***KATSO TÄSTÄ VIDEO*** AMMATTILEHTI KOEAJAA: Parivertailussa Volvo FH 460 ja Volvo FH 460 LNG - Kulut kuriin LNG:llä

18.01.2019 15.22

volvoajoaaa.jpg

KLIKKAA KUVAA YLLÄ JA KATSO VIDEO!!! Volvo Trucks toi markkinoille uuden polttoainetaloudellisen raskaankaluston voimanlähteen. Nesteytettyä maakaasua ja dieseliä polttoaineena käyttävässä 13 litran moottorissa yhdistyvät maakaasumoottorin vähäpäästöisyys ja dieselin joustavuus ja tehokkuus. Ammattilehden koeajossa moottoriuutuus pärjäsi tasavertaisesti dieselin rinnalla. Kun katseet käännettiin polttoainelaskuun alkoi kaasuautoilu kiinnostaa entistäkin enemmän.

(kuva yllä: Volvon LNG-diesel monipolttoainemoottori on parivertailun perusteella varsin onnistunut kokonaisuus. Kuljettajan kantilta arvioitaessa ero vastaavaan dieseliin on merkityksetön.) 

Piti senkin päivän tulla vastaan, kun autojen parivertailun tavoitteena on huomata, että autot ovat ominaisuuksiltaan lähes identtisiä. Näin asia kuitenkin on. Volvo Trucksin tuore, nesteytettyä maakaasua ja dieseliä polttava, tilavuudeltaan 13-litrainen monipolttoainemoottori vastaa  käyttöominaisuuksiltaan lähes täydellisesti vastaaviin suoritusarvoihin yltävää 13 litran dieselvaihtoehtoa, jollainen löytyy ajolenkillä edellä ajavan ja täysin vastaavan Volvo FH460 puoliperäyhdistelmän runkoaisojen välistä. 

Paperilla moottorien välillä on eroa vain vääntömomenttikäyrässä, joka kääntyy 100 Nm verran dieselin puolella. Kaasumoottorilla varustetussa autossa on eroa kompensoidaan pykälää tiheämmän perävälityksen voimin. Maantiellä autojen välille on vaikea tehdä selkeää eroa, minkä apumiehen paikalla istuva Volvon ruotsalainen tehdaskuljettaja myöntää olevan koko koeajorupeaman perimmäisenä jujuna: 

- 13-litrainen dieselmoottorimme on itsessään jo täydellinen voimanlähde, minkä polttoainetaloudellisuutta ja tuottavuutta asiakkaamme vuolaasti ylistävät. Uuden kaasumoottorin kehityksessä otimme tavoitteeksemme yltää samoihin suoritusarvoihin ja polttoainetalouteen. Suoritusarvoissa pääsimme tavoitteeseemme, mutta polttoainetaloudessa ylitimme tavoitteen reilulla marginaalilla. Uusi moottori on erittäin pieniruokainen. Sen todistavat sekä omat testimme että asiakkaidemme kokeilut. 

pari2.jpg

(kuva: LNG auton polttoainetankkaus on helppoa, joskin polttoaineen kylmyydestä johtuen tapahtuma vaatii kunnon suojavarusteet.)

Tasaisessa maantieajossa LNG-kulutus on helposti 17-18 kg/100 km luokkaa, ja sen allekin. Koska moottori on puristussytytteinen palotapahtuma käynnistetään pienellä määrällä dieseliä, mitää kuluu tyypillisesti 5-10 % kaasunkulutuksesta. 

- Monipolttoaineteknologian avuin saavutamme kaasumoottorillamme dieselille ominaisen korkean hyötysuhteen ja suorituskyvyn. Lisäksi moottorimme haitalliset päästöt ovat vähintään 20 % dieseliä matalammat, ja Bio-LNG:tä ja HVO-dieseliä käytettäessä laskennallisesti jopa 100 % matalammat, sanoo apumiehen paikalla istuva valmistajan edustaja, Volvolta kerrotaan.

pari3.jpg

(kuva: Koeajoreitti osoitti Volvon lupaukset eri moottorien samankaltaisuudesta hyvin paikkaansa pitäviksi, kaasumoottorin kanssa pärjää siinä missä dieselilläkin.)

