Vähätteleekö kasvihuonekaasuinventaario turvemaiden hiilipäästöjä?

22.11.2017 17.30

turvemaa.jpeg

Raija Laiho / LUKE: Itä-Suomen yliopiston dosentti Heikki Simola esittää, että metsämaamme hiilipäästöt ovat selvästi suuremmat kuin mitä Suomi raportoi virallisessa kasvihuonekaasuinventaariossa, sekä kivennäis- että turvemaametsien osalta. Samalla hän epäilee inventaarion tekijöitä päästöjen tahallisesta vähättelystä. Kasvihuonekaasuinventaario tehdään kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n linjausten ja ohjeistuksen mukaan.

Turvemaiden osalta Simola perustaa omat päästöarvionsa aiempiin tutkimuksiinsa (2012 ja 2013). Hänen tuloksensa ovat olleet kasvihuonekaasuinventaarion tekijöiden tiedossa. Olemme myös koonneet pohjoismaisella tutkimusrahoituksellayhteen kaikki turvemaametsien kasvihuonekaasutaseita käsittelevät tieteelliset julkaisut ja niiden mittausaineistot. Tavoitteenamme on tarkentaa päästöarvioita Pohjoismaiden ja Baltian alueelle. Tässä yhteydessä olemme vertailleet uudelleen Simolan tutkimuksia muihin aiheesta tehtyihin tutkimuksiin. Simolan tuloksissa on huomattavan paljon selittämätöntä vaihtelua. Ne sopivat muuten sinänsä melko hyvin yhteen muiden tulosten kanssa, kun ottaa huomioon hänen aineistojensa ja menetelmiensä erityispiirteet.

Simolan aineistot painottuvat voimakkaasti metsätalouteen kelpaamattomiin heikkotuottoisiin kohteisiin, ja niissä korostuvat lisäksi kasvupaikkatyypit, jotka eivät ole kovin yleisiä edes heikkotuottoisissa alueissa. Aineistoissa on 23 prosenttia äärimmäisen niukkaravinteisia rahka- ja keidasrämeitä sekä lyhytkorsinevoja, joita on koko ojitusalastamme alle 5 prosenttia. Lisäksi niissä on muun muassa rimpinevojen sekä ruohoisten saranevojen ja -rämeiden ojitusaloja 41 prosenttia. Koko ojitusalastamme niitä on alle 10 prosenttia. Varsinkin rimpinevat jäävät ojitettuina ravinne-epätasapainon vuoksi vähäpuustoisiksi heikkotuottoisiksi ojitusalueiksi.

Simolan aineistoissa on itse asiassa vain muutamia metsiksi kutsuttuja kohteita. Niistä ei kuitenkaan esitetä mitään taustatietoja, kuten puuston määrää, joten niiden metsäisyyttä on vaikea arvioida. Sama pätee Simolan muihin kohteisiin. Vaikuttaa siltä, että suurin osa Simolan tutkimusaineistoista on heikkotuottoisia, epäonnistuneita ojitusalueita. Tältä osin Simolan aineistot poikkeavat selvästi esimerkiksi Paavo Ojasen ym. tutkimuksista (201020132014), joiden aineistona oli systemaattisella otannalla Valtakunnan metsien inventointiin valikoituneita ojitusaloja. Ojasen kohteet edustavat siksi turvemaametsiämme niin harhattomasti kuin on mahdollista.

Heikkotuottoisilla ojitusalueilla maahan ei tule juurikaan karikesyötettä korvaamaan turpeen hajoamisessa poistuvaa hiiltä. Varsinkin rimpi- ja saranevojen ojitusalueista tiedämme, että niiden hiilipäästöt voivat olla poikkeuksellisen suuret. On ollut erittäin arvokasta, että Simola on tutkinut heikkotuottoisia ojitusalueita tehden siltä osin pioneerityötä. On myös tärkeää löytää ne kohteet, joilta päästöt ovat suuria, ja arvioida maksimipäästöt. Ei ole kuitenkaan perusteltua väittää Simolan aineistojen edustavan hyvin kaikkia turvemaametsiämme. Näin Simola on kuitenkin tehnyt, kun hän on laskenut kokonaispäästöarvionsa hyvin yksinkertaisesti kertomalla oman aineistonsa keskimääräisen hiilipäästön ojitettujen turvemaiden kokonaispinta-alalla. Simola ei myöskään ota huomioon sitä, että kasvihuonekaasuinventaariossa raportoidaan nykyisiä vuotuisia päästöjä, ei pitkän aikavälin muutoksia maan hiilitaseessa, joita hänen menetelmänsä periaatteessa tuottaa.

