Liikenneministeriön päätös ajoneuvojen kuormakoreista, kuormaamisesta ja kuorman kiinnittämisestä

18.04.2017 8.30

finlex_logo-144x118.png

Liikenneministeriö on 26 päivänä maaliskuuta 1982 annetun ajoneuvoasetuksen (233/82) 69 §:nnojalla päättänyt:

1 LUKU

Yleistä

1 § (8.9.1989/790)
Soveltamisala

Tässä päätös koskee kuorma-autojen ja niihin kytkettyjen kokonaispainoltaan yli 3 500 kg:n perävaunujen kuormakoreja samoin kuin tällaisten ajoneuvojen kuormaamista ja kuorman kiinnittämistä. Päätös ei kuitenkaan koske kuorma-auton jatko-ohjaamoa, joka on seinällä erotettu muusta kuormatilasta.

2 §
Määritelmät

Tässä päätöksessä tarkoitetaan:

1) kuormakorilla ajoneuvoon kiinteästi asennettua tai helposti irrotettavaa avonaista kuormalavaa tai umpinaista koria, säiliötä tai konttia taikka muuta vastaavanlaista koria, johon kuljetettava tavara sijoitetaan;

2) umpinaisella kuormakorilla kuormakoria, jossa on suljettavat tai umpinaiset sivuseinät, päädyt ja katto;

3) avonaisella kuormakorilla avointa tai vain sivu- ja päätylaidoilla varustettua kuormalavaa;

4) kiinteällä kuormakorilla kuormakoria, joka on kiinnitetty pysyvästi ajoneuvon alustaan;

5) vaihtokuormakorilla konttia tai muuta kuormakoria, joka on erillinen kuljetus- ja varastoyksikkö ja tarkoitettu vaihdettavaksi kuljetusyksiköksi erilaisiin kuljetusvälineisiin; vaihtokuormakori voi olla varustettu seisontajaloilla;

6) kuormatilalla kuormakorin sitä osaa, johon kuorma välittömästi sijoitetaan;

7) sitomisvälineellä vyötä, vaijeria, kettinkiä, köyttä, verkkoa tai muuta sellaista kuormanvarmistusvälinettä; se voi olla varustettu tarkoituksenmukaisin kiinnitysliittimin tai -lukoin;

8) kiristyslaitteella laitetta, jolla sitomisväline voidaan kiristää; sekä

9) sitomisvyöllä nauhamaista sitomisvälinettä, joka on varustettu kiinnitysliittimillä tai -lukoilla ja kiristyslaitteella.

2 LUKU

Kuormakori

3 §
Kuormakorin kiinnittäminen ajoneuvoon

Kuormakorin kiinnityksen ajoneuvoon tulee ilman pysyviä muodonuutoksia kestää:

1) eteenpäin kuorman ja kuormakorin yhteenlaskettuun massaan vaikuttava voima, joka vastaa vähintään kiihtyvyyttä 14 m/s2;

2) sivuille ja taaksepäin kuorman ja kuormakorin yhteenlaskettuun massaan vaikuttava voima, joka vastaa vähintään kiihtyvyyttä 7 m/s2; ja

3) pystysuunnassa suurempi seuraavista voimista: ajoneuvon alustan massaan vaikuttava voima, joka vastaa vähintään kiihtyvyyttä 10 m/s2 tai kuorman ja kuormakorin yhteenlaskettuun massaan vaikuttava vastaava voima.

Vaihtokuormakorin kiinnitystä varten on oltava luotettavat ja helppokäyttöiset lukituslaitteet, joiden on täytettävä 1 momentin mukaiset lujuusvaatimukset.

Tämän pykälän määräyksiä ei sovelleta kiinteällä umpinaisella kuormakorilla varustettuun tehdasvalmisteiseen kuorma-autoon, jossa kuormatila liittyy välittömästi ohjaamorakenteeseen. Kippirakenteella varustetun kuormakorin kiinnittämiseen ajoneuvoon ei sovelleta 1 momentin 3 kohdan vaatimusta pystysuuntaiselle kiinnitykselle. (8.9.1989/790)

4 §
Kuormakorin etupääty tai vastaava ohjaamon suoja

Kuormakorissa on oltava etupääty tai ajoneuvossa sitä vastaava ohjaamon suoja.

