E. Kannonlahti Oy, Jalasjärvi: Puunajoa Scanialla yli 50 vuotta

12.09.2018 19.33

kannon1.jpg

Jalasjärveläisen E. Kannonlahti Oy:n pirteän keltaiset Scania -puutavara-autot ovat tuttu näky maanteillä. Ensimmäinen Scania tuli taloon vuonna 1967 ja siitä lähtien ruotsalaismerkkiin on luotettu yhtäjaksoisesti jo yli 50 vuoden ajan. 

(kuva yllä: E. Kannonlahti Oy Jalasjärveltä on luottanut puunajossa Scaniaan jo yli 50 vuoden ajan. Yrityksen pirteän keltaiset autot erottuvat edukseen liikenteessä.) 

Kannonlahden kuljetusyrittäminen juontaa vuoteen 1959 jolloin veljeksistä Esko osti traktorin mm. tukinajoon. Erkki oli armeijan jälkeen hetken töissä vierailla; ensin linja-auton apupoikana ja sitten kuorma-autokuskina. Vuonna 1963 Esko hankki ensimmäisen kuorma-auton Urho-Sisun hiekan ajoon ja Erkille tuli vuonna 1964 Kontio-Sisu tukinajoon. Vuonna 1967 puunajo kasvoi kun Yhtyneet paperitehtaat tarjosi ajoja Valkeakoskelle ja samana vuonna hankittiin ensimmäinen Scania - malli 76 - Ruotsista uitettuna.

kannon3.jpg

(kuva: Puunajon hienoa historiaa: Erkki Kannonlahden kuorma-auton päällä on Valkeakosken kuorma 1960-luvun lopulla. Kaksimetriset tukit on nostettu käsin Ruotsista tuodun Scania 76:n päälle.)

Toiminta laajeni 1960-luvun lopussa, kun Kannonlahdelle ostettiin Scania 75 jolla ajettiin puita Serlachiukselle (myöhemmin Metsä Serla). Myös Metsäliitolle ajettiin puuta ensin satunnaisesti ja Kaskisten sellutehtaan valmistuttua 1977 ajot lisääntyivät. 1960-luvun lopulla ajoon otettiin puuautojen rinnalle öljyauto ja 1980-luvulla mukaan toimintaan tuli turpeen ja asvalttimassan ajo. 

kannon4.jpg

(kuva: Scania 141 V8 moottorilla varusteltiin vuonna 1978 Alukarikan alumiinivarusteilla Maksamaalla. - Jokelan Heikki on tehnyt eniten kehitystyötä puuautojen päällirakenteiden eteen, sanoo Erkki Kannonlahti.)

- Tänä päivänä meillä on palveluksessa noin 25 henkilöä ja ajossa 13 yhdistelmää joilla aje- taan pääasiassa puutavaraa sekä soraa ja asfalttimassaa. Asiakkaitamme ovat mm. Metsä Group, Metsähallitus, YIT ja NCC Industry. Muutamat autoistamme ovat päällerakenteiltaan muuttuvia eli puuvarusteiden tilalle voidaan vaihtaa lavavehkeet ajotilanteen mukaan. Puuvarusteet ovat Weckmanin tekemiä ja olemme itse ne päällerakennelleet - myös kärryissä luotamme Weckmanin kevyisiin, kestäviin ja mataliin rakenteisiin. Yhdistelmien kuormatilat olemme maksimoineet Terminator XXL -pankoilla. Nosturit joita meillä on montaa eri merkkiä, kulkevat melkein koko ajan autojen perässä ja niillä kuormataan paljon. Merkkiuskollisuus Scaniaa kohtaan on ollut vahvaa, toki välillä on kokeiltu muitakin merkkejä mutta nytkin rivissä on 12 Scaniaa, kertoilee Erkin poika Kai Kannonlahti joka on vastannut kuljetusliikkeen toiminnasta vuodesta 2008.

kannon2.jpg

(kuva: Erkki Kannolahti (77) on edelleen aktiivisesti mukana kuljetusyrityksen toiminnassa mm. hallilla asioita hoidellen. Poika Kai otti vetovastuun vuonna 2008 ja on kehittänyt asioita eteenpäin muuttuvassa maailmassa.)

kannon8.jpg

(kuva: Eemeli´s Rekka Teamin päämajassa Jalasjärvellä tehdään kaluston huollot todellisten osaajien toimesta.)

