Dakar 2017: Team PETRONAS De Rooy IVECO matkalla Etelä-Amerikkaan puolustamaan historiallista voittoaan

06.12.2016 16.55

Iveco_Dakar_DeRooy2016.jpg

Team PETRONAS De Rooy IVECO osallistuu vuoden 2017 Dakar-ralliin kolmella kuorma-autolla, joista yksi on Iveco Powerstar 4x4 ja kaksi Iveco Trakker 4x4 -ajoneuvoja.

Gerard De Rooy kulkee kakkoskuljettajansa Moi Torralardonan kanssa joukon kärjessä Iveco Powerstarilla. Ton van Genugten ja kakkoskuljettaja Anton van Limpt kilpailevat toisella Iveco Trakkereista. Viime vuoden Dakar-rallissa he sijoittuivat erinomaisesti viidenneksi ajoneuvolla, jota ajavat tänä vuonna Wuf van Ginkel ja Bert van Donkelaar.

Iveco on jo seitsemättä vuotta peräkkäin Team PETRONAS De Rooy IVECO:n virallinen sponsori ja tarjoaa tallille ajoneuvot, moottorit ja varaosat. Pitkäaikainen yhteistyö on tuottanut huomattavaa menestystä viime vuosina.

Iveco_Trakker_Dakar201613.jpg

Iveco Powerstar 4x4 ja kaksi Iveco Trakker 4x4 -ajoneuvoa ottavat haasteen vastaan ensi vuoden maastoajoneuvojen kestävyyskilpailun äärimmäisissä maastoissa. Kuorma-autoissa on jopa 900 hv:n Iveco Cursor 13 -moottorit, jotka FPT Industrial (CNH Industrialin voimansiirtotuotemerkki) on suunnitellut juuri Dakar-rallia varten.

Dakar2017_Iveco_service_Trucks.jpg

Team PETRONAS De Rooy IVECO:n talliin kuuluu myös seitsemän muuta ajoneuvoa (kuusi Trakkeria ja yksi Daily), jotka toimivat huoltoajoneuvoina.

Vuoden 2017 Dakar-rallia pidetään erittäin haastavana kisana, jonka osallistujat ovat hyvin valmistautuneita ja ankaria kilpailijoita. 39. kertaa kisattava maailmankuulu ralli järjestetään jälleen Etelä-Amerikassa. Kisa alkaa 2. tammikuuta Paraguayn pääkaupungista Asunciónista. Yli 9000 kilometriä pitkä kisareitti mutkittelee Paraguayn, Bolivian ja Argentiinan läpi ja päättyy Buenos Airesiin 14. tammikuuta.

Marraskuun 24. ja 25. päivänä kaikki eurooppalaiset kilpailijat lastasivat ajoneuvonsa laivaan Le Havressa Ranskassa noin kuukauden pituiselle matkalle. 

Ivecon brändijohtaja Pierre Lahutte kommentoi: "Toivomme, että pystymme tämän vuoden tallitiimillämme toistamaan viime vuoden upean suorituksen, jolloin Iveco hallitsi ennennäkemättömän tiukkaa Dakar-rallia ja sai viisi kuorma-autoaan parhaan kymmenen joukkoon. Olemme varmoja siitä, että luotettavat kuorma-automme suoriutuvat jatkossakin Dakar-rallin haastavista reiteistä ja siivittävät upeat kuljettajamme parhaisiin suorituksiinsa."

Team PETRONAS De Rooy IVECO on valmiina

Team PETRONAS De Rooy IVECO suoriutui upeasti viime vuoden rallista ja on nyt valmiina uusiin seikkailuihin. Kuljettajat Gerard de Rooy ja Ton van Genugten ovat valmiit ottamaan haasteen vastaan Wuf van Ginkelin tarjoaman arvokkaan tuen avulla.

Gerard de Rooy, joka tarttuu makuuohjaamolla varustetun Iveco Powerstarin rattiin, on taitava kuljettaja, joka on todistanut erikoisosaamisensa voittamalla Dakar-rallin vuosina 2012 ja 2016. Hänen viereensä istahtaa espanjalainen apukuljettaja Moi Torrallardona, joka on kokenut kartanlukija ja on kilpaillut monen kuuluisan kuljettajan rinnalla tässä kisassa. Ensimmäisen kerran tämä kaksikko kilpaili yhdessä vuoden 2015 Marokon rallissa. Mekaanikko Darek Rodewald on myös mukana Powerstarin kyydissä ja auttaa teknisissä ongelmissa koko rallin ajan.

