AMMATTILEHTI KOEAJAA: Kolmannen sukupolven Mercedes-Benz Sprinter - Pakut uudelle tasolle

22.09.2018 9.00

sprii1.jpg

Mercedes-Benz on uudistanut erittäin suositun Sprinter tavara-automallistonsa. Perinteisten taka- ja nelivetomallien rinnalla saa nyt ensimmäistä kertaa myös etuvetoisen vaihtoehdon. Uudenmaan alueella tehty lyhyt koeajo ei odotetusti tarjonnut suuria yllätyksiä, mutta paljasti kehitystä tapahtuneen kaikilla tärkeimmillä osa-alueilla. 

(kuva yllä: Perinteisesti saksalaisvalmistajat uudistavat mallejaan ulkoisesti varsin konservatiivisin ottein. Uusi Mercedes-Benz Sprinter on kuitenkin kaikin puolin edeltäjäänsä sulavalinjaisempi.)

Mercedes-Benz tuo pakettiautoihin tarjolle tukun kuljetustehokkuutta nostavia liittettävyyspalveluita, joiden kerrotaan olevan aktiivisia tulevan syksyn aikana. Sprinterin uudistus ei suinkaan jää tähän sillä ensi vuonna markkinoille tuodaan täyssähköinen eSprinter, mikä korvaa valmistajan mallistosta pois jätetyt NGT -maakaasumallit. 

sprii12.jpg

Alkuvuodesta ensiesittelynsä saanut kolmannen sukupolven Mercedes-Benz Sprinter mallisto on laajempi ja kattavampi kuin koskaan yli 20-vuotisen mallihistoriansa aikana. Sprinteriä on nyt saatavana etu-, taka- ja nelivetoisena yhteensä viidessä eri kokonaispainoluokassa, välillä 3,0 - 5,5 tonnia. Näistä 3,0 tonninen on täysin uusi kokonaispaino. Tarjolla on umpipaketti-, pikkubussi-, kevytkuorma-auto- ja retkeilyautovaihtoehtoja useissa eri koripituuksissa ja korkeuksissa. Akselivälejä on viisi: 3250, 3259, 3655, 3924 ja 4325 mm.

Uuden malliston myynti käynnistyi odotetusti umpipakettimalleilla, joita tarjotaan 7,8 - 17 kuutiometrin tavaratiloilla. 

Kuormatilan lattiapituus on mallista riippuen 2732 - 4810 mm ja leveys parhaimmillaan 1787 mm. Suurimpaan 17 m3 kuormatilaan kerrotaan sopivan jopa 7 eurokokoista kuormalavaa. 

Etuvetomallien myötä Sprinterin suurimmat kuormatilakorkeudet kasvoivat ja ovat nyt 1719 - 2243 mm välillä. 

sprii2.jpg

(kuva: Uuden malliston myynti käynnistyi odotetusti umpipakettimalleilla, joita tarjotaan 7,8 - 17 kuutiometrin tavaratiloilla.)

Asiakkaiden tarpeisiin

Etuvetoisuus on saavuttanut suosiota myös isojen pakettiautojen puolella. Nyt sellainen on tarjolla myös Mercedeksen Sprinter -mallistossa ja vieläpä kahtena eri akselivälivaihtoehtona: 3259 mm ja 3924 mm sekä kolmena kokonaispainovaihtoehtona: 3,0, 3,5 ja 4,1 tonnia. 

Takavetomallin painoluokat yltävät 3-5,5 tonniin, ja akselivälivaihtoehdot asettuvat 3250 - 4325 mm väliin.

Pakettiauto-, kombi- tai linja-autokäytössä Sprinterin koripituus on 5267, 5932, 6967 tai 7367 mm.

Etuvetomalleissa akseliväli on noin 300 mm vastaavan pituista takavetomallia suurempi. Akselivälin kasvatuksella haetaan parempaa pitoa vetäville pyörille. Valmistajan mukaan etuvedon etuja ovat esimerkiksi kevyesti kuormatun auton hyvä vetopito ja kuormatilan suurempi tilavuus, suurempi kantavuus ja matalampi kuormauskorkeus.