Simola väittää lisäksi, että metsätalouteen sopimattomiksi osoittautuneet heikkotuottoiset ojitusalueet eivät olisi lainkaan mukana inventaariossa. Tämä ei pidä paikkaansa. Tieto kasvihuonekaasuinventaarion laadintaperusteista löytyy vuosittain tehdystä raportista, joka on saatavilla Tilastokeskuksen verkkosivuilta. Kitu- ja joutomaat kuuluvat kansallisen määritelmän mukaan metsätalouden maahan, mikäli ne eivät ole suojelualueilla. Inventaariossa käytetään FAOn metsämääritelmää, joka kattaa myös meikäläisittäin hyvin vähäpuustoiset kohteet aina 10 prosentin latvuspeittävyydestä täysin sulkeutuneeseen metsään. Ojitusalueet, joissa on tätä vähemmän puustoa, eivät kuulu inventaariossa metsiin vaan toiseen inventaarioluokkaan (kosteikot). Metsäluokkaan kuulumattomilta ojitusalueilta tulevalle päästölle ei ainakaan toistaiseksi aseteta hintaa, mikä on ollut Simolan huolen aiheena. Niitä ei kuitenkaan ole miljoonaa hehtaaria, kuten Simola olettaa, vaan noin 200 000 hehtaaria.

Nykyinen turvemaametsien kasvihuonekaasuinventaariomme ei varmastikaan ole täydellinen. Menetelmää ollaan uudistamassa, kunhan saamme riittävästi tuloksia maan alla juuristojen kautta kulkevista hiilivirroista. Inventaariossa otetaan huomioon sekä maasta hiilidioksidina tai metaanina poistuva hiili että siihen sekä maan alla että päällä kasvien karikkeina tuleva uusi hiili, ja myös veden mukana poistuva hiili, jotta saadaan arvioitua maaperän todellinen hiilitase. Viimeisimmän inventaarion mukainen kokonaispäästö turvemaametsistä on 8 miljoona tonnia hiilidioksidia sekä metaania ja typpioksiduulia, jotka on muunnettu kasvihuonekaasuvaikutuksiltaan hiilidioksidia vastaaviksi eli hiilidioksidiekvivalenteiksi.

Ojasen tuloksiin perustuen on arvioitu, että turvemaametsiemme maaperän kokonaishiilitaseen epävarmuus nykytiedoilla on ± 10 miljoonaa tonnia hiilidioksidia vuodessa. Siksi inventaariomenetelmää ei muuteta, ennen kuin on saatu uutta tieteellisesti todennettua tietoa, jonka avulla tätä epävarmuutta voidaan vähentää. Uudistuksen myötä raportoitavat päästöt saattavat siis yhtä hyvin joko selvästi pienentyä tai jonkin verran suurentua nykyisestä arviosta. Kasvihuonekaasuinventaariossa päästöjen ja nielujen arvojen tulee edustaa parasta käytettävissä olevaa tietoa epävarmuudet huomioon ottaen. Raportointi on tiukasti säädeltyä, ja sitä myös valvotaan hyvin tarkasti.