Etupäätyä tai ohjaamon suojaa ei vaadita:

1) yksilölliseen kytkentään merkityssä puoliperävaunun vetoautossa, jos puoliperävaunussa on etupääty, eikä yksinomaan ristiinkytkentään merkityssä puoliperävaunun vetoautossa.(8.9.1989/790)

2) varsinaisessa perävaunussa;

3) säiliöautossa eikä säiliöpuoliperävaunussa;

4) ajoneuvojen kuljetukseen tarkoitetussa ajoneuvossa;

5) erityisin kiinnitys- ja lukituslaittein varustetussa yksinomaan vaihtokuormakorien kuljetukseen tarkoitetussa ajoneuvossa; eikä

6) erikoiskuljetusperävaunussa eikä sen vetoautossa lukuunottamatta erikoiskuljetusperävaunua, jota saa käyttää ilman eri lupaa myös muihin kuin erikoiskuljetuksiin.

5 §
Etupäädyn tai ohjaamon suojan mitat

Kiinteän kuormakorin etupäädyn on oltava vähintään kuormatilan levyinen ja ohjaamon korkuinen. Maa- ja kiviainesten tai muun vastaavan massatavaran kuljetukseen tarkoitetussa kuormakorissa saa etupääty olla matalampi kuin ohjaamo, ei kuitenkaan matalampi kuin sivulaidat. Puoliperävaunun etupäädyn korkeuden on oltava vähintään 1,6 m kuormatilan lattiasta. Vaihtokuormakorin etupäädyn korkeuden on oltava vähintään 1,0 m kuormatilan lattiasta. Etupäätyä vastaavan ohjaamon suojan on oltava vähintään ohjaamon korkuinen ja levyinen.

Se osa kiinteän kuormakorin etupäädystä tai ohjaamon suojasta, joka ulottuu ohjaamon takaikkunan alareunan yläpuolelle, ja se osa vaihtokuormakorin tai puoliperävaunun etupäädystä, joka on korkeammalla kuin 0,60 m kuormatilan lattiasta saa olla taitettavissa, laskettavissa alas tai irrotettavissa. Jos kuormakorin etupäädyn etupuolella on nosturi, saa etupääty olla madallettu niin paljon kuin nosturin käyttö vaatii.

6 §
Etupäädyn tai ohjaamon suojan lujuus

Etupäädyn ja ohjaamon suojan tulee murtumatta ja repeämättä kestää päädyn tai suojan alalle tasaisesti jakautunut eteenpäin suunnattu kuormitus, jonka suuruus on:

1) umpinaisella kuormakorilla varustetussa ajoneuvossa, jonka kuormatila liittyy välittömästi ohjaamon rakenteeseen, 15 prosenttia ajoneuvolle tai kuormakorille sallitusta kantavuudesta, kuitenkin vähintään 5 kN ja enintään 30 kN;

2) muussa ajoneuvossa vähintään kolmannes ajoneuvolle sallitusta kantavuudesta, kuitenkin enintään 60 kN; ja

3) vaihtokuormakorissa vähintään kolmannes valmistajan korille sallimasta kuormituksesta, kuitenkin enintään 60 kN.

ISO- tai vastaavan kansallisen standardin mukaisen kontin etupäädyn ei tarvitse täyttää 1 momentin vaatimuksia.

7 §
Kiinnityspisteet

Kuormakorissa tulee olla kuorman kiinnityspisteet.

Kiinnityspisteitä ei vaadita:

1) säiliössä;

2) maa- ja kiviainesten tai muun vastaavan massatavaran kuljetukseen tarkoitetussa kuormakorissa;

3) eläinten kuljetukseen tarkoitetussa kuormakorissa;

4) yksinomaan puutavarapankoilla ja sivutolpilla varustetussa ajoneuvossa;

5) kuormakorissa, joka on tarkoitettu ja sisustettu vain tietynlaisen kuorman kuljettamista varten ja jossa ei kuljeteta sellaisia tavaroita, joiden kiinnitys on tarpeellista; eikä

6) ISO- tai sitä vastaavan kansallisen standardin mukaisessa kontissa.