Takaveto merkitsee ohjauksen ja vedon voimien parempaa toisistaan erottamista ja siten parempaa ajomukavuutta ja pienempää kääntöympyrää. Koeajossa takavedon ohjaus tuntui havaittavasti etuvetoista tunnokkaammalle. Etuvetomallien kuormaustaso on 80 mm matalampi ja ovet vastaavasti 80 mm korkeammat kuin takavetomallissa, mikä helpottaa auton kuormausta.

Voimansiirtojärjestelmän rakenteen ansiosta etuvetomallin kantavuus on parhaimmillaan jopa 50 kiloa suurempi kuin vastaavassa takavetomallissa. Mikäli autoon valitaan lisähinnasta tarjottavat komposiitti-takajouset sekä muoviset tavaratilan verhoilut, kantavuus kasvaa vielä noin 30 kg. 

sprii7.jpg

(kuva: Jousitusmukavuutta ja kantavuutta voi kohentaa lisähinnasta tarjottavien kevyiden lasikuitulehtijousien avuin.)

Maininnan arvoinen eroavaisuus etu- ja takavetomallien välillä liittyy etujousitukseen. Etuveto-Sprintereissä on kierrejouset ja takavetoisissa lehtijousi, molemmat suoriutuvat tehtävistään erinomaisesti. Jousitus-uutta on myös takapäässä. Edellämainittujen komposiittilehtijousien lisäksi Sprinteriä saa nyt myös tehdasasenteisilla taka-akselin lisäilmajousilla.

Ensiesittelyyn valjastettujen koeajoautojen joukkoon oli saatu sovitettua ainakin yksi komposiittijousilla varustettu auto. Sen jousitus pelasi ajossa ensiluokkaisen hienosti. Komposiittijousitusta voikin hyvällä omallatunnolla suositella esimerkiksi henkilökuljetukseen tarkoitettuihin autoihin.

Jousitusmukavuuden lisäksi Sprinterissä on parannettu alustan kestävyyttä ruostumista ja kolhuja vastaan, mikä tehdään galvanoinnilla ja alustasuojauksella.

Etuvetoisella Sprinterillä voi vetää enimmillään 2-tonnista perävaunua, kun taas nelivetoisen Sprinterin vetokyky voi olla jopa 3,5 tonnia. Uutta on myös se että Sprinteriä saa yksittäispyörillä vielä 5 tonnin kokonaispainossa. Raskaimmassa 5,5 tonnin painoluokassa suurin kantavuus lähetelee kolmea tonnia. Raskaimman Sprinter-yhdistelmän enimmäispaino perävaunu mukaan lukien on 8,75 tonnia.

sprii6.jpg

(kuva: Sprinterin voimanlähdevalikoimassa on tarjolla kaksi huippunykyaikaista Mercedes-Benz turbodieselmoottorivaihtoehtoa: 4-sylinterinen 2,1 litrainen ja myöhemmin esiteltävä 3-litrainen V6-moottori.)

Rivi- tai kulmakoneella

Sprinterin voimanlähdevalikoimassa on tarjolla kaksi huippunykyaikaista Mercedes-Benz turbodieselmoottorivaihtoehtoa: 4-sylinterinen 2,1 litrainen ja myöhemmin esiteltävä 3-litrainen V6-moottori. Rivikonetta saa 84 - 130 kW / 300 - 400 Nm suoritusarvoilla. Vinkkeliä tarjotaan 140 kW / 440 Nm teholla. 

Etuvetomalleissa joissa moottori on asennettu menosuuntaan nähden poikittain on VGT-turboahdin ja takavetomalleissa, joissa moottori on menosuuntaan nähden pitkittäin on tuplaturboahdin.  Molempia vetotapavaihtoehtoja päästiin kokeilemaan noin 50 km mittaisella koeajolenkillä. Päällimmäiseksi jäi sellainen vaikutelma että tuplaturbo vastaa hieman VGT-ahdinta nopeammin kaasupolkimen komentoihin. Tarkemmin eri mallien eroihin tutustutaan syksyn aikana, kun saamme molemmat mallivaihtoehdot kattavampaan koeajoon.

sprii8.jpg

(kuva: Päiväajovalojen moutoilu on lainattu henkilöautopuolelta. Kuvan Ksenon-valot on tarjolla lisähinnasta.)

