Isot metsäkoneet siirtyy 5-akselisella Ivecolla tehokkaasti leimikolta toiselle03.02.2018 13.11
Kone Hekkala Oy Kuusamosta urakoi puuta kuudella John Deere metsäkoneella, joiden siirtokuljetuksiin hankittiin uusi Iveco Trakker 10x4 kuorma-auto F-Koneen ritilärakenteella. Kone Hekkala Oy:n Ahti Hekkala aloitti metsätyöt jo nuorena ensin metsurina ja sitten Joutsalaisella nosturilla varustetulla maataloustraktorilla. Yrittäjänä hän on toiminut vuodesta 1968 - Varsinaisen koneurakoinnin aloitin 24-vuotiaana vuonna 1973 MF-Roburilla, mikä oli Massey-Ferguson jonka Rovaniemen Konepaja muutti metsätraktoriksi. Vuonna 1975 hankin Volvo Nalle 661 ajokoneen ja sen jälkeen siirryttiin Lokomon koneisiin. Ensimmäinen harvesteri meille tuli vuonna 1991; se oli käytetty Kockumin alusta varustettuna Outokummun Metallin kouralla. Lokomon muuttuessa ensin Timberjackiksi ja sitten John Deereksi olemme pysyneet koko ajan vihreissä koneissa; välillä muitakin värejä hieman kokeillen, Hekkala kertoilee. (kuva: Kone Hekkala Oy:n Ahti (oik.) ja Ville Hekkala ovat tyytyväisiä uuteen koneenkuljetusautoonsa: - Viisiakselinen Iveco Trakker F-Koneen ritilillä on kaikin puolin hyvä kokonaisuus ja hinnaltaan kilpailukykyinen.) Urakointia kuudella metsäkoneella Tänä päivänä käytössä on kolme John Deere harvesteria, mallit 1270G, 1270E ja 1270D sekä kolme John Deere kuormatraktoria malliltaan 1110E IT4, 1110E ja 1110D. Lisäksi tela-alustaisella 15 tonnin JCB -kaivukoneella tehdään vähän tiehommia ym. - Poikani Ville on ajanut koneita 16-vuotiaasta ja meillä on parhaillaan meneillään yrityksessä sukupolvenvaihdos eli hän tulee jatkamaan yrittäjyyttä. Urakoimme Kuusamon Yhteismetsälle ja Metsähallitukselle Kuusamon alueella. Välillä leimikoita on kauempanakin ja olemme käyneet Venäjänkin puolella urakoimassa, sanoo Hekkala. (kuva: Iveco Trakkerin kyytiin sopii hyvin isot metsäkoneet viisaan ritilärakenteen ansiosta. Kone Hekkala Oy:n kuljetusauton kokonaispituus on 13 metriä.) Isot koneet vaatii 5-akselisen auton Kone Hekkalan metsäkoneiden kuljetukset hoidettiin aiemmin 4-akselisella vuosimallin 2002 Sisulla, mihin ritilärakenne oli tehty vuonna 2008. - Koneet ovat koko ajan kasvaneet joten 4-akselisen kantavuus ei enää oikein riittänyt samoin kun akselipainojen kanssa oli haasteita, joten 5-akselisen ritiläauton hankinta oli edessä. Näimme FinnMetkossa syksyllä 2016 Iveco Trakkerin F-Koneen ritilällä ja se jäi mieleen kaikin puolin järkevän oloisena kokonaisuutena, missä hintakin oli kilpailukykyinen. Niinpä otin yhteyttä Niemi-Korpi Oy:n Jouni Niemi-Korpeen jonka kanssa teimme kaupat Trakkerista viime syyskuun lopulla. Kävimme sitten Sievissä F-Koneella katsomassa ritilän mitat juuri haluamiksemme. Ja yksi oikein positiivisesti yllättänyt asia oli uuden ritiläauton toimitusnopeus sillä saimme sen ajoon jo ennen vuodenvaihdetta, toteaa Hekkala. (kuva: Iveco Trakker -metsäkoneenkuljetusauton optimaalisesti mitoitettu ritilärakenne on sieviläisen F-Koneen laadukaasti toteuttama. Autojen myynnistä vastaa Niemi-Korpi Oy.) Kun uusi Iveco Trakker otettiin käyttöön huomattiin heti että ritilän mitoitus onnistui hienosti. - Isokokoiset koneet menevät vaivatta kyytiin eikä enää tarvitse murehtia kantavuutta tai akselimassoja. Auton kokonaispituus on 13 metriä ja ritilän hyvän suunnittelun ansiosta sekä 6- että 8-pyöräiset koneet istuvat siihen nätisti; myös puskulevyllä varustettu iso ajokone, toteaa Hekkala. F-Koneen työnlaatuun Hekkala on tyytyväinen: - Sievissä on tehty kaikin puolin huippujälkeä teräksen käsittelystä hitsisaumoihin ja maalaukseen. Hydraulinen ajosilta ja työvalot toimivat kätevästi kaukosäätimellä ja ritilän rakenteissa on mietitty muutenkin päivittäistä käyttöä. Iveco hyvä ajaa maastossa ja maantiellä Itse auto eli Iveco Trakker on ollut heti alusta lähtien Kuusamon miesten mieleen. - Ivecossa on erittäin hyvät maasto-ominaisuudet ja maavaraa löytyy riittävästi - keula on korkealla joten sitä ei kolhi kiviin tai kantoihin. Täällä Koillismaalla on paikoittain tosi mäkisiä maastoja joista Trakker selviää vaikka kyydissä olisi varusteineen yli 25 tonnin painoinen iso moto. Välillä siirtomatkat ovat pitkiä, jopa toistasataa kilometriä ja ylikin. Iveco menee nätisti maantiellä ja suoraan kuin juna. Myös hyvin vaihtavaan automaattiin alkaa jo tottumaan, vaikka aiemmin siirtoauto oli vuosikymmeniä keppivaihteinen, sanoo Hekkala.
|