Tekniikka kehittyy

Kannonlahden lähes 60-vuoden kuljetusyrittämisen aikana kuorma-autot ovat kehittyneet valtavasti.

- Hevosella kun on ensimmäiset kuormat vienyt niin osaa arvostaa kehitystyötä mitä puutavara-autoissa on tapahtunut. Isoimpia askeleita ovat luonnollisesti ensimmäisen kuorma-auton alle saaminen ja sitten hydraulinen nosturi mikä helpotti kuormantekoa jonkin verran, virnistää Erkki Kannonlahti. 

Pitkään Scania-historiaankin mahtuu monia teknisiä kehitysaskeleita, jotka ovat jääneet Erkin mieleen:

- Heti ensimmäiset 75 ja 76 mallit mitä meille tuli oli hyviä autoja: myös vuonna 1971 hankittu pikkukoppinen telivetoinen Scania 110 oli hyvä peli. Ensimmäinen Scania V8 moottorilla, malliltaan 140, meille tuli 1970 -luvun puolivälissä ja siitä lähtien V8 on jyrissyt tällä markilla. Seuraavaan malliin Scania 141:een tuli vauhtipyörärakenne mikä helpotti liikkeellelähtöä. Ohjaamoiden kehitys on ollut merkittävää alusta lähtien ja aina uudessa Scaniassa on tarjolla edellistäkin mallia viihtyisämpi työpaikka. Sitten 1995 kun Scania esitteli uuden 4-sarjan päästiin uudelle tasolle teknologiassa ja siitä eteenpäin kehitystä on tapahtunut paljon muussakin kuin raudassa. ”Rikitaalisuus” on tullut puunajoonkin monessa muodossa. Silti aina kaikki uudet ratkaisut eivät ole meidän käyttöön lopulta olleetkaan par- haita, kuten esimerkiksi ilmajouset joita kokeilimme puuautoissa jo vuonna 1995 mutta tänä päivänä kaikki automme ovat perusalustaltaan rautajousisia.

kannon5.jpg

(kuva: Uusimmat Kannonlahden Scaniat - kuten kuvassa Parkanon asemalla kuormaa purkava R730 - on otettu ajoon 2018 vuoden puolella. Käytössä on sekä 730 hv että 580 hv moottoreilla varustettuja puutavara-autoja.)

Yhteistyö Scanian kanssa on ollut tiivistä puutavara-auton optimoinnissa.

- Meille tuli vuonna 2015 tehtaalta ensimmäinen 2+2 akselinen rautajousinen alusta missä kakkosakseli on ilmalla ja nouseva. Olimme aktiivisessa roolissa että kyseinen todella hyvin toimiva alusta saatiin valikoimaan ja siitä on tullut Scanialle jopa myyntimenestys; meillekin niitä on tullut kohta kymmenkunta, toteaa Kai Kannonlahti. 

kannon9.jpg

(kuva: E. Kannonlahti Oy:llä on käytössä tällä hetkellä täysi tusina Scanioita, joista suurin osa puunajossa. Kalustosta on tehty mahdollisimman monikäyttöistä: muutamassa autossa jopa päällerakenteet muuttuvat tarvittaessa ajotehtävän mukaan.)

Scanian palvelu pelaa

Tällä hetkellä ajossa olevat Scaniat on varustettu 730 hv ja 580 hv moottoreilla.

- Vain yksi vanhempi yhdistelmämme on vielä 68 tonninen, loput ovat 76 tonnisia. Iso 730 hv kone tarjoaa voimaa haastavampiin paikkoihin ja 580 hv riittää hyvin polttoainetaloudelliseen siirtoajoon. Autojen mittareihin rullaa parhaimmillaan vuodessa jopa 250 000 kilometriä. Jatkojalostamme usein 3-5 vuotta puunajossa olleita autoja asvaltti- ja soranajoon joten autot palvelevat meillä yleensä pitkään eli kestävyys on tärkeä asia hankintapäätöksiä tehtäessä, toteaa Kai Kannonlahti. 