Ajoltaan samanlaisia

Koeajo suoritettiin pareittain. Ammattilehdellä kävikin tämän suhteen melkoinen tuuri, sillä ajopariksi, toisen auton rattiin valikoitui Rahtarit ry:n puheenjohtaja Timo Kima

- Otetaan näistä mittaa pienemmillä tieosuuksilla, niin saadaan jonkinmoinen käsitys eroavaisuuksista. Maantiellä ovat lienevät enemmän ja vähemmän toistensa kopioita, Kima arvioi. 

Taipaleelle lähdettiin Volvo Truck Center Vantaan pihamaalta. Ensimmäinen pysähdys tehtiin läheisellä Gasum LNG-asemalla, missä autot tankattiin. Mielenkiintoisen polttoainetäydennysrituaalin jälkeen yhdistelmien keulat käännettiin kohti Vaasaa, mitä lähestyttiin pikkuteitä pitkin aina Hyvinkäälle saakka, josta tultiin ensin vanhaa Hämeenlinnantietä ja myöhemmin Tuusulantietä pitkin takaisin Vantaalle. Sama reitti ajettiin kahteen otteeseen, jotta molemmat pääsivät ajamaan kumpaakin autoa. 

Koeajoreitti osoitti Volvon lupaukset eri moottorien samankaltaisuudesta hyvin paikkaansa pitäviksi, kaasumoottorin kanssa pärjää siinä missä dieselilläkin. 

pari5.jpg

(kuva: Rahtarit ry:n puheenjohtaja Timo Kiman (vas.) vieressä Volvo Trucksin testikuljettajat Calle Wiman ja Clara Werner Floberg sekä Vesa Soppi Volvo Finlandilta.)

Säästöpontentiaalia

Mielenkiintoiseksi peli muuttui ajon jälkeen, kun ruvettiin katsomaan Volvo DynaFleetin antamia kulutuslukemia.

Diesel auton kulutukset olivat 33,91 ja 33,26 l / 100km ja LNG autoilla kulutukset olivat 22,33 kg + 2,04 l dieseliä ja 24,8 kg + 2,39 l dieseliä / 100 km. Volvon antaman muuntotaulukon mukaan yksi litra naftaa vastaa 0,72 kg LNG:tä. Nopean laskutoimituksen myötä kaikki kulutuslukemat LNG:ksi muutettuna autojen kulutukset olivat likipitäen samoja. Postiivinen yllätys näkyy polttoainelaskussa. Dieselin litrahinta ja LNG-kaasun kilohinta on tätä kirjoitettaessa vain muutaman eurosentin päässä toisistaan. Volvon lupaama noin 30 prosenttia matalampi polttoainekustannus pitää sekin hyvin paikkansa. Koska Volvon monipolttoainemoottorissa palaa myös dieseliä on haitalliset palokaasut pestävä Adblue liuoksen voimin, mitä kuluu lähes samaan tahtiin dieselmoottorilla varustetun variantin kanssa. 

Volvolta kerrotaan että monipolttoainemoottorin huoltoväli on sama kuin tavallisella dieselmoottorilla. Toistaiseksi Volvo myy kaikki LNG autonsa vain leasingsopimuksella, joka sisältää myös huoltosopimuksen. 

- Otamme järjestelyllä osan riskistä kontollemme, sillä kyseessä on täysin uusi tuote, minkä tulevaisuuden jälleenmyyntiarvo on vielä täysin avoin kysymys, sanoo Volvon palvelutuotteista vastaava Vesa Soppi.

