Scanialta uusi maakaasumoottori kaukoliikenteen tarpeisiin10.11.2017 12.15
Scanian uuden OC13-kaasumoottorin julkistus antaa lähtölaukauksen uuden kuorma-automalliston vaihtoehtoisten polttoaineiden ratkaisuille. Uusi OC13 perustuu Scanian tunnettuun 13-litran dieselmoottoriin. Moottori toimii sytytystulppien ja täydellisen palamisen periaatteella (ottomoottori). Biokaasulla tai nesteytetyllä kaasulla toimiville ajoneuvoille on yhä lisääntyvä kysyntä Euroopassa. Ajoneuvojen saatavuus, kehittyvä tankkausinfrastruktuuri ja parantunut taloudellisuus lisäävät tätä kysyntää. Myös ilmastovaikutukset ovat tärkeitä – jopa nesteytettyä kaasua käyttävillä ajoneuvoilla voidaan saavuttaa 15 prosentin pienennykset CO2-päästöihin. Luotettavaa teknologiaa Scanian kaasumoottorin periaate perustuu ns. stoikiometriseen palamiseen eli polttoaineen ja hapen täydelliseen palamiseen. Kuten bensiinimoottorissa, palaminen sytytetään sytytystulppien avulla. Poltettavan kaasun ja hapen sekoittuminen tapahtuu kaasujen virratessa sylinteriin. ”Kehitystyön peruskivenä on ollut mahdollisimman hyvän ajettavuuden saavuttaminen.” selittää Folke Fritzson, Scanian tutkimus- ja kehitysosaston pääinsinööri. ”Kaasumoottorin suoritusarvojen ja käyttäytymisen tulee vastata modernin dieselmoottorin ominaisuuksia.” Uusi 13-litran kaasumoottori voidaan aina yhdistää Scania Opticruise -vaihtamisautomaatilla varustettujen vaihdelaatikoiden kanssa. Uusi moottori ja nopea, joustava vaihtaminen yhdessä takaavat sen, että kuljettajan ajokokemus on huippuluokkaa. Huolellisesti suunnitellut polttoainesäiliöt Polttoainesäiliöiden ratkaisut ovat erityisen tärkeässä asemassa kaasukäyttöisissä ajoneuvoissa. Sekä LNG (jäähdytetty, nestemäinen kaasu), että CNG (puristettu kaasu) säiliöt ovat suoraan tilattavissa Scanialta. LNG:n avulla auton toimintasäde on laajempi, koska mukana kulkevan polttoaineen määrä on huomattavasti suurempi. ”Polttotapahtumassa ei ole eroa käytettiin sitten LNG:tä tai CNG:tä, mutta toimintasäteessä on merkittävä ero”, kertoo Fritzson. ”LNG:n avulla toimintamatka normaalille puoliperävaunuyhdistelmälle on noin 1100 km normaalimaastossa, kun taas CNG:llä saavutetaan yleensä noin 500 km:n toimintamatka. Tämä on usein riittävä asiakkaille, jotka toimivat alueellisissa tehtävissä ja voivat tankata tukikohdassa joka päivä. Saavutettu toimintamatka on toki riippuvainen myös kuljetustyypistä ja maastosta.” Turvallisuuden parantamiseksi Scanian suunnittelijat ovat sijoittaneet tankkausventtiilit taaksepäin kulkusuuntaan nähden. Tämä on yksinkertainen, mutta merkittävä turvallisuustekijä, joka estää kiveniskujen tai vastaavien rikkomasta tankkausventtiileitä. Pidemmät huoltovälit Normaalisti ottomoottoriperiaatteella (kaasun ja hapen esisekoitus ja sytytystulpat) toimivien moottoreiden huoltoväli on lyhyempi kuin dieselmoottoreilla. Usein sytytystulppien käyttöikä asettaa huoltovälin. ”Olemme määritelleet huoltoväliksi 45 000 km sekä sytytystulpille, että öljynvaihdolle”, kertoo Fritzson. ”Tämä on selvä edistysaskel verrattuna edellisen sukupolven kaasumoottoreihin, joilla huoltoväli oli 30 000 km. Pidemmän huoltovälin ansiosta säästetään huoltokuluissa ja parannetaan käyttöastetta.” ”Kaikki viittaa siihen, että olemme tekemässä läpimurron kaasumoottoreissa, jotka ovat tarkoitettu raskaammille pitkän matkan ajoneuvoille ja esimerkiksi rakennusalan ajoneuvoille”, kertoo Henrik Eng, joka toimii Scanian kaupunkisegmentin tuotejohtajana. ”Kaikki voivat nyt nauttia hyvästä ajettavuudesta ja kuljettajan mukavuustasosta. Lisäksi vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttömahdollisuudet kasvavat nyt nopeasti Euroopassa.” |