Liikenne- ja viestintäministeriön budjettiehdotus 3,4 mrd. euroa

12.08.2017 9.00

liikennetta.jpg

Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa hallinnonalalleen 3,37 miljardin euron määrärahoja vuodelle 2018. Lisäystä vuoden 2017 varsinaiseen talousarvioon on 144 miljoonaa euroa. 

Liikenneverkolle ehdotetaan 2,0 miljardia euroa, liikenteen tukemiseen ja ostopalveluihin 212 miljoonaa euroa, viestintäpalveluihin ja -verkkoihin sekä viestinnän tukemiseen 523 miljoonaa euroa, liikenteen viranomaispalveluihin 56 miljoonaa euroa, hallintoon ja toimialan yhteisiin menoihin 495 miljoonaa euroa sekä sää-, meri- ja ilmastopalveluihin 45 miljoonaa euroa.

Liikenne- ja viestintäministeriön talousarvioehdotus vuodelle 2018 on tehty pääsääntöisesti valtiontalouden vuosien 2018-2021 vahvistettujen kehysten mukaisesti. 

Liikenne- ja viestintäministeriön budjettiehdotus on noin 43 miljoonaa euroa valtiovarainministeriön ehdotusta suurempi. Erotus johtuu siitä, että kaikki LVM:n ehdottamat väylähankkeet eivät sisälly hallituksen julkisen talouden suunnitelmaan vuosille 2018–2021, eivätkä siten myöskään VM:n ehdotukseen. VM:n ehdotus ei sisällä myöskään määrärahoja yleisen edun kanavien uutis- ja ajankohtaistoiminnan tukeen eikä LVM:n ehdottamaa määrärahaa laituri-investointien toteuttamiseen Varsinais-Suomessa.

Korjausvelan vähentäminen jatkuu

Väylänpidossa panostetaan erityisesti liikenneväylien kuntoon ja laatuun. Liikenneverkon ylläpitoon eli perusväylänpitoon ehdotetaan osoitettavaksi 1,4 miljardia euroa. Tästä määrärahasta 453 miljoonaa euroa on hallituksen strategisten kärkihankkeiden korjausvelan vähentämiseen kohdennettua rahoitusta. Tavoitteena on korjausvelan kasvun taittuminen. Hallituksen korjausvelkaohjelmassa painottuvat korjausvelan hallinta, asiakkaiden tarpeet niin elinkeinoelämän kuin yksittäisten ihmisten näkökulmasta sekä digitalisaatio ja uudet palvelut.

Uusia väylähankkeita käynnistyy 

Kehittämisinvestointeihin osoitetaan 505 miljoonaa euroa. Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa, että vuonna 2018 käynnistetään kuusi uutta kehittämishanketta: Kehä I Laajalahden kohta (20 milj. euroa), Länsimetron jatkeen liityntäliikennejärjestelyt (7 milj. euroa), Vuosaaren meriväylä (12,5 milj. euroa), valtatie 4 Kirri-Tikkakoski (139 milj. euroa), Kokkolan meriväylä (45 milj. euroa) ja Hailuodon kiinteä yhteys (76 milj. euroa). Valtiovarainministeriö ehdottaa, että näistä hankkeista käynnistetään Kehä I Laajalahden kohta, Länsimetron jatkeen liityntäliikennejärjestelyt ja Vuosaaren meriväylä. 

Kehä I Laajalahden kohta –hanke liittyy Raide—Jokeri-pikaraitiotien toteuttamiseen.  Raide—Jokeri on yksi pääkaupunkiseudun tärkeimmistä poikittaisista joukkoliikennehankkeista ja keskeinen toimenpide, jolla parannetaan kestävien kulkutapojen palvelutasoa. Hanke mahdollistaa Raide—Jokeri -hankkeen toteuttamisen suunnitelmien mukaisesti koko matkalle Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen. Hankkeen myötä sujuvoitetaan liikennettä korvaamalla tasoliittymiä eritasoliittymällä, sekä parantamalla liikenteen turvallisuutta eritasoratkaisuilla niin ajoneuvo- kuin kevyen liikenteenkin osalta. Määrärahatarve vuonna 2018 on 2 miljoonaa euroa.