pari4.jpg

30.09.2019 10.50UPM: Lannoittamisella jopa tuhansien eurojen lisätulot metsästä - katso video!
30.09.2019 9.20Tukkimiehentäin torjuntaa tutkitaan kenttäkokeella
30.09.2019 9.00Moottori: Talvirengaspakko poistuu - mitkä renkaat alle liukkaalla?
29.09.2019 15.00Br. Holmberg Transport Ab:n tuunattu Sisupari - näyttävää tehokkuutta puunajoon
29.09.2019 12.11Metsäkoneiden sähköiset palvelut - paljon uutta asiaa lyhyessä ajassa
29.09.2019 7.44Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.300 tykkääjää - määrä kasvaa nopeaa tahtia!
28.09.2019 19.11KATSO AMMATTILEHDEN KOEAJOVIDEO! Volkswagen T6.1 on monitoiminen ja digitaalinen
28.09.2019 17.21Doppstadt Inventhor Type 9: Uutta tehokkuutta kierrätysmateriaalien murskaukseen
28.09.2019 15.00DAF panostaa vahvasti huolto- ja varaosatoimintoihin Suomessa
28.09.2019 13.00Erkki Hannula Oy: Päätehakkuita Pohjois-Pohjanmaalla sahateollisuuden tarpeisiin
28.09.2019 7.00Yrityssektorin voittoaste pysyi vuoden 2019 toisella neljänneksellä edellisen neljänneksen tasolla
27.09.2019 10.30Finnvera: Joka neljäs varsinaissuomalainen pk-yritys vie tuotteita ulkomaille - valtaosa ilman kansainvälistymispalveluja
27.09.2019 10.13Metsä on metaanin nettonielu, vaikka kasvit päästävätkin ilmaan metaania
27.09.2019 10.00Olli Kokki Metsä Groupin Joutsenon sellutehtaan tehtaanjohtajaksi
27.09.2019 9.44Bioenergia ry vastaa väitteisiin: Metsäenergia Suomessa tukee ilmastotavoitteiden saavuttamista
27.09.2019 7.33Rinta-Jouppi Machinella Konepäivät ja uusien toimitilojen avajaiset 27.-28.9. Seinäjoella
26.09.2019 19.01Kauppalehti: Sisu kehittää sähköistä kuorma-autoa - Tuotepäällikkö Tekniikka&Taloudelle: "Valmista esiteltävää saattaa olla kolmen vuoden päästä"
26.09.2019 17.15Metsäalan Asiantuntijat ry: Työssä uupuminen on liian yleistä tänä päivänä
26.09.2019 17.00KATSO VIDEO! Kopan kantavat Karstulassa
26.09.2019 16.34Opel kasvattaa suosiotaan yritysautona
26.09.2019 13.00Renault Trucksille EcoVadis Gold -sertifikaatti - jo toisena vuotena perätysten
26.09.2019 11.48Tekninen tiedote esittelee eurooppalaisen LVL:n uudet lujuusluokat
26.09.2019 10.00Kamux: Pakettiautoihin ja yrittäjän kalustoonkin halutaan tänä päivänä mukavuuksia
25.09.2019 17.01Originator Oy ja Hyvinkään HRP Oy: Puutavaranostureiden huollot ammattitaidolla
25.09.2019 14.00Suomalaisesta metsästä Tokion keskustaan
25.09.2019 13.41Veho panostaa Sisu-asiakkaiden palveluun
25.09.2019 10.41Olavi Räsänen Oy luopuu kuormalavaliiketoiminnasta - lavavalmistus jatkuu uudessa omistuksessa
25.09.2019 10.32Hyvät renkaat vähentävät törmäysriskiä
25.09.2019 10.30Maanmuokkaus varmistaa metsän kasvun
25.09.2019 8.00Annica Bresky Stora Enso -konsernin toimitusjohtajaksi
24.09.2019 13.30Tässä on täysin uusi SsangYong Korando
24.09.2019 13.27Helsingin yliopisto: Metsäpohjaisen bioenergian laajentunut käyttö vaarantaa YK:n ilmastotavoitteet
24.09.2019 13.12Metsäteollisuus on jo pitkälti irtautunut fossiilisista polttoaineista.
24.09.2019 12.21Alumiinivanteet tuovat selvää hyötyä kuljetusyrityksen liiketoimintaan
