Vesien kunnostus parantaa vaelluskalojen olosuhteita

02.03.2016 22.55

Voimayhtiö rakentaa kalatien helpottamaan vaelluskalojen, kuten lohen tai taimenen, matkantekoa merelle ja takaisin. Teknisesti toimivinkaan tie ei tuo tuloksia, jos kalojen elinmahdollisuudet ovat vesistön kunnon takia heikot. Yhden asian korjaaminen ei riitä, vaan osaset kietoutuvat yhteen.

Vesistöjä hoitavat useat eri tahot ja toimenpiteitä ohjaavat monet EU-direktiivit.

”Eri teitä mennään, vaikka samaan tähdätään”, Luonnonvarakeskuksen (Luke) erikoistutkija Teppo Vehanen kiteyttää.

Tavoite on, että viimeistään vuonna 2022 vesienkunnostusta tehdään suurempina kokonaisuuksina. Liikkeelle lähdetään valuma-alueista, ja kunnostuksissa tarkastellaan koko systeemiä. Samalla parannetaan eri lajien elinmahdollisuuksia.

Työ käynnistetään tänä vuonna viritetyn Freshabit-hankevarjon alla, EU:n Life-rahaston 60-prosenttisesti rahoittamalla 20 miljoonan euron jättipotilla. Mukana on monen alan toimijoita ympäri maata.

Vehasen mukaan rahalla saa paljon parannusta vesistöjen tilaan, mutta ei potti kaikkia vesiongelmia ratkaise. Konkreettisia kunnostustoimia tehdään kahdeksassa kohteessa, jotka eivät kata koko maata, mutta palvelevat kokonaisuutta.

Luke on mukana laajalla luonnonvaraosaamisellaan.

”Meillä on muun muassa mallinnuksia ravinnevalumista ja tietoa kalojen koko elinkaaresta. Telemetrian avulla tiedämme, missä lohet liikkuvat. Tärkeää on myös luoda yhtenäiset kriteerit toimenpiteiden vaikutusten seurannalle.”

Monet vaelluskalat ovat uhanalaisia ja arvokkaita lajeja, joihin liittyy myös virkistysarvoja. Ne ovat haluttua saalista ja matkailuvaltteja. Vehasen mukaan kalakantojen suojelun mahdollistavat vanhat tutut asiat: yhteistyö, myönteinen asenne ja riittävä rahoitus.

Vesiensuojeluasenteet ovat parantuneet roimasti vuosien varrella. Myös tulosta on tullut.

”Esimerkiksi Vantaanjoki on noussut merkittäväksi meritaimenjoeksi. 1970-luvulla se oli likaviemäri. Joelta on poistettu vaellusesteitä, kunnostettu koskia, tehtaiden ja yhdyskuntien jätevesille on tullut puhdistamoja.”

Kotkan Korkeakoskeen on valmistumassa kalatie, jota pitkin vaelluskalat voivat ohittaa voimalaitoksen. Ilmakuva kertoo kalatien rakennusvaiheen tammikuun toiseksi viimeisellä viikolla. Kourun pituus on noin 200 metriä ja nousukorkeus noin 13 metriä. Toive on, että Korkeakosken kalatie nostaa Kymijoen merkittäväksi lohijoeksi. Kuva: Jani Piispa / Aeria

Kotkan Korkeakoskeen on valmistumassa kalatie, jota pitkin vaelluskalat voivat ohittaa voimalaitoksen. Ilmakuva kertoo kalatien rakennusvaiheen tammikuun toiseksi viimeisellä viikolla. Kourun pituus on noin 200 metriä ja nousukorkeus noin 13 metriä. Toive on, että Korkeakosken kalatie nostaa Kymijoen merkittäväksi lohijoeksi. Kuva: Jani Piispa / Aeria

Suuria odotuksia kohdistuu Kymijoen valtiorahoitteiseen, keväällä valmistuvaan Korkeakosken kalatiehen. Se voi nostaa Kymin merkittäväksi lohijoeksi.

Itämereen laskevista joista Simo- ja Tornionjoki ovat Suomessa ainoat vapaat vedet, jossa luontaiset lohet vaeltavat.

Mallia vaellusreittien avaamiseen voisi Vehasen mukaan ottaa esimerkiksi Keski-Euroopasta.