Länsimetron jatkeen liityntäyhteydet -hankkeelle ehdotetaan 7 miljoonan euron sopimusvaltuutta ja 7 miljoonan euron määrärahaa. Länsiväylä toimii Matinkylään ulottuvan Länsimetron liityntäliikenteen runkoreittinä. Länsimetron toinen vaihe Matinkylästä Kivenlahteen jatkaa raideliikenteeseen tukeutuvaa maankäytön kehityskäytävää Lounais-Espooseen. Metrojärjestelmään siirtyminen aiheuttaa muutoksia joukkoliikenteen liityntäasemilla ja niiden ympäristöissä. Hankkeella turvataankin metron liityntäliikenteen sujuminen ja tuetaan joukkoliikenteen kulkumuoto-osuuden kasvua. Samalla Länsiväylän liikenteen sujuvuus ja turvallisuus paranevat ja häiriöherkkyys vähenee.

Vuosaaren meriväylä -hankkeen kokonaiskustannusarvio on 25 miljoonaa euroa, joka jakaantuu puoliksi valtion ja Helsingin Sataman kesken. Hankkeeseen on tarkoitus hakea TEN-tukea, jonka suuruudeksi arvioidaan yhteensä 5 miljoonaa euroa. Hankkeen tavoitteena on turvata sataman konttialusliikenteen toimintaedellytykset tulevaisuudessa alusten koon kasvaessa. Lisäksi hanke varmistaa Äänekosken biotuotetehtaan kustannustehokkaat vesikuljetukset. Määrärahatarve vuonna 2018 on 1 miljoona euroa.  

Valtatie 4 Kirri—Tikkakoski–hankkeen tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta. Hanke parantaa myös Jyväskylän, Tikkakosken lentokentän ja Äänekosken välisiä liikenneyhteyksiä ja näin edesauttaa alueiden maankäytön kehittymistä. Lisäksi hanke on tärkeä tulevien biotuotteiden raaka-ainekuljetusten varmistamiselle. Edelleen hankkeessa toteutuu puolustusvoimain muutostarpeita Tikkakosken lentoaseman kohdalla. Määrärahatarve vuonna 2018 on 10 miljoonaa euroa. 

Kokkolan meriväylä -hanke parantaa Kokkolan sataman kautta kulkevan tavarakuljetusten kuljetustaloutta. Hankkeen toteutukseen liittyvät myös sataman syvennys- ja laajennustyöt, joiden suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa Kokkolan satama. Määrärahatarve vuonna 2018 on 20 miljoonaa euroa. 

Hailuodon kiinteä yhteys -hankkeessa korvataan nykyinen lauttaliikenteellä toimiva yhteys Hailuotoon rakentamalla kiinteä yhteys. Hankkeen tavoitteena on varmistaa turvallinen ja toimiva liikenneyhteys Hailuodon ja mantereen välillä, lyhentää matka-aikoja, parantaa elinkeinotoiminnan ja Hailuodon maankäytön kehitysedellytyksiä. Uusi kiinteä yhteys sisältää pengertien ja kaksi siltaa. Optiovuodet nykyiselle lauttayhteyssopimukselle päättyvät vuonna 2021. Myös nykyisten alusten käyttöikä on päättymässä. Lauttaliikenteen jatkuminen edellyttäisi lisäinvestointeja. Määrärahatarve vuonna 2018 on 8 miljoonaa euroa.

Länsimetro, Raide—Jokeri-pikaraitiotie ja Tampereen raitiotie hankkeet saivat valtuudet vuoden 2017 talousarviossa. Valtionavustusta näille hankkeille maksetaan jälkikäteen edellisenä vuonna toteutuneiden kustannusten perusteella. Länsimetron rakentamiseen osoitetaan 31,5 miljoonaa euroa, Raide—Jokeriin 0,3 miljoonaa euroa ja Tampereen raitiotien 1. vaiheen rakentamiseen 15,8 miljoonaa euroa. 

