Volkswagen: I.D. BUZZ tuotantoon 202220.08.2017 21.45
Volkswagen esitteli keväällä Detroitin autonäyttelyssä konseptimallin tulevaisuuden tila-autosta. Viime yönä Suomen aikaa VW julkisti vievänsä konseptimallin tuotantoon. Ensimmäisten sarjavalmisteisien autojen kerrotaan olevan myynnissä vuoden 2022 kuluessa. I.D. BUZZ on seuraavan sukupolven nelivetoinen tila-auto, jossa on sähkömoottorit sekä etu- että taka-akseleilla, täysin autonominen ajotila (I.D. Pilot) ja seuraavan sukupolven mittaristo ja hallintalaitteet. I.D. BUZZ pohjautuu sähköautojen MEB-rakenteelle ja tarjoaa mukavuutta sekä runsaasti tilaa matkustajille. Sen NEDC-syklin mukainen toimintamatka on jopa 600 kilometriä, kertoo Volkswagen-merkin kehitystyöstä vastaava johtaja Frank Welsch. I.D. BUZZ on mahdollista ladata myös langattomasti induktiolatauksella. Pikalatauslaitteella ladattaessa, tehon ollessa 150kW, I.D. BUZZ latautuu 80 prosenttia jopa 30 minuutissa. Uusi I.D. BUZZ on nyt ensimmäinen tila-auto, joka mahdollistaa autonomisen ajamisen.
Ensimmäinen itseajava tila-auto Uusi I.D. BUZZ on nyt ensimmäinen tila-auto, joka mahdollistaa autonomisen ajamisen: pieni painallus ohjauspyörään saa sen vetäytymään osaksi kojelautaa ja siirtää I.D. BUZZin normaaliajotilasta autonomiseen I.D. Pilot -ohjaukseen (mahdollista vuonna 2025). Näin ollen kuljettaja voi kääntää istuimensa vastakkain takaistuimien kanssa ja keskustella tai työskennellä matkustajien kanssa ajon aikana. Laserskannerit, ultraäänisensorit, Area-View-kamerat ja etukamera tutkivat ympäristöä, lisäksi tietoa liikenteen sujuvuudesta otetaan pilvipalvelusta. Perinteistä kojetaulua I.D. BUZZ-konseptiautossa ei ole. Tärkeimmät tiedot auto projisoi lisätyn todellisuuden AR-näkymänä (Augmented Reality), eli heijastusnäytöllä kuljettajan näkökenttään – luonnollisesti 3D-kuvana virtuaalisesti tielle auton eteen. Infotainment-järjestelmiä ja ilmastoinnin eri toimintoja ohjataan erilliseltä, irrotettavalta tabletilta. Sen sijaan kuljettajalle keskeiset ja tärkeät toiminnot ovat ohjauspyörässä. Ohjauspyörä ei tosin ole perinteisen näköinen, jossa puolat ja käyttökytkimet ovat keskiössä, vaan sen sisäpuoli on varustettu kapasitiivisilla kosketusalueilla. I.D. BUZZissa on tilaa kahdeksalle I.D. BUZZ tarjoaa tilaa maksimissaan kahdeksalle, enemmän kuin mikään muu täyssähköauto. Muunneltavat sisätilat ja interaktiivinen verkottuminen avaavat uusia näkymiä. Pidennetty MEB XL -rakenne (pituus 4942 mm, leveys 1976 mm, korkeus 1963 mm) tarjoaa ennennäkemättömät tilat. I.D. BUZZ ei ole jättiläinen vain tilojensa puolesta. Muotoilunsa ansiosta sitä voi kutsua maailman mukavimmaksi autoksi. Sen akseliväli on 3300 mm. Pohjalla akseleiden välissä on akusto, joka laskee auton painopistettä ja takaa erinomaisen painojakauman. I.D. BUZZin alustan jousituksesta vastaavat sähköisesti säädettävät iskunvaimentimet lisäävät mukavuuden premium-luokan tasolle. Teholtaan tämä nollapäästöinen nelivetoinen auto on 275 kW / 374 hv (150 kW sähkömoottorit edessä ja takana), mikä vastaa täysin auton dynaamista luonnetta. Detroitissa esitelty I.D. BUZZ kiihtyy 0-100 km/ nopeuteen vain noin viidessä sekunnissa, ja sen huippunopeus on rajoitettu 160 km/h. I.D. BUZZ tarjoaa tilaa maksimissaan kahdeksalle, enemmän kuin mikään muu täyssähköauto.
Volkswagen tekee tulevaisuudesta totta I.D. BUZZ on esimerkki Volkswagenin merkkistrategian teemasta ”Teemme tulevaisuudesta totta”. Strategian neljä kulmakiveä ovat: • Connected Community – Volkswagen yhdistää tulevaisuudessa ihmiset, autot ja ympäristön Volkswagen-käyttäjätunnuksella (Volkswagen-ID). |