”Keski-Euroopassa voimayhtiöt rahoittavat suurilta osin kalateitä. On myös kompensaatioajattelu, jossa voimayhtiön pitää hyvittää elinympäristön menettäminen rakentamalla kalateitä ja ohitusuomia. Sellaista käytäntöä meillä ei vielä ole,” Vehanen sanoo.

kartta ja faktalaatikko

Pelkät kalatiet eivät välttämättä riitä

teksti: Johanna Leppänen, Luke

Vesivoimalaitosten rakentaminen ja vesistöjen säännöstely vaikuttavat vaelluskaloihin sulkemalla niiden luontaiset reitit.

Sähkö- ja kaukolämpöalaa edustavan Energiateollisuus ry:n (ET) tavoitteena on saada vaelluskaloille usealle joelle osittain luonnossa lisääntyvä ja kalastusta kestävä kanta 2030 mennessä.

Pelkät kalatiet eivät ole ratkaisu monessakaan paikassa, vaan on käytettävä moniuolisia jokikohtaisia keinoja, ET:n sähköntuotantotoimialan asiantuntija Kati Takala kertoo.

Keinojen valinnassa pitää ottaa huomioon sekä liiketoiminnan edellytysten turvaaminen että ympäristövaikutusten vähentäminen. Tämä tarkoittaa tasapainoilua kestävän sähköntuotannon ja kannattavan liiketoiminnan välillä.

Kiinnostavia kehityskohteita ovat muun muassa vähän vettä käyttävät kalatiet.

”Se on erityisesti pienvesivoiman kannalta mielenkiintoinen vaihtoehto. Taloudelliset toimintaedellytykset on otettava huomioon jo siksi, että padoilla usein säännöstellään koko vesistöä muun muassa virkistyskäytön ja tulvasuojelun tarpeisiin”, Takala sanoo.

Hänen mukaansa perustutkimus esimerkiksi kalakantojen tilasta ja kulkureiteistä on ollut elintärkeää talous- ja ympäristönäkökulman yhteensovittamisessa.

On tärkeää seurata, miten jo tehdyt ja suunnitteilla olevat suojelutoimet pelaavat käytännössä, jotta järjestelmistä saadaan mahdollisimman toimivia.

”Onnistumisen kannalta yhteistyö ja kaikkien osapuolten sitoutuminen on oleellista.

Uusi kalastuslaki säätelee myös pilkkimistä

teksti: Riitta Salo-Kauppinen, Luke

Myös pilkkijä voi törmätä uuden kalastuslain säännöksiin. Esimerkiksi madetta ei saa enää
pyytää ulkoapäin tarttuvilla pyyntivälineillä.

Kuva: Jaana Kankaanpää / Maaseudun Tulevaisuus

Sydäntalvella moni vapaa-ajankalastaja suuntaa
pilkkireissulle. Tänä talvena sisävesien jäät ovat
alkaneet paksuuntua vasta tammikuussa,
mutta nyt järvissä on jo kantava teräsjää.

”Made on suosittu pilkkikala. Mateenmäti on arvostettua herkkua, samoin kuin sen vaalea lihakin. Madesaalis on viime vuosina ollut vain alle 700 000 kiloa, josta suurin osa on saatu sisävesistä. Vielä 1970-luvulla vuosittaisten saaliiden arvioitiin olleen kaksin−kolminkertaisia”, Luonnonvarakeskuksen (Luke) erikoistutkija Lauri Urho kertoo.

Madekantoja ovat heikentäneet vesistöjen rehevöityminen ja happamoituminen sekä kohonneet lämpötilat. Seuraavassa uhanalaisuusluokituksessa made pitäisi Urhon mukaan luokitella vähintäänkin silmälläpidettäviin lajeihin.

Vuoden alussa voimaan tullut uusi kalastuslaki vaikuttaa muun muassa kalojen pilkkimiseen ja onkimiseen.

”Esimerkiksi mateen pyyntitapoihin tuli lain myötä muutoksia”, Urho kertoo.

”Sellaisten pyyntivälineiden, kuten madeharan ja ryöstäjän, käyttö on nyt kiellettyä siten, että ulkoapäin ei saa tartuttaa.”

Syynä on se, että mateen pintaan tarttuneet koukut ja väkäset voivat irrotessaan pahemmin vahingoittaa kalaa. Uudella lailla tämä halutaan estää.

Uuden lain tavoite on turvata kalojen luontainen lisääntyminen ja hyvät kalastusmahdollisuudet. Uudesta laista hyötyvät niin kalat kuin kalastajat.

Myös uusi kalastusasetus toteuttaa kalastuslain tavoitteita. Asetus tukee uhanalaisten kalakantojen elvyttämistä. Monien kalalajien suojelun taso nousee rauhoitusten ja pyyntimittojen avulla.