Eräiden lentopaikkojen rakentamisen ja ylläpidon valtionavustuksiin ehdotetaan 0,4 miljoonan euron lisäystä. Tällä halutaan mahdollistaa tuen myöntäminen Lappeenrannan lentoaseman lisäksi myös muille Finavian verkoston ulkopuolisille kentille.

Liikenteen tukirahat

Liikenteen tukemiseen ja ostopalveluihin ehdotetaan yhteensä 212 miljoonaa euroa. Summa on kuluvan vuoden tasoa. 

Meriliikenteessä käytettävien alusten kilpailukyvyn parantamiseen osoitetaan tästä 101,4 miljoonaa euroa. LVM valmistelee syksyn lisätalousarvioon esitystä, jonka mukaan valtio maksaisi merenkulun tukena työnantajille takaisin työnantajan osuuden työttömyysvakuutusmaksuista, jotka on maksettu niistä yleisesti tai rajoitetusti verovelvollisista työntekijöistä, joiden osalta on toimitettu ennakonpidätys. Esitettyä muutosta sovellettaisiin vain vuonna 2017 aiheutuneiden kustannusten perusteella maksettavaan tukeen. Ehdotuksella ei arvioida olevan määrärahaa lisäävää vaikutusta.

Joukkoliikenteen palvelujen ostoon ja kehittämiseen osoitetusta 84,5 miljoonan euron määrärahasta on tarkoitus käyttää 30,2 miljoonaa euroa valtion ja VR-Yhtymä Oy:n välisen vuosia 2016–2019 koskevan junaliikenteen ostosopimuksesta aiheutuviin menoihin, 33,5 miljoonaa euroa ELY-keskuksille osoitettavan alueellisen ja paikallisen liikenteen ostoihin, hintavelvoitteisiin ja kehittämiseen, 17,9 miljoonaa euroa suurten ja keskisuurten kaupunkiseutujen joukkoliikennetukeen sekä lentoliikenteen ostoihin, merenkurkun liikenteen tukemiseen, kehittämishankkeisiin ja liikkumisen ohjaukseen yhteensä 2,9 miljoonaa euroa.

Rataveroa ei peritä, väylämaksun puolitusta jatketaan 

Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen rataverolain muuttamiseksi. Hallituksen esityksessä jatketaan tavaraliikenteen rataveron perimättä jättämistä vuoden 2018 loppuun asti. Rataveroa ei peritä sähkö- eikä dieselvetoisessa tavaraliikenteessä vuosina 2015-2018. Valtion verotulovaikutuksen arvioidaan olevan vuositasolla n. 12,0 miljoonaa euroa. Rataveroa kerätään 4,8 miljoonaa euroa.

Hallitus antaa eduskunnalle myös talousarvioesitykseen liittyvän esityksen väylämaksulain muuttamiseksi. Hallituksen esityksessä väylämaksun puolitusta jatketaan vuoden 2018 loppuun asti. Väylämaksu puolitettiin vuosina 2015-2018 osana rikkikompensaatiota ja työmarkkinaratkaisua siten, että väylämaksua alennettiin lastialuksia ja parhaita jääluokkia painottaen. Väylämaksua kerätään 47,4 miljoonaa euroa.

Vähäpäästöisen liikenteen edistämistoimet

Hallitus sopi kehysriihessä 100 milj. euron lisärahoituksesta päästöjen vähentämiseen. Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalaa koskevat toimenpiteet rahoitus mukaan lukien, valmistellaan parlamentaarisessa työryhmässä. Parlamentaarinen työryhmä antaa väliraportin liikenteen päästöjen vähentämisestä 18.8.2017. Toimenpiteistä ja niiden rahoituksesta päätetään hallituksen budjettiriihessä elokuun lopulla. 