28.03.2020 15.33Bruks 806.2 autohakkuri - Korkeaa tuottavuutta matalin käyttökustannuksin
28.03.2020 9.11Puupellettien tuotanto väheni ja tuonti lisääntyi vuonna 2019
28.03.2020 8.11Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä kasvoi vuoden 2019 viimeisellä neljänneksellä
27.03.2020 17.10Work Cars tarjoaa laadukkaat hyötyajoneuvot lyhyellä toimitusajalla
27.03.2020 14.54Turvallisuus ennen kaikkea - rengaspaineiden valvontajärjestelmät kehittyneet merkittävästi
27.03.2020 14.33Sopimusasiakkaat tyytyväisiä palveluun - Leasing kasvattaa suosiotaan nosturikaupassa
27.03.2020 14.25Kuorma-autovalmistajista Sisu Auto piti tuotannon pisimpään käynnissä
27.03.2020 14.21Uudet Stihl sahat nyt kotiinkuljetuksella kautta maan
27.03.2020 13.11Land Rover liikuttaa Punaisen Ristin vapaaehtoisia koronaoperaatiossa
27.03.2020 10.00H. Weckman Oy:n nosturitelineiden tekijänoikeudet Wintersteel Oy:lle
27.03.2020 8.43Metsämiesten säätiöltä 1,6 miljoonaa apurahoja
27.03.2020 8.30Ford-korjaamoilla on otettu käyttöön "No Touch" -toimintatapa
26.03.2020 18.04Doosan 140 LCR + Logset TH45: Onnistunut kaivukoneharvesteri
26.03.2020 17.00Kuorma-autot ja hyötyajoneuvot muuttuviin kuljetustarpeisiin Volvo Truck Rentalista
26.03.2020 15.55KILA:lta lausunto vuosina 2020?2023 sovellettavien verohuojennuspoistojen käsittelystä
26.03.2020 15.00Ajo- ja lepoaikoihin määräaikainen poikkeus
26.03.2020 14.33Suomi ja Ruotsi sopivat Tornionjoen kalastusmääräyksistä kalastuskaudelle 2020 ja keväälle 2021
26.03.2020 10.00Havupuiden käpysadoissa runsasta vaihtelua
26.03.2020 9.40Hyviä uutisia siitepölyallergikoille
26.03.2020 9.30Akkukäyttöinen vesipumppu-uutuus
25.03.2020 16.33Jousitukku laajentanut toimitilojaan - nopeat varastotoimitukset ykkösasia asiakkaille
25.03.2020 13.11Kumipyörärahdin merikuljetukset varmistetaan Huoltovarmuuskeskuksen toimenpitein
25.03.2020 12.00Roadscannersin diagnostiikalla teiden korjauskulut kuriin
25.03.2020 11.15Valmet ja Orora-yhtiön Botanyn tehdas uusivat tehtaan kunnossapidon ulkoistussopimuksen Australiassa
25.03.2020 9.41Leatherman monitoimityökaluvalikoima kasvaa FREE K-sarjalla
25.03.2020 9.33Volkswagen palkitsee mekkiuskolliset yksityisasiakkaat pidemmällä takuulla
24.03.2020 17.10Suomen pohjoisin puutavara-auto operoi Enontekiön Kuttasesta käsin
24.03.2020 12.35PONSSE Express rahtipalvelut lähellä asiakasta
24.03.2020 11.39Valmet toimittaa ulkopakkauskartonkikoneen avainteknologiat Sri Andalille Intiaan
24.03.2020 10.33Logsetin vuosi 2019 oli ennätyksellinen
23.03.2020 15.00Veho turvaa hälytysajoneuvojen ja kriittisten kuljetusten liikkumisen poikkeustilanteessa
23.03.2020 13.00JM-Forest Oy: Ergonominen Logset-koneketju tehostaa työntekoa
23.03.2020 9.00Fuchs kasvattaa voiteluainetarjontaa pohjoismaissa
23.03.2020 8.32Turvallisuutta edistävät 4light-tuotteet Kaha-jälleenmyyjiltä
22.03.2020 15.22HYVIÄ UUTISIA! Ammattilehden verkko- ja somekanavat tarjoavat loistavan mahdollisuuden markkinointiin
