Rautateiden henkilöliikenteen kilpailu avautuu

09.08.2017 12.40

VR-sopimus.jpg

Hallitus on päättänyt avata rautateiden henkilöliikenteen kilpailulle. Käytännössä VR:n yksinoikeudesta liikennöidä Suomen rataverkolla luovutaan ensi vuosikymmenellä, jolloin rautateiden henkilöliikennemarkkinoille voi tulla muitakin toimijoita. Uudistus toteutetaan hallitusti, vaiheittain sekä hyvää henkilöstöpolitiikkaa noudattaen.

Hallituksen päätöksestä kertoivat liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner ja elinkeinoministeri Mika Lintilä Helsingissä 9. elokuuta.

- Suomen henkilö- ja tavaraliikenteessä kilpailu toimii maalla, merellä ja ilmassa, mutta ei kiskoilla. Uudistuksen tavoitteena on parantaa rautatieliikenteen palvelutasoa ja asiakaslähtöisyyttä sekä kasvattaa junaliikenteen osuutta henkilöliikenteessä. Kilpailun avaaminen edistää myös lippujen hintakilpailua ja alentaa tavaraliikenteen kuljetuskustannuksia kaluston saatavuuden helpottuessa, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.

Rautatiekilpailun avaaminen henkilöliikenteessä antaa myös maakunnille, suurille kaupungeille ja kaupunkiseuduille mahdollisuuden järjestää alueellaan alueellista tai paikallista junaliikennettä. Siksi maakunnat kytketään alusta asti tiiviisti mukaan valtakunnalliseen kilpailutukseen.

Berneri.jpg

- Jatkossa maakunnat ja kaupungit voivat järjestää alueellista junaliikennettä, joka parantaa mahdollisuuksia ottaa vastaan työtä kauempaakin. Yksi talouskasvun pullonkauloista on ollut ongelmat työvoiman liikkuvuudessa, ministeri Berner korostaa.

Kilpailun avaamiseen velvoittaa joulukuussa 2016 hyväksytty EU:n neljännen rautatiepaketin täytäntöönpano, jonka tavoitteena on edistää kilpailua rautateiden henkilöliikenteessä. Valtaosassa EU-jäsenmaita rautateiden kotimaan henkilöliikenne on jo avattu kilpailulle.

Kilpailu avataan vaiheittain tiiviissä yhteistyössä HSL:n kanssa

Rautateiden henkilöliikennepalvelut avataan kilpailulle vaiheittain. Liikennöinti on tarkoitus kilpailuttaa käyttöoikeussopimusmallilla, jolla turvataan rautateiden henkilöliikennepalvelujen saatavuus koko maassa.

Sopimuksissa yrityksille asetetaan velvoitteita tietyn palvelutason varmistamiseksi. Tällä taataan palvelut jatkossakin niillä alueilla, joiden liikenne tällä hetkellä perustuu ostoliikenteeseen ja velvoiteliikenteeseen.

Kilpailun avaaminen aloitetaan Etelä-Suomen taajamaliikenteestä. Aikataulu yhteensovitetaan Helsingin seudun liikenteen (HSL:n) lähijunaliikenteen kilpailutuksen kanssa. Tavoitteena on, että Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen kilpailutettu liikennöinti alkaa 2020-luvun alkupuolella. Tarkempi aikataulu määräytyy valmistelun kuluessa. Tarkoituksena on, että uusien sopimusten mukainen liikenne koko maassa olisi käynnistynyt vaiheittain kesäkuuhun 2026 mennessä.

Kilpailutuksen yhteydessä varmistetaan myös se, että lippuyhteistyö HSL:n kanssa jatkuu

Raideliikenteen turvallisuudesta ei tingitä jatkossakaan

Rautateiden turvallisuustason säilyminen varmistetaan sillä, että kaikkien rautatieliikenteen harjoittajien on noudatettava kansallista ja EU-lainsäädäntöä rautatieturvallisuuteen liittyvissä asioissa.

Toimijoiden on haettava Liikenteen turvallisuusvirastolta turvallisuustodistusta rautatieliikenteen harjoittamista varten. Sillä rautatieliikenteen harjoittaja osoittaa, että se on ottanut käyttöön turvallisuusjohtamisjärjestelmän ja että se pystyy noudattamaan raideliikenteeseen liittyviä turvallisuussäädöksiä ja -määräyksiä.