Tv-kanavien uutis- ja ajankohtaistoiminnan tukeen lisärahoitusta

Yleisen edun kanavien uutis- ja ajankohtaistoiminnan tuelle myönnettiin 1 miljoona euroa vuoden 2017 ensimmäisessä lisätalousarviossa. Ministeriö ehdottaa myönnettäväksi samaan käyttötarkoitukseen 2 miljoonaa euroa. Määräraha on tarkoitettu valtionavustusten maksamiseen uutis- ja ajankohtaistoiminnan tuottamiseen yleisen edun tv-kanaville. Tuen tavoitteena on varmistaa uutistoiminnan monimuotoisuus ja vaihtoehtoiset uutislähteet kaikki kansalaiset tavoittavassa televisiossa.  Tuen tavoitteena on myös kannusteen antaminen yleisen edun kanavaksi hakeutumiselle sekä uutis- ja ajankohtaistoiminnan käynnistämiselle tai laajentamiselle. Tällä hetkellä yleisen edun ohjelmistotoimilupaa ei ole millään toimijalla. Valtiovarainministeriön ehdotus ei sisällä määrärahoja yleisen edun kanavien uutis- ja ajankohtaistoiminnan tukeen.

Valtakunnallinen laajakaistahanke jatkuu. Viestintävirasto voi käyttää aiempien vuosien talousarvioissa myönnetyn valtuuden mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuutta ei ole käytetty.

Yleisradio Oy:n rahoitukseen ei ehdoteta indeksitarkistusta vuodelle 2018. Lisäksi Yleisradio Oy:n rahoitus on siirretty valtiontalouden kehysten ulkopuolelle, mikä on Yleisradio Oy:n riippumattomuuden turvaamiseksi perusteltua. 

Sää-, meri- ja ilmastopalvelut 

Ilmatieteen laitoksen toimintamenoihin ehdotetaan lisäystä 1 miljoona euroa tutkaverkoston laajentamiseksi. Nykyinen säätutkaverkosto ei kata koko Suomea. Säätutkaverkosto on lentoliikenteen ja tieliikenteen sää- ja olosuhdeturvallisuuden kannalta keskeinen mittausverkosto. Uusi tutka on tarkoitus sijoittaa Kainuuseen.

Lisäksi ehdotetaan 0,75 miljoonan euron määrärahaa pienhiukkas-, pilvi- ja hivenkaasututkimusinfrastruktuurin (ACTRIS) rahoittamiseen. Määräraha mahdollistaa laitoksen Suomen kansallisen ACTRIS -asemaverkon päivittämisen ACTRIS –yhteensopivaksi ja ACTRIS –tutkimusinfrastruktuurin edelleen kehittämisen maailman parhaimmaksi ja kilpailukykyisen tutkimusympäristön luomisen alan tutkijoille sekä ACTRIS-toiminnan päämajan sijoittamisen Suomeen. VM:n ehdotus sisältää 0,5 miljoonan euron määrärahan ACTRIS-toiminnolle.