8 §
Kiinnityspisteiden nimellislujuus

Kuormakorissa olevien kiinnityspisteiden nimellislujuuksien tulee olla vähintään seuraavat:

Ajoneuvon tai kuormakorin kantavuus Lattiarakenteessa oleva kiinnityspiste Umpinaisen kuormakorin seinärakenteessa oleva kiinnityspiste
alle 3,5 t 5 kN 2,5 kN
3,5–6,0 t 10 kN 5,0 kN
yli 6,0 t 20 kN 5,0 kN

Kiinnityspisteen tulee kestää murtumatta nimellislujuuteen nähden kaksinkertainen kuormitus, jolloin seinässä olevaan kiinnityspisteeseen vaikuttavan voiman suunta saa poiketa seinän tasosta enintään 30°. Kiinnityspisteiden nimellislujuuksien summan on oltava vähintään ajoneuvon tai kuormakorin kantavuuden suuruinen, umpinaisessa kuormakorissa kuitenkin vähintään puolet siitä.

9 §
Kiinnityspisteiden lukumäärä, sijainti ja muoto

Kiinnityspisteitä on oltava vähintään kuusi. Kiinnityspisteiden tulee sijaita symmetrisesti kuormatilan molemmilla reunoilla sisä- tai ulkopuolella taikka sisä- ja ulkopuolella siten, että niiden avulla kuorma voidaan turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti sitoa. Kiinnityspisteiden välinen etäisyys pituussuunnassa saa olla enintään 1,2 m, erityisestä syystä kuitenkin enin tään 1,5 m. Etummainen ja takimmainen kiinnityspiste saa olla enintään 0,25 m:n etäisyydellä etu- ja vastaavasti takapäädyn sisäpinnasta. Umpinaisen kuormakorin seinään sijoitetut alimmat kiinnityspisteet saavat olla enintään 1,0 m:n korkeudella kuormatilan lattiasta sekä erilliset kiinnityspisteet vähintään 0,6 m:n etäisyydellä toisistaan.

Kiinteällä umpinaisella kuormakorilla varustettuun tehdasvalmisteiseen kuorma- autoon ei sovelleta 1 momentin vaatimuksia kiinnityspisteiden symmetrisestä sijoittamisesta ja keskinäisestä etäisyydestä pituussuunnassa, milloin erityinen rakenteellinen syy edellyttää näistä vaatimuksista poikkeamista. (8.9.1989/790)

Kiinnityspisteen muodon on oltava sellainen, että sidontaväline voidaan kiinnittää siihen helposti ja luotettavasti. Kiinnityspisteen saa korvata vastaavan lujuuden omaavalla sitomisvälineen kiristysvintturilla.

3 LUKU

Pankot

10 §
Pankkojen lukumäärä ja lujuus

Pankkoja tulee olla kutakin puun tai muun vastaavan pitkän tavaran nippua kohti vähintään kaksi. Pankkoja tulee olla niin monta ja niiden sivutolppien niin tukevia, ettei tolppiin synny pysyvää muodonmuutosta, kun tolpan yläpäähän, vähintään 2 m:n korkeudelle pankkorakenteen poikkipalkin yläpinnasta kohdistetaan vaakasuunnassa neljännes pankkoa kohti tulevan kuorman painosta.

11 §
Pankkorakenteet

Ajoneuvon rakenteen tai varustuksen tulee olla sellainen, että kahden peräkkäisen pankon välissä oleva nippu voidaan sitoa ajoneuvon alustaan tai kuormakoriin. Milloin peräkkäisten pankkojen välinen etäisyys on yli 2,5 metriä, tulee sitominen voida suorittaa kahdella erillisellä sidoksella.

Laukaistavien sivutolppien alapäiden on oltava varmistettu helposti irrotettavilla sokilla tai varmistusketjuilla. Tolpat on voitava laukaista kuorman purkamissuunnan vastaiselta puolelta.

Puutavarapankon poikkipalkin on oltava varustettu ylöspäin suunnatulla, vähintään 10 mm:n korkuisella särmällä, joka estää puiden liukumista pituussuunnassa.

4 LUKU

Ajoneuvon kuormaaminen

12 §
Kuorman sijoittaminen

Kuorman paino tulee jakaa mahdollisimman tasaisesti kuormatilan pohjan alalle ja kuormasta on tehtävä mahdollisimman matala yhtenäinen kokonaisuus. Kuorman painopisteen tulee olla mahdollisimman alhaalla ja lähellä ajoneuvon pituussuuntaista keskiviivaa.