Toinen kilpailuajoneuvo on päiväohjaamolla varustettu Iveco Trakker, jota kuljettaa menestystä tavoitteleva ammattikuski Ton van Genugten. Viime vuonna Van Genugten teki upean debyytin Trakkerillaan sijoittuen kokonaiskilpailussa viidenneksi. Tämän vuoden kilpailussa hän haluaa yltää tallikaverinsa ja kapteeninsa De Rooyn kaltaiseen menestykseen. Anton van Limpt on hänen vakituinen apukuljettajansa ja on ollut viime vuodesta lähtien kartanlukija myös Dakar-rallissa. Trakkerin kyydissä on mukana myös De Rooyn tiimin pitkäaikainen mekaanikko Bernard der Kinderen.

Toista Trakkeria kuljettaa ensimmäistä kertaa Ivecon tallissa Wuf van Ginkel, jonka tehtävänä on tarjota "pika-apua" kilpailun aikana, eli kuljettaa tärkeimpiä varaosia kilpa-autoille. Erik Kofman toimii apukuljettajana ja Bert van Donkelaar mekaanikkona.

FPT Industrial on CNH Industrialin tuotemerkki, joka suunnittelee ja valmistaa akseleita, vaihteistoja sekä moottoreita maantie- ja maastokäyttöön sekä varavoiman tuottamiseen. Se on Sparcon kanssa tallin tekninen sponsori.

PETRONAS Lubricants on yksi Ivecon pitkäaikaisista yhteistyökumppaneista ja on tänä vuonna mukana myös Dakar-rallissa. Nimisponsori PETRONAS Lubricants toimittaa voiteluaineet ja muut nesteet kilpa- ja huoltoautoille. Se on Team PETRONAS De Rooy Iveco -tiimin ensimmäinen tekninen yhteistyökumppani. Sponsoreihin kuuluu myös OK Trucks, joka on Ivecon hyväksymä ajoneuvomerkki.

Gerard De Rooy on valmiina haasteeseen: "Kilpailusta tulee kova, mutta tiimimme on valmiina. Olemme valmistautuneet huolella, ajoneuvomme ovat luotettavuudeltaan maineensa arvoisia ja ne ovat osoittautuneet kestäviksi jopa Dakar-rallin erittäin haastavissa olosuhteissa. Kaikki tiimiläiset ovat erittäin kokeneita ja odotamme innolla, että pääsemme testaamaan taitojamme ja kuorma-autojen ominaisuuksia. Mahdollisuuksien rajojen rikkominen on meillä ja yhteistyökumppanillamme Ivecolla verissä."

Federico "El Coyote" Villagra on viime vuoden Dakar-rallin yllättäjä. Tänä vuonna hän kilpailee Iveco Powerstar kuorma-autolla ja matkaa Argentiinaan voitto mielessä.

Kilpailun ajoneuvot

Iveco Trakker on suunniteltu suoriutumaan jopa äärimmäisissä maasto-olosuhteissa. Trakker on täydellinen yhdistelmä vankkuutta ja luotettavuutta. Mallivalikoimaan kuuluvat 18 – 72 tonniset ajoneuvot sekä ylellisen viihtyisät New Stralis Active Day sekä Active Time -ohjaamot. Trakker-mallisto on muokattavissa oikean tai vasemman puolen liikenteen mukaiseksi. Lisäksi ajoneuvoa voidaan soveltaa eri tehtäviin Iveco Cursor 13 moottorien ja kahden erilaisen ohjaamotyypin (Hi-Land ja Hi-Track) avulla. Molempiin versioihin on mahdollista yhdistää kokoonpanot 4x2, 4x4, 6x4, 6x6 ja 8x8 sekä 310 – 500 hv:n moottori. Vetoautoihin on saatavilla kokoonpanot 4x2, 4x4, 6x4 ja 6x6 sekä 360 – 500 hv:n moottori. Trakkerin hyötykuormaa ja polttoaineenkulutusta voidaan optimoida työtehtävien mukaan, olivat ne sitten vaikeissa maasto-olosuhteissa tai pääasiassa maantiellä suoritettavia työtehtäviä.