Scanioista Kannonlahdet tekevät kauppaa hyvässä hengessä Seinäjoen kuorma-automyyjä Matti Lintalan kanssa: 

- Teemme pääosin huollot omassa hallissamme joten huoltosopimuksia emme ole vielä kokeilleet; meillä on osaavia kavereita ja homma toimii. Seinäjoen Scaniaa voi kehua hyvällä omallatunnolla - siellä varaosapalvelu pelaa ja teknistä osaamista löytyy ammattitaitoiselta sekä asiakasta hyvin palvelevalta henkilökunnalta. Se onkin yksi syy miksi Scanialla ajetaan vuosikymmenestä toiseen.

Uusimmat Kannonlahden Scaniat on otettu ajoon 2018 vuoden puolella mutta ne ovat vielä ”vanhaa mallia”.

- Kun mallisarja vaihtuu niin yleensä edellisen sarjan viimeiset autot ovat parhaita koska niissä tekniikka on hiotunut huippuunsa. Toki olemme kuulleet hyvää uuden sukupolven Scaniasta ja eiköhän sellaisia päästä jossain vaiheessa puunajossa kokeilemaan meilläkin, vihjaa Kai Kannonlahti. 

kannon7.jpg

(kuva: Weckmanin perävaunut ovat keveitä, kestäviä ja matalia. Kuvassa puretaan pankonsiirtolaitteella eteen siirrettyä takanippua.)

Puu kulkee

Kulunut kesä on ollut puunajossa historiallisen vauhdikas.

- Kyllä tässä on menty täydellä höyryllä jo pitkään eikä kesällä ole tarvinnut himmailla, toteaa Kai Kannonlahti.

- Vaikka lämmintä on riittänyt niin onneksi töitäkin joten valittaa ei saa vaikka hikeä puskee. Toista se oli 1990-luvun laman jälkimainingeissa jolloin yhtenäkin heinäkuuna ei ajettu kapulan kapulaa, muistuttaa Erkki Kannonlahti.

Kymmenen vuotta sitten vetovastuun yrityksestä ottanut Kai saa isältään täyden tunnustuksen osaamisestaan kuljetusyrittäjänä.

- Kyllähän meidän sodanjälkeinen ikäluokka oli kova ajamaan mutta tämä nuorempi polvi osaa myös laskea, kehuu Erkki Kannonlahti.

kannon6.jpg

(kuva: Kuljettaja Esa Anttila viihtyy Scania R730:n ohjaamossa ja kehuu ajo- ominaisuuksia. Yrityksessä henki on hyvä ja huumoria riittää; Esan auton kyljessä komeilee ”The Karvia Man” vaakuna Scania logolla.)

Osaava henkilökunta kaiken perusta

Kannonlahden toiminnassa hyvät autot ovat merkittävässä  roolissa mutta kaikista tärkein voimavara on sitoutunut osaava henkilökunta, mistä löytyy sopivassa suhteessa nuoruuden intoa ja vuosikymmenten kokemusta. 

- Kun kaikki tosissaan yrittää niin yrittäjänkin on hyvä yrittää. Yhteen hiileen puhaltaminen motivoi ja vie asioita eteenpäin, kiteyttää Kai Kannonlahti.

