IAA 2018: Renault EZ-PRO - Autonominen jakeluajoneuvo

19.09.2018 10.45

ezpro2.jpg

Hannoverin hyötyajoneuvonäyttelyssä esitellään Renaultin visio ratkaisusta tulevaisuuden tavarankuljetuksiin. Renault EZ-PRO on sähköllä ja autonomisesti liikkuva, useamman eri toimijan jaettavissa oleva kuljetusratkaisu.

EZ-PRO on muunneltavissa helposti erilaisiin käyttötarpeisiin ja asiakkaiden aikataulujen ja toiveiden mukaan. Täysin uudenlaiseen ajatteluun perustuva EZ-PRO on jatkoa Renaultin tulevaisuuden visioille SYMBIOZ ja EZ-GO.

Renaultin näkemyksen mukaan puhtaampaa tulevaisuutta kehitettäessä on erityisen tärkeää se, miten tavarat toimitetaan perille vähäpäästöisesti ja tehokkaasti sekä sopivaan aikaan. Vastauksena haasteisiin Renault kehitti EZ-PROn, joka on sähkömoottorinen autonomisesti toimiva jakelukonsepti, johon kuuluu järjestelmään kytkettäviä ja jaettavia, itsenäisesti liikkuvia yksikköjä. 

Renault EZ-PRO pähkinänkuoressa

Joustavaan tavaroiden kuljettamiseen suunniteltu moduulirakenteinen EZ-PRO on räätälöitävä kuljetusratkaisu, joka on kehitetty jakeluyhtiöille, logistiikkaoperaattoreille, vähittäiskaupoille ja loppukäyttäjille. Se sopii myös ammatinharjoittajille, yrittäjille tai vaikkapa kahvilan pitäjille. Järjestelmään kuuluu kaksi erilaista yksikköä, joista toinen on autonomisesti toimiva johtoyksikkö ja toinen kuljettajaton robottiyksikkö. Kumpikin ovat muunneltavissa valtavaan määrään eri käyttötarkoituksia. 

EZ-PRO tarvitsee edelleen ihmistä, kuljettajaa, joka hoitaa erikoistoimitukset ja johtaa robottiyksiköiden laivuetta. Renaultilla uskotaan, että ihminen pysyy tärkeänä osana kuljetusten ytimessä vielä pitkän aikaa. 

EZ-PRO:n avulla käyttäjät voivat valita tarkkaan, minne ja milloin kuljetukset toimitetaan mihin vuorokauden aikaan tahansa, vuoden jokaisena päivänä. Renault EZ-PRO:n lokerikot ja erilaiset kuljetusratkaisut voidaan muuttaa kaikenlaisille paketeille sopiviksi ja koko tila hyvin erilaisiin käyttöihin. 

EZ-PRO edistää tulevaisuuden älykkäiden kaupunkien rakentamista, sillä se vähentää omalta osaltaan ruuhkia ja pakokaasupäästöjä. Muotoilussa on pyritty siihen, että EZ-PRO sulautuisi täydellisesti kaupunkikuvaan. 

Kestävää kehitystä 120 vuotta

Ympäristön huomioon ottava liikkuminen on Renaultin toiminnan keskipisteessä tänään ja tulevaisuudessa. Tavoitteen täyttymiseksi on tärkeää tarjota liikkumisratkaisuja, jotka tavoittavat mahdollisimman hyvin kaikkien käyttäjien tarpeet ja ovat samalla uskollisia yhtiön DNA:lle. Huomisen liikkuminen on sähköistettyä, yhdistettyä, autonomista ja jaettua. Siinä on tärkeässä osassa tietenkin myös tavaroiden kuljetus ja etenkin niiden toimitus loppukäyttäjille.

Renault uskoo, että tavaroiden kuljetus perille on tärkeimpiä kehitysalueita, kun luodaan tulevaisuuden puhtaampaa, tehokkaampaa ja ruuhkattomampaa liikennettä. Kaupallisten kuljetusten on oltava joustavia ja samaa kalustoa on voitava käyttää sekä yritysten välisissä että yksityisasiakkaille tehtävissä toimituksissa. 

Tavaroiden kuljettamiselta vaaditaan saumattomuutta. Tavaroiden vastaanottajien on voitava valita tarkkaan, missä, milloin ja miten he vastaanottavat toimituksen. Renault uskoo edelleen, että tavaroiden toimituksissa asiakkaille, niin yksityisille kuin yrityksille, tarvitaan edelleen inhimillinen kosketus, henkilö, joka on olennainen osa toimitusketjua. 