24.09.2019 11.11Toimitusjohtaja Mia Mantsinen Alihankinta 2019 -messujen avauspuheessaan: "Kestävyys ei ole nollasummapeliä"
24.09.2019 10.22KOPA-kantavien telojen työnäytös Janakkalassa huomenna keskiviikkona 25.9.
24.09.2019 10.14Logset metsäkoneiden työnäytös torstaina 26.9. Hollolassa
24.09.2019 9.00Janne Näräkkä valittu kansainvälisen FSC:n hallitukseen
24.09.2019 8.42Hondan suosittu aavikkoratsu saa lisää kuutioita moottoriin
24.09.2019 8.40EPEC - luotettava kotimainen ohjelmistotalo
23.09.2019 17.30RX Academy -sarja päättyi suomalaisjuhliin - Jonne Ollikainen nousi kolmanneksi
23.09.2019 15.00LUKE: Pieneltäkin turvepeltojen alalta voisi saada isot päästövähennykset
23.09.2019 11.45Volkswagen T6.1 -mallisto sai hinnat - edullisimmillaan alle 32 000 euroa
23.09.2019 11.03Finnvera: Suome taloudessa paljon mahdollisuuksia
23.09.2019 11.00Stora Ensolle tunnustusta tehtaiden kunnossapitoratkaisusta
23.09.2019 10.10Kuorma-autovalmistaja kuljettajan asialla
23.09.2019 10.00Kemin biotuotetehdashanke etenee
22.09.2019 19.02MAN-liiketoimintojen uusi johtaja Kari Rautanen: "Tuotteet ja palvelut hyvässä iskussa - toimintaa kehitetään entisestään"
22.09.2019 16.11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger 2.0 4WD A10 Wildtrak - Lisää puhtia pataan
22.09.2019 13.11Forest Fix Ab: Harvennushakkuuta rannikon kivikoissa
22.09.2019 9.33EU:n liikenneministerit: Liikenteen ilmastotyöhön tarvitaan pitkäjänteisyyttä
21.09.2019 12.12Otto Lahti, johtava asiantuntija Traficom: HCT-rekan päästövähennykset
21.09.2019 9.33Metsäkoneenkuljettajien työhyvinvoinnin tukemiseen etsitään uusia keinoja
20.09.2019 18.11Koe Ajamisen Helppous - Volvo Trucksin syyskiertue alkaa huomenna lauantaina Riihimäeltä!
20.09.2019 10.10Kesla panostaa traktorihakkureiden kehittämiseen - luopuu isojen autohakkuriprojektien toteutuksesta
20.09.2019 9.55Stora Ensolle tunnustusta tehtaiden 5G-kunnossapitoratkaisusta
20.09.2019 9.44Avoimet ovet Specman uusissa tiloissa Pirkkalassa tiistaina
19.09.2019 16.11Puukuljetus Vesala Oy:n vihreät tuttu näky maanteillä: Puunajoa 50-luvulta lähtien
19.09.2019 14.40Komatsu Forest Oy kumppaneineen järjestää näytöspäivän huomenna perjantaina 20. syyskuuta Konnevedellä
19.09.2019 14.12Koneosapalvelun pehmeiden maiden puunkorjuuta esittelevä työnäytös huomenna perjantaina 20.9. Karstulassa
19.09.2019 13.50Suomalaisten sotalaivojen rakentaminen Raumalla saa jatkoa
19.09.2019 13.44Nokian Renkaiden Yhdysvaltojen tehdas tukee yhtiön kasvustrategiaa
19.09.2019 13.24SKAL Kuljetusbarometri 3/2019: Maailmanmarkkinoiden heilahtelut vaativat Suomelta veromalttia tai kustannukset karkaavat käsistä
19.09.2019 12.02Omavalvontasovellus mahdollistaa harvennushakkuiden omavalvonnan korjuutyön ohessa
18.09.2019 11.50SKAL:Budjettiriihestä käsittämätön ympäristölinjaus liikenteelle
18.09.2019 11.40Bioenergia ry: Vuoden 2020 talousarviossa hyviä linjauksia bioenergiasektorille
18.09.2019 11.12Scania: Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoa
18.09.2019 10.10Ponssen Norjan tytäryhtiön Ponsse AS:n toimitusjohtaja vaihtuu.
17.09.2019 20.22Metsäteollisuus ry: Budjettiesitys jää laihaksi
17.09.2019 19.11Uusi Actros ja Arocs koeajokiertueella 18.9.-11.10.2019 - katso tästä aikataulu!
17.09.2019 17.11Metsäteho: Ajoneuvojen massojen nostolla saavutettavissa kustannus- ja päästöhyötyjä
17.09.2019 15.03Valmet rakentaa uuden koelaitoksen Ruotsiin
17.09.2019 12.36Etteplan mukana Stora Enson Oulun paperitehtaan uudistushankkeessa
17.09.2019 12.15Kuhinaa Uusi puun Kuntamarkkinat -osastolla
17.09.2019 11.58Yhteishanke vahvistaa Suomen terästeollisuuden osaamista ja vähentää päästöjä
17.09.2019 11.00Nokian Renkaat kuuluu ylimpään 10 prosenttiin maailman vastuullisimmista yrityksistä
17.09.2019 8.55Veho ostaa Viron ja Liettuan Mercedes-Benz-maahantuojan ja jälleenmyyjän Silberauton
16.09.2019 20.33Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.200 tykkääjää - määrä kasvaa huimaa tahtia!
16.09.2019 20.11Komatsu Forest -valokuvauskilpailun elokuun voittaja on selvinnyt
16.09.2019 15.01Metsä Group kouluttaa oppisopimuksella 50 uutta ammattilaista metsäteollisuuden tehtäviin
16.09.2019 11.11Suhisevat koivut -valokuvanäyttely Suomen Metsämuseo Lustossa
16.09.2019 8.00Metsä Fibre toimitti Kemin biotuotetehtaan YVA-selostuksen Lapin ELY-keskukselle 15.9.2019
15.09.2019 12.01Karttapohjainen sovellus esittää parhaat sijainnit korjuukohteen ajourille
15.09.2019 11.00Liikkuvan kaluston hydrauliikan asiantuntija Lappeenrannassa
15.09.2019 9.20Volvo Trucks -koeajokiertue starttaa 21.9. Riihimäeltä - Tapahtuma kiertää 10 paikkakunnalla
15.09.2019 7.13Komatsu Forest avaa verkkokaupan ProSelect-profiilimalliston vaatteille ja asusteille
14.09.2019 19.11Valmet toimittaa TwinRoll-puristimen Metsä Boardille Suomeen Joutsenon tehtaaseen
14.09.2019 14.11Forssan Lava ja Huolto Oy valmistaa perävaunut ja päällerakenteet asiakastarpeeseen räätälöitynä
14.09.2019 11.44VTT ja Cambridgen yliopisto vertailivat vaihtoehtoja tieliikenteen päästöjen vähentämiseksi
14.09.2019 11.01Sähköiset Hopeanuolet aloittavat Formula E -sarjassa
14.09.2019 9.11Teollisuuden liikevaihto kasvoi heinäkuussa 3,6 prosenttia
13.09.2019 17.11John Deere Forestry järjestää ensi perjantaina 20.9. Alavudella hakkuunäytöksen
13.09.2019 16.22Valmet toimittaa kartonkikoneen JK Paper Limitedille Intiaan
13.09.2019 15.01Koneosapalvelu Oy on ostanut Kithydro Oy:n ja Hyprox Oy:n
13.09.2019 12.00Metsäteollisuus: Puukauppa piristyi elokuussa - syksyn kaupoille hyvät odotukset
13.09.2019 9.11Volvo Trucksin koeajokiertue starttaa 21.9. Riihimäeltä - KATSO TÄSTÄ AIKATAULU JA KALUSTO!
12.09.2019 17.11Rinta-Jouppi Machinella Konepäivät ja uusien toimitilojen avajaiset 27.-28.9. Seinäjoella
12.09.2019 16.22Vesiliirtoriski kasvaa syksyn sateisilla teillä - renkaan urasyvyys ja kuljettajan ajotapa merkitsevät renkaan märkäpitoluokkaa enemmän
12.09.2019 15.11Puiden terveyttä analysoidaan autonomisilla drooneilla
12.09.2019 13.11Koneyrittäjien Jormakka: Puunkorjuussa jaetaan niukkuutta - tasapuolisesti

Näytä lisää »