Ivecon kuorma-autot lastattiin laivaan 24.–25. marraskuuta Ranskan Le Havressa muiden eurooppalaisten kilpa-, huolto-, kuljetus- ja media-autojen kanssa. Vuodesta 2009 lähtien ajoneuvojen laivaan lastaamisesta Ranskan toiseksi suurimmassa satamassa on tullut tärkeä siirtymäriitti kilpailussa ja osaltaan se edustaa myös rallin ensimmäistä vaihetta. Lisäksi tapahtumassa pääsee todistamaan ajoneuvot ainutlaatuisessa ilmapiirissä, joka muuttuu erittäin etelä-amerikkalaiseksi! Atlantin ylittäminen kestää noin kuukauden. 

Seuraa ralliuutisia osoitteessa www.iveco.com/dakar

Iveco seuraa Etelä-Amerikan vaiheita jatkuvasti ja päivittää rallin tapahtumia osoitteessa www.iveco.com/dakar. Nettisivu välittää maailman haastavimman ja vaativimman maastokilpailun vaiheita alusta loppuun. Sivulta voit lukea Team PETRONAS De Rooy Ivecon tulokset ja tilastot englanniksi ja espanjaksi sekä nähdä multimediasisältöä suoraan radan varrelta. Lisäksi Ivecon somekanaville päivitetään uutisia, raportteja, videoita ja kuvia päivittäin.