Kaupunkikuljetusten merkitys korostuu senkin takia, että ihmiset keskittyvät pienille alueille. Vuonna 2030 melkein neljä viidesosaa eurooppalaisista asuu kaupungeissa. Yli kolmasosa tavaroiden pakkaus- ja kuljetuskustannuksista tulee viimeisestä etapista loppukäyttäjälle. Lisäksi kuljetusten määrä kasvaa 20 prosentin vuosivauhtia, kun ihmiset tilaavat tavarat yhä enenevässä määrin internetistä tai haluavat ostoksensa kotiin toimitettuina. 

ez-pro.jpg

Käytännöllinen ja ihmiskeskeinen

Renaultin kaikkien 120 vuotta valmistamien ajoneuvojen tapaan EZ-PRO edustaa ranskalaista muotoilua parhaimmillaan ja noudattaa samalla Easy Life -periaatteita. Erittäin tyylikäs EZ-PRO on suunniteltu tehokkaaksi työpaikaksi, jonka kuljetuskapasiteetti on mahdollisimman suuri ulkomittoihin nähden. 

Kaikki EZ-PRO-yksiköt ovat 4,8 metriä pitkiä, 2,1 metriä leveitä ja 2,2 metriä korkeita. Peräti 3,88 metrin akseliväli varmistaa suuren, monikäyttöisen tilan. Autonomisesti liikkuvassa johtoyksikössä on tavaratilaa kuusi kuutiometriä. Täysin kuljettajattomissa robottiyksiköissä on kaksinkertainen kahdentoista kuutiometrin tavaratila. Suurin kantavauus on vastaavasti tonni ja kaksi tonnia. 

Johtoyksikössä on kaksi erillistä tilaa. Kuljettaja on ohjaamossa, joka on erotettu savulasilla tavaratilasta. Ohjaamon lasit kiertävät koko ajoneuvon niin, että sieltä on esteetön näkyvyys joka suuntaan. Koska liikkuminen on autonomista, kuljettaja voi ajon aikana keskittyä tavarantoimitusten ja robottiyksiköiden hallintaan. Johtoyksikössä on lisäksi joystick-hallintalaite, jolla sitä voi ohjata, jos halutaan siirtyä autonomisesta ajotilasta perinteiseen. 

Robottiyksiköissä on sama perusrakenne kuin johtoyksikössä, johon kuuluvat takapyörille voiman antava sähkömoottori ja nelipyöräohjaus. Akkujen lataus toimii induktiivisesti eli langattomasti. 

Robottiyksiköihin voidaan kiinnittää suurista jakelukeskuksista tulevat tavaramoduulit samalla tavalla kuin kontit lastataan rekkoihin. Sen jälkeen johtoyksikön vetämä saattue voi lähteä paikallisjakelukeskuksesta toimittamaan tavarat perille. Saattueessa voi olla yhden käyttäjän hallittavana monenlaisia tavaroita kuljettavia robottiyksiköitä, tai yhdessä yksikössä voi olla monen yrityksen tavaraa. Mikäli yksiköiden varsinaisella käyttäjällä ei ole niille tarvetta, niiden kapasiteettia voidaan vuokrata väliaikaisesti niin, että ne ovat jatkuvasti liikkeellä ympäri vuorokauden. 

Suurempien tavaraerien lisäksi robottiyksiköllä voidaan hoitaa vaikkapa pesulan asiakastoimitukset. Pyykit voidaan viedä suoraan asiakkaille tai robottiyksikkö pysäköidään ihmisvirran lähelle esimerkiksi metroasemalle. Asiakkaat saavat omat vaatteensa avattuaan lokeron älypuhelimeen toimitetun viestin koodilla. Yhdessä robottiyksikössä voi olla usean eri palveluita tarjoavan liikkeen lokeroita.

Robottiyksiköt voivat toimia myös lähetteinä ja hakea vaikka aamulla kukkakaupoille tukusta heidän tilauksensa. Myöhemmin päivän aikana joko robottiyksikkö tai johtoyksikkö toimittaa valmiit kukka-asetelmat asiakkaille. Etenkin kuitattavissa erikoislähetyksissä, arvokuljetuksissa tai herkästi vaurioituvien esineiden toimituksissa korostuu ihmisen merkitys myös tulevaisuudessa.

