Kello tikittää kabotaasisäännöksille - Mitä Suomi tekee?01.03.2016 20.01
EU vaatii Suomea poistamaan kansallisesta lainsäädännöstään EU-asetusta täsmällisemmät kabotaasisäännökset. Huhtikuussa 2015 tullut ’perusteltu lausunto’ sysäsi Suomen komission rikkomusmenettelyn toiseen vaiheeseen. Seuraava etappi olisi EU-tuomioistuin, ja juhannuksen alla asiaa setvinyt ministerivaliokunta päätti vetäytyä. Nyt asia on eduskunnan pöydällä. Tässä on asia, jonka takana kuljetusalan järjestöjen rivit ovat suorassa: periksi ei saa antaa! Kanta tuli selväksi viimeistään helmikuun alussa, kun SKAL, ALT ja AKT toimittivat yhteisen vetoomuksensa kaikille kansanedustajille ja asiaan vaikuttaville valiokunnille. Työnantaja- ja yrittäjä- sekä työntekijäpuolten yhteinen tahdonilmaus on herättänyt huomiota valtakunnanpolitiikassakin. Kabotaasista on tullut poliittisen keskustelun aihe ja kiistakapula. Kabotaasikysymyksen saama mediahuomio tiivistyi eduskunnan lähetekeskustelun aamuna, tiistaina 9.2. Ylen suoraan televisiokeskusteluun, jossa liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerkohtasi SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtosen. Näimme kunnollisen keskustelun, jossa toimitusjohtaja argumentoi rauhallisesti ja selkeästi toimialan perustellun näkökannan kabotaasiin. Poliittinen debatti roihahtiSamana iltapäivänä, 9. helmikuuta, pidetyssä eduskunnan lähetekeskustelussa hallituksen esitys sai viileän vastaanoton kansanedustajilta. Esitystä pidettiin väärin ajoitettuna ja ”vakavana uhkana perinteiselle suomalaiselle kuljetusyrittäjälle”, joka heikentää kilpailukykyä ja lisää harmaata taloutta. Kansanedustajat arvioivat, että vinjetti ja talvirengasmääräykset eivät olisi riittäviä toimenpiteitä kielteisten seurauksien torjumiseksi, ja että Suomella ei olisi todennäköistä riskiä taannehtivista sakoista tai vahingonkorvausvelvollisuudesta. Moni edustaja kehotti hallitusta vetämään esityksensä takaisin. Samat äänenpainot kuuluivat täysistuntokäsittelyssä 11.2., jossa hallitus vastasi SDP:n Katja Taimelansuulliseen kysymykseen. Vastauksessaan ulkoministeri Timo Soini moitti edellisten hallitusten epäonnistumisia Suomen EU-edunvalvonnassa, jolloin epämääräinen EU-asetus oli päässyt syntymään. Kanta synnytti vastalauseryöpyn. Pyydetyissä puheenvuoroissa korostettiin aiempien hallitusten aikaansaannoksia kansallisten kabotaasisäännösten voimaansaattamisessa ja puolustamisessa, ja ihmeteltiin hallituksen kiirettä saattaa lakimuutos voimaan, vaikka EU:n maantieliikennepaketti uusine kabotaasipykälineen on tulossa voimaan ensi vuonna. Myös Tanskan tiukka kabotaasilinja EU:ta vastaan nousi esiin – miksi ei Suomi pysty samaan? Pääministeri Juha Sipilä viittasi mahdollisuuteen löytää "parempi tie" eduskuntakäsittelyssä, kuten pian Soinikin. Ministeri Anne Berner piti EU:n maaliikennepakettia mahdollisuutena torjua kabotaasin haittoja ja kielteisiä sosiaalisia vaikutuksia. Hän mainitsi myös talvirenkaat, vinjetin, sähköiset rahtikirjat, tilaajavastuulain kiristämisen sekä valvovan viranomaisen resurssien ja osaamisen kehittämisen. Myös Vihreiden