16.09.2019 11.11Suhisevat koivut -valokuvanäyttely Suomen Metsämuseo Lustossa
16.09.2019 8.00Metsä Fibre toimitti Kemin biotuotetehtaan YVA-selostuksen Lapin ELY-keskukselle 15.9.2019
15.09.2019 12.01Karttapohjainen sovellus esittää parhaat sijainnit korjuukohteen ajourille
15.09.2019 11.00Liikkuvan kaluston hydrauliikan asiantuntija Lappeenrannassa
15.09.2019 9.20Volvo Trucks -koeajokiertue starttaa 21.9. Riihimäeltä - Tapahtuma kiertää 10 paikkakunnalla
15.09.2019 7.13Komatsu Forest avaa verkkokaupan ProSelect-profiilimalliston vaatteille ja asusteille
14.09.2019 19.11Valmet toimittaa TwinRoll-puristimen Metsä Boardille Suomeen Joutsenon tehtaaseen
14.09.2019 14.11Forssan Lava ja Huolto Oy valmistaa perävaunut ja päällerakenteet asiakastarpeeseen räätälöitynä
14.09.2019 11.44VTT ja Cambridgen yliopisto vertailivat vaihtoehtoja tieliikenteen päästöjen vähentämiseksi
14.09.2019 11.01Sähköiset Hopeanuolet aloittavat Formula E -sarjassa
14.09.2019 9.11Teollisuuden liikevaihto kasvoi heinäkuussa 3,6 prosenttia
13.09.2019 17.11John Deere Forestry järjestää ensi perjantaina 20.9. Alavudella hakkuunäytöksen
13.09.2019 16.22Valmet toimittaa kartonkikoneen JK Paper Limitedille Intiaan
13.09.2019 15.01Koneosapalvelu Oy on ostanut Kithydro Oy:n ja Hyprox Oy:n
13.09.2019 12.00Metsäteollisuus: Puukauppa piristyi elokuussa - syksyn kaupoille hyvät odotukset
13.09.2019 9.11Volvo Trucksin koeajokiertue starttaa 21.9. Riihimäeltä - KATSO TÄSTÄ AIKATAULU JA KALUSTO!
12.09.2019 17.11Rinta-Jouppi Machinella Konepäivät ja uusien toimitilojen avajaiset 27.-28.9. Seinäjoella
12.09.2019 16.22Vesiliirtoriski kasvaa syksyn sateisilla teillä - renkaan urasyvyys ja kuljettajan ajotapa merkitsevät renkaan märkäpitoluokkaa enemmän
12.09.2019 15.11Puiden terveyttä analysoidaan autonomisilla drooneilla
12.09.2019 13.11Koneyrittäjien Jormakka: Puunkorjuussa jaetaan niukkuutta - tasapuolisesti
12.09.2019 11.11Scania järjestää ilmastopäivän ja keskeyttää muut toimintonsa työntekijöiden kestävän kehityksen koulutusta varten
11.09.2019 11.11Vientiteollisuus: Yritysten saatava vahva signaali teollisuuden kilpailukyvyn tukemisesta
10.09.2019 17.44Hydrauliikkapumppu ratkaisevassa roolissa puutavara-autossa
10.09.2019 17.22Puun käytön lisäämisellä rakentamisessa mittavat ilmastovaikutukset
10.09.2019 13.13CNH Industrial ja Iveco aloittavat yhteistyön Nikolan kanssa polttokenno kuorma-autojen valmistuksessa
10.09.2019 13.11Trimbleltä uusi kompakti tabletti maastokäyttöön
10.09.2019 10.11Suomen teollisuus tähtää datan hyödyntämisessä maailman kärkeen - syntymässä jopa 65 000 työpaikkaa
10.09.2019 8.21Stora Ensosta uusiutuvia materiaaleja ja kiertotalousratkaisuja hyödyntävien Oberstdorfin MM-hiihtojen 2021 yhteistyökumppani
09.09.2019 18.01Ford Trucks F-MAX palkittiin nyt Venäjällä: "Best Commercial Vehicle of the Year"
09.09.2019 14.00Ponsse avasi uuden koulutuskeskuksen Pietariin
09.09.2019 11.00Mercedes-Benz Uptime saatavana myös Ategoon
08.09.2019 13.01EDGE Innovation: Kuljettimet materiaalivirtoja tehostamaan
08.09.2019 11.11Tiedonkulun parantaminen vahvistaisi puun aluskuljetusten käyttöä