28.10.2019 10.14Monikäyttöinen asennusporakone-uutuus Milwaukeelta
28.10.2019 8.30Korkeakoulut eivät tuota tarvittavaa määrää uusia osaajia teknologiayritysten tarpeisiin
27.10.2019 21.00Kiinostaako mainosliite ensi viikolla ilmestyvän Ammattilehden väliin - VIELÄ EHDIT!
27.10.2019 19.22Moottorikelkkailun suosio lisääntyy - myynti ja harrastajamäärät kasvussa
27.10.2019 17.11Metsäteollisuus ry on mukana Heurekan Kiertotehdas-näyttelyssä
27.10.2019 10.11Metsien hiilivaraston muutokset kartalle Luken metsäinfo-sivustolle
27.10.2019 8.11Kevytautolakien voimaantulo siirtyy vuodella 1.11.2020 saakka - edessä runsaasti selvitystyötä
26.10.2019 8.00Ponssen osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2019: Metsäkonevalmistajalla meneillään todella vahva vuosi
25.10.2019 13.20Jari Nurminen Komatsu Forest Oy:n toimitusjohtajaksi 1.4.2020 alkaen
25.10.2019 12.11Metsätieteilijöille useita palkintoja IUFROn Maailmankongressissa
25.10.2019 10.01Kohti puhdasta liikennettä Kuopiossa - Gasum avaa kaasutankkausaseman Kuopioon alkuvuodesta 2020
24.10.2019 16.33STIHL lanseeraa markkinoiden nopeimman akkukäyttöisen moottorisahan
24.10.2019 15.47Petri Simonaho aloittaa uutena Renault Trucks myyjänä Tampereella
24.10.2019 13.33Komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen patistelee metsäalaa aktiivisuuteen edunvalvonnassa
24.10.2019 10.14Ympäristöministeriön hallinnonalan valtionavustusten haku on alkanut
24.10.2019 10.00Luonnonvarakeskuksen Metsäsektorin suhdannekatsaus 2019?2020: Metsähakkeen käyttö kasvaa
24.10.2019 9.57Ahlstrom-Munksjö alkaa tarjota maailmanlaajuisesti rasvankestäviä FluoroFree®-elintarvikkeiden pakkausmateriaaleja
24.10.2019 9.22Saksa aloittaa sähköistettyjen "e-highway" -teiden testauksen
23.10.2019 15.55Keinokuivauksella lisää tehokkuutta metsähaketuotantoon
23.10.2019 10.25Peurakanta yli kolminkertaistunut 20 vuodessa - kasvu näkyy vakuutusyhtiön vahinkotilastoissa
23.10.2019 10.13Yhä useampi kuljetusyritys uudistaa kalustoaan ympäristöystävällisemmäksi
23.10.2019 10.00Metsäteollisuuden kaatopaikkajätteiden määrä vähenee vauhdilla
22.10.2019 19.11Hydroscandin Helsingin toimipisteessä järjestetään avajaiset torstaina 24.10. - tervetuloa mukaan!
22.10.2019 16.00Renaultilta vetyuutuuksia hyötyautoluokkaan
22.10.2019 13.11Volvo Trucks auttaa asiakkaita lisäämään kassavirtaa uudella joustavalla huoltosopimuksella
22.10.2019 8.11Turvallisuusauto kommunikoi valoilla ja viesteillä ympäristönsä kanssa ja parantaa matkustajien vireystilaa kirkasvalolla
21.10.2019 18.10AMMATTILEHTI KOEAJAA: Scania R 500 XT ritiläauto - Tehokasta koneiden siirtoa työturvallisuuden ehdoilla
21.10.2019 16.11Borealis ja Neste aloittavat strategisen yhteistyön muovien kierto- ja biotalouden vauhdittamiseksi
21.10.2019 11.11Stora Enso suunnittelee organisaatiomuutoksia Paper-divisioonassa Oulun tehtaan muuntamisen yhteydessä vuonna 2020
21.10.2019 9.00IVECO BUS voittaa "Sustainable Bus of the Year"-palkinnon kolmatta vuotta peräkkäin
20.10.2019 19.24Parlok -tuotteiden myynti ja jakelu tehostuu Suomessa entisestään