Pihistelijä

Polttoaineen kulutuksen kerrotaan vaihtelevan auton koosta, akselivälistä ja moottorista riippuen 6,8-9,7 litran välillä/100 km ja CO2 -päästöt vastaavasti 178-253 g/km. Kaikki moottorit täyttävät Euro 6 -päästönormit. AdBlue-lisäainesäiliön koko on malliuudistuksessa kasvanut 18:sta 22 litraan. SCR-katalysaattoriteknologian sekä AdBlue -lisäaineen ansiosta tervey- delle haitallisten typpioksidien määrä pakokaasuissa on valmistajan mukaan vähentynyt yli 80 prosentilla edelliseen mallisukupolveen verrattuna.

Auton käyttökulujen arvioinnin kannalta merkittävä tieto on se että etuvetomallien huoltoväli on 40 000 km / 2 vuotta ja takavetoisten 60 000 km / 2 vuotta. Huoltotarvetta ja ajoneuvon kuntoa sekä moottorin öljytasoa seurataan Assyst Plus -huoltotietokoneen avulla.

Lisää pykäliä

Malliuudistus toi uutta myös vaihteistovalikoimaan. Vakiovaihteisto on edelleen 6-portainen manuaali, automaattivaihteisto on tarjolla lisähinnasta. Etuvetomalliin tuotiin täysin uusi hyötyautokäyttöön tarkoitettu 9-vaihteinen momentinmuunninautomaattivaihteisto. Sprinterin taka- ja nelivetomalleihin tarjotaan 7-portaista 7G- Tronic-automaattivaihteistoa. Molemmat automaattivaihteistot suoriutuvat tehtävistään kiitettävin arvosanoin. Vaihtotapahtumat sujuvat eleettömästi ja ilman turhaa kierrosten ryntäilyä.

sprii32.jpg

(kuva: Ohjamon näkyviin uudistuksiin lukeutuu suurikokoinen multimediakeskus ja automaattimalleissa vaihdevivun siirtyminen ohjauspörän viikseen. Myös vakionopeuden säädin on uusi ja sitä käytellään nyt ohjauspyörän nappuloista. - ja hyvä niin!)

Huippuluokan ohjaamoergonomiaa 

Mercedes-Benz on toiminut esimerkkinä kuljettajan työolojen parantamiseen tähtäävässä työssä, mikä saa nyt odotettua jatkoa. Ohjaamon puolelle on tuotu uudet ergonomisesti muotoillut istuimet, avaimeton käynnistys sekä uusi entistä parempi ilmastointijärjestelmä. 

Koeajolenkillä tarjoutui mahdollisuus kokeilla kaikkia ohjaamopaikkoja ja hyvää kehitystä on tarjolla myös tällä osa-alueella. Uusi ohjaamo tuntuu entistä tilavammalta ja istuimet kaikin puolin mukavammilta. Positiivisena kehityksenä voidaan pitää panostusta pikkutavaroiden säilytystiloihin. Lokeroita ja kannellisia luukkuja on nyt vähintäänkin riittävästi, joskin mukitelineiden määrä tuntuu jo liioittelulta. 

sprii4.jpg

(kuva: Uusi ohjauspyörä on lainattu suoraan henkilöautopuolelta. Entistä pienikehäisempään ”ruoriin” saa nyt valmistajan luksusmalleista tutut hipausukytkimet ja muut herkut.)

Avustimia kaikkiin tilanteisiin ja tarpeisiin

Kuljettajaa avustavista turvajärjestelmistä saatavina ovat esimerkiksi aktiivinen Distronic -etäisyysavustin, aktiivinen jarruavustin, aktiivinen kaista-ajoavustin sekä vireystila-avustin Attention Assist. Vakiovarusteita ovat muun muassa sivutuuliavustin sekä ajonopeuden mukaan säätyvä sähköinen ohjaustehostin EPS. Mercedes-Benz on ensimmäinen pakettiautovalmistaja, joka tarjoaa EPS:n Sprinter -kokoluokassa aina 5,5 tonnin painoluokkaan saakka.