VR-Yhtymästä eriytetään valtionyhtiöitä

Rautateiden henkilöliikenteen kilpailun avaaminen edellyttää tasapuolisten ja kilpailuneutraalien olosuhteiden luomista rautatiemarkkinoille siten, että kaikki junaliikennöintiin liittyvät palvelut ovat toimijoiden käytettävissä tasapuolisin ehdoin. Tämä on myös EU-sääntelyn tavoitteiden mukaista, joka edellyttää syrjimätöntä pääsyä rautatieliikenteen tukipalveluihin.

lintila.jpg

- Markkinoillepääsyn varmistamiseksi VR-Yhtymä Oy:stä eriytetään kolme erillistä valtionyhtiötä: kalustoyhtiö, kunnossapitoyhtiö sekä kiinteistöyhtiö. VR-Yhtymä Oy:n rooli ja kilpailukyky valtion omistamana junaliikennöintiyhtiönä turvataan järjestelyjen yhteydessä, sanoo elinkeinoministeri Mika Lintilä.

Valtioneuvoston kanslia ja liikenne- ja viestintäministeriö toteuttavat yhtiöjärjestelyt yhteistyössä VR-Yhtymä Oy:n kanssa. Tavoitteena on, että yhtiöjärjestelyt toteutetaan mahdollisimman pian. Valtion kokonaan omistamien perustettavien erityistehtäväyhtiöiden omistajaohjaus tulee liikenne- ja viestintäministeriön vastuulle.

Kalusto siirretään kalustoyhtiöön vaiheittain siinä järjestyksessä, kun kalustoa tarvitaan kilpailutetun liikenteen operoimista varten. Tavaraliikenteen kalustoa siirretään kalustoyhtiöön tavarakuljetusten häiriintymättä huomioiden VR-Yhtymä Oy:n kuljetussopimukset. Rautateiden tavaraliikenteessä kaluston paremman saatavuuden tavoitteena on vauhdittaa kilpailua ja lisätä logistiikkapalveluiden tarjontaa. Se tukee myös biotalouden kuljetusten järjestämistä Suomessa alentamalla tavaraliikenteen kuljetuskustannuksia.

Liikenne- ja viestintäministeriön ja VR-Yhtymä Oy:n välinen nykyinen sopimuskokonaisuus henkilöjunaliikenteen yksinoikeudesta on voimassa vuoden 2024 loppuun saakka. Kilpailun avaaminen edellyttää tämän sopimuksen uudelleen neuvottelua.

Uudistus toteutetaan hyvää henkilöstöpolitiikkaa noudattaen

Henkilöstö siirtyy tehtäviensä mukaisesti VR-Yhtymä Oy:stä uusiin valtionyhtiöihin ns. vanhoina työntekijöinä. Uudistuksen yksityiskohtia valmistelevaan työryhmätyöhön kutsutaan mukaan jäseniksi myös VR:n henkilöstön edustajia.

Jatkotyö käynnistyy välittömästi

Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen kilpailutuskokonaisuudesta järjestetään kiinnostuneille toimijoille sekä muille sidosryhmille yhteinen tilaisuus HSL:n lähijunaliikenteen kilpailutuksen kanssa 4.10.2017. HSL on jo aiemmin ilmoittanut Helsingin seudun lähijunaliikenteen kilpailuttamisesta. HSL:n kilpailutetun lähijunaliikenteen on tarkoitus alkaa 1.6.2021.

Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen ja kaukoliikenteen kilpailun avaamisen yksityiskohtien valmistelua jatketaan liikenne- ja viestintäministeriön johdolla. Valmistelua varten asetetaan työryhmät, joihin kutsutaan mukaan muun muassa valtioneuvoston kanslian omistajaohjaus, valtiovarainministeriö, Liikenteen turvallisuusvirasto, Liikennevirasto, VR-Yhtymä Oy, HSL ja Finrail Oy. Valmistelussa on mukana myös VR:n henkilöstön edustajat.

Tausta

EU-tasolla rautatieliikennettä on avattu asteittain kilpailulle vuodesta 2003 alkaen, ensin tavaraliikenteessä ja viimeiseksi kotimaan henkilöliikenteessä. EU:n neljännen rautatiepaketin tavoitteena on avoin ja syrjimätön markkinoillepääsy kotimaan henkilöliikenteessä 3.12.2019 alkaen. Neljäs rautatiepaketti sallii kuitenkin tietyt siirtymäkauden järjestelyt.

