Ammattilehti Koeajaa: Opel Vivaro 1.6 CDTI ecoFLEX BiTurbo Sportive L2H1 - Huoltoauto järkihintaan26.08.2017 18.01
Opel Vivaroon tarjottava korkealaatuisen hyllyjärjestelmän ja tavaratilan lattiavanerin sekä seinien paneloinnin sisältävä varustepaketti on kustannustehokas vaihtoehto huoltoauton hankintaa suunnittelevalle. Pakettiautoissa tonniluokkaan sijoittuva Opel Vivaro on saanut hyvä vastaanoton Suomessa. Nykyinen, kolmas mallisukupolvi esiteltiin vuonna 2014 ja mallin moottorit päivitettiin Euro 6 -päästötasolle viime vuonna. Koripituuksia ja kattokorkeuksia on kaksi. Kuormatilaa on mallista riippuen 5,2-8,6 m3. Moottorina on Renaultin 1.6 litran CDTI-dieselmoottori, joko 95, 125 tai 145 hv teholla. Näistä kahta viimeksimainittua ahdetaan kaksoisturboahtimien voimin. Vaihteistona on aina 6-vaihteinen manuaali. Polttoaineensyötön ECO-tila ja Start&Stop toiminnot ovat Suomessa vakiovarusteita. Nyt koeajettavan, kattavasti Sportive varustellun auton sujuvasta kulusta vastaa tehokkain eli 145 hv mylly. Umpipakettiauton lisäksi Vivaroa on saatavana henkilökuljetukseen soveltuvina CrewVan- tai Combi-malleina sekä ohjaamoalusta -mallina.
Talouskone Vivaro käyttäytyy ajossa sivistyneesti ja jousitus on kuin premium-luokan henkilöautossa. Kuljettajalla on mukavat oltavat. Ohjaus ja vaihteensiirto pelaa asiallisesti, samoin jarrut sekä muut hallintalaitteet. Vivarossa plussaa ansaitsee myös Sportive -varusteisiin lukeutuvat NAVI 50 Intellilink -multimediakeskus, taustapeiliin integroitu peruutuskamera sekä avaimeton lukitus ja käynnistys. Ehkäpä suurin syy miksi Vivaroa tai sen sisarmalleja ei juuri nähdä vaihtoautorivistössä tulee nyt: erinomainen polttoainetalous. Koeajossa Vivaron kulutus asettui vaihtelevalla ajotavalla 6,8 litraan sadalla kilometrillä, joka on vain 0,5-litraa enemmän mitä valmistaja ilmoittamaa. Nokkaketjulla varustetun moottorin määräaikaishuoltoväli on 40 000 km / 2 vuotta ja auton takuu 4 vuotta / 120 000 km. Matalien omistamiseen liittyvien kulujen ansiosta mallista on tullut suosittu yrityspuolella ns. Fleet-asiakkaiden keskuudessa. Alle torihintojen Myynnin kasvattamiseksi Opel on tuonut hyötyautomallistoonsa tarjolle runsaasti erilaisia, valmiiksi tehtaalla asennettavia lisävarusteita ja päällerakenteita. Yksi mielenkiintoisimmista uutuuksista on huoltoautovarustus. Sellainen on löytänyt tiensä myös nyt koeajettavaan Vivaroon. Varustelu sisältää lattiavaneroinnin ja seinien suojapanelointien lisäksi laatikoilla ja lokeroilla täydennetyn Sortimo Globelyst M -modulihyllyjärjestelmän. Lähempi tarkastelu paljastaa asennusten kiinitykset ja työnjäljen ensiluokkaiseksi. Havainto saa ajossa lisäpontta, sillä hyllyt kulkevat mukana ilman suurempia natinoita ja helinöitä. - Varustelu on valmistajan puolelta vakioitu, joten mahdolliset muutostyöt jäävät asiakkaan tehtäviksi. Sortimo -hyllymodulit ja lisävarusteet ovat yleisesti saatavilla olevaa mallia, kertoo Opel tavara-autopuolen tuotepäällikkö Tero Pelkonen. Valmiiksi tehtaalla asennettu paketti on hinnoiteltu yrittäjäystävällisesti ja kilpailukykyisesti. Tavaratilavarustelun verollinen kokonaishinta on noin 2 700 euroa. Se on tarjolla kaikkiin umpikorisiin Vivaro -malleihin. Opel Vivaro -malliston verolliset hinnat alkavat 31 600 eurosta. Nyt koeajettavan Irmscher -lisävarustein täydennetyn Sportive Vanin verollinen hintapyynti todella kattavin lisävarustein on 42 300 euroa. |