Kuorma tulee mahdollisuuksien mukaan tukea kuormatilan etupäätyä vasten. Kuormassa olevien esineiden terävät osat on suunnattava taaksepäin.

Välikuormausten ja -purkausten yhteydessä on riittävässä määrin huolehdittava kuorman jakamisesta uudelleen 1 ja 2 momentissa tarkoitetulla tavalla.

13 §
Kuorman varmistaminen

Kuorma ei saa kuormakorissa siirtyä siten, että se voi haitata ajoneuvon liikenneturvallista käyttöä eikä oleellisesti liikkua kuormakoriin nähden milloin kuormaan vaikuttaa eteenpäin voima, joka vastaa vähintään kiihtyvyyttä 10 m/s 2 tai kun kuormaan vaikuttaa sivuille tai taaksepäin voima, joka vastaa vähintään kiihtyvyyttä 5 m/s 2 .

Kuorman varmistamiseen tulee käyttää kuorman tuentaa, sitomista, lukitsemista tai peittämistä. Kuorman varmistuksen lujuutta arvioitaessa saa kitkan tarjoaman pidätyskyvyn ottaa huomioon.

Kuorma on suojattava kuormapeitteellä, milloin on vaara, että kuorma pölyää tai varisee tielle ajoviiman vaikutuksesta.

Jos kuorman varmistamiseen käytetään kuormapeitettä tai verkkoa, se on kiinnitettävä siten, ettei ilmavirta irrota sitä ajon aikana.

5 LUKU

Kuorman sitominen

14 §
Sitomisvälineet

Kuorman liikkumista eteenpäin estävien sidoksien nimellislujuuksien summan kuormatilan molemmilta puolilta yhteen laskettuna on oltava vähintään kuorman painon suuruinen sekä sivuille ja taaksepäin vähintään puolet kuorman painosta, jollei kuorman tuenta ja kitka kuorman ja kuormatilan pohjan välillä tai kuorman laatu salli pienempää sidonnan lujuutta.

Uuden sitomisvälineen tulee kestää nimellislujuuteen nähden kaksinkertainen ja sen metalliosien 1,4 kertainen kuormitus murtumatta.

Sitomisvälineen kunto on tarkastettava riittävän usein. Vaurioituneita tai kulumisesta johtuen heikentyneitä samoinkuin epäasiallisesti korjattuja sitomisvälineitä ei saa käyttää.

Sitomisvyössä tulee olla merkintä sen nimellislujuudesta ja valmistusajankohdasta.

15 §
Kiristyslaite

Kiristyslaitteen lujuuden on oltava vähintään yhtä suuri kuin sen kanssa käytetyn sitomisvälineen lujuus. Kiristyslaitteella on saavutettava vähintään 5 prosenttia sitomisvälineen nimellislujuudesta vastaava kiristysvoima, kun kiristyslaitteeseen vaikutetaan 0,5 kN:n käsivoimalla.

Kiristyslaite saa olla myös neste- tai ilmanpaineen avulla jatkuvatoiminen edellyttäen, että auton ohjaamossa on laite, joka varoittaa kiristyslaitteen toiminnan kannalta liian alhaisesta neste- tai ilmanpaineesta.

16 §
Sitominen

Sitominen on suoritettava turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

Kuorman eteenpäin liikkumisen estävän sitomisvälineen on oltava mahdollisimman vaakasuorassa, eikä se ilman erityistä syytä saa olla yli 60°:n kulmassa vaakatasoon nähden.

Sitomisväline ei saa olla ajoneuvon tai kuorman terävää reunaa vasten. Tarvittaessa sitomisväline on suojattava sopivalla tavalla.

Sitomisvälineiden tulee olla kunnollisesti jännitettyjä ja niiden jännitys on tarvittaessa tarkastettava kuljetuksen kestäessä. Yksittäisen siteen tai kiinnittimen irtoaminen, vaurioituminen tai löystyminen ei saa heikentää muuta kuorman sidontaa. Sitomisvälineen kiristyslaite on sijoitettava siten, ettei se lisää ajoneuvon leveyttä.