Hallitus ilmoitti syksyllä 2015 eduskunnalle antamassaan joukkoliikennettä koskeneessa välikysymysvastauksessa, että hallituksen tavoitteena on luoda edellytykset rautateiden henkilöliikenteen avaamiselle kilpailulle niin, että uusia rautatieyrityksiä voisi tulla harjoittamaan henkilöliikennettä mahdollisimman nopealla aikataululla. Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta päätti rautateiden henkilöliikenteen kilpailun avaamisesta 10.4.2017.

10.11.2019 14.20Laurinaho-Yhtiöt Oy: Laadukasta kuljetuskalustoa Parkanosta
10.11.2019 11.11Haketuspalvelu J. Mickos Oy: Lisää haketuskapasiteettia vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin
10.11.2019 9.00Puhtaiden ajoneuvojen ja kuljetuspalvelujen hankintalainsäädännön valmistelu käynnistyy
10.11.2019 8.00Metsää ennallistetaan ja paahdealueita hoidetaan Lopen Komiolla
09.11.2019 14.44Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.700 tykkääjää - määrä kasvaa nopeaa tahtia kohti kymppitonnia!
09.11.2019 11.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volvo FH 13 I-Save - Väkivahva säästömoottori
09.11.2019 10.00Atula Huoltopalvelut Oy on Komatsu Forest Oy:n uusi sopimushuoltaja Lounais-Suomessa
08.11.2019 13.33Suomessa kehitettiin uusi innovatiivinen ratkaisu puurakentamiseen
08.11.2019 11.00Peugeot tuo täyssähköisen e-Expertin markkinoille 2020
08.11.2019 9.12Metsä Fibren Botnia-sellujen uusi nimi on Metsä-sellu
07.11.2019 14.43Eurooppa, Japani ja Nafta-maat edelläkävijöinä kestäville kuljetusjärjestelmille
07.11.2019 13.02Kaasun suosio kasvaa kuljetusliikkeissä
07.11.2019 12.11LUE TÄSTÄ! Syksyn FLUID Finland -lehti on ilmestynyt - jättikokoinen paketti hydrauliikasta ja pneumatiikasta
07.11.2019 8.00Wihurille John Deere -maatalouskoneiden edustus
06.11.2019 14.09Autotuojat ja -teollisuus: Kuorma-autojen päästöjä vähentävien laitteistojen kiertäminen on laitonta
06.11.2019 12.00Volvo Trucks käynnistää sähkökuorma-autojen myynnin
05.11.2019 15.33Swedish Steel Prize 2019 -finalistit symboloivat innovatiivisen suunnittelun 20. juhlavuotta
05.11.2019 15.22Lespromindustrialle luovutettiin 15 000. PONSSE metsäkone
05.11.2019 12.11Logistiikka-asiantuntija K.Hartwall lisää toimintaa Venäjällä tarjoamalla tehokkaampia ja kestävämpiä ratkaisuja
05.11.2019 11.11Kiertotalouden toimijat tuottajavastuun kuumien kysymysten äärellä Tampere-talossa
05.11.2019 10.00Lisätehoa toimituksiin ja asennuksiin: Terminator varastomyynnit Suomessa viiteen läänikohtaiseen pisteeseen
04.11.2019 17.11Ammattilehti mukana Teknologia19 messuilla osastolla 6H68 - jakelussa uunituore Fluid Finland lehti
04.11.2019 15.55Wihuri Oy Tekninen Kauppa myy Suomen Caterpillar- ja SITECH-liiketoiminnot Sveitsiläiselle Avesco AG:lle
04.11.2019 11.22Tutkimus: Kunnissa myönteinen ilmapiiri puurakentamista kohtaan
04.11.2019 11.11Vehon uusi asiakaspalvelukeskus Kokkolassa avautuu 4.11.2019
04.11.2019 9.11Luonnonvarakeskus vahvistaa jatkuvapeitteisen metsänkasvatuksen tutkimusta
04.11.2019 9.02Bahco uudistaa ja laajentaa momenttiavain valikoimaa
04.11.2019 8.11Uusi helpompi arvonlisävero- ja tuloveroilmoitusten lähetystapa tulossa käyttöön
03.11.2019 16.22Osallistu Ammattilehden Facebook kisaan ja voita upea Toyota setti!
03.11.2019 14.11KATSO VIDEO! KiesiTech kuormansidontajärjestelmä pitää työkoneet turvallisesti kiinni kuljetusten aikana
