Scanian Euro 6 -moottorivalikoima tarjoaa tehoa tarpeen mukaan - yhteensä 23 erilaista moottorivaihtoehtoa30.09.2018 11.11
”Sähköinen voimansiirto korvaa ennen pitkää useimmat muut vaihtoehdot siirryttäessä fossiilittomaan kuljetusjärjestelmään”, sanoo Alexander Vlaskamp, Senior Vice President and Head of Scania Trucks. ”Ennen kuin tarjolla on kestäviä akkuratkaisuja, liikkumisen ekosysteemi on kuitenkin edelleen pitkälle riippuvainen uusiutuvilla polttoaineilla toimivista polttomoottoreista. On vielä aivan liian aikaista hylätä polttomoottori, sillä se mahdollistaa useimmissa sovelluksissa edelleen parhaan yhdistelmän päästöjen vähentämistä ja kokonaistaloudellisuutta.” Scania esitteli uuden kuorma-autosukupolven elokuussa 2016, ja tarjolla on jo 23 erilaista Euro 6 -moottorivaihtoehtoa, jotka voidaan jakaa neljään eri ryhmään. Uusin tulokas Scanian moottorivalikoimassa on 13-litrainen 410 hv:n ja 2 150 Nm:n bioetanolimoottori (ED95), joka esiteltiin kuluvan vuoden toukokuussa. Bioetanolimoottori on diesel-periaatteella toimiva ja vastaa siten Scanian “paljon vääntöä alhaisilla kierroksilla” -filosofiaa. Siinä on dieselmoottoria vastaava suorituskyky ja muut monipuoliset ominaisuudet, jotka tekevät tästä moottorista ihanneratkaisun moniin sovelluksiin, kuten alueelliseen jakeluliikenteeseen ja maansiirtoalan kuljetuksiin. ”Tarjonta ja kysyntä on otettava aina huomioon, ja näemme, että kiinnostus bioetanolia kohtaan on tällä hetkellä suurinta Ruotsin, Norjan, Suomen ja Ranskan kaltaisilla markkinoilla, joilla bioetanolia on saatavilla jonkin verran”, Vlaskamp toteaa. ”Bioetanoli mahdollistaa jopa 90 prosentin CO2-päästövähennyksen, ja sillä on hyviä ominaisuuksia. Yksi bioetanolin arvokkaista ominaisuuksista on, että sitä voidaan valmistaa melko helposti valtavia määriä paikallisesti eri maissa ja eri raaka-aineista.” Scanialla on myös vaikuttava valikoima kaasumoottoreita vakiokuorma-autoihin, joihin voidaan asentaa suoraan tehtaalla säiliöt sekä paineistetulle maakaasulle (CNG) että nesteytetylle maakaasulle (LNG) – tai kummassa tahansa muodossa olevalle biokaasulle, jos sitä on kohdealueella saatavilla. Scanian 13-litrainen kaasumoottori esiteltiin vuonna 2017, ja siitä on tullut eräänlainen mittapuu alalla. Moottori tuottaa 410 hv ja 2 000 Nm 1 000–1 400 rpm:n kierroslukualueella. Sitä täydentää 9-litrainen viisisylinterinen moottori, josta on saatavana kaksi tehovaihtoehtoa: 280 ja 340 hv. Kaikki kolme versiota toimivat OTTO-periaatteella, sytytystulppasytytyksellä ja pakokaasujen takaisinkierrätyksellä (EGR), ja pakokaasujen jälkikäsittelyssä käytetään kolmitiekatalysaattoria. LNG-säiliöiden ansiosta kuorma-auton toimintasäde voi olla jopa 1 600 km tai tätäkin enemmän. “Erilaiset kaasuratkaisut ovat ilman muuta tämän hetken kiinnostavimpia vaihtoehtoisia polttoaineita, jos tarkastellaan koko Eurooppaa”, Vlaskamp sanoo. ”Tarvittavaa infrastruktuuria laajennetaan tasaisesti monissa maissa ja monilla alueilla, mikä luonnollisesti lisää kuljetusliikkeiden kiinnostusta. Kun merkittävät CO2-päästövähennykset voidaan yhdistää entistä parempaan kokonaistaloudellisuuteen, saadaan tarvittava sysäys koti kestävän kehityksen kuljetusratkaisuja.” Useimmat Scanian moottorit ja kokoonpanot voidaan yhdistää erilaisiin vaihteistoihin, joista Scania Opticruise -ratkaisut ovat ehdoton ykkösvaihtoehto. |