20.10.2019 14.11Valtakunnallisen liikennejärjestelmä suunnitelman valmistelu etenee - parlamentaarinen ohjausryhmä ja yhteistyöryhmä aloittavat työnsä
20.10.2019 13.11Palosuojattu WISA-SpruceFR -vaneri on nyt entistä monikäyttöisempi
20.10.2019 9.22Markku Suominen jatkaa Koneyrittäjien puheenjohtajana - liiton nimi muuttuu
19.10.2019 21.22T:mi Tero Mahkonen: Tehokasta hakkeen ajoa leijonakeulalla
19.10.2019 14.11Koneyrittäjien 50. liittokokous: Metsien kasvun täysi hyödyntäminen on parhaita ilmastotekoja
19.10.2019 9.00Koneyrittäjien Markku Suominen: Siltojen huono kunto ja kantavuus tulppana
18.10.2019 21.22Keski-Suomen Viestilaitehuolto palvelee myös Tampereelta käsin
18.10.2019 13.00SPEEDLINE TRUCK -vanteet Busworld Europe -messuilla Brysselissä
18.10.2019 11.45Uusi Renault Trucks Master ja T High Renault Sport Racing esillä Kuusamon Wetterillä
18.10.2019 11.09Dometic tuo markkinoille yleismallin kääntymisavustimen
18.10.2019 10.06Terminator-tekniikka on "pankkomaailman" ehdoton edelläkävijä - niin pankkojen tuottavuudessa, kuin turvallisuudessakin.
17.10.2019 12.34Biotalous nojaa edelleen vahvasti metsäsektoriin
17.10.2019 12.00Jyväskylään uusi Volvo Truck Center loppuvuodesta 2020
16.10.2019 20.00Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.500 tykkääjää - määrä kasvaa nopeaa tahtia!
16.10.2019 16.11PARI PÄIVÄÄ AIKAA EHTIÄ MUKAAN ILMOITUKSELLE! Seuraava jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti tarjoaa 156-sivuisen lukupaketin
16.10.2019 14.15Yrittäjägallup: Ongelma yritysten välisistä ylipitkistä maksuajoista laajenee
16.10.2019 13.33Starttiboosterilla pakkasia vastaan
16.10.2019 12.01Ponssen työnäytös Kurussa 25.10. - esittelyssä mm. uusi Cobra harvesteri
16.10.2019 8.00Nokian Renkaat vahvasti mukana Agritechnica -maatalousnäyttelyssä
15.10.2019 20.11Tiestön tilaa kartoitetaan metsäsektorin ajoneuvoilla
15.10.2019 18.44Teollisuuden liikevaihto kasvoi elokuussa 1,9 prosenttia
15.10.2019 11.00Katumaasturi vaatii talvirenkailta enemmän kuin henkilöauto
15.10.2019 10.11Tampereen Konepajat Oy on hankkinut enemmistön metsäkonevalmistaja Prosilva Oyj:stä
14.10.2019 20.22Ponssen yhteistyökumppani Tero Pitkämäki lopettaa kilpauransa
14.10.2019 14.14Suomen luonnonsuojeluliitto: EU:n maatalousministerien on toimittava trooppisen metsäkadon pysäyttämiseksi
14.10.2019 13.55Katso tästä Nokia-puhelinuutuudet
14.10.2019 11.43Kelkkakausi lähestyy - ole tarkkana velvollisuuksien kanssa
14.10.2019 10.00Porsche laajentaa sähköurheiluautojen mallistoaan
14.10.2019 9.45Kaupan liikevaihto kasvoi elokuussa
14.10.2019 9.00KoneAgria 2019 päättyi juhlavissa tunnelmissa
13.10.2019 17.01Kuljetusliike A Nieminen: Puutavaranajoa tehokkaalla ja tyylikkäällä yhdistelmällä
13.10.2019 11.00Energiahuollon ja maaliikenteen kasvihuonekaasupäästöt laskivat vuonna 2017
12.10.2019 14.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: MAN TGE 3.180 FWD Retkeilyauto - Toimisto tienpäällä
12.10.2019 9.00Metsäteho Oy hakee tutkimusjohtajaa - hakuaikaa 3.11.2019 saakka
11.10.2019 20.00Pyydyskylän savotalla vaihdettiin hyödyllistä tietoa ja nautittiin hyvästä tunnelmasta
11.10.2019 10.11Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.400 tykkääjää - määrä kasvaa nopeaa tahtia!