03.11.2019 12.20TAVO Seinäjoki palvelee kasvavaa asiakaskuntaa
03.11.2019 11.00Fossiilisilla polttoaineilla ja turpeella tuotetun sähkön määrä kasvoi 14 % v. 2018 - uusiutuvien energialähteiden osuus sähkön tuotannosta pieneni
03.11.2019 10.20Neste selvitti: mobiilimaksamisen suosio kasvussa ‒ jopa yksi neljästä autoilijasta maksaa tankkauksen tai autopesun puhelimella
03.11.2019 10.11Metsähallitus tuo vastuullisuuden yhteistyökumppaneiden kanssa tehtäviin sopimuksiin
02.11.2019 14.11Komatsu Forest -valokuvauskilpailun lokakuun voittaja on selvinnyt
02.11.2019 13.00Hakevuoren Sisu Polar 10x4: Suurikuormatilainen monitoimiauto
02.11.2019 9.00Työryhmä laatimaan tiekarttaa fossiilittomaan liikenteeseen
01.11.2019 20.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: GMC CCKW 353 (Jimmy) 6X6 2,5 ton - Reinin yli että heilahtaa
01.11.2019 16.20Citroen tuo markkinoille sähköisen hyötyajoneuvomalliston
01.11.2019 15.08Metsähallitus tuo vastuullisuuden yhteistyökumppaneiden kanssa tehtäviin sopimuksiin
01.11.2019 13.20Ammattilehti Urheilu: EVT ja Dream Steps valmiina lauantain koitokseen
01.11.2019 12.21Kiho-järjestelmä tarjoaa älykästä työnhallintaa kuljetus- ja konealan yrityksille
01.11.2019 12.01Vuoden Auto Suomessa 2020 -tittelistä kilpailee 35 uutuusmallia - Ammattilehti mukana tekemässä valintaa
01.11.2019 12.00Rauman sahan rakennuslupahakemus jätetty - projekti etenee aikataulussa
01.11.2019 11.40Kuorma-autojen ensirekisteröinnit varovaisessa kasvussa
01.11.2019 10.47VTT perustaa tytäryhtiön tarjoamaan innovaatioita autonomiseen liikkumiseen
01.11.2019 10.17Stora Enso aikoo siirtää pääkonttorinsa Katajanokalle
01.11.2019 10.00Suomen Metsäyhdistyksen ansiomerkit jaettiin alan konkareille, mutta myös uuden luojille
01.11.2019 9.11Petzl avaa toimipisteen Tukholmaan - rekrytoi myös Suomesta
31.10.2019 14.45Tienvarsimainonnan ja -ilmoitusten sääntöihin muutoksia marraskuussa
31.10.2019 14.24Petteri Taalas Metsäpäivillä: "Ilmastonmuutosta ei torjuta hiilinieluilla"
31.10.2019 13.46Autoala kokoontui Finlandiatalolla - Nykyisellä myyntivauhdilla autokanta vanhenee edelleen
31.10.2019 8.55Uusilla STIHL terälevyillä ja -ketjuilla enemmän tehoa työskentelyyn
31.10.2019 8.43Energia- ja ilmastotavoitteet edellyttävät hallitun siirtymän
30.10.2019 14.01John Deere Forestryn Joensuun metsäkonetehdas on tehnyt uuden tuotantoennätyksen
30.10.2019 10.31Metsähallitus avaa uuden sosiaalisen karttapalvelun
30.10.2019 10.00Teknologia-messut 5.-7.11.2019 Helsingin Messukeskuksessa - Ammattilehti osastolla 6h86 mukana tapahtumassa
30.10.2019 9.55Metsänomistajille kannattaa maksaa hiilensidonnasta
30.10.2019 9.50Scanialta uuden sukupolven linja-automallisto kaupunkeihin ja esikaupunkeihin
30.10.2019 9.27Autoalan jättiyhdistyminen lähellä toteutumista
30.10.2019 9.25Ahlstrom-Munksjö kaavailee taidepaperiliiketoiminnan myymistä Italiaan
30.10.2019 9.22Tieto digitalisoi Metsä Tissuen tuotannon Euroopassa
30.10.2019 9.00Valmistavan teollisuuden kilpailukykyä nostetaan uudella ohjelmalla
29.10.2019 17.22Ponsse jälleen mainetutkimuksen ykkönen - KONE sijoittui toiseksi ja Supercell kolmanneksi
29.10.2019 14.22Oppia metsänomistajille - Metsänhoidon ABC -videoita on julkaistu jo yli 50
29.10.2019 11.52IEA: Bioenergia kasvaa voimakkaasti seuraavan viiden vuoden aikana