Renault EZ-PRON ihmiset huomioon ottava suunnittelu korostuu sen turvallisuudessa. Ajoneuvon tutkat, anturit ja kamerat tarkkailevat kaiken aikaa sen ympäristöä. Valot ja äänimerkit varoittavat kevyttä liikennettä, kun yksiköt lähtevät liikkeelle. Mikäli varoituksia ei havaita, yksikön turvallisuusratkaisut pysäyttävät sen automaattisesti. 

 
30.09.2019 9.20Tukkimiehentäin torjuntaa tutkitaan kenttäkokeella
30.09.2019 9.00Moottori: Talvirengaspakko poistuu - mitkä renkaat alle liukkaalla?
29.09.2019 15.00Br. Holmberg Transport Ab:n tuunattu Sisupari - näyttävää tehokkuutta puunajoon
29.09.2019 12.11Metsäkoneiden sähköiset palvelut - paljon uutta asiaa lyhyessä ajassa
29.09.2019 7.44Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.300 tykkääjää - määrä kasvaa nopeaa tahtia!
28.09.2019 19.11KATSO AMMATTILEHDEN KOEAJOVIDEO! Volkswagen T6.1 on monitoiminen ja digitaalinen
28.09.2019 17.21Doppstadt Inventhor Type 9: Uutta tehokkuutta kierrätysmateriaalien murskaukseen
28.09.2019 15.00DAF panostaa vahvasti huolto- ja varaosatoimintoihin Suomessa
28.09.2019 13.00Erkki Hannula Oy: Päätehakkuita Pohjois-Pohjanmaalla sahateollisuuden tarpeisiin
28.09.2019 7.00Yrityssektorin voittoaste pysyi vuoden 2019 toisella neljänneksellä edellisen neljänneksen tasolla
27.09.2019 10.30Finnvera: Joka neljäs varsinaissuomalainen pk-yritys vie tuotteita ulkomaille - valtaosa ilman kansainvälistymispalveluja
27.09.2019 10.13Metsä on metaanin nettonielu, vaikka kasvit päästävätkin ilmaan metaania
27.09.2019 10.00Olli Kokki Metsä Groupin Joutsenon sellutehtaan tehtaanjohtajaksi
27.09.2019 9.44Bioenergia ry vastaa väitteisiin: Metsäenergia Suomessa tukee ilmastotavoitteiden saavuttamista
27.09.2019 7.33Rinta-Jouppi Machinella Konepäivät ja uusien toimitilojen avajaiset 27.-28.9. Seinäjoella
26.09.2019 19.01Kauppalehti: Sisu kehittää sähköistä kuorma-autoa - Tuotepäällikkö Tekniikka&Taloudelle: "Valmista esiteltävää saattaa olla kolmen vuoden päästä"
26.09.2019 17.15Metsäalan Asiantuntijat ry: Työssä uupuminen on liian yleistä tänä päivänä
26.09.2019 17.00KATSO VIDEO! Kopan kantavat Karstulassa
26.09.2019 16.34Opel kasvattaa suosiotaan yritysautona
26.09.2019 13.00Renault Trucksille EcoVadis Gold -sertifikaatti - jo toisena vuotena perätysten
26.09.2019 11.48Tekninen tiedote esittelee eurooppalaisen LVL:n uudet lujuusluokat
26.09.2019 10.00Kamux: Pakettiautoihin ja yrittäjän kalustoonkin halutaan tänä päivänä mukavuuksia
25.09.2019 17.01Originator Oy ja Hyvinkään HRP Oy: Puutavaranostureiden huollot ammattitaidolla
25.09.2019 14.00Suomalaisesta metsästä Tokion keskustaan
25.09.2019 13.41Veho panostaa Sisu-asiakkaiden palveluun
25.09.2019 10.41Olavi Räsänen Oy luopuu kuormalavaliiketoiminnasta - lavavalmistus jatkuu uudessa omistuksessa
25.09.2019 10.32Hyvät renkaat vähentävät törmäysriskiä
25.09.2019 10.30Maanmuokkaus varmistaa metsän kasvun
25.09.2019 8.00Annica Bresky Stora Enso -konsernin toimitusjohtajaksi
24.09.2019 13.30Tässä on täysin uusi SsangYong Korando
24.09.2019 13.27Helsingin yliopisto: Metsäpohjaisen bioenergian laajentunut käyttö vaarantaa YK:n ilmastotavoitteet