22.03.2020 15.00Komatsu Forestin valokuvauskilpailun helmikuun voittaja on valittu
22.03.2020 12.10Tehokkaasti toimiva kenttähuolto tärkeä asia metsäkoneurakoinnissa
22.03.2020 9.00EU:n liikenneministerit keskustelivat koronaviruksen vaikutuksesta liikennesektoriin
21.03.2020 15.11Komatsu Forest Oy etsii palvelukseensa ammattitaitoista metsäkoneasentajaa Jyväskylän uuteen palvelukeskukseen
21.03.2020 12.55Tulli tarkentaa tavaraliikenteen määritystä koronavirustilanteessa
21.03.2020 10.33Tomi Reinikainen, Veljekset Reinikainen Oy: Koneyrittäminen on jatkuvaa toiminnan kehittämistä ja muutokseen sopeutumista
20.03.2020 18.24Seppo Korpi, Korpikuljetus Oy: Hybriditeknologia loistava puunajossa
20.03.2020 14.09Helikopteri levittää tuhkaa ja lannoittaa Metsähallituksen turvemaita
20.03.2020 14.04Pehmeiden maiden CoverX -erikoistela sopii laajasti myös yleiskäyttöön
20.03.2020 13.21Fingridille jälleen loistava tulos kansainvälisessä ITOMS-tutkimuksessa
20.03.2020 11.04Stora Enson Varkauden tehtaan kiinteistöteknisen huollon palvelutarjoaja vaihtuu
20.03.2020 10.20K-Auto ja sen edustamien merkkien jälleenmyyjät ja merkkihuollot palvelevat myös digitaalisten etäpalveluiden kautta
19.03.2020 14.47Tähteiden ja kierrätyspuun energiakäyttö kasvoivat 2019
19.03.2020 14.42Ilmaston lämpeneminen muuttaa Suomen metsäkasvillisuutta
19.03.2020 12.25Taloushallintoliitto: Palkanlaskennan erityistilanteita korona-aikana
19.03.2020 11.52WWF käy metsätalouden ravinnevalumien kimppuun kosteikon avulla
19.03.2020 11.00Myös Scania rajoittaa kuorma-autojen tuotantoa
18.03.2020 13.00Nimityksiä MAN Truck&Bus Finlandissa
18.03.2020 12.56Korkeakoulujen yhteishaku alkaa: tarjolla 46 600 aloituspaikkaa
18.03.2020 12.50Toyota keskeyttää tuotannon Euroopan tuotantolaitoksilla - Suomessa kaikki Toyota-liikkeet palvelevat normaalisti
18.03.2020 12.30Maatalouden investointien määrä jatkoi kasvuaan viime vuonna
18.03.2020 12.27Ponsse Oyj kutsuu henkilöstön yhteistoimintaeuvotteluihin
18.03.2020 11.45Tavara- ja henkilöliikenteen järjestöt esittävät lievennyksiä ajo- ja lepoaikasäännöksiin
18.03.2020 11.28Renault Trucks keskeyttää neljän tehtaan toiminnot Ranskassa
18.03.2020 10.46LänsiAuto tarjoaa 100 ajoneuvoa julkisen terveydenhuollon ammattihenkilöiden tilapäiseen käyttöön
18.03.2020 9.19Kalan ja kalatuotteiden viennissä kasvua
18.03.2020 9.13Nokian Renkaat: Kuusi vinkkiä kesärenkaiden turvallisuuden varmistamiseen
18.03.2020 9.11Ford seisauttaa auto- ja moottorituotannon Euroopassa
17.03.2020 17.00Ensimmäinen DAF CF Electric -jätteenkuljetusauto liikenteeseen
17.03.2020 13.01Renault Trucks ylläpiti markkina-asemansa kansainvälisillä markkinoilla 2019 - Suomessa kasvu jatkuu
17.03.2020 9.11Uusi tuotantolaitos tekee renkaiden kierrätyksestä aiempaa fiksumpaa
17.03.2020 8.44Valmet toimittaa maailman nopeimman päällystetyn kartongin koneen APP:n Guangxi Jingui Pulp and Paperille Kiinaan
16.03.2020 17.00IQR Flex Hammer: Nopeakäyntinen vasaramurskain epäpuhtaalle kierrätyspuulle