07.09.2019 10.00Puumessut juhlistivat 30-vuotista taivaltaan näyttävästi
06.09.2019 11.00SISU-alkuperäisvaraosien jakelu TAVO Oy:lle
05.09.2019 15.11Kaasun kysyntä kasvaa raskaassa liikenteessä - Gasum avaa kaasutankkausaseman Ruotsin Örebrohon
05.09.2019 14.11Scania lisää 13-litraisten moottorien valikoimaansa 540 hevosvoiman mallin
05.09.2019 10.01Juha Mattila Renault Trucks tuotepäälliköksi
04.09.2019 22.20PSA-yhtymä aloittaa suurikokoisten pakettiautojen valmistuksen Puolan Gliwicessä
04.09.2019 17.11Nokian Renkaat esittelee uuden, koneiden käyttömahdollisuuksia laajentavan joka alustan renkaan Agritechnica 2019 -messuilla
04.09.2019 15.22Työkoneiden ja hyötyajoneuvojen elektronisten ohjausjärjestelmien valmistaja Technion Oy osaksi HYDAC-ryhmää
04.09.2019 14.11PiiMega Oy:n trukkisovellus voitti Puumessujen uutuustuotekilpailun
04.09.2019 8.11Ammattilehden Mediarekka MAXPOssa osastolla C59 - tervetuloa hakemaan uusimmat lehdet & nauttimaan tarjoilusta
03.09.2019 14.22LUE TÄSTÄ! Syksyn järkälemäinen Kivirock maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt
03.09.2019 13.21Hirsirakentaja Salvos Finland Oy kolminkertaistaa tuotantotilansa Pyhännällä
03.09.2019 12.19Citroën ja Peugeot hyötyajoneuvojen myynnin kasvu markkinoiden korkein
02.09.2019 16.45Better with Less - Design Challenge 2019-2020 -pakkaussuunnittelukilpailu käynnistyy
02.09.2019 16.30Suomen Metsästäjäliitto: Valmisteilla lyijynkäytön totaalikielto ammuksissa ja kalastusvälineissä
02.09.2019 13.30Pakettiautojen ensirekisteröinnit ennätyslukemiin elokuussa
02.09.2019 13.25Henkilö- ja pakettiautoilta edellytetään jatkossa liikenteessä tehtävää päästömittausta
02.09.2019 12.12Volkswagen Hyötyautoilla ennätyskuukausi elokuussa
02.09.2019 7.00TTS Työtehoseura haastaa työvoimapulaa Varsinais-Suomessa
01.09.2019 14.44Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.100 tykkääjää - määrä kasvaa vahvaa tahtia!
01.09.2019 12.11Ylä-Lapin riekkokanta viime vuoden tasolla
01.09.2019 9.00Hallitus esittää Suomelle uusia lentoliikennesopimuksia
31.08.2019 13.11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Kangoo Z.E. Power Maxi - Sähköinen jakoraketti
31.08.2019 9.11Kivihiilen kulutus väheni 19 prosenttia tammi-kesäkuussa
30.08.2019 19.00Metsänhoitotöitä tehtiin lähes 700 000 hehtaaria vuonna 2018
30.08.2019 18.11Muovista metsään: kestäviä ratkaisuja Suomen vihreästä kullasta
30.08.2019 13.12Bruttokansantuote kasvoi 0,5 prosenttia edellisestä neljänneksestä
30.08.2019 10.01Metsä Fibre ja A-Insinöörit sopimukseen Rauman mäntysahan hankesuunnittelun rakennuttamiskonsultoinnista
29.08.2019 14.15Metsähallituksen pääjohtaja Pentti Hyttinen jättää tehtävänsä
29.08.2019 12.40Mercedes-Benz GLB tuo suorituskykyä kysyttyyn kaupunkimaasturien luokkaan
29.08.2019 12.17Helly Hansenin uusi camo-kuosi valloittaa työmaat
29.08.2019 12.10Maailman ensimmäinen moottoroitu jäätä murtava irtokeula laskettiin vesille
29.08.2019 12.00MAN julkaisi eTGE -täyssähköpakettiauton hinnan Suomessa