Valinnaisvarusteena ovat saatavina niin ikään pysäköintipaketti 360 asteen kamerajärjestelmällä tai peruutuskameralla sekä LED High Performance -ajovalot. Uusi varuste Sprinterissä ovat Wet Wiper -tuulilasinpyyhkimet: pesuneste ruiskutetaan lasille tarkasti ja roiskumatta suoraan pyyhkimien sulkien juuresta ja pyyhitään pois samalla pyyhkimien liikkeellä. Toinen uutuus on itsepuhdistuva peruutuskamera, jonka välittämä kuva näky auton taustapeilissä.

sprii5.jpg

(kuva: Sprinterissä hyödynnetään täysin uutta MBUX-multimediajärjestelmää (Mercedes-Benz User Experience), joka on perusta myös Mercedes PRO connect -palvelujen toiminnoille.)

Mercedes PRO Connect ja MBUX-multimediajärjestelmä

Ajoneuvojen etähallintaan on tarjolla uusi tehokas ratkaisu, Mercedes PRO connect, joka esitellään ensi kertaa Sprinterissä. Tehdasasenteinen järjestelmä yhdistää kuljetusten järjestäjän kaikkiin hänen hallinnoimiinsa ajoneuvoihin ja niiden kuljettajiin. Mercedes PRO connectin kahdeksan tehdasasenteista järjestelmää mahdollistavat kuljetuskalustojen paikantamisen, logistiikan suunnittelun, kulutuksen ja huoltotarpeen seurannan sekä ajoneuvojen välisen kommunikoinnin reaaliajassa. Järjestelmä sisältää myös kuljettajan digitaalisen ajopäiväkirjan. Mercedes PRO connect palvelu on saatavana 19 Euroopan maassa kesäkuusta lähtien ja Yhdysvalloissa loppuvuoden aikana.

Sprinterissä hyödynnetään täysin uutta MBUX-multimediajärjestelmää (Mercedes-Benz User Experience), joka on perusta myös Mercedes PRO connect -palvelujen toiminnoille. Järjestelmä esitellään Sprinterissä yhtä aikaa kompaktikokoluokan uuden A-sarjan henkilöauton kanssa. MBUX toimii 7- tai 10,25-tuumaisen HD-tasoisen kosketusnäytön, ohjauspyörän monitoiminäppäinten sekä uuden sukupolven ääniohjauksen avulla. Suurimman 10-tuumaisen näytön kanssa tulee aina mukana navigointi. MBUX kykenee oppimaan ja omaksumaan kuljettajan tapoja ja käyttäytymistä ja ehdottaa sen perusteella esimerkiksi sopivia radiokanavia ja ajokohteita. MBUX:n ominaisuuksiin kuuluvat myös nopea navigointi ja tarkat topografiset 3D-karttapohjat.

Sprinter tarjoaa ajanmukaiset USB-liitännät ja -latausmahdollisuudet sekä WiFi-yhteydet. USB-liittimet ovat mallia USB-C eli useimmat joutuvat hankkimaan adapterin, jotta voivat käyttää kannettavia laitteitaan.

sprii9.jpg

(kuva: Mercedes-Benz pakettiautojen myyntipäällikkö Juha Aromaalla (vas.) ja tuotepäällikkö Jani Tolosella oli uuden Sprinterin esittelyssä hymy ansaitusti herkässä - tuote on nyt hiottu huippuunsa.)

Asiakastoimitukset vauhtiin

Ensimmäiset uudet Sprinterit toimitetaan asiakkaille kesä-heinäkuun aikana. Uutta Sprinteriä on testattu neljässä maassa, ja sen vaativat talvitestit ajettiin Suomessa. Jatkossa Mercedes-Benz Vans aikoo sähköistää koko pakettiautomallistonsa. Ensimmäinen uusi tuote on eVito, joka tulee saataville vuoden 2018 jälkipuoliskolla. Sitä seuraa eSprinter vuonna 2019. Täyssähköisen Sprinterin toimintamatka latauksella on jopa 150 kilometriä, ja auto voi kantaa yli 1000 kilon hyötykuorman.