17 §
Erityismääräykset puutavaran ja kontin sitomisesta

Kuljetettaessa puu- tai muuta vastaavaa pitkää tavaraa on se sidottava ajoneuvon alustaan tai kuormakoriin vähintään yhdellä sidoksella. Jos kuljetettavan tavaran nimellispituus on suurempi kuin 3 metriä, on käytettävä vähintään kahta sidosta ja jos kuljetettava esine tai tavaranippu on tuettu sivutolppia vasten, tulee sen nojata vähintään kahteen saman sivun pystytolppaan.

Kontti, jota ei voida lukita konttilukoilla, on sidottava vähintään neljällä sidoksella yläkulmakiinnittimistä sekä tarvittaessa tuettava kuormakoriin.

6 LUKU

Erinäisiä määräyksiä

18 §
Kuormakorin hyväksyminen

Ajoneuvon rekisteröintikatsastuksessa on esitettävä ajoneuvon pankkojen ja kuormakorin valmistajan todistus siitä, että kiinteän kuormakorin kiinnitys ajoneuvoon sekä vaihtokuormakorin kiinnityslaitteet täyttävät 3 §:n vaatimukset, etupääty tai ohjaamon suoja 6 §:n 1 momentin vaatimukset sekä pankot ja kuorman kiinnityspisteet niille asetetut lujuusvaatimukset. Kiinteällä umpinaisella kuormakorilla varustetusta tehdasvalmisteisesta kuorma-autosta, jossa kuormatila liittyy välittömästi ohjaamorakenteeseen, hyväksytään myös auton maahantuojan todistus.(8.9.1989/790)

Vaihtokuormakorissa, ei kuitenkaan kontissa, on oltava korin valmistajan siihen kiinnittämä valmistekilpi, josta ilmenevät korin valmistenumero ja valmistusvuosi, valmistajan nimi, korin ulkopuolinen pituus, leveys ja korkeus, korin oma paino, korille sallittu kuorma sekä korissa olevien kuorman kiinnityspisteiden nimellislujuudet. Kuormatun vaihtokorin painopiste on merkittävä korin alareunaan, sen vasemmalle sivulle kärki alaspäin olevalla tasasivuisella kolmiolla, jonka sivun pituus on vähintään 100 mm.

18 a § (21.4.2009/259)
EY-tyyppihyväksytyn ja toisessa ETA-valtiossa hyväksytyn ajoneuvon kuormakori

Ajoneuvon kuormakoriin ja sen kiinnitykseen ajoneuvoon ei sovelleta tämän päätöksen 3, 4, 5, 6, 8, 9 ja 10 §:ää, jos ajoneuvo kuormakorilla varustettuna on:

1) EY-tyyppihyväksytty direktiivin 2007/46/EY mukaisesti; tai

2) toisessa ETA-valtiossa tai Ahvenanmaan maakunnassa piensarjatyyppi- tai yksittäishyväksytty.

19 §
Valtuutusmääräys

Autorekisterikeskus antaa tarvittaessa tarkempia määräyksiä tämän päätöksen soveltamisesta sekä ohjeita eri tavaralajien kuormaamisesta ja kuorman kiinnittämisestä. Autorekisterikeskus antaa ohjeet sitomisvälineiden nimellislujuuden ja valmistusajankohdan merkitsemisestä. Katsastusmies voi yksittäistapauksissa myöntää poikkeuksia tämän päätöksen mukaisista ajoneuvon rakennevaatimuksista, jos vastaava turvallisuus on saavutettavissa muulla tavalla.

20 §
Voimaantulo

Tämä päätös tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1984.

Tätä päätöstä sovelletaan ajoneuvoihin ja vaihtokuormakoreihin, jotka otetaan ensi kertaa käyttöön tämän päätöksen voimaantulopäivänä tai sen jälkeen. Päätöksen 12, 13, 16 ja 17 § sovelletaan kuitenkin myös kuljetuksiin ennen päätöksen voimaantuloa käyttöön otetuilla ajoneuvoilla niiden korirakenteen ja varustuksen edellytyksin.

Ennen tämän päätöksen voimaantuloa käyttöönotettuja sidontavöitä saadaan edelleen käyttää vaikka niistä puuttuu merkintä nimellislujuudesta ja valmistusajankohdasta.

Muutossäädösten voimaantulo ja soveltaminen:

8.9.1989/790:

Tämä päätös tulee voimaan 15 päivänä syyskuuta 1989.