Etenkin vaelluskalojen suojaa parannetaan.

teksti: Johanna Leppänen, Luke

Julkaistu Maaseudun Tulevaisuuden Tiede-sivulla 1.2.2016.

Yläreunan kuva: Teppo Vehanen / Luke

03.02.2019 19.11WinNovan metsä- ja maarakennusalan avoimet ovet lauantaina 9.2.2019 Kullaalla - kello 10 alkaen metsäkoneenkuljettajien ajokonemestaruuskisa
03.02.2019 18.01MP-messuilla Helsingin Messukeskuksessa vieraili viikonvaihteen aikana 57 000 kävijää
03.02.2019 12.01Tervetuloa Veho Seinäjoen Talvipäiville 7.-8.2.2019
03.02.2019 10.44Bruttokansantuote kasvoi 2,7 prosenttia vuonna 2017
02.02.2019 19.44Mielenkiintoinen pienoismallinäyttely Hyvinkään kirjastossa 4.2.-23.2.2019
02.02.2019 18.01Taksiuudistus lisännyt taksien määrää - eniten lisäystä Uudellamaalla, Lapissa ja Varsinais-Suomessa
02.02.2019 12.33Kansainvälinen kosteikkopäivä tänään 2.2. - Metsähallitus suojelee kosteikkoluontomme uhanalaisia monin tavoin
02.02.2019 11.01Metsäsektorin faktat yksissä kansissa - Lukelta uusi metsätilastojulkaisu
01.02.2019 20.01Ponssen Mikkelin uusi huoltopalvelukeskus avasi ovensa
01.02.2019 16.44Bioenergia: Energialaitoksissa käytettävästä puusta alle 2 % on järeää puuta
01.02.2019 15.34Heinon Tukku käyttää kuljetuksissaan jatkossa myös kotimaista biokaasua
01.02.2019 12.57Veho 80 vuotta
01.02.2019 12.22Huippuhelmikuu 2019: Superkuormatilaa 10 vuotta
01.02.2019 11.56Vt 4 Oulu-Kemi: Uusi käyttöönotettava telematiikka parantaa liikenneturvallisuutta
01.02.2019 11.35Teiden liukkaudesta varoittava suomalaiskeksintö käyttöön
01.02.2019 11.02Autokannan ikääntyminen jatkui viime vuonna
01.02.2019 11.00Hyötyautojen ensirekisteröinnit jäivät tammikuussa vuoden takaisesta
01.02.2019 7.11TÄNÄÄN LAPPEENRANNASSA! Renault Trucks K-sarjan maansiirtoauto koeajokiertueella - katso tästä aikataulu!
31.01.2019 17.00Ahlstrom-Munksjö ja Metsä Fibre ovat aloittaneet ainutlaatuisen turvallisuusyhteistyön auditoinneissa
31.01.2019 16.09Mercedes-Benzin V-sarja uudistui henkilöautomalliston esikuvan mukaisesti
31.01.2019 10.55Vieremällä valmistui 14 000. PONSSE - Elephant King toimitettiin Uruguayhin
31.01.2019 9.01Bridgestone Europe ostaa TomTom Telematicsin 910 miljoonalla eurolla
31.01.2019 8.01Neste selvitti: valtaosa autoilijoista uskoo robottien korvaavan ihmisen tulevaisuudessa - tietyissä töissä
31.01.2019 7.30Kuntametsät edistävät hyvinvointia ja torjuvat ilmastonmuutosta
30.01.2019 10.20Robottibussimatkustajien asenteet tutkittu: kulkutavat vaihtuvat, teknologia ei pelota
30.01.2019 9.01Ennennäkemätöntä mukavuutta ja teknisiä innovaatioita: Helly Hansenin työvaatteilla vapaus liikkua
30.01.2019 8.30Puukerrostaloja asuntomessuille Tuusulaan
30.01.2019 8.20Pakkaus-kartongille teollisen kompostoituvuuden sertifiointi
30.01.2019 8.20Ponssen Mikkelin uuden palvelukeskuksen avajaiset tämän viikon perjantaina 1.2. klo 9-15
29.01.2019 13.15Veho pidentää paketti- ja kuorma-autokorjaamoiden/huoltojen aukioloaikoja
29.01.2019 11.45Viidennen sukupolven Renault Clio esitellään Geneven autonäyttelyssä
29.01.2019 11.33Niemi Palvelut palkkaa 200 uutta työntekijää - palkat nousevat tuntuvasti