18.03.2020 9.13Nokian Renkaat: Kuusi vinkkiä kesärenkaiden turvallisuuden varmistamiseen
18.03.2020 9.11Ford seisauttaa auto- ja moottorituotannon Euroopassa
17.03.2020 17.00Ensimmäinen DAF CF Electric -jätteenkuljetusauto liikenteeseen
17.03.2020 13.01Renault Trucks ylläpiti markkina-asemansa kansainvälisillä markkinoilla 2019 - Suomessa kasvu jatkuu
17.03.2020 9.11Uusi tuotantolaitos tekee renkaiden kierrätyksestä aiempaa fiksumpaa
17.03.2020 8.44Valmet toimittaa maailman nopeimman päällystetyn kartongin koneen APP:n Guangxi Jingui Pulp and Paperille Kiinaan
16.03.2020 17.00IQR Flex Hammer: Nopeakäyntinen vasaramurskain epäpuhtaalle kierrätyspuulle
16.03.2020 11.01Uusi Nokian Hakkapeliitta Truck E2 -rengas ja Noktop Hakkapeliitta E2 -pinta vievät yhteisvoimin talvipidon, ajomukavuuden ja turvallisuuden uudelle tasolle
16.03.2020 10.11Metsäteollisuus ry: Alkuvuoden puukauppa hiljaista
16.03.2020 8.11MTK:n uusi ohjelma kannustaa luonnon monimuotoisuuden edistämiseen maa- ja metsätaloudessa
15.03.2020 11.00Saku Koistiselle ProSilva S4 -harvesteri Nilsiään
15.03.2020 10.00Tankkausetuja ammattiliikenteen D-automaateilla
15.03.2020 8.00Asetusluonnos metsien tuhkalannoituksesta lausunnolle
14.03.2020 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 70C21H A8 - Päivitetty kantavuuskuningas
14.03.2020 13.11Ammattilehti tarjoaa 100 % vain Hyviä uutisia!
14.03.2020 10.00Logset on varteenotettava vaihtoehto Ruotsin markkinoilla
13.03.2020 15.01Ponsselle myönnettiin Etiikkapalkinto
13.03.2020 13.11DSM aloittaa yhteistyön SABICin ja UPM Biopolttoaineiden kanssa tehdäkseen biopohjaista Dyneema® -kuitua
13.03.2020 7.01Kaupan liikevaihto kasvoi tammikuussa 2,1 prosenttia
12.03.2020 16.33Komatsu Forestin palvelukeskus virallisesti käyntiin Jyväskylässä 13.3.2020
12.03.2020 10.33Nurminen Logisticsin juna ennätysajassa Kiinasta Suomeen
12.03.2020 7.11Ensimmäisistä TPMS-tunnistimista loppuvat pian akut - autoilijoille tiedossa kuluja
11.03.2020 16.10Mammuttirekka liikenteeseen - VR Transpoint tuo maanteille uusien mittojen mahdollistamaa tehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää kalustoa
11.03.2020 14.11Seppätec Oy Kärsämäeltä Prosilvan sopimushuoltajaksi
11.03.2020 12.00Renault Trucks aloittaa sähkökuorma-autojen sarjatuotannon
11.03.2020 9.00Mahdollisuuksien metsä -kampanja kannustaa yläkoululaisia metsäalalle
10.03.2020 13.11Energiapuun korjuunäytös Vihtavuoressa tulevana lauantaina 14.3.
10.03.2020 12.01Mercedes-Benz Vito uudistuu - keskiössä ympäristöystävällisyys ja turvallisuus
10.03.2020 9.00Veli Pusa Volvo Truck Centereiden Länsi-Suomen aluejohtajaksi
10.03.2020 8.00EK: Kilpailukyvyn vahvistaminen ja kestävä markkinatalous ovat parasta teollisuuspolitiikkaa EU:lle
09.03.2020 13.44Renault Trucksin Start & Drive Excellence Predict on uusi ennakoiva huolto
09.03.2020 7.55Metsäteollisuus kirii kohti fossiilittomia tehtaita - miten päästään lähes nollaan jo vuonna 2035?
08.03.2020 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Trafic 170 dCi L2H1 EDC NAVI EDITION: Mallipäivitys toi automaatin Traficiin
07.03.2020 11.00Mercedes-Benzin lataushybriditarjonta laajenee lähes 30 malliin vuoden loppuun mennessä
07.03.2020 9.00Metsänomistajan päivä 14.3. kerää yhteen tuhat metsänomistajaa ja kymmeniä toimijoita
06.03.2020 22.50LUE TÄSTÄ! Kevättalven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
06.03.2020 10.11Kemin biotuotetehtaan ympäristövaikutusten arviointiprosessi on päättynyt
06.03.2020 10.00Bridgestonelle kärkisija vuoden 2020 Supplier Engagement Leaderboard -ryhmässä
05.03.2020 11.00Volvo Cars käynnistää uuden akkukokoonpanolinjan tehtaallaan Gentissä
04.03.2020 13.00Lätkä-Scaniaa saa jatkossa myös 7-litran moottorilla
04.03.2020 9.30Puukaupan määrässä ja hinnoissa muutoksia vuonna 2019
04.03.2020 9.10Taloushallintoliitto: Verohallinnolta uusia ohjeita yritysverotukseen
03.03.2020 12.37Digitaalinen "akkuräikkä" nopeuttaa asennustyöt
03.03.2020 12.34Dacialta tulossa oma sähköauto
03.03.2020 9.00Tapio arvioi: Metsähallituksen kunnostusojitustyömaiden vesiensuojelu hyvällä tasolla
03.03.2020 8.51Peugeot 208 on Vuoden Auto 2020
03.03.2020 8.00Renault siirtyy nopeaan tahtiin sähköiseen tulevaisuuteen
02.03.2020 15.40Volvo Classic varaosat varmistavat vanhempien kuorma-automallien tuottavuuden
02.03.2020 12.20Käytettyjen autojen kysynnän kasvu ennakoi autokaupan vilkastumista
