AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mitsubishi Pajero 3.2 Di-D AT Instyle Navi - Huippuluokan mukavuutta vaativaan käyttöön11.02.2018 12.11
Mitsubishi Pajero on oikeutetusti lunastanut paikkansa todellisten maastoautojen joukossa. Nykyinen, nyt jo muutaman vuoden ikään ehtinyt, malli on kestänyt hyvin ajan hammasta. Kun perusasiat ovat kunnossa ei mallin uudistumiselle muodostu paineita. (kuva yllä: Mitsubishi Pajero on lunastanut paikkansa todellisten maastoautojen kärkikolmikossa. Matalin maavara on sama kuin monessa muussa autossa suurin eli 220 mm ja erävaunun vetopaino on 3,5 tonnia - hyviä lukemia ammattikäyttöä ajatellen.)
Pajeron voimanlähteenä on 3,2 litrainen nelisylinterinen dieselmoottori. Se antaa 200 hevosvoiman tehon ja 441 Nm vääntömomentin kierrosnopeudella 2000 r/min. Moottorilta saatavaa voimaa annostellaan vetäville pyörille viisiportaisen automaattivaihteiston voimin. Mitsubishin kehittynyttä Super Select 4WD II -nelivetojärjestelmää pidetään yhtenä markkinoiden parhaista. Järjestelmään on yhdistetty aktiivinen ajovakauden hallinta (ESC). Normaalissa maantieajossa, kun halutaan ajaa polttoainetaloudellisesti, auto on takavetoinen. Nopean nelivedon voi kytkeä päälle tai pois alle satasen nopeuksissa. Maastoajoa varten on hidas neliveto, joka tulee kytkeä pysähtyneenä. Koeautossa on lisäksi keskitasauspyörästön ja takatasauspyörästön lukot. (kuva: Pajeron kapteenin paikalla on asialliset oltavat. Näkyvyys on joka suuntaan hyvä ja ohjauspyörässä sekä istuimessa on reilut säätövarat.) Pajeron ajettavuus on erittäin hyvällä tasolla. Siitä pitää huolen tukeva erillisrunko ja laadukas erillisjousitus, joka on molemmilla akseleilla. Tilava ja jämäkkä Pajerossa on istuinpaikat seitsemälle. Etuistuimet ovat tukevat ja mukavat. Keskipenkillä on riittävät tilat kolmelle. Viimeinen istuinrivi sopii parhaiten tilapäiskäyttöön. Neliskanttiseen tavaratilaan sopii suuremmatkin esineet, paitsi silloin kun takimmaiset istuimet ovat käytössä. Dunlop AT20 -renkailla varustettu Pajero on maantiellä suuntavakaa. Ohjaustuntuma on asiallinen, joskin keskiasennossaan hieman hermostunut, mutta se on sallittava ominaisuus maastoautossa. Pääteiden ulkopuolella neliveto rauhoittaa menoa. Liukkaan kelin ajo-ominaisuuksia ei päästy sääolosuhteista johtuen kokeilemaan. Koeajokulutukseksi mitattiin vaihtelevalla ajotavalla, eri vetotapoja vuorotellen ja hyödyntäen 11,3 l/100 km. Puhtaassa maantieajossa, 80 km/h nopeusalueella, auton ajotietokone näytti, noin 100 km mittausjakson lopulla karvan yli 9 litran lukemaa. Valmistaja ilmoittaa Pajeron yhdistetyn ajotavan kulutukseksi 8,5 l/100 km ja CO2 päästöksi 224 g/km. (kuva: Tavaratilaan mahtuu työmiehen varusteet, jollei kolmenkin. 7-paikkaiseksi muutettuna tavaratila on luonnollisesti vaatimaton.) Kunnon takuu Mitsubishillä luotetaan omaan tuotteeseen. Se näkyy uudelle autolle myönnettävän takuun pituudessa, joka on automaattisesti 60 kuukautta eli 5 vuotta tai 150 000 km. Ensin täyttyvän määrätessä. Koeajokkimme Instyle Navi varustelu on kattavampi kahdesta tarjolla olevasta varustelutasosta. Auton verollinen hintapyynti on kymppiä vaille 73 000 euroa. Hintaan sisältyy nahkaverhoilun, peruutuskameran ja asiallisen navigaattorin lisäksi ajotietokone ja paljon muuta tarpeellista. Valinnaisvarusteisiin jää enää vain väri ja vetokoukku. Pajero on saavuttanut maasto-autopiireissä Mercedeksen G -sarjan ja Toyotan Land Cruiserin tapaan ajattoman klassikon maineen. Pajeroa on tosin päivitetty aika ajoin, jotta sen tekniikka ja varusteet mutta myös ulkonäkö pysyisivät ajantasalla. Hyvä ajettavuus ja ominaisuuksiin sekä varusteisiin suhteutettuna järkevä hinnoittelu ovat pitkän takuun ohella valttia kapea-alaisilla maastoautomarkkinoilla. (kuva: Pajerossa on tukeva erillisrunko ja laadukas erillisjousitus molemmilla akseleilla. Koeautossa oli lisäksi keskitasauspyörästön ja takatasauspyörästön lukot, joten maastossa liikkuminen onnistuu vaikeammissakin paikoissa.) |