sprii10.jpg

(kuva: Uuden Mercedes-Benz Sprinter -mallisukupolven Suomen ensiesittely järjestettiin kesällä Vantaalla Veho Airportin tyylikkäissä tiloissa.)
26.09.2019 16.34Opel kasvattaa suosiotaan yritysautona
26.09.2019 13.00Renault Trucksille EcoVadis Gold -sertifikaatti - jo toisena vuotena perätysten
26.09.2019 11.48Tekninen tiedote esittelee eurooppalaisen LVL:n uudet lujuusluokat
26.09.2019 10.00Kamux: Pakettiautoihin ja yrittäjän kalustoonkin halutaan tänä päivänä mukavuuksia
25.09.2019 17.01Originator Oy ja Hyvinkään HRP Oy: Puutavaranostureiden huollot ammattitaidolla
25.09.2019 14.00Suomalaisesta metsästä Tokion keskustaan
25.09.2019 13.41Veho panostaa Sisu-asiakkaiden palveluun
25.09.2019 10.41Olavi Räsänen Oy luopuu kuormalavaliiketoiminnasta - lavavalmistus jatkuu uudessa omistuksessa
25.09.2019 10.32Hyvät renkaat vähentävät törmäysriskiä
25.09.2019 10.30Maanmuokkaus varmistaa metsän kasvun
25.09.2019 8.00Annica Bresky Stora Enso -konsernin toimitusjohtajaksi
24.09.2019 13.30Tässä on täysin uusi SsangYong Korando
24.09.2019 13.27Helsingin yliopisto: Metsäpohjaisen bioenergian laajentunut käyttö vaarantaa YK:n ilmastotavoitteet
24.09.2019 13.12Metsäteollisuus on jo pitkälti irtautunut fossiilisista polttoaineista.
24.09.2019 12.21Alumiinivanteet tuovat selvää hyötyä kuljetusyrityksen liiketoimintaan
24.09.2019 11.11Toimitusjohtaja Mia Mantsinen Alihankinta 2019 -messujen avauspuheessaan: "Kestävyys ei ole nollasummapeliä"
24.09.2019 10.22KOPA-kantavien telojen työnäytös Janakkalassa huomenna keskiviikkona 25.9.
24.09.2019 10.14Logset metsäkoneiden työnäytös torstaina 26.9. Hollolassa
24.09.2019 9.00Janne Näräkkä valittu kansainvälisen FSC:n hallitukseen
24.09.2019 8.42Hondan suosittu aavikkoratsu saa lisää kuutioita moottoriin
24.09.2019 8.40EPEC - luotettava kotimainen ohjelmistotalo
23.09.2019 17.30RX Academy -sarja päättyi suomalaisjuhliin - Jonne Ollikainen nousi kolmanneksi
23.09.2019 15.00LUKE: Pieneltäkin turvepeltojen alalta voisi saada isot päästövähennykset
23.09.2019 11.45Volkswagen T6.1 -mallisto sai hinnat - edullisimmillaan alle 32 000 euroa
23.09.2019 11.03Finnvera: Suome taloudessa paljon mahdollisuuksia
23.09.2019 11.00Stora Ensolle tunnustusta tehtaiden kunnossapitoratkaisusta
23.09.2019 10.10Kuorma-autovalmistaja kuljettajan asialla
23.09.2019 10.00Kemin biotuotetehdashanke etenee
22.09.2019 19.02MAN-liiketoimintojen uusi johtaja Kari Rautanen: "Tuotteet ja palvelut hyvässä iskussa - toimintaa kehitetään entisestään"
22.09.2019 16.11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger 2.0 4WD A10 Wildtrak - Lisää puhtia pataan
22.09.2019 13.11Forest Fix Ab: Harvennushakkuuta rannikon kivikoissa
22.09.2019 9.33EU:n liikenneministerit: Liikenteen ilmastotyöhön tarvitaan pitkäjänteisyyttä
21.09.2019 12.12Otto Lahti, johtava asiantuntija Traficom: HCT-rekan päästövähennykset
21.09.2019 9.33Metsäkoneenkuljettajien työhyvinvoinnin tukemiseen etsitään uusia keinoja
20.09.2019 18.11Koe Ajamisen Helppous - Volvo Trucksin syyskiertue alkaa huomenna lauantaina Riihimäeltä!