02.03.2020 12.01Hyötyautojen ensirekisteröinnit tasaantuivat - kasvua vain kevyt kuorma-autoluokassa
02.03.2020 10.33Kone-Ketonen Oy on nimittänyt Juha Jaakkolan uudeksi toimitusjohtajaksi
01.03.2020 18.11Keslan yhteistyö AGCO Internationalin kanssa laajeni Belgiaan
01.03.2020 9.22Valmet toimittaa jätteenpolttokattilan Lidköping Energille Ruotsiin
29.02.2020 19.11Tulevaisuudessa renkaat viestivät keskenään ja voivat jopa varoittaa kuljettajaa jäästä
29.02.2020 11.11Ajoneuvokanta kasvoi Suomessa vuonna 2019
29.02.2020 0.24ContiSeal -teknologia tuodaan myös paketti- ja jakeluautojen renkaisiin
28.02.2020 17.20Ahlstrom-Munksjön vuosikertomus ja vastuullisuusraportti 2019 on julkaistu
28.02.2020 17.12DAF käynnistää kenttätestit CF Hybrid -kuorma-autolla
28.02.2020 17.09Valtaosa vuoden 2020 viljelijätuista maksetaan hakuvuoden aikana
28.02.2020 16.00Teollisuuden suurtapahtuma Pohjoinen Teollisuus 2020 Oulun Ouluhallissa 6.-7.5.2020.
28.02.2020 15.54Veho keskittää pääkonttoritoiminnot lentokentän viereen Aviapolikseen
28.02.2020 10.24Nokian Renkaat on julkaissut taloudellisen katsauksen vuodelle 2019
27.02.2020 11.12Volvo Trucks lanseeraa seuraavan sukupolven raskaan kuorma-auton.
27.02.2020 9.38Puunkuormaajamestari-kilpailu vauhtiin jo 35. kertaa
26.02.2020 18.23Jere Haavisto siirtää MM-avauksensa Valkenswaardiin
26.02.2020 13.28Valmet toimittaa viiraosauusinnan viimeisen vaiheen Stora Enson Skoghallin tehtaalle Ruotsiin
26.02.2020 12.00Volvo lanseeraa raskaan pystyhyttikuorma-autojen malliston
25.02.2020 9.05Stora Enso testaa itsenäisesti ajavaa kuorma-autoa
24.02.2020 17.11Komatsu Forestin valokuvauskilpailun tammikuun voittaja on valittu
24.02.2020 15.45Asetusluonnos metsien tuhkalannoituksesta lausuntokierrokselle
24.02.2020 11.35Tunnista kemikaalivuodot ja reagoi ajoissa - turvaa vuotovahdilla
24.02.2020 7.00Sopu mekaanisen metsäteollisuuden sekä puusepänteollisuuden työehdoista - tehtaiden käyntiaika pysyy ennallaan ja tuotannon joustavuus lisääntyy
23.02.2020 13.00Hakevuori suojaa metsäenergiakoneensa tulipalolta
23.02.2020 9.00Liikenteen tilastointi keskitetään Tilastokeskukseen
22.02.2020 14.11X-1R voiteluaineet saavuttaneet puutavara-autoilijoiden ja metsäkoneyrittäjien luottamuksen vuosikymmenten käytössä
22.02.2020 13.11Älypuhelin asiantuntijan työvälineeksi myös erämaassa
22.02.2020 10.11Haitasta hyödyksi - puuhakekasojen sisällä tapahtuva lämpeneminen halutaan kääntää eduksi
21.02.2020 20.11Ammattilehti.fi myös Instagramissa - tarjolla alan kuvia ja videoita päivittäin!
21.02.2020 15.33Parkanon työnäytöksen puheenaiheena hybriditeknologia ja lakot
21.02.2020 11.55EEE Innovations Oy tuo paikannetun liukkaustiedon kuljettajien hyödynnettäväksi
21.02.2020 10.25LUE TÄSTÄ: Metsäalan Ammattilehden & Kivirockin VAIHTOKALUSTO -erikoisnumero on ilmestynyt - sisältää 100 % myynti-ilmoituksia!
21.02.2020 10.00Hyundai tuo kuorma-autoista tuttua teknologiaa henkilöautomalleihinsa
20.02.2020 20.00Logsetille uusia huoltopuolen yhteistyökumppaneita: Ylivakerin Diesel ja Konehuolto Eikka
20.02.2020 10.10Uusi koko, uusia mahdollisuuksia - Nokian Tractor King -tuoteperhe laajenee uudella rengaskoolla
19.02.2020 17.00Ponsse vahvistaa asemaansa harvesteripäämarkkinoilla esittelyssä uusi H9
19.02.2020 12.42TAVO avasi raskaan kaluston myymälän Jyväskylään
19.02.2020 9.14Proforest messut järjestetään Kalajoella 2021
19.02.2020 8.41Metsämiesten säätiö: haetun apurahan määrä 3,9 miljoonaa
19.02.2020 8.34Täysin uusi Hyundai i20 markkinoille
19.02.2020 8.23Retrorekat kokoontuvat Rekkakukkoon toukokuussa 2020
18.02.2020 15.00Ponssen tilinpäätös 1.1.-31.12.2019
18.02.2020 13.09Koulutetuilla metsäkoneenkuljettajilla hyvät työllisyysmahdollisuudet
17.02.2020 18.01UPM ottaa askeleen lähemmäs 2030-tavoitettaan vähentää CO2-päästöjään 65 prosenttia
17.02.2020 15.22Metsä Spring ja Valmet yhteistyöhön uudenlaisen puupohjaisen fossiilisia materiaaleja korvaavan tuotteen kehittämiseksi
17.02.2020 10.11Uusi Land Rover Defender esittää omat stunttinsa tulevassa James Bond -elokuvassa
16.02.2020 17.13Work Cars tarjoaa hyötyajoneuvot asiakkaan erityistarpeisiin tehtynä
16.02.2020 12.11Strenx® -teräs on tärkeä osa Keslan laatua
16.02.2020 10.11Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 10.700 tykkääjää - määrä kasvaa vahvaa tahtia!
15.02.2020 17.20Vihreästi Vaasassa - liikenteen päästöjä pienennetään uusilla teknologioilla
15.02.2020 11.00Suomi hakee EU:n rahoitustukea useille liikennehankkeille

Näytä lisää »