21.4.2009/259:

Tämä asetus tulee voimaan 29 päivänä huhtikuuta 2009.

Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2007/46/EY , (32007L0046); EYVL N:o 263; 9.10.2007, s. 1

27.03.2020 17.10Work Cars tarjoaa laadukkaat hyötyajoneuvot lyhyellä toimitusajalla
27.03.2020 14.54Turvallisuus ennen kaikkea - rengaspaineiden valvontajärjestelmät kehittyneet merkittävästi
27.03.2020 14.33Sopimusasiakkaat tyytyväisiä palveluun - Leasing kasvattaa suosiotaan nosturikaupassa
27.03.2020 14.25Kuorma-autovalmistajista Sisu Auto piti tuotannon pisimpään käynnissä
27.03.2020 14.21Uudet Stihl sahat nyt kotiinkuljetuksella kautta maan
27.03.2020 13.11Land Rover liikuttaa Punaisen Ristin vapaaehtoisia koronaoperaatiossa
27.03.2020 10.00H. Weckman Oy:n nosturitelineiden tekijänoikeudet Wintersteel Oy:lle
27.03.2020 8.43Metsämiesten säätiöltä 1,6 miljoonaa apurahoja
27.03.2020 8.30Ford-korjaamoilla on otettu käyttöön "No Touch" -toimintatapa
26.03.2020 18.04Doosan 140 LCR + Logset TH45: Onnistunut kaivukoneharvesteri
26.03.2020 17.00Kuorma-autot ja hyötyajoneuvot muuttuviin kuljetustarpeisiin Volvo Truck Rentalista
26.03.2020 15.55KILA:lta lausunto vuosina 2020?2023 sovellettavien verohuojennuspoistojen käsittelystä
26.03.2020 15.00Ajo- ja lepoaikoihin määräaikainen poikkeus
26.03.2020 14.33Suomi ja Ruotsi sopivat Tornionjoen kalastusmääräyksistä kalastuskaudelle 2020 ja keväälle 2021
26.03.2020 10.00Havupuiden käpysadoissa runsasta vaihtelua
26.03.2020 9.40Hyviä uutisia siitepölyallergikoille
26.03.2020 9.30Akkukäyttöinen vesipumppu-uutuus
25.03.2020 16.33Jousitukku laajentanut toimitilojaan - nopeat varastotoimitukset ykkösasia asiakkaille
25.03.2020 13.11Kumipyörärahdin merikuljetukset varmistetaan Huoltovarmuuskeskuksen toimenpitein
25.03.2020 12.00Roadscannersin diagnostiikalla teiden korjauskulut kuriin
25.03.2020 11.15Valmet ja Orora-yhtiön Botanyn tehdas uusivat tehtaan kunnossapidon ulkoistussopimuksen Australiassa
25.03.2020 9.41Leatherman monitoimityökaluvalikoima kasvaa FREE K-sarjalla
25.03.2020 9.33Volkswagen palkitsee mekkiuskolliset yksityisasiakkaat pidemmällä takuulla
24.03.2020 17.10Suomen pohjoisin puutavara-auto operoi Enontekiön Kuttasesta käsin
24.03.2020 12.35PONSSE Express rahtipalvelut lähellä asiakasta
24.03.2020 11.39Valmet toimittaa ulkopakkauskartonkikoneen avainteknologiat Sri Andalille Intiaan
24.03.2020 10.33Logsetin vuosi 2019 oli ennätyksellinen
23.03.2020 15.00Veho turvaa hälytysajoneuvojen ja kriittisten kuljetusten liikkumisen poikkeustilanteessa
23.03.2020 13.00JM-Forest Oy: Ergonominen Logset-koneketju tehostaa työntekoa
23.03.2020 9.00Fuchs kasvattaa voiteluainetarjontaa pohjoismaissa
23.03.2020 8.32Turvallisuutta edistävät 4light-tuotteet Kaha-jälleenmyyjiltä
22.03.2020 15.22HYVIÄ UUTISIA! Ammattilehden verkko- ja somekanavat tarjoavat loistavan mahdollisuuden markkinointiin
22.03.2020 15.00Komatsu Forestin valokuvauskilpailun helmikuun voittaja on valittu
22.03.2020 12.10Tehokkaasti toimiva kenttähuolto tärkeä asia metsäkoneurakoinnissa