20.09.2019 10.10Kesla panostaa traktorihakkureiden kehittämiseen - luopuu isojen autohakkuriprojektien toteutuksesta
20.09.2019 9.55Stora Ensolle tunnustusta tehtaiden 5G-kunnossapitoratkaisusta
20.09.2019 9.44Avoimet ovet Specman uusissa tiloissa Pirkkalassa tiistaina
19.09.2019 16.11Puukuljetus Vesala Oy:n vihreät tuttu näky maanteillä: Puunajoa 50-luvulta lähtien
19.09.2019 14.40Komatsu Forest Oy kumppaneineen järjestää näytöspäivän huomenna perjantaina 20. syyskuuta Konnevedellä
19.09.2019 14.12Koneosapalvelun pehmeiden maiden puunkorjuuta esittelevä työnäytös huomenna perjantaina 20.9. Karstulassa
19.09.2019 13.50Suomalaisten sotalaivojen rakentaminen Raumalla saa jatkoa
19.09.2019 13.44Nokian Renkaiden Yhdysvaltojen tehdas tukee yhtiön kasvustrategiaa
19.09.2019 13.24SKAL Kuljetusbarometri 3/2019: Maailmanmarkkinoiden heilahtelut vaativat Suomelta veromalttia tai kustannukset karkaavat käsistä
19.09.2019 12.02Omavalvontasovellus mahdollistaa harvennushakkuiden omavalvonnan korjuutyön ohessa
18.09.2019 11.50SKAL:Budjettiriihestä käsittämätön ympäristölinjaus liikenteelle
18.09.2019 11.40Bioenergia ry: Vuoden 2020 talousarviossa hyviä linjauksia bioenergiasektorille
18.09.2019 11.12Scania: Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoa
18.09.2019 10.10Ponssen Norjan tytäryhtiön Ponsse AS:n toimitusjohtaja vaihtuu.
17.09.2019 20.22Metsäteollisuus ry: Budjettiesitys jää laihaksi
17.09.2019 19.11Uusi Actros ja Arocs koeajokiertueella 18.9.-11.10.2019 - katso tästä aikataulu!
17.09.2019 17.11Metsäteho: Ajoneuvojen massojen nostolla saavutettavissa kustannus- ja päästöhyötyjä
17.09.2019 15.03Valmet rakentaa uuden koelaitoksen Ruotsiin
17.09.2019 12.36Etteplan mukana Stora Enson Oulun paperitehtaan uudistushankkeessa
17.09.2019 12.15Kuhinaa Uusi puun Kuntamarkkinat -osastolla
17.09.2019 11.58Yhteishanke vahvistaa Suomen terästeollisuuden osaamista ja vähentää päästöjä
17.09.2019 11.00Nokian Renkaat kuuluu ylimpään 10 prosenttiin maailman vastuullisimmista yrityksistä
17.09.2019 8.55Veho ostaa Viron ja Liettuan Mercedes-Benz-maahantuojan ja jälleenmyyjän Silberauton
16.09.2019 20.33Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.200 tykkääjää - määrä kasvaa huimaa tahtia!
16.09.2019 20.11Komatsu Forest -valokuvauskilpailun elokuun voittaja on selvinnyt
16.09.2019 15.01Metsä Group kouluttaa oppisopimuksella 50 uutta ammattilaista metsäteollisuuden tehtäviin
16.09.2019 11.11Suhisevat koivut -valokuvanäyttely Suomen Metsämuseo Lustossa
16.09.2019 8.00Metsä Fibre toimitti Kemin biotuotetehtaan YVA-selostuksen Lapin ELY-keskukselle 15.9.2019
15.09.2019 12.01Karttapohjainen sovellus esittää parhaat sijainnit korjuukohteen ajourille
15.09.2019 11.00Liikkuvan kaluston hydrauliikan asiantuntija Lappeenrannassa
15.09.2019 9.20Volvo Trucks -koeajokiertue starttaa 21.9. Riihimäeltä - Tapahtuma kiertää 10 paikkakunnalla
15.09.2019 7.13Komatsu Forest avaa verkkokaupan ProSelect-profiilimalliston vaatteille ja asusteille