11.10.2019 8.32Kysely: Puolet yrittäjistä joutunut huijauksen kohteeksi
11.10.2019 8.00Nimitysuutisia Volvo Truck Centereissä
10.10.2019 11.00Neste MY uusiutuva diesel laajenee Viron markkinoille - saatavilla nyt koko Baltiassa
10.10.2019 10.18Logset 8H GTE Hybrid voitti Innovaatiopalkinnon Itävallassa
10.10.2019 10.14Valtakunnalliset Metsäpäivät uudistui - pääpuhujina Helsingissä 31.10. Petteri Taalas ja Peter Vesterbacka
10.10.2019 9.37Continental esittelee uuden maatalousrenkaiden VF-teknologian
10.10.2019 9.32Metsä Groupin Joutsenon sellutehtaalla pääsee tutustumaan puutuotteiden valmistuksen eri vaiheisiin, sellutehtaaseen ja erilaisiin työkoneisiin 12.10.
09.10.2019 14.09Hirvenmetsästys: Yhä useampi hirvi kaatuu lyijyttömillä metsästysluodeilla
09.10.2019 12.14Magnus Björklund Volvo Trucks Region North Europe toimitusjohtajaksi
09.10.2019 9.25Ilmastonmuutosta torjutaan globaalisti Saarijärveltä käsin
09.10.2019 9.00Rakennusalan ikuisuusongelmaan puututaan Valtran työmaalla - suojakypärän käyttämistä seurataan videonanalytiikan avulla reaaliaikaisesti
08.10.2019 18.00Hakkureiden ja murskainten palosuojaus vaatii ammattitaitoa
08.10.2019 14.14Vehon katsastusliiketoiminta siirtyy A-Katsastukselle
08.10.2019 10.01Nordic Truckcenter ostaa IVECOn liiketoiminnan Malmössä
08.10.2019 10.00Nokian Forest King TRS 2+ tuo kehittyneimmät ominaisuudet kuusipyöräisille metsäkoneille
08.10.2019 9.00Kuinka suomalaisessa puuhuoltoketjussa jaksetaan?
08.10.2019 8.00ROADSHOW 2019: Sampo-Rosenlewin ja Kone-Ketosen hakkuunäytös Kangasalla 18.10.2019.
07.10.2019 20.11Kolmen Logset koneen työnäytös Hollolassa kiinnosti metsäkoneväkeä
07.10.2019 18.33Turbon optimointi käyttötarpeeseen - taustalla ainutlaatuinen turboalan osaaminen
07.10.2019 16.00FM Timber kehitti tukkikouran lumiauran - patentti myytävänä
07.10.2019 8.14Matematiikka ja tietotekniikka auttavat torjumaan värähtelyn haittoja paperinvalmistuksessa
07.10.2019 8.09Continentalin uusi nastarengas testivoittoon
07.10.2019 8.00Miten brexit vaikuttaa kaupparekisteriin, tavaramerkkeihin, mallisuojaan, patentteihin ja tilintarkastusalaan?
07.10.2019 7.00Rovanperästä WRC2 Pro -luokan mestari
06.10.2019 18.00Onnin Auto: Yli 40 vuotta varaosia - nyt myös korjaamotoimintaa
06.10.2019 16.55Tankkausetuja ammattiliikenteen Teboil D-automaateilla
06.10.2019 15.00Miten koneellisen metsänistutuksen ja taimikonhoidon työmääriä voitaisiin lisätä Suomessa?
06.10.2019 11.01Jousitukku laajentaa toimintaansa - nyt tuotteet myös kevyempään hyötyajoneuvokalustoon
06.10.2019 8.11Lausunnoille sähköautojen latausmahdollisuuksia ja rakentamisen energiatehokkuutta parantava lakiluonnos
05.10.2019 19.11Komatsu Forest -valokuvauskilpailun syyskuun voittaja on selvinnyt
05.10.2019 18.20Laadukkaat AdBlue -nesteet sekä ratkaisut säilöntään ja kuljetukseen
05.10.2019 17.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Chevrolet Silverado 1500 Crew Cab 5.3 V8 4X4 LTZ Z71 - Suurempi, kevyempi ja ketterämpi
05.10.2019 10.11Metsäteho: Puun korjuun ja kuljetusten päästöjen vähentämiseksi useita keinoja

Näytä lisää »