Puutavara-yhdistelmän likakuorma : Mitä se painaa ja mitä sen kuljettaminen maksaa ? puu76
29.10.2016 7.22 Puutavarayhdistelmän rakenteisiin kerääntyy ajon aikana vähintään satoja kiloja pölyä, kuraa, hiekkaa ja talvella lisäksi lunta sekä jäätä. Pienimmillään tuota loiskuormaa on mukana aina vähintään 300 kg ja enimmillään se talven parhaina tartuntalumipäivinä ylittää jopa 4000 kg. Likaa,lunta ja jäätä kerääntyy itse alustarakenteitten lisäksi paljon myös itse kuorman puihin ja puitten väleihin.
Loiskuorman kokoa ja taloudellisia menetyksiä ei ole tieteellisesti tutkittu.
Yhdistelmän mukana kulkeva loisluorma on kuljetustalouden kannalta merkittävä. Ajokertymää on mukana aina 1% - 10 % yhdistelmälle sallitusta kuormasta. Tämä tietenkin vielä menopaluuna.
Tarkkaa tutkimusta tästä merkittävästä kuluerästä ei ole vielä kenenkään kuljetusketjun osapuolen toimesta , eikä myöskään varusteteollisuuden toimesta tehty.
Täysin ennaltamäärittämätön kuorma monesti yllätyspotti poliisivaakalla.
Loiskuorman kokoa ei voida ennalta määrittää riittävän tarkasti. Likakuorman suuruuteen vaikuttavat ajettujen tieosuuksien pinnoitteet, sääolosuhteet , liikennemäärät , ajonopeus , suolaus / hiekotus / tienhoito. Talviolosuhteissa lumen tyypillä ja pöllyävyydellä on kerääntymään suuri vaikutus.
Tarkasti puutavaravaakalla tehty kantavuuskuorma saattaa kasvaa ajon aikana monasti ennalta määrittelemättömistä olosuhdemuutoksista johtuen 1500kg - 4000 kg :lla. Tämä lisäpotti tuntuu pahasti poliisivaakalla ja tehtaitten kuormaleikkurisanktioissa.
Pesu auttaa vain pienen hetken.
Yhdistelmän pesu ja puhdistus auttaa vain hetkeksi. Uutta likaa alkaa kerääntyä välittömästi ajonopeuden noustua yli 30 km / h ja lumisateessa vaikkapa paikallaan. Pesulla pyritään samalla suojelemaan alustan sähkölaitteita, ilmaletkuja ja jarrulaitteitten herkimpiä rakenteita likakuorman aiheuttamilta kulumis- ja jäätymisvaurioilta.
Rakennesuunnittelu jälkijunassa.
Puutavarayhdistelmien rakennesuunnittelussa ei ole huomioitu vielä pienimmissäkään määrin yhdistelmien alustarakenteisiin kerääntyvän negatiivisen maantiemateriaalin määrää ja sen vaikutuksia rakenteitten kestoon. Korjattavaa on itse autoalustassa, perävaunussa , nosturissa sekä kaikissa päällyvarusteissa sekä lisälaitteissa. - Vain autojen hyteissä ja pankoissa on tapahtunut oikeansuuntaista kehitystä.
Mitä likakuorma maksaa.
Likakuorma maksaa ylimääräisinä pesuina , huoltoina ja korjauskuluina vuosittain tuhansia euroja. Lisäksi on arvioitava ylikuormamaksut ja tappiot pienentyvästä laskutuskuormasta. Pienennys kuormassa lienee pahimmillaan vuosikeskiarvona 800 kg- 1200 kg.
Likakuorman aiheuttamat ylimääräiset autokohtaiset kulut ovat jopa kymmeniä tuhansia euroa vuodessa. - Pahimmillaan 10.000€-30.000 € !
Voidaanko likakuorman määrään ja kuluihin vaikuttaa?
Auton käyttäjän mahdollisuudet vaikuttaa likakuorman määrään ja siitä aiheutuviin kuluihin ovat pienet, mutta eivät silti merkityksettömät. Pesulla ja ennakkohuollolla ehkaistään kulumisia ja jäätymisvaurioita sekä laitevaurioseisokkeja. Likakuorman ennakoinnilla vaikutetaan sakkoihin, ylikuormamaksuihin ja tehdassanktioihin ennaltaehkäisevästi.
Yhdistelmän kokonaisvaltaisella suunnittelulla on ratkaiseva merkitys loiskuorman pienentämiseen ja lian ja jään aiheuttamien vaurioitten poistoon. Vastuu tästä kuljetustaloutta ja samalla myös liikenneturvallisuutta parantavasta osa-alueesta on pääosin yhdistelmän ja sen rakenteitten suunnittelijoilla ja rakentajilla. XXHj.
|