24.09.2019 13.12Metsäteollisuus on jo pitkälti irtautunut fossiilisista polttoaineista.
24.09.2019 12.21Alumiinivanteet tuovat selvää hyötyä kuljetusyrityksen liiketoimintaan
24.09.2019 11.11Toimitusjohtaja Mia Mantsinen Alihankinta 2019 -messujen avauspuheessaan: "Kestävyys ei ole nollasummapeliä"
24.09.2019 10.22KOPA-kantavien telojen työnäytös Janakkalassa huomenna keskiviikkona 25.9.
24.09.2019 10.14Logset metsäkoneiden työnäytös torstaina 26.9. Hollolassa
24.09.2019 9.00Janne Näräkkä valittu kansainvälisen FSC:n hallitukseen
24.09.2019 8.42Hondan suosittu aavikkoratsu saa lisää kuutioita moottoriin
24.09.2019 8.40EPEC - luotettava kotimainen ohjelmistotalo
23.09.2019 17.30RX Academy -sarja päättyi suomalaisjuhliin - Jonne Ollikainen nousi kolmanneksi
23.09.2019 15.00LUKE: Pieneltäkin turvepeltojen alalta voisi saada isot päästövähennykset
23.09.2019 11.45Volkswagen T6.1 -mallisto sai hinnat - edullisimmillaan alle 32 000 euroa
23.09.2019 11.03Finnvera: Suome taloudessa paljon mahdollisuuksia
23.09.2019 11.00Stora Ensolle tunnustusta tehtaiden kunnossapitoratkaisusta
23.09.2019 10.10Kuorma-autovalmistaja kuljettajan asialla
23.09.2019 10.00Kemin biotuotetehdashanke etenee
22.09.2019 19.02MAN-liiketoimintojen uusi johtaja Kari Rautanen: "Tuotteet ja palvelut hyvässä iskussa - toimintaa kehitetään entisestään"
22.09.2019 16.11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger 2.0 4WD A10 Wildtrak - Lisää puhtia pataan
22.09.2019 13.11Forest Fix Ab: Harvennushakkuuta rannikon kivikoissa
22.09.2019 9.33EU:n liikenneministerit: Liikenteen ilmastotyöhön tarvitaan pitkäjänteisyyttä
21.09.2019 12.12Otto Lahti, johtava asiantuntija Traficom: HCT-rekan päästövähennykset
21.09.2019 9.33Metsäkoneenkuljettajien työhyvinvoinnin tukemiseen etsitään uusia keinoja
20.09.2019 18.11Koe Ajamisen Helppous - Volvo Trucksin syyskiertue alkaa huomenna lauantaina Riihimäeltä!
20.09.2019 10.10Kesla panostaa traktorihakkureiden kehittämiseen - luopuu isojen autohakkuriprojektien toteutuksesta
20.09.2019 9.55Stora Ensolle tunnustusta tehtaiden 5G-kunnossapitoratkaisusta
20.09.2019 9.44Avoimet ovet Specman uusissa tiloissa Pirkkalassa tiistaina
19.09.2019 16.11Puukuljetus Vesala Oy:n vihreät tuttu näky maanteillä: Puunajoa 50-luvulta lähtien
19.09.2019 14.40Komatsu Forest Oy kumppaneineen järjestää näytöspäivän huomenna perjantaina 20. syyskuuta Konnevedellä
19.09.2019 14.12Koneosapalvelun pehmeiden maiden puunkorjuuta esittelevä työnäytös huomenna perjantaina 20.9. Karstulassa
19.09.2019 13.50Suomalaisten sotalaivojen rakentaminen Raumalla saa jatkoa
19.09.2019 13.44Nokian Renkaiden Yhdysvaltojen tehdas tukee yhtiön kasvustrategiaa
19.09.2019 13.24SKAL Kuljetusbarometri 3/2019: Maailmanmarkkinoiden heilahtelut vaativat Suomelta veromalttia tai kustannukset karkaavat käsistä
19.09.2019 12.02Omavalvontasovellus mahdollistaa harvennushakkuiden omavalvonnan korjuutyön ohessa
18.09.2019 11.50SKAL:Budjettiriihestä käsittämätön ympäristölinjaus liikenteelle
18.09.2019 11.40Bioenergia ry: Vuoden 2020 talousarviossa hyviä linjauksia bioenergiasektorille
18.09.2019 11.12Scania: Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoa
18.09.2019 10.10Ponssen Norjan tytäryhtiön Ponsse AS:n toimitusjohtaja vaihtuu.
17.09.2019 20.22Metsäteollisuus ry: Budjettiesitys jää laihaksi
17.09.2019 19.11Uusi Actros ja Arocs koeajokiertueella 18.9.-11.10.2019 - katso tästä aikataulu!
17.09.2019 17.11Metsäteho: Ajoneuvojen massojen nostolla saavutettavissa kustannus- ja päästöhyötyjä
17.09.2019 15.03Valmet rakentaa uuden koelaitoksen Ruotsiin
17.09.2019 12.36Etteplan mukana Stora Enson Oulun paperitehtaan uudistushankkeessa
17.09.2019 12.15Kuhinaa Uusi puun Kuntamarkkinat -osastolla
17.09.2019 11.58Yhteishanke vahvistaa Suomen terästeollisuuden osaamista ja vähentää päästöjä
17.09.2019 11.00Nokian Renkaat kuuluu ylimpään 10 prosenttiin maailman vastuullisimmista yrityksistä
17.09.2019 8.55Veho ostaa Viron ja Liettuan Mercedes-Benz-maahantuojan ja jälleenmyyjän Silberauton
16.09.2019 20.33Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.200 tykkääjää - määrä kasvaa huimaa tahtia!
16.09.2019 20.11Komatsu Forest -valokuvauskilpailun elokuun voittaja on selvinnyt
16.09.2019 15.01Metsä Group kouluttaa oppisopimuksella 50 uutta ammattilaista metsäteollisuuden tehtäviin
16.09.2019 11.11Suhisevat koivut -valokuvanäyttely Suomen Metsämuseo Lustossa
16.09.2019 8.00Metsä Fibre toimitti Kemin biotuotetehtaan YVA-selostuksen Lapin ELY-keskukselle 15.9.2019
15.09.2019 12.01Karttapohjainen sovellus esittää parhaat sijainnit korjuukohteen ajourille
15.09.2019 11.00Liikkuvan kaluston hydrauliikan asiantuntija Lappeenrannassa
15.09.2019 9.20Volvo Trucks -koeajokiertue starttaa 21.9. Riihimäeltä - Tapahtuma kiertää 10 paikkakunnalla
15.09.2019 7.13Komatsu Forest avaa verkkokaupan ProSelect-profiilimalliston vaatteille ja asusteille
14.09.2019 19.11Valmet toimittaa TwinRoll-puristimen Metsä Boardille Suomeen Joutsenon tehtaaseen
14.09.2019 14.11Forssan Lava ja Huolto Oy valmistaa perävaunut ja päällerakenteet asiakastarpeeseen räätälöitynä
14.09.2019 11.44VTT ja Cambridgen yliopisto vertailivat vaihtoehtoja tieliikenteen päästöjen vähentämiseksi
14.09.2019 11.01Sähköiset Hopeanuolet aloittavat Formula E -sarjassa
14.09.2019 9.11Teollisuuden liikevaihto kasvoi heinäkuussa 3,6 prosenttia
13.09.2019 17.11John Deere Forestry järjestää ensi perjantaina 20.9. Alavudella hakkuunäytöksen
13.09.2019 16.22Valmet toimittaa kartonkikoneen JK Paper Limitedille Intiaan
13.09.2019 15.01Koneosapalvelu Oy on ostanut Kithydro Oy:n ja Hyprox Oy:n
13.09.2019 12.00Metsäteollisuus: Puukauppa piristyi elokuussa - syksyn kaupoille hyvät odotukset
13.09.2019 9.11Volvo Trucksin koeajokiertue starttaa 21.9. Riihimäeltä - KATSO TÄSTÄ AIKATAULU JA KALUSTO!
12.09.2019 17.11Rinta-Jouppi Machinella Konepäivät ja uusien toimitilojen avajaiset 27.-28.9. Seinäjoella
12.09.2019 16.22Vesiliirtoriski kasvaa syksyn sateisilla teillä - renkaan urasyvyys ja kuljettajan ajotapa merkitsevät renkaan märkäpitoluokkaa enemmän
12.09.2019 15.11Puiden terveyttä analysoidaan autonomisilla drooneilla
12.09.2019 13.11Koneyrittäjien Jormakka: Puunkorjuussa jaetaan niukkuutta - tasapuolisesti
12.09.2019 11.11Scania järjestää ilmastopäivän ja keskeyttää muut toimintonsa työntekijöiden kestävän kehityksen koulutusta varten

Näytä lisää »