22.03.2020 9.00EU:n liikenneministerit keskustelivat koronaviruksen vaikutuksesta liikennesektoriin
21.03.2020 15.11Komatsu Forest Oy etsii palvelukseensa ammattitaitoista metsäkoneasentajaa Jyväskylän uuteen palvelukeskukseen
21.03.2020 12.55Tulli tarkentaa tavaraliikenteen määritystä koronavirustilanteessa
21.03.2020 10.33Tomi Reinikainen, Veljekset Reinikainen Oy: Koneyrittäminen on jatkuvaa toiminnan kehittämistä ja muutokseen sopeutumista
20.03.2020 18.24Seppo Korpi, Korpikuljetus Oy: Hybriditeknologia loistava puunajossa
20.03.2020 14.09Helikopteri levittää tuhkaa ja lannoittaa Metsähallituksen turvemaita
20.03.2020 14.04Pehmeiden maiden CoverX -erikoistela sopii laajasti myös yleiskäyttöön
20.03.2020 13.21Fingridille jälleen loistava tulos kansainvälisessä ITOMS-tutkimuksessa
20.03.2020 11.04Stora Enson Varkauden tehtaan kiinteistöteknisen huollon palvelutarjoaja vaihtuu
20.03.2020 10.20K-Auto ja sen edustamien merkkien jälleenmyyjät ja merkkihuollot palvelevat myös digitaalisten etäpalveluiden kautta
19.03.2020 14.47Tähteiden ja kierrätyspuun energiakäyttö kasvoivat 2019
19.03.2020 14.42Ilmaston lämpeneminen muuttaa Suomen metsäkasvillisuutta
19.03.2020 12.25Taloushallintoliitto: Palkanlaskennan erityistilanteita korona-aikana
19.03.2020 11.52WWF käy metsätalouden ravinnevalumien kimppuun kosteikon avulla
19.03.2020 11.00Myös Scania rajoittaa kuorma-autojen tuotantoa
18.03.2020 13.00Nimityksiä MAN Truck&Bus Finlandissa
18.03.2020 12.56Korkeakoulujen yhteishaku alkaa: tarjolla 46 600 aloituspaikkaa
18.03.2020 12.50Toyota keskeyttää tuotannon Euroopan tuotantolaitoksilla - Suomessa kaikki Toyota-liikkeet palvelevat normaalisti
18.03.2020 12.30Maatalouden investointien määrä jatkoi kasvuaan viime vuonna
18.03.2020 12.27Ponsse Oyj kutsuu henkilöstön yhteistoimintaeuvotteluihin
18.03.2020 11.45Tavara- ja henkilöliikenteen järjestöt esittävät lievennyksiä ajo- ja lepoaikasäännöksiin
18.03.2020 11.28Renault Trucks keskeyttää neljän tehtaan toiminnot Ranskassa
18.03.2020 10.46LänsiAuto tarjoaa 100 ajoneuvoa julkisen terveydenhuollon ammattihenkilöiden tilapäiseen käyttöön
18.03.2020 9.19Kalan ja kalatuotteiden viennissä kasvua
18.03.2020 9.13Nokian Renkaat: Kuusi vinkkiä kesärenkaiden turvallisuuden varmistamiseen
18.03.2020 9.11Ford seisauttaa auto- ja moottorituotannon Euroopassa
17.03.2020 17.00Ensimmäinen DAF CF Electric -jätteenkuljetusauto liikenteeseen
17.03.2020 13.01Renault Trucks ylläpiti markkina-asemansa kansainvälisillä markkinoilla 2019 - Suomessa kasvu jatkuu
17.03.2020 9.11Uusi tuotantolaitos tekee renkaiden kierrätyksestä aiempaa fiksumpaa
17.03.2020 8.44Valmet toimittaa maailman nopeimman päällystetyn kartongin koneen APP:n Guangxi Jingui Pulp and Paperille Kiinaan
16.03.2020 17.00IQR Flex Hammer: Nopeakäyntinen vasaramurskain epäpuhtaalle kierrätyspuulle
16.03.2020 11.01Uusi Nokian Hakkapeliitta Truck E2 -rengas ja Noktop Hakkapeliitta E2 -pinta vievät yhteisvoimin talvipidon, ajomukavuuden ja turvallisuuden uudelle tasolle
