"Perinnenuotan" kuormatila käy pieneksi - patenttiratkaisu on jo tuotannossa Weckmanilla.24.08.2016 9.45 Kuormatilojen pienuus on ongelma, joka näkyy suoraan yhdistelmän tuloksessa. Kuormatilaongelmat tuntuvat jo 64 tonnisissa 90 kehyskuutioisissa "perinnenuotissa" ja kun samankokoisia 90 m3 kuormatiloja on vieläkin runsaasti käytössä sekä 68 , että 76 tonnisissakin ,- ongelmat vain korostuvat. Tulevina vuosina tulee karsitun energiarangan ja -kolmosen ajo lisääntymään merkittävästi. Lisääntyvät kuivan puun ajomäärät tekevät 90 kehyskuutioisilla ajon entistäkin epäedullisemmaksi kaikissa painoluokissa , mutta haittavaikutukset korostuvat etenkin 68 ja 76 tonnisissa. Kuormakoko on tilaajan valittavissa 90m3 - 135 m3 väliltä. Kalustohankinnan tuote-ja komponenttivalinnat tulevat lähivuosina määrittelemään yhdistelmän kannattavuusrajat entistäkin selkeämmin. Yhdistelmän kuormatilan koko ,ja sen toimivuus eri puutavaralajikkeilla määrittää jo nyt merkittävän osan ajojen tuottavuudesta, - tulevina vuosina entistäkin enemmän. Weckman paketilla 135 m3. Kuormakokojen vaihtelu on nykykalustossa välillä 90 m3 - 135 m3 (kehyskuutiota). Kun verrataan näitä ääripäitä voidaan todeta , että 90 kuutioisen yhdistelmän viiden kolmosnipun kuorma mahtuu kokonaan 90 kuutioisen perävunun kuormatilaan ja tuon superperävaunullinen 135 m3 yhdistelmä kuljettaa lisäksi kaksi isoa nippua (45m3) "perinnenuottaa" enemmän kolmosta vetoauton kuormatilassa. |