16.03.2020 11.01Uusi Nokian Hakkapeliitta Truck E2 -rengas ja Noktop Hakkapeliitta E2 -pinta vievät yhteisvoimin talvipidon, ajomukavuuden ja turvallisuuden uudelle tasolle
16.03.2020 10.11Metsäteollisuus ry: Alkuvuoden puukauppa hiljaista
16.03.2020 8.11MTK:n uusi ohjelma kannustaa luonnon monimuotoisuuden edistämiseen maa- ja metsätaloudessa
15.03.2020 11.00Saku Koistiselle ProSilva S4 -harvesteri Nilsiään
15.03.2020 10.00Tankkausetuja ammattiliikenteen D-automaateilla
15.03.2020 8.00Asetusluonnos metsien tuhkalannoituksesta lausunnolle
14.03.2020 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 70C21H A8 - Päivitetty kantavuuskuningas
14.03.2020 13.11Ammattilehti tarjoaa 100 % vain Hyviä uutisia!
14.03.2020 10.00Logset on varteenotettava vaihtoehto Ruotsin markkinoilla
13.03.2020 15.01Ponsselle myönnettiin Etiikkapalkinto
13.03.2020 13.11DSM aloittaa yhteistyön SABICin ja UPM Biopolttoaineiden kanssa tehdäkseen biopohjaista Dyneema® -kuitua
13.03.2020 7.01Kaupan liikevaihto kasvoi tammikuussa 2,1 prosenttia
12.03.2020 16.33Komatsu Forestin palvelukeskus virallisesti käyntiin Jyväskylässä 13.3.2020
12.03.2020 10.33Nurminen Logisticsin juna ennätysajassa Kiinasta Suomeen
12.03.2020 7.11Ensimmäisistä TPMS-tunnistimista loppuvat pian akut - autoilijoille tiedossa kuluja
11.03.2020 16.10Mammuttirekka liikenteeseen - VR Transpoint tuo maanteille uusien mittojen mahdollistamaa tehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää kalustoa
11.03.2020 14.11Seppätec Oy Kärsämäeltä Prosilvan sopimushuoltajaksi
11.03.2020 12.00Renault Trucks aloittaa sähkökuorma-autojen sarjatuotannon
11.03.2020 9.00Mahdollisuuksien metsä -kampanja kannustaa yläkoululaisia metsäalalle
10.03.2020 13.11Energiapuun korjuunäytös Vihtavuoressa tulevana lauantaina 14.3.
10.03.2020 12.01Mercedes-Benz Vito uudistuu - keskiössä ympäristöystävällisyys ja turvallisuus
10.03.2020 9.00Veli Pusa Volvo Truck Centereiden Länsi-Suomen aluejohtajaksi
10.03.2020 8.00EK: Kilpailukyvyn vahvistaminen ja kestävä markkinatalous ovat parasta teollisuuspolitiikkaa EU:lle
09.03.2020 13.44Renault Trucksin Start & Drive Excellence Predict on uusi ennakoiva huolto
09.03.2020 7.55Metsäteollisuus kirii kohti fossiilittomia tehtaita - miten päästään lähes nollaan jo vuonna 2035?
08.03.2020 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Trafic 170 dCi L2H1 EDC NAVI EDITION: Mallipäivitys toi automaatin Traficiin
07.03.2020 11.00Mercedes-Benzin lataushybriditarjonta laajenee lähes 30 malliin vuoden loppuun mennessä
07.03.2020 9.00Metsänomistajan päivä 14.3. kerää yhteen tuhat metsänomistajaa ja kymmeniä toimijoita
06.03.2020 22.50LUE TÄSTÄ! Kevättalven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
06.03.2020 10.11Kemin biotuotetehtaan ympäristövaikutusten arviointiprosessi on päättynyt
06.03.2020 10.00Bridgestonelle kärkisija vuoden 2020 Supplier Engagement Leaderboard -ryhmässä
05.03.2020 11.00Volvo Cars käynnistää uuden akkukokoonpanolinjan tehtaallaan Gentissä

Näytä lisää »