29.01.2019 10.20Ford Ranger uudistuu
29.01.2019 9.20Korkein oikeus ei myöntänyt Metsähallitukselle valituslupaa koskien raakapuukauppoja vuosina 1998-2005
28.01.2019 15.45Satakunnan Kansa: Jali Prihti jättää päivittäisen työnsä Sampo-Rosenlewin tehtaalla - uusi toimitusjohtaja Jussi Malmi hyppää ruoriin jo helmikuun alusta
28.01.2019 14.30Mielenrauhaa talviurakointiin: Nokian Hakkapeliitta LT3 - uusi premium-talvirengas kevytkuorma-autoihin
28.01.2019 14.12Metsäteollisuudella kasvua ja kilpailukykyä tukevat tavoitteet tulevalle vaalikaudelle
28.01.2019 13.54MELA-ohjelmisto avoimen lähdekoodin ohjelmistoksi
28.01.2019 13.21UPM:n puunhankinnan korjuu- ja kuljetuskumppaneiden valinta käynnistyi
28.01.2019 13.00Korkean tehokkuuden keräilyratkaisu Kardex Remstarilta
28.01.2019 12.56Mobiiliajokorttisovellus käyttöön toiminnallisuuden varmistamisen jälkeen
28.01.2019 11.35Teboil Super HPD ECV -moottoriöljyt nyt suorituskykyisempänä
28.01.2019 10.22Suomen ilmastopaneeli: Talvimyrskytuhot kasvavat Suomessa - metsätuhojen laajuus voi olla tulevaisuudessa jopa kymmeniä miljoonia kuutioita
28.01.2019 8.33Lisää ilmatilaa dronejen lennättämiseen - lentoasemien lähialueiden sopimismenettelyihin ei muutoksia
28.01.2019 8.01Lahden seudulla kehitetään uutta biopohjaista metsälannoitetta
27.01.2019 16.00Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 6700 tykkääjää - määrä huimassa kasvussa!
27.01.2019 11.40Ylijoki Kuljetus Oy:lle uusien mittojen mukainen pitkä HCT-yhdistelmä hakeen ajoon
27.01.2019 9.00Uusien yritysten määrä kasvoi 15 prosenttia heinä-syyskuussa 2018
26.01.2019 12.01Luonnonvarakeskuksen tutkijoille Sören Wibe -palkinto - metsien hiilensidontaan tarvitaan ohjauskeinoja
26.01.2019 10.36Viisitoista tuottavaa ja turvallista Terminator- ominaisuutta
25.01.2019 19.30Renault Trucks ja kilpa-autoilija Jonne Ollikainen yhteistyöhön
25.01.2019 14.21MP 19 -messujen koeajopyörät on julkaistu
25.01.2019 13.30Opel Vivaro uudistuu
25.01.2019 10.07MAN vahvempana vuoteen 2019
25.01.2019 9.44Motivan Energianeuvonta: Aloita nyt tulisijan lämmitys - paukkupakkaset saapuvat
25.01.2019 9.00Skodan uuden katumaasturin nimi on KAMIQ
25.01.2019 7.01Suomen liikennejärjestelmää kehitetään pitkäjänteisesti
24.01.2019 10.12Tykkylumen määrä kasvussa - vaarallisen kaunista
24.01.2019 10.10" SUPERKUORMATILAA 10 VUOTTA "
24.01.2019 10.0230 uutta Renault-pakettiautoa yhteiskäytön kasvavaan kysyntään
23.01.2019 20.11Liikkuva rengasliike palvelee kuljetusyrityksiä siellä missä autot kulkee
23.01.2019 18.11Koneyrittäjien Peltola: Lumitöihin sujuvuutta - traktorit entistä laajemmin käytössä
23.01.2019 14.22Väylien kunnossapidon näkymät vuodelle 2019
23.01.2019 13.21Yli 40-vuotiaille ajoneuvoille ja O2-luokan perävaunuille ehdotetaan katsastusvapautta
23.01.2019 10.40Scanialta polttoainetaloutta kohentava ilmanohjaimen korkeudensäätöratkaisu
23.01.2019 9.50Suomen Lajitietokeskus on julkaissut ensimmäistä kertaa listan Suomen eliölajeista.
23.01.2019 9.33SKAL: Kuljetusalan odotukset kääntyivät laskuun
23.01.2019 9.00Napapiirin Energia ja Vesi Oy tuhkalannoitteen valmistajaksi
