaa uudelleen urakka-alueella toimivat paikalliset yrittäjät alihankkijoikseen, jolloin varsinaisesta työsuorituksesta maksettava hinta painuu kestämättömän alhaiseksi. Tämä puolestaan johtaa tienhoitotyön välttelyyn ja huonoon laatuun. Kuljetuskeskusten Liiton esittämällä mallilla hankeinvestoinnit hyödyntäisivät nykyistä paremmin kohdealueen elinkeinoelämää. Lisäksi kilpailutusmalli kannustaisi paikallisia nuoria tai uusia yrittäjiä hakeutumaan tienhoidon tehtäviin. Kun tienhoidosta saataisiin karsittua hintojen polkeminen ja heikko laatu, kuljetusyritykset pystyisivät jälleen investoimaan, mikä osaltaan mahdollistaisi tienhoidon kehittämisen. Kuljetuskeskusten Liitto ry vaatii tienhoidon kilpailutusta muutettavaksi jo seuraavissa alueurakoissa. Kuljetuskeskusten Liitto ry (KKL) on KTK-yritysten toimialajärjestö. KKL edustaa noin 4000 suomalaista kuljetusyrittäjää, jotka toimivat KTK-yrityksissä. Kuopiossa 13.5.2016 Kuljetuskeskusten Liitto ry |