Metsä-Perälä Oy tuo uutta ajattelua koneurakointiin - Nuoren yrittäjän yhtiö

27.08.2017 16.01

perisp1.jpg

Jokainen uusi koneyrittäjäsukupolvi tuo alalle uutta ajattelua ja uusia ideoita. Kimmo Perälä on syntynyt 90-luvulla, hankkinut monipuolisen koulutuksen ja lähtenyt rohkeasti toteuttamaan omaa missiotaan, Metsä-Perälä Oy:tä, jossa tällä hetkellä toinen puoli on perinteistä koneurakointia ja toinen puoli edustaa uudempaa ajattelua koneyrityksen mahdollisuuksista tuottaa metsään liittyviä palveluita. 

Silmiinpistävää nuoressa yrittäjässä on myös halu ja kyky ottaa käyttöön uutta teknologiaa; Komatsun asiakkaana Kimmo Perälä näkee monia mahdollisuuksia MaxiFleetin antaman tiedon hyödyntämiseen omassa liiketoiminnassaan. 

perisp2.jpg

(kuva: Metsä-Perälä käyttää jo nyt aktiivisesti Komatsu Forest Oy:n tarjoamia uusia palveluita, MaxiFleetia ja huoltosopimuksia. Kuvassa yrityksen tehokas Komatsu 931 -harvesteri kesäisellä leimikolla.)  

Jotain uudesta tavasta ajatella kertoo myös suhtautuminen koneiden tekniseen ylläpitoon: Metsä-Perälän koneissa on kattavat huoltosopimukset. Kimmo Perälässä on tervettä idealismia, sellaista jonka tiukkenevat taksat ja koetut kohtuuttomuudet ovat koneurakoinnista tukahduttaneet. Hän haluaa pitää ovet auki joka suuntaan. Jokainen metsäalan toimija koetaan potentiaaliseksi yhteistyökumppaniksi: metsänomistajat, metsäyhtiöt, metsänhoitoyhdistykset ja toiset koneyrittäjät.

perisp3.jpg

(kuva: Metsä-Perälä Oy:n Komatsu 875 -kuormatraktorin LoadFlex -kuormatila takaa sen että kyydissä on aina täysi kuorma palstalta tien varteen.) 

Perinteistä ja uudenlaista menoa 

Yhteistyö Metsähallitus Metsätalous Oy:n kanssa on sitä koneyrittämisen perinteistä osa- aluetta, jota aikaisemmin kutsuttiin urakoinniksi. Siellä työskentelee kaksi ketjua, pitkäaikaisella sopimuksella. Vakaa sopimuskumppani ja tuttu alue antavat mahdollisuuden toiminnan kehittämiseen sillä rintamalla. 

Yksi koneketju on taas sijoitettu Metsä-Perälä Oy:n oman puukaupan kohteiden hakkuuseen ja lähikuljetukseen. Kimmo Perälä ostaa puuta Jyväskylän seudulta, korjaa ja toimittaa sen Stora Ensolle. Korjuun jälkeen hakkuualalle on tarvittaessa tarjolla jälkihoitoa, esimerkiksi taimet ja istutus. Suomessa on vain muutamia tällaisia yrityksiä. Se tekee Metsä-Perälän tapauksesta mielenkiintoisen. 

perisp4.jpg

(kuva: Koneyrittäjä Kimmo Perälä (vas.) ja Komatsu-piiripäällikkö Riku Suhonen kertaavat uuden kuormatraktorin teknisiä ratkaisuja.) 

Tarkka tieto korjuun kustannuksista  

Kimmo Perälä avaa hieman omia vahvuustekijöitään leimikoiden haltuun saamisessa: 

- Käsittelen jokaista leimikkoa omana tapauksenaan, korjuuolosuhde näkyy hinnoittelussa met- sänomistajalle; selkeä kohde - parempi hinta. Kustannusten arviointi ja laskenta ovat kokemuksen myötä kehittyneet; ei tarvitse tasoitella eikä käyttää keskimääräisiä arvoja, tiedän jo nykyään melko tarkkaan, paljonko säästyvistä korjuukustannuksista voin siirtää puun myyjälle. 

Rahan lisäksi hyvä korjuujälki ja täsmällisyys ovat tärkeässä roolissa asiakassuhteiden luomisessa. 

