AMMATTILEHTI KOEAJAA: Bentley Flying Spur V8 - Vaikuttava kaikilla tasoilla07.08.2021 12.00
Suomessa parin puutavarayhdistelmän verran maksavassa Bentley Flying Spurssa ylellisyys on viety niin korkealle, että on jo vaikea päättää, viihtyykö autossa mielummin kuljettajan vai kyytiläisen ominaisuudessa. (kuva: Bentley Flying Spurin akseliväliä on pidennetty edellisen sukupolven mallista 130 mm ja linjat ovat entistä muodokkaammat. Toki aikaisemmatkin mallit saavat yhä päät kääntymään.) Viime vuoden puolella täydellisesti uudistunutta Bentley Flying Spuria tarjotaan sekä W12 että V8 moottorilla. Nyt koeajettavassa autossa on näistä jälkimmäinen eli iskutilavuudeltaan 4-litrainen vinkkeli. Kaksoisahtimella varustettua 542 hv / 770 Nm TSI moottoria hyödynnetään myös muissa VW yhtymän autoissa, kuten esimerkiksi Lamborghini Urus ja Audi RS 6 Avant -malleissa. (kuva: Bentley on aloittanut uudella lippulaivamallillaan luksustason liikkumisen aikakauden, jonka yksiköllinen tyyli viehättää yhtä lailla sekä kuljettajaa että matkustajia. Arkailemattoman näyttävä Flying Spur yhdistää ylellisen matkustamon ja innovatiivisen teknologian.) Tyylikästä voimaa Kulmakoneen voimin reilut 2,3-tonnin painoinen ja 5,3 metrin pituinen engelsmanni kiihtyy paikaltaan satasen nopeuteen reilussa neljässä sekunnissa. Huippunopeudeksi ilmoitetaan 318 km/h; se on reilusti yli 100 metriä sekunnissa. Tilavuudeltaan 6-litrainen ja 12 sylinterinen W12-mylly tuottaa ahtimen avustamana 84 hv ja 130 Nm enemmän suorituskykyä. Vaikka 12-pyttyinen nostaa auton omapainoa 100 kilolla, kiihtyy auto nollasta sataan kolmosella alkavalla sekuntilukemalla. Se että polttoaineenkulutus mitataan mielummin ämpäreissä kuin millilitroissa ei liene merkittävä ostopäätökseen vaikuttava tekijä Bentleyn asiakaskunnassa, vaikkakin valmistaja tähän puoleen vahvasti panostaa. V8-moottorin kahdeksasta sylinteristä neljää voidaan lepuuttaa kevyessä kuormituksessa, eli kun vääntömomenttitarve on alle 250 Nm ja moottorin kierrosnopeus alle 3000 r/min. Sylinterien putoamista työsyklistä ei ajossa tule havaittua, mutta niiden astumista mukaan leikkiin ei voi olla huomaamatta. Ohjaamoon jopa kantautuu silloin ääniä, tosin auton takapäästä vaimean jytinän merkeissä. Ja kenties mahdollisen takamatkustajan kristallilasissa saattaa hieman pinta heilahtaa. Muutoin Bentley etenee maantiellä kaasupolkimen asennosta riippumatta aristokraattisella tyyneydellä. Hienostunut kyyti on seurausta edistyksellisestä ilmajousituksesta ja kehittyneestä pyöräntuennasta. Nykyaikaisen moottoriteknologian lisäksi uudessa Flying Spur V8:ssa käytetään uusimpia kuljettajaa avustavia järjestelmiä ja infotainment-järjestelmää. Vähempää tuskin voi tämän hintaluokan autolta edes odottaa. (kuva: Takapenkkien selkänojan voi säätää 14 asentoon ja niissä on viisi hierontatoimintoa. Reunimmaiset takaistuimet ovat ilmastoituja ja lämmitettyjä ja niskatuet säätyvät sähköisesti.) Eteen vai taakse? Sisustus esittelee Bentleyn parasta osaamista: moderni matkustamo on täynnä vertaansa vailla olevaa ylellisyyttä. Lyhyestä koeajosta jäikin kaivelemaan, että olisiko takapenkki sittenkin ollut parempi paikka. Vaikka kuljettajalle avautuukin huippuluokan materiaaleilla vii- meistelty ja äärimmäisen tyylikäs ”konttori” ovat hallintalaitteet lopulta likipitäen samat, kuin kaikissa muissa autoissa. Toisin ovat asiat takaistuimen matkustajilla, joilla on käytössään oma langaton kosketusnäyttö, mikä mahdollistaa pääsyn moniin sovelluksiin, kuten esimerkiksi kaihtimien hallintaan, takaistuimen hierontatoimintoon sekä takaosan ilmastointiin ja sitä voidaan käyttää myös tunnelmavalaistuksen esivalintojen taltiointiin. Jalkatilan riittävyyttä tai rengasmelun tasoa ei tällä kertaa tarvitse analysoida. Sellaiset seikat on mietitty valmiiksi valmistajan puolelta. Luksus-auto Bentley Flying Spur V8 -malliston verolliset hinnat ovat kuusinumeroisia ja alkavat Suomessa nelosella. Nyt koeajetun auton hinta on varusteineen 500 000 tuhannen euron paremmalla puolella. W12 moottorilla ja vilkkaalla mielikuvituksella hinnan saa nousemaan liki seitsemän numeroiseksi. Valtio kerää tästä summasta melkoisen osan. Niille harvoille, joilla riittää maksukykyä Bentley tarjoaa varmasti odotetun vastineen rahalle, istuipa sitten, millä istuimella tahansa. |