Suomalainen autohakkurikokonaisuus - tehdasvalmista laatua ja luotettavuutta08.11.2018 17.50
Heinolan Sahakoneet Oy, Sisu Auto Oy ja Mesera Cranes Finland Oy ovat yhdistäneet sinivalkoiset voimansa: tuloksena on syntynyt tehdasvalmis suomalainen autohakkurikonsepti. Heinolan Sahakoneet Oy toimitti elokuun puolivälissä Hakevelhot Oy:lle uuden autohakkurin kokonaistoimituksena. - Myimme asiakkaalle täysin haketusvalmiin kokonaisuuden avaimet käteen -periaattella. Sisu Auto rakensi Sisu Polar 6x4:n hakkurikäyttöön mahdollisimman pitkälle tuotantolinjallaan Karjaalla, jonka jälkeen siihen oli helppo nostaa paikoilleen Heinola 1310 Truck -hakkuri ja Mesera 142 -nosturi. Kokonaisuudesta tuli erittäin laadukas ja toimitusaika oli perinteistä rakentamistapaa oleellisesti nopeampi - ilman lastentauteja. Ensimmäinen uuden konseptin autohakkuri on jo töissä asiakkaan ollessa siihen erittäin tyytyväinen ja yksi lisääkin on jo valmistumassa, kertoo Heinolan Sahakoneet Oy:n myyntipäällikkö Matti Takatalo. (kuva: Hakkurina kokonaisuudessa on tehokas HEINOLA 1310 Truck, mikä ottaa jakolaatikolla voiman Sisu Polarin 625 hevosvoimaisesta moottorista. Nosturina väkivahva ja ulottuva Mesera 142, joka on tehty jatkuvaan kuormaamiseen.) Kokonaisuuden tarkka suunnittelu Autohakkurin valmistus alkoi Sisu Autolla perusteellisella suunnittelulla missä hakkuri, nosturi ja muut komponentit sijoiteltiin optimaalisesti paikoilleen 3D-kuvia hyödyntäen. Sisun runkorakenne modifioitiin parhaiten kokonaisuuteen istuvaksi, joten tuloksena on erittäin kompaktin kokoinen autohakkuri, jossa nosturin ja hakkurin sekä eri varusteiden sijoittelu ja liikkeet ovat parhaat mahdolliset. Suunnittelussa otettiin huomioon myös hakkurin käyttäjän päivittäinen työskentely ja helppo pääsy huoltokohteisiin. (kuva: Autohakkurin rakentamisessa tila on haaste - Sisu Auton tehtyä koko paketin suunnittelun saatiin autosta kompaktin kokoinen ja silti tilaa jäi hyvin huoltotoimenpiteitä varten.)
(kuva: Hydrauli-, polttoaine-, AdBlue- ja ilmasäiliöt sekä työkalulaatikot sijoiteltiin optimaalisesti alustaan, eikä mitään tarvinnut siirrellä enää hakkurin ja nosturin asennuksessa.)
(kuva: Sisu Polarin korkea runko ei vaadi erillistä apurunkoa. Hakkurille on tehty runkoon korotukset joiden päälle asennus on helppoa. Myös tukijalat asennettiin valmiiksi Sisu Auton tuotannossa.) - Sisu teki auton hyvin pitkälle valmiiksi hakkurin ja nosturin loppuasennusta varten; jakolaatikko, säiliöt, hydrauliikan ja sähköjen vedot, tukijalat ym. oli valmiina niin ettei turhaa purkamista ja kasaamista tarvinnut enää tehdä hakkuria ja nosturia asennettaessa. Korkea tehdaslaatu ja viimeistely näkyy myös siinä että kaikki päällerakentamiseen liittyvät teräsrakenteet maalattiin Karjaalla, kehuu Takatalo. (kuva: Hakkurin ja nosturin asennustyö kävi helposti kun alusta oli tehty varusteluineen mahdollisimman pitkälle valmiiksi kuorma-autotehtaalla; mm. jakolaatikko, säiliöt, hydrauliikan ja sähköjen vedot, takatukijalat ym.) Itse hakkuri on tehokas Heinola 1310 Truck, joka tarjoaa suuren kapasiteetin haketukseen niin metsässä kuin terminaalissakin. - Tarkalla kokonaissuunnittelulla autohakkuri saatiin tehtyä mahdollisimman lyhyeksi mikä helpottaa metsässä liikkumista, missä Sisu on kuin kotonaan. Voima hakkurille otetaan nyt jakolaatikolla, mikä mahdollistaa avoimen rakenteen hakkurin ja ohjaamon väliin, sanoo Takatalo. (kuva: Hakkurin käyttö tapahtuu auton ohjaamosta, mikä maksimoi kuljettajan työmukavuuden ja turvallisuuden.) Sisu loistava alusta autohakkuriksi Sisu Auton tuotepäällikkö Teemu Puustinen on tyytyväinen yhteistyöllä syntyneeseen lopputulokseen: - Uskon että myös asiakas tulee huomaamaan kokonaisajattelun edut niin autohakkurin käytössä kuin myös luotettavuudessa. Suunnittelussamme otettiin tarkkaan huomioon mm. akselipainojen tasainen jakautuminen. Sisun korkeaan runkoon tehtiin korotukset ja peti hakkurille millimetritarkkuudella, niin että kardaanin kulmat tulivat juuri oikein. Ja kun erillistä apurunkoa ei Sisussa tarvita niin rakenne on selkeä jolloin asennustilaa on hyvin säiliöille, putkille ja varusteille. Sisu Polarin alusta ja voimalinja Fullerin laatikolla maustettuna soveltuu mainiosti haastavaan autohakkurikäyttöön, missä liikutaan paljon myös maastossa. Nosturi tehty jatkuvaan kuormaamiseen Kotimainen nosturivalmistaja Mesera Cranes Finland Oy toimitti autohakkuriin Mesera 142 -nosturin. - Kyseessä on vahva metsäkonekäyttöön suunniteltu nosturi, joka on tehty jatkuvaan kuormaamiseen toisin kuin tavalliset autonosturit. Projektissa tehtiin hienoa yhteistyötä osapuolten kesken. Toimitimme alkupalaverien jälkeen 3D-kuvat nosturista Sisu Autolle, joka sitten sijoitteli sen parhaalla mahdollisella tavalla auton päälle. Toteutimme myös asiakkaan erityistoiveita mm. nosturin varustelun osalta. Osa nosturin komponenttivarustelusta tehtiin Sisu Auton tuotannossa, joten nosturin loppuasennus kävi nopeasti, kertoo suunnittelupäällikkö Tuomo Ylikoski. (kuva: Hyvin suunniteltu on enemmän kuin puoliksi tehty. Asiakkaalle luovutettiin avaimet käteen -periaatteella haketusvalmis, Vahva -kouraa myöten kotimainen kokonaisuus nopealla toimitusajalla.) |