Reijo Pentinmäki Oy: Metsähakkeen urakointi turvetoimintojen korvaajaksi06.08.2021 16.11
Turvealan urakoitsijat ovat lähteneet hakemaan uusia tukijalkoja toimintaan poliittisista päätöksistä johtuvien alan heikkojen tulevaisuuden näkymien takia. Energiapuun ympärillä tapahtuva liiketoiminta on yksi hyvä vaihtoehto rakennemuutokseen. Reijo Pentinmäki Oy on pitkän linjan turvealan toimija Kauhajoen Nummikoskelta. - Aloitin turvealan urakoinnin vuonna 1981 traktorilla ja siitä toiminta lähti laajentumaan. Teimme vuosikymmeniä hyvää yhteistyötä Vapon kanssa mutta pariin kesään ei ole enää sieltä ollut töitä tarjolla. Meillä on kuitenkin omia turvealueita joissa olemme edelleen nostaneet turvetta voimalaitosten käyttöön ja vielä ainakin ensi kesälle näyttäisi kysyntää olevan. Mutta kokonaisuudessaan turveala on ajettu tilanteeseen mikä ei mahdollista enää jatkossa kovin laa- jaa liiketoimintaa. Se on ikävä asia sillä turpeen energiakäyttö olisi edelleen Suomelle kaikin puolin järkevää, pohtii Reijo Pentinmäki. (kuva: Pohjanmaan miehet Jari Pentimäki (vas.), Jani Pentinmäki, Jesse Niemistö ja Reijo Pentinmäki uskovat kotimaisen puhtaan metsäenergian käytön lisääntymiseen entisestään tulevaisuudessa.) Hakealan tunnustelua Kun turvealalle alkoi kasaantua tummia pilviä päätti Reijo Pentimäki Oy kolmisen vuotta sitten lähteä kokeilemaan metsähakkeen hakeurakointia. - Aloitimme yhteistyön KuMeKo Forestin kanssa ja hankimme käytetyn autohakkurin millä päästiin vähän tunnustelemaan haketusalan toimintaa - ostamme myös itse jonkin verran energiapuuta ja haketamme yksi- tyisille toimijoille. Meiltä löytyy hakkeen kuljetukseen soveltuvaa turvekalustoa eli kaksi puoliperävaunuyhdistelmää ja yksi täysperävaunuyhdistelmä. Huomasimme kuitenkin melko äkkiä että traktorikokoluokan Kesla -hakkuri oli kapasiteetiltaan aivan liian pieni jos haketuksesta meinaa elinkeinoa lähteä rakentamaan, kertoo Jari Pentinmäki joka on yhdessä veljensä Janin kanssa aktiivisesti mukana yrityksen tekemisessä. (kuva: Bruks 1006 PT -hakkuri on näyttänyt suuren volyyminsa kaikilla eri haketettavilla puumateriaaleilla. Suuri syöttöpöytä ja aggressiiviset syöttorullat mahdollistavat järeän hakkurirummun ruokkimisen riittävällä puumäärällä. Silti tehokkaalla Kesla 2112T -nosturilla saa pitää kiirettä syöttäessä...) Merkittävä investointi Näkymät haketusalalla olivat kuitenkin positiiviset ja KuMeKo Forestilla tarvetta lisäkapasiteetille, joten Reijo Pentimäki Oy päätti investoida uuteen suuren volyymin autohakkuriin. - Ruotsalaisesta Bruks -autohakkurista oli kuultu