14.09.2019 19.11Valmet toimittaa TwinRoll-puristimen Metsä Boardille Suomeen Joutsenon tehtaaseen
14.09.2019 14.11Forssan Lava ja Huolto Oy valmistaa perävaunut ja päällerakenteet asiakastarpeeseen räätälöitynä
14.09.2019 11.44VTT ja Cambridgen yliopisto vertailivat vaihtoehtoja tieliikenteen päästöjen vähentämiseksi
14.09.2019 11.01Sähköiset Hopeanuolet aloittavat Formula E -sarjassa
14.09.2019 9.11Teollisuuden liikevaihto kasvoi heinäkuussa 3,6 prosenttia
13.09.2019 17.11John Deere Forestry järjestää ensi perjantaina 20.9. Alavudella hakkuunäytöksen
13.09.2019 16.22Valmet toimittaa kartonkikoneen JK Paper Limitedille Intiaan
13.09.2019 15.01Koneosapalvelu Oy on ostanut Kithydro Oy:n ja Hyprox Oy:n
13.09.2019 12.00Metsäteollisuus: Puukauppa piristyi elokuussa - syksyn kaupoille hyvät odotukset
13.09.2019 9.11Volvo Trucksin koeajokiertue starttaa 21.9. Riihimäeltä - KATSO TÄSTÄ AIKATAULU JA KALUSTO!
12.09.2019 17.11Rinta-Jouppi Machinella Konepäivät ja uusien toimitilojen avajaiset 27.-28.9. Seinäjoella
12.09.2019 16.22Vesiliirtoriski kasvaa syksyn sateisilla teillä - renkaan urasyvyys ja kuljettajan ajotapa merkitsevät renkaan märkäpitoluokkaa enemmän
12.09.2019 15.11Puiden terveyttä analysoidaan autonomisilla drooneilla
12.09.2019 13.11Koneyrittäjien Jormakka: Puunkorjuussa jaetaan niukkuutta - tasapuolisesti
12.09.2019 11.11Scania järjestää ilmastopäivän ja keskeyttää muut toimintonsa työntekijöiden kestävän kehityksen koulutusta varten
11.09.2019 11.11Vientiteollisuus: Yritysten saatava vahva signaali teollisuuden kilpailukyvyn tukemisesta
10.09.2019 17.44Hydrauliikkapumppu ratkaisevassa roolissa puutavara-autossa
10.09.2019 17.22Puun käytön lisäämisellä rakentamisessa mittavat ilmastovaikutukset
10.09.2019 13.13CNH Industrial ja Iveco aloittavat yhteistyön Nikolan kanssa polttokenno kuorma-autojen valmistuksessa
10.09.2019 13.11Trimbleltä uusi kompakti tabletti maastokäyttöön
10.09.2019 10.11Suomen teollisuus tähtää datan hyödyntämisessä maailman kärkeen - syntymässä jopa 65 000 työpaikkaa
10.09.2019 8.21Stora Ensosta uusiutuvia materiaaleja ja kiertotalousratkaisuja hyödyntävien Oberstdorfin MM-hiihtojen 2021 yhteistyökumppani
09.09.2019 18.01Ford Trucks F-MAX palkittiin nyt Venäjällä: "Best Commercial Vehicle of the Year"
09.09.2019 14.00Ponsse avasi uuden koulutuskeskuksen Pietariin
09.09.2019 11.00Mercedes-Benz Uptime saatavana myös Ategoon
08.09.2019 13.01EDGE Innovation: Kuljettimet materiaalivirtoja tehostamaan
08.09.2019 11.11Tiedonkulun parantaminen vahvistaisi puun aluskuljetusten käyttöä
07.09.2019 10.00Puumessut juhlistivat 30-vuotista taivaltaan näyttävästi
06.09.2019 11.00SISU-alkuperäisvaraosien jakelu TAVO Oy:lle
05.09.2019 15.11Kaasun kysyntä kasvaa raskaassa liikenteessä - Gasum avaa kaasutankkausaseman Ruotsin Örebrohon
05.09.2019 14.11Scania lisää 13-litraisten moottorien valikoimaansa 540 hevosvoiman mallin
05.09.2019 10.01Juha Mattila Renault Trucks tuotepäälliköksi
04.09.2019 22.20PSA-yhtymä aloittaa suurikokoisten pakettiautojen valmistuksen Puolan Gliwicessä

Näytä lisää »