16.03.2020 10.11Metsäteollisuus ry: Alkuvuoden puukauppa hiljaista
16.03.2020 8.11MTK:n uusi ohjelma kannustaa luonnon monimuotoisuuden edistämiseen maa- ja metsätaloudessa
15.03.2020 11.00Saku Koistiselle ProSilva S4 -harvesteri Nilsiään
15.03.2020 10.00Tankkausetuja ammattiliikenteen D-automaateilla
15.03.2020 8.00Asetusluonnos metsien tuhkalannoituksesta lausunnolle
14.03.2020 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 70C21H A8 - Päivitetty kantavuuskuningas
14.03.2020 13.11Ammattilehti tarjoaa 100 % vain Hyviä uutisia!
14.03.2020 10.00Logset on varteenotettava vaihtoehto Ruotsin markkinoilla
13.03.2020 15.01Ponsselle myönnettiin Etiikkapalkinto
13.03.2020 13.11DSM aloittaa yhteistyön SABICin ja UPM Biopolttoaineiden kanssa tehdäkseen biopohjaista Dyneema® -kuitua
13.03.2020 7.01Kaupan liikevaihto kasvoi tammikuussa 2,1 prosenttia
12.03.2020 16.33Komatsu Forestin palvelukeskus virallisesti käyntiin Jyväskylässä 13.3.2020
12.03.2020 10.33Nurminen Logisticsin juna ennätysajassa Kiinasta Suomeen
12.03.2020 7.11Ensimmäisistä TPMS-tunnistimista loppuvat pian akut - autoilijoille tiedossa kuluja
11.03.2020 16.10Mammuttirekka liikenteeseen - VR Transpoint tuo maanteille uusien mittojen mahdollistamaa tehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää kalustoa
11.03.2020 14.11Seppätec Oy Kärsämäeltä Prosilvan sopimushuoltajaksi
11.03.2020 12.00Renault Trucks aloittaa sähkökuorma-autojen sarjatuotannon
11.03.2020 9.00Mahdollisuuksien metsä -kampanja kannustaa yläkoululaisia metsäalalle
10.03.2020 13.11Energiapuun korjuunäytös Vihtavuoressa tulevana lauantaina 14.3.
10.03.2020 12.01Mercedes-Benz Vito uudistuu - keskiössä ympäristöystävällisyys ja turvallisuus
10.03.2020 9.00Veli Pusa Volvo Truck Centereiden Länsi-Suomen aluejohtajaksi
10.03.2020 8.00EK: Kilpailukyvyn vahvistaminen ja kestävä markkinatalous ovat parasta teollisuuspolitiikkaa EU:lle
09.03.2020 13.44Renault Trucksin Start & Drive Excellence Predict on uusi ennakoiva huolto
09.03.2020 7.55Metsäteollisuus kirii kohti fossiilittomia tehtaita - miten päästään lähes nollaan jo vuonna 2035?
08.03.2020 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Trafic 170 dCi L2H1 EDC NAVI EDITION: Mallipäivitys toi automaatin Traficiin
07.03.2020 11.00Mercedes-Benzin lataushybriditarjonta laajenee lähes 30 malliin vuoden loppuun mennessä
07.03.2020 9.00Metsänomistajan päivä 14.3. kerää yhteen tuhat metsänomistajaa ja kymmeniä toimijoita
06.03.2020 22.50LUE TÄSTÄ! Kevättalven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
06.03.2020 10.11Kemin biotuotetehtaan ympäristövaikutusten arviointiprosessi on päättynyt
06.03.2020 10.00Bridgestonelle kärkisija vuoden 2020 Supplier Engagement Leaderboard -ryhmässä
05.03.2020 11.00Volvo Cars käynnistää uuden akkukokoonpanolinjan tehtaallaan Gentissä
04.03.2020 13.00Lätkä-Scaniaa saa jatkossa myös 7-litran moottorilla
04.03.2020 9.30Puukaupan määrässä ja hinnoissa muutoksia vuonna 2019
04.03.2020 9.10Taloushallintoliitto: Verohallinnolta uusia ohjeita yritysverotukseen

Näytä lisää »