29.10.2019 10.13Metsäpalvelu Arvometsä: Enemmistö metsänomistajista on kiinnostunut metsänsä hiililaskelmasta
29.10.2019 9.21Jukka Kivipelto Logsetin huoltopalveluliiketoiminnan johtajaksi
28.10.2019 15.00Traffic Management Finland: Talven lähestyminen vaikuttaa eri liikennemuotoihin
28.10.2019 14.07VR Group vahvistaa kilpailukykyä - Finnlogin tuontipuuliikenne Venäjältä on käynnistynyt
28.10.2019 13.00Scania Suomi liittyi autoalan Green deal -sopimukseen
28.10.2019 10.14Monikäyttöinen asennusporakone-uutuus Milwaukeelta
28.10.2019 8.30Korkeakoulut eivät tuota tarvittavaa määrää uusia osaajia teknologiayritysten tarpeisiin
27.10.2019 21.00Kiinostaako mainosliite ensi viikolla ilmestyvän Ammattilehden väliin - VIELÄ EHDIT!
27.10.2019 19.22Moottorikelkkailun suosio lisääntyy - myynti ja harrastajamäärät kasvussa
27.10.2019 17.11Metsäteollisuus ry on mukana Heurekan Kiertotehdas-näyttelyssä
27.10.2019 10.11Metsien hiilivaraston muutokset kartalle Luken metsäinfo-sivustolle
27.10.2019 8.11Kevytautolakien voimaantulo siirtyy vuodella 1.11.2020 saakka - edessä runsaasti selvitystyötä
26.10.2019 8.00Ponssen osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2019: Metsäkonevalmistajalla meneillään todella vahva vuosi
25.10.2019 13.20Jari Nurminen Komatsu Forest Oy:n toimitusjohtajaksi 1.4.2020 alkaen
25.10.2019 12.11Metsätieteilijöille useita palkintoja IUFROn Maailmankongressissa
25.10.2019 10.01Kohti puhdasta liikennettä Kuopiossa - Gasum avaa kaasutankkausaseman Kuopioon alkuvuodesta 2020
24.10.2019 16.33STIHL lanseeraa markkinoiden nopeimman akkukäyttöisen moottorisahan
24.10.2019 15.47Petri Simonaho aloittaa uutena Renault Trucks myyjänä Tampereella
24.10.2019 13.33Komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen patistelee metsäalaa aktiivisuuteen edunvalvonnassa
24.10.2019 10.14Ympäristöministeriön hallinnonalan valtionavustusten haku on alkanut
24.10.2019 10.00Luonnonvarakeskuksen Metsäsektorin suhdannekatsaus 2019?2020: Metsähakkeen käyttö kasvaa
24.10.2019 9.57Ahlstrom-Munksjö alkaa tarjota maailmanlaajuisesti rasvankestäviä FluoroFree®-elintarvikkeiden pakkausmateriaaleja
24.10.2019 9.22Saksa aloittaa sähköistettyjen "e-highway" -teiden testauksen
23.10.2019 15.55Keinokuivauksella lisää tehokkuutta metsähaketuotantoon
23.10.2019 10.25Peurakanta yli kolminkertaistunut 20 vuodessa - kasvu näkyy vakuutusyhtiön vahinkotilastoissa
23.10.2019 10.13Yhä useampi kuljetusyritys uudistaa kalustoaan ympäristöystävällisemmäksi
23.10.2019 10.00Metsäteollisuuden kaatopaikkajätteiden määrä vähenee vauhdilla
22.10.2019 19.11Hydroscandin Helsingin toimipisteessä järjestetään avajaiset torstaina 24.10. - tervetuloa mukaan!
22.10.2019 16.00Renaultilta vetyuutuuksia hyötyautoluokkaan
22.10.2019 13.11Volvo Trucks auttaa asiakkaita lisäämään kassavirtaa uudella joustavalla huoltosopimuksella
22.10.2019 8.11Turvallisuusauto kommunikoi valoilla ja viesteillä ympäristönsä kanssa ja parantaa matkustajien vireystilaa kirkasvalolla
21.10.2019 18.10AMMATTILEHTI KOEAJAA: Scania R 500 XT ritiläauto - Tehokasta koneiden siirtoa työturvallisuuden ehdoilla
21.10.2019 16.11Borealis ja Neste aloittavat strategisen yhteistyön muovien kierto- ja biotalouden vauhdittamiseksi
21.10.2019 11.11Stora Enso suunnittelee organisaatiomuutoksia Paper-divisioonassa Oulun tehtaan muuntamisen yhteydessä vuonna 2020

Näytä lisää »