28.08.2019 21.00John Deeren nettovoitto oli 899 miljoonaa dollaria kolmannella vuosineljänneksellä
28.08.2019 17.20Uusia Neste MY uusiutuvaa dieseliä myyviä asemia Kalifornian pohjois- ja keskiosiin
27.08.2019 18.11Suomen Hyötytuulelta investointipäätös Polusjärven tuulipuistosta Pyhäjoelle
27.08.2019 14.00Euroopan komissio puuttui kevytautojen markkinoille tuloon
27.08.2019 13.37Traffic Management Finlandin toimitusjohtaja vaihtuu
27.08.2019 11.00VIELÄ EHDIT MAINOKSELLA! Järkälemäinen Kivirock lehti valmistuu Maxpoon - varaa nyt oma ilmoituspakettisi
27.08.2019 9.11Toimitusjohtaja Karl-Henrik Sundström jättää Stora Enson vuonna 2020
26.08.2019 13.38Yamaha All Terrain Tour käynnistyy - katso tästä kiertueaikataulu
26.08.2019 8.27Kevytautolaki loppusuoralla - Rajoittimille haettava virallinen hyväksyntä
25.08.2019 18.01AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Progress - Harvojen herkku
25.08.2019 9.22Ammattikuljettaja, muista hakea pätevyyskorttisi ajoissa
24.08.2019 16.11Metsäkoneurakointi J. Nousiainen Oy: Kaluston optimointia kotimaisilla varusteilla
24.08.2019 12.01AMMATTILEHTI KOEAJAA: Scania R 650 XT 8x4*4 puutavara-auto - Hand made in Jyväskylä
24.08.2019 10.11Lapinsalmen sillan rakentaminen käynnissä Repoveden kansallispuistossa
23.08.2019 15.33Ammattilehden Mediamobiili mukana Länsirannikon Konepäivässä Ulvilassa huomenna lauantaina 24.8.2019
23.08.2019 15.11Ylelliset metsäkoneet herättävät mielenkiintoa - kansanedustaja Joakim Strand vieraili Logsetin tehtaalla
23.08.2019 12.11Suomen ensimmäinen Etanoli-Scania näytillä Maxpossa
23.08.2019 8.00Uusi 200 km/h kulkeva maisematoimisto? Kolme kymmenestä hyödyntää matka-aikaa työskentelyyn
22.08.2019 20.11Wuudis Solutions ja Spacebel vientiyhteistyöhön sähköisissä metsäpalveluissa
22.08.2019 19.00Teboil D-päivät kuljetusalan ammattilaisille 27.8.-10.9. - katso tästä paikkakunnat!
22.08.2019 11.11Työllisten määrä pysyi lähes ennallaan, työttömyys väheni vuoden takaiseen verrattuna
21.08.2019 18.44Komatsu Forest mukana Länsirannikon Konepäivät Ulvilassa MM-terminaalissa tulevana lauantaina 24.8.2019
21.08.2019 18.11Enemmän kokoja, tehokkaampaa urakointia ympäri vuoden - Nokian Hakkapeliitta TRI -rengasperhe laajenee
21.08.2019 16.44Land Rover Discovery tehostaa malarian kenttätutkimusta
21.08.2019 11.00Liikennekaasun tankkausasemaverkosto laajenee Seinäjoelle
20.08.2019 9.05MAINOSTAJA! Järkälemäinen Kivirock lehti valmistuu Maxpoon - varaa nyt oma ilmoituspakettisi
20.08.2019 9.00Fordilta edistyksellinen navigaattori Ranger Raptor lava-autoon
20.08.2019 8.54Työttömyys väheni vuodentakaisesta
20.08.2019 8.23Puunhalausviikon teemana monimuotoisuus - yhtä puuta halaamalla halaat montaa kymmentä eri lajia
19.08.2019 18.11Mukava Logset 5F GT kuormatraktori toimitus Portugaliin
19.08.2019 15.11Kuudesluokkalaiset tutustuvat talousmetsien kestävään käyttöön
19.08.2019 9.00Rautatahrat irtoavat Sonax Xtreme raudanpoistoaineella
18.08.2019 11.11Liikenne- ja viestintäministeriön budjettiehdotus 3,5 miljardia euroa
17.08.2019 21.11AMMATTILEHTI KOEAJAA: MAN eTGE 3.140 - Sujuvasti sähköllä

Näytä lisää »