Jyrki Kasvi oli huolissaan suomalaisten kuljetusyritysten kilpailukyvystä ja kiirehti vinjettiä sekä talvirengasmääräyksiä. SKAL:n laskelmat 6 miljardin euron arvoisesta toimialasta, joka maksaa 2,7 miljardia euroa veroina ja maksuina valtiolle, nousi esiin monessa puheenvuorossa. Puolueet ja yleisö aktiivisina kansalaisinfossaPerjantaina 12.2. järjestämäämme kansalaisinfoon saapuivat kaikki hallituspuolueet, sekä SDP, Vasemmistoliitto ja Kristilliset. Alustajina olivat SKAL:n asiantuntijapalveluiden päällikkö Petri Murto ja AKT:n 2. varapuheenjohtaja Harri Pasanen. Tilaisuuteen buukattu juontaja joutui perumaan tulonsa, jolloin SKAL:n viestintäpäällikkö Heini Polamo huolehti tilaisuuden juoksutuksesta. Hyvää taustatukea antoi AKT:n yhteyspäällikkö Hilkka Ahde. Puheenjohtaja Eturivissä istuva Teppo Mikkola sai rinnalleen kärkipoliitikot. Ennen kuin aikatauluun merkityt alustukset ehtivät alkaakaan, liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen astui eteen kertomaan tilanteesta. Hänen mukaansa ei ole kyse muutoksesta, vaan EU-lainsäädännöstä, jota Suomen pitää alkaa noudattaa. Hän viittasi keinoihin, joita Suomi voi käyttää, mutta joista on vielä varhaista puhua. Kansalaisinfon emäntänä toiminut kansanedustaja Katja Taimela toi johdannossaan esiin, että kyseessä ei ole hallitus – oppositio -kiista, vaan kuljetuselinkeinomme ja kilpailukykymme kannalta olennainen kysymys, joka tulee ratkaista Suomen hyväksi. Sen jälkeen Petri Murto kävi tiiviissä esityksessään läpi tavaraliikennelain muutokset EU-asetuksen 1072/2009voimaantulosta alkaen, mitä EU Suomelta vaatii, ja miksi meidän ei tulisi suostua. Harri Pasanen kertoi kiihkottomasti kuljettajapuolen näkemyksen: ulkomaisten kuljettajien palkkaus ei vastaa lain määräyksiä, liikenneturvallisuus kärsii, ja tiemaksut ja talvirengasmääräykset junnaavat paikoillaan. Jokainen paikalla ollut puolue halusi pitää puheenvuoron. Kansanedustajat esittivät alustajille runsaasti kysymyksiä ja kommentteja. Keskustan Markku Pakkanen halusi tietää harmaan talouden määrästä ja viittasi Eurostatin kabotaasitilastoihin. Tilastoarvo 0,4 % Suomen tavaraliikenteestä sai täystyrmäyksen SKAL:ilta ja yleisöltä. Liikennöitsijöiden havainnot ja SKAL:n liikennelaskenta todistavat toista. Varsinaista laskentaahan asiassa ei tehdä. Kokoomuksen Outi Mäkelä muistutti edellisen liikenneministerin, Paula Risikon lupauksesta tanskalaisille ”taistella yhressä” EU:ta vastaan. Mäkelä kiirehti talvirengasmääräyksiä ja vinjettiä. Demarit lupasivat eduskuntaryhmän vetäjän, Antti Lindtmanin suulla vastustaa hallituksen esitystä tässä muodossa. Kristillisten Sari Essayah selosti EU-lainsäädännön tilannetta ja korosti, että kiirettä lakimuutoksiin ei ole. Myös KD asettui vastustamaan hallituksen esitystä. Vasemmistoliiton Matti Semi oli huolissaan verotulojen menetyksestä ja valvonnan heikkouksista. Ari Jalonen muistutti edellisen hallituksen leikanneen poliisin resursseja. - Suomen kannan kabotaasikysymykseen ratkaiseen lopulta eduskunta. Artikkeli julkaistu alun perin SKAL Kustannus Oy:n Kuljetusyrittäjä-lehdessä 2/2016. |