23.01.2019 8.10Sähkö- ja hybridiautojen ajovoima-akut kierrätyksen piiriin
22.01.2019 15.00Ford esitteli uuden Mondeon ja Mondeo Hybrid Wagonin
22.01.2019 14.55Järvileasingin vahva kasvu jatkuu
22.01.2019 14.20Metsäkonevalmistaja Logsetilla historiansa paras vuosi
22.01.2019 14.17Volkswagen Hyötyautot ja autourheilun SM-sarjat jatkavat monivuotista yhteistyötään
22.01.2019 14.12Metsä Board jälleen parhaalle A-tasolle CDP:n Climate- ja Water-ohjelmissa
22.01.2019 14.00Audi Q3 Launch Edition -malliston myynti alkoi Suomessa
22.01.2019 13.54Nissan Qashqai oli vuoden 2018 myydyin automalli Suomessa
22.01.2019 10.40Koneurakointi- ja korjaamopalveluyritys Metsoharju varmistaa aukottomat ajopäiväkirjat automaattisella ratkaisulla
22.01.2019 10.22MP-messut täyttää motoristin viikonlopun 1.-3.2.2019 Messukeskuksessa Helsingissä
22.01.2019 10.01Etelä-Suomen alue-ekologista verkostoa ajantasaistetaan - vaikuta ehdottamalla arvokkaita luontokohteita
22.01.2019 9.01Renkaiden kierrätyksessä ennätysten ja kasvun vuosi
21.01.2019 21.22SISU Polar -myynti jatkaa kasvuaan ja ote markkinoista vahvistuu
21.01.2019 20.11Tänä vuonna 25 vuotta täyttävä raskaan kaluston monimerkkikorjaamo Raskone kasvaa ja kehittyy asiakaspalvelu edellä
21.01.2019 16.01Vehco ostaa Suomen johtavan ajoneuvojen seurantajärjestelmien toimittajan Paetronics Oy:n pohjoismaisen asemansa vahvistamiseksi
21.01.2019 15.04Renault Trucks investoi 33 miljoonaa euroa uuteen tutkimus- ja kehityskeskukseen
21.01.2019 13.34Milwaukee lisää henkilökohtaisten valaisinten tuotevalikoimaan neljä uutta ratkaisua
21.01.2019 12.00Veho investoi uuteen paketti- ja kuorma-autojen asiakaspalvelukeskukseen Kokkolassa
21.01.2019 8.01Viranomaisten viestintäpalvelu laajakaistaiseksi
20.01.2019 14.00Ylijoki Kuljetus Oy: Metsässä tapahtuva haketus lisääntyy - autohakkureiden rooli kasvaa
20.01.2019 10.12"Länsinaapuri pitää ihmiset, tavarat ja rahan liikkeellä" - Ruotsi laittaa reilusti Suomea enemmän rahaa väyläinvestointeihin ja perusväylänpitoon
20.01.2019 8.33Uusi ammattiliikenteen Teboil D-automaatti avattu Tampereella
20.01.2019 8.10Lisää ilmatilaa dronejen lennättämiseen - lentoasemien lähialueiden sopimismenettelyihin ei muutoksia
19.01.2019 9.01Kansantalouden tuotanto kasvoi marraskuussa vuodentakaisesta - laskua edelliskuukauteen nähden
19.01.2019Terminator XXL pankkojen pohjolan mallisto kasvoi viiteen pankkovaihtoehtoon.
18.01.2019 18.44KATSO VIDEO! Aki Simula Oy:lle uusi Sisu Polar Hybrid kiviaineskuljetuksiin
18.01.2019 18.20Uusi Volvo kuorma-automyyjä Volvo Truck Center Tampereella: Joonas Siekkinen
18.01.2019 18.10UPM osallistuu tarjouskilpailuun selluterminaalista Montevideon syväsatamassa Uruguayssa
18.01.2019 15.22***KATSO TÄSTÄ VIDEO*** AMMATTILEHTI KOEAJAA: Parivertailussa Volvo FH 460 ja Volvo FH 460 LNG - Kulut kuriin LNG:llä
18.01.2019 12.09Bridgestone toimittaa ensiasennusrenkaat Audi e-tron -katumaasturiin
18.01.2019 8.33Kaasu vahvisti asemaansa liikennepolttoaineena - kaasuautojen määrä lähes kaksinkertaistui Suomen maanteillä vuonna 2018
18.01.2019 8.20BMW:n 7-sarja uudistuu

Näytä lisää »