- Parhaassa tapauksessa tähän mennessä olemme saaneet viidesti korjata puuta saman tilan metsistä, Perälä toteaa. 

Kimmo Perälä vihjaa myös oman hankintatoiminnan antamaan ammattitaitoon arvioida ja laskea korjuun todellisia kustannuksia. 

- Se auttaa urakkakilpailuissa rajan vetämisessä, niissä kun hinnaltaan edullinen tarjous on yleensä vahvoilla, toisinaan desimaalit ratkaisevat, toteaa Perälä.

Kuljettajat ovat tuottavuuden avainhenkilöitä 

Metsä-Perälä käyttää jo nyt aktiivisesti Komatsu Forest Oy:n tarjoamia uusia palveluita, Maxi Fleetia ja huoltosopimuksia, mutta kysymys ei Kimmo Perälälle ole mistään kritiikittömästä muoti-ilmiöstä, päinvastoin. 

- Näen MaxiFleetissa ja sen hyödyntämisessä paljon kehittymisen potentiaalia, siksi haluan olla sitä omalta osaltani käyttämässä ja kehittämässä. Otetaanpa esimerkiksi vaikka etäyhteys, juuri äsken korjasin MaxiFleetin etäyhteydellä toisen työmaan hakkuukoneen apt-tiedostoa - ei turhia kilometrejä ja ajanhukkaa. Se, että koko ajan pysyy selvillä mitä koneilla tapahtuu, säästää omaa ja kuljettajien aikaa, moni iltapuhelu on muuttunut tarpeettomaksi, sanoo Perälä. 

Hän on myös pohtinut paljon kuljettajien työsuorituksen helpottamista ja rationalisoimista MaxiFleet-tiedon avulla. Kimmo Perälä myöntää, että ollaan vaikealla alueella; kuinka pitkälle päästään oman organisaation yhteisin voimin tiedonhyödyntämisessä, koska ennemmin tai myöhemmin tarvitaan ulkopuolista tietotaitoa, ja mistä sitä saa?  

- Konetyöhön on takertunut paljon turhaa tekemistä, pinttyneitä maneereita, mikä näkyy vaikkapa turhana koneiden tyhjäkäyntinä ja kuljettajan väsymisenä. Ihan tavallisen työsuorituksen pitää riittää periaatteessa, ylisuorittaminen, siitä on vain haittaa. Kuljettajien huonot päivät kun saisi pois, pohtii Perälä. 

Työssä keskitytään olennaiseen

Konevalmistajan resurssia hän pitää parhaimpana vaihtoehtona, jos ulkopuolista tukea tarvitaan MaxiFleet -analyysien tekemiseen. Huoltosopimuksista puhuttaessa Perälällä on siinäkin kuljettajanäkökulma: 

- On parempi että samaan aikaan kun Komatsun huoltoyritys huoltaa konetta, voi kuljettaja levätä. Tarpeetonta työtä on pyrittävä välttämään. Eivät meillä esimerkiksi ajokoneenkuljettajat koskaan nouda polttoaineita metsään, se tulee sinne tankkiautolla, kertoo Perälä esimerkkinä. 

Hänen mielestään huoltosopimukset ohjaavat liian monessa tapauksessa koneiden kuljettamista halliin huollon ajaksi: 

- Ihan tarpeettomasti, kyllä maastohuoltamisen rutiinit voitaisiin kehittää ympäristö- ja työturvallisiksi. 

Varaosien ripeää kulkua ja dropboxeja Kimmo Perälä pitää erinomaisena asiana, toki siihenkin saadaan tulevaisuusperspektiivi: 

- Jonain päivänä osat tulevat suoraan taskuun.

07.11.2019 8.00Wihurille John Deere -maatalouskoneiden edustus
06.11.2019 14.09Autotuojat ja -teollisuus: Kuorma-autojen päästöjä vähentävien laitteistojen kiertäminen on laitonta
06.11.2019 12.00Volvo Trucks käynnistää sähkökuorma-autojen myynnin
05.11.2019 15.33Swedish Steel Prize 2019 -finalistit symboloivat innovatiivisen suunnittelun 20. juhlavuotta
05.11.2019 15.22Lespromindustrialle luovutettiin 15 000. PONSSE metsäkone
05.11.2019 12.11Logistiikka-asiantuntija K.Hartwall lisää toimintaa Venäjällä tarjoamalla tehokkaampia ja kestävämpiä ratkaisuja
05.11.2019 11.11Kiertotalouden toimijat tuottajavastuun kuumien kysymysten äärellä Tampere-talossa
05.11.2019 10.00Lisätehoa toimituksiin ja asennuksiin: Terminator varastomyynnit Suomessa viiteen läänikohtaiseen pisteeseen
04.11.2019 17.11Ammattilehti mukana Teknologia19 messuilla osastolla 6H68 - jakelussa uunituore Fluid Finland lehti
04.11.2019 15.55Wihuri Oy Tekninen Kauppa myy Suomen Caterpillar- ja SITECH-liiketoiminnot Sveitsiläiselle Avesco AG:lle
04.11.2019 11.22Tutkimus: Kunnissa myönteinen ilmapiiri puurakentamista kohtaan
04.11.2019 11.11Vehon uusi asiakaspalvelukeskus Kokkolassa avautuu 4.11.2019
04.11.2019 9.11Luonnonvarakeskus vahvistaa jatkuvapeitteisen metsänkasvatuksen tutkimusta
04.11.2019 9.02Bahco uudistaa ja laajentaa momenttiavain valikoimaa
04.11.2019 8.11Uusi helpompi arvonlisävero- ja tuloveroilmoitusten lähetystapa tulossa käyttöön
03.11.2019 16.22Osallistu Ammattilehden Facebook kisaan ja voita upea Toyota setti!
03.11.2019 14.11KATSO VIDEO! KiesiTech kuormansidontajärjestelmä pitää työkoneet turvallisesti kiinni kuljetusten aikana
03.11.2019 12.20TAVO Seinäjoki palvelee kasvavaa asiakaskuntaa
03.11.2019 11.00Fossiilisilla polttoaineilla ja turpeella tuotetun sähkön määrä kasvoi 14 % v. 2018 - uusiutuvien energialähteiden osuus sähkön tuotannosta pieneni
03.11.2019 10.20Neste selvitti: mobiilimaksamisen suosio kasvussa ‒ jopa yksi neljästä autoilijasta maksaa tankkauksen tai autopesun puhelimella
03.11.2019 10.11Metsähallitus tuo vastuullisuuden yhteistyökumppaneiden kanssa tehtäviin sopimuksiin
02.11.2019 14.11Komatsu Forest -valokuvauskilpailun lokakuun voittaja on selvinnyt
02.11.2019 13.00Hakevuoren Sisu Polar 10x4: Suurikuormatilainen monitoimiauto
02.11.2019 9.00Työryhmä laatimaan tiekarttaa fossiilittomaan liikenteeseen
01.11.2019 20.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: GMC CCKW 353 (Jimmy) 6X6 2,5 ton - Reinin yli että heilahtaa
01.11.2019 16.20Citroen tuo markkinoille sähköisen hyötyajoneuvomalliston
01.11.2019 15.08Metsähallitus tuo vastuullisuuden yhteistyökumppaneiden kanssa tehtäviin sopimuksiin
01.11.2019 13.20Ammattilehti Urheilu: EVT ja Dream Steps valmiina lauantain koitokseen
01.11.2019 12.21Kiho-järjestelmä tarjoaa älykästä työnhallintaa kuljetus- ja konealan yrityksille
01.11.2019 12.01Vuoden Auto Suomessa 2020 -tittelistä kilpailee 35 uutuusmallia - Ammattilehti mukana tekemässä valintaa
01.11.2019 12.00Rauman sahan rakennuslupahakemus jätetty - projekti etenee aikataulussa
01.11.2019 11.40Kuorma-autojen ensirekisteröinnit varovaisessa kasvussa
01.11.2019 10.47VTT perustaa tytäryhtiön tarjoamaan innovaatioita autonomiseen liikkumiseen
01.11.2019 10.17Stora Enso aikoo siirtää pääkonttorinsa Katajanokalle
01.11.2019 10.00Suomen Metsäyhdistyksen ansiomerkit jaettiin alan konkareille, mutta myös uuden luojille
01.11.2019 9.11Petzl avaa toimipisteen Tukholmaan - rekrytoi myös Suomesta
31.10.2019 14.45Tienvarsimainonnan ja -ilmoitusten sääntöihin muutoksia marraskuussa
31.10.2019 14.24Petteri Taalas Metsäpäivillä: "Ilmastonmuutosta ei torjuta hiilinieluilla"
31.10.2019 13.46Autoala kokoontui Finlandiatalolla - Nykyisellä myyntivauhdilla autokanta vanhenee edelleen
31.10.2019 8.55Uusilla STIHL terälevyillä ja -ketjuilla enemmän tehoa työskentelyyn
31.10.2019 8.43Energia- ja ilmastotavoitteet edellyttävät hallitun siirtymän
30.10.2019 14.01John Deere Forestryn Joensuun metsäkonetehdas on tehnyt uuden tuotantoennätyksen
30.10.2019 10.31Metsähallitus avaa uuden sosiaalisen karttapalvelun
30.10.2019 10.00Teknologia-messut 5.-7.11.2019 Helsingin Messukeskuksessa - Ammattilehti osastolla 6h86 mukana tapahtumassa
30.10.2019 9.55Metsänomistajille kannattaa maksaa hiilensidonnasta
30.10.2019 9.50Scanialta uuden sukupolven linja-automallisto kaupunkeihin ja esikaupunkeihin
30.10.2019 9.27Autoalan jättiyhdistyminen lähellä toteutumista
30.10.2019 9.25Ahlstrom-Munksjö kaavailee taidepaperiliiketoiminnan myymistä Italiaan
30.10.2019 9.22Tieto digitalisoi Metsä Tissuen tuotannon Euroopassa
30.10.2019 9.00Valmistavan teollisuuden kilpailukykyä nostetaan uudella ohjelmalla
29.10.2019 17.22Ponsse jälleen mainetutkimuksen ykkönen - KONE sijoittui toiseksi ja Supercell kolmanneksi
29.10.2019 14.22Oppia metsänomistajille - Metsänhoidon ABC -videoita on julkaistu jo yli 50
29.10.2019 11.52IEA: Bioenergia kasvaa voimakkaasti seuraavan viiden vuoden aikana
29.10.2019 10.13Metsäpalvelu Arvometsä: Enemmistö metsänomistajista on kiinnostunut metsänsä hiililaskelmasta
29.10.2019 9.21Jukka Kivipelto Logsetin huoltopalveluliiketoiminnan johtajaksi
28.10.2019 15.00Traffic Management Finland: Talven lähestyminen vaikuttaa eri liikennemuotoihin
28.10.2019 14.07VR Group vahvistaa kilpailukykyä - Finnlogin tuontipuuliikenne Venäjältä on käynnistynyt
28.10.2019 13.00Scania Suomi liittyi autoalan Green deal -sopimukseen
28.10.2019 10.14Monikäyttöinen asennusporakone-uutuus Milwaukeelta
28.10.2019 8.30Korkeakoulut eivät tuota tarvittavaa määrää uusia osaajia teknologiayritysten tarpeisiin
27.10.2019 21.00Kiinostaako mainosliite ensi viikolla ilmestyvän Ammattilehden väliin - VIELÄ EHDIT!
27.10.2019 19.22Moottorikelkkailun suosio lisääntyy - myynti ja harrastajamäärät kasvussa
27.10.2019 17.11Metsäteollisuus ry on mukana Heurekan Kiertotehdas-näyttelyssä
27.10.2019 10.11Metsien hiilivaraston muutokset kartalle Luken metsäinfo-sivustolle
27.10.2019 8.11Kevytautolakien voimaantulo siirtyy vuodella 1.11.2020 saakka - edessä runsaasti selvitystyötä
26.10.2019 8.00Ponssen osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2019: Metsäkonevalmistajalla meneillään todella vahva vuosi
25.10.2019 13.20Jari Nurminen Komatsu Forest Oy:n toimitusjohtajaksi 1.4.2020 alkaen
25.10.2019 12.11Metsätieteilijöille useita palkintoja IUFROn Maailmankongressissa
25.10.2019 10.01Kohti puhdasta liikennettä Kuopiossa - Gasum avaa kaasutankkausaseman Kuopioon alkuvuodesta 2020
24.10.2019 16.33STIHL lanseeraa markkinoiden nopeimman akkukäyttöisen moottorisahan
24.10.2019 15.47Petri Simonaho aloittaa uutena Renault Trucks myyjänä Tampereella
24.10.2019 13.33Komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen patistelee metsäalaa aktiivisuuteen edunvalvonnassa
24.10.2019 10.14Ympäristöministeriön hallinnonalan valtionavustusten haku on alkanut
24.10.2019 10.00Luonnonvarakeskuksen Metsäsektorin suhdannekatsaus 2019?2020: Metsähakkeen käyttö kasvaa
24.10.2019 9.57Ahlstrom-Munksjö alkaa tarjota maailmanlaajuisesti rasvankestäviä FluoroFree®-elintarvikkeiden pakkausmateriaaleja
24.10.2019 9.22Saksa aloittaa sähköistettyjen "e-highway" -teiden testauksen
23.10.2019 15.55Keinokuivauksella lisää tehokkuutta metsähaketuotantoon
23.10.2019 10.25Peurakanta yli kolminkertaistunut 20 vuodessa - kasvu näkyy vakuutusyhtiön vahinkotilastoissa
23.10.2019 10.13Yhä useampi kuljetusyritys uudistaa kalustoaan ympäristöystävällisemmäksi
23.10.2019 10.00Metsäteollisuuden kaatopaikkajätteiden määrä vähenee vauhdilla
22.10.2019 19.11Hydroscandin Helsingin toimipisteessä järjestetään avajaiset torstaina 24.10. - tervetuloa mukaan!
22.10.2019 16.00Renaultilta vetyuutuuksia hyötyautoluokkaan
22.10.2019 13.11Volvo Trucks auttaa asiakkaita lisäämään kassavirtaa uudella joustavalla huoltosopimuksella
22.10.2019 8.11Turvallisuusauto kommunikoi valoilla ja viesteillä ympäristönsä kanssa ja parantaa matkustajien vireystilaa kirkasvalolla
21.10.2019 18.10AMMATTILEHTI KOEAJAA: Scania R 500 XT ritiläauto - Tehokasta koneiden siirtoa työturvallisuuden ehdoilla
21.10.2019 16.11Borealis ja Neste aloittavat strategisen yhteistyön muovien kierto- ja biotalouden vauhdittamiseksi
21.10.2019 11.11Stora Enso suunnittelee organisaatiomuutoksia Paper-divisioonassa Oulun tehtaan muuntamisen yhteydessä vuonna 2020
21.10.2019 9.00IVECO BUS voittaa "Sustainable Bus of the Year"-palkinnon kolmatta vuotta peräkkäin
20.10.2019 19.24Parlok -tuotteiden myynti ja jakelu tehostuu Suomessa entisestään
20.10.2019 14.11Valtakunnallisen liikennejärjestelmä suunnitelman valmistelu etenee - parlamentaarinen ohjausryhmä ja yhteistyöryhmä aloittavat työnsä
20.10.2019 13.11Palosuojattu WISA-SpruceFR -vaneri on nyt entistä monikäyttöisempi
20.10.2019 9.22Markku Suominen jatkaa Koneyrittäjien puheenjohtajana - liiton nimi muuttuu
19.10.2019 21.22T:mi Tero Mahkonen: Tehokasta hakkeen ajoa leijonakeulalla
19.10.2019 14.11Koneyrittäjien 50. liittokokous: Metsien kasvun täysi hyödyntäminen on parhaita ilmastotekoja
19.10.2019 9.00Koneyrittäjien Markku Suominen: Siltojen huono kunto ja kantavuus tulppana
18.10.2019 21.22Keski-Suomen Viestilaitehuolto palvelee myös Tampereelta käsin
18.10.2019 13.00SPEEDLINE TRUCK -vanteet Busworld Europe -messuilla Brysselissä
18.10.2019 11.45Uusi Renault Trucks Master ja T High Renault Sport Racing esillä Kuusamon Wetterillä
18.10.2019 11.09Dometic tuo markkinoille yleismallin kääntymisavustimen
18.10.2019 10.06Terminator-tekniikka on "pankkomaailman" ehdoton edelläkävijä - niin pankkojen tuottavuudessa, kuin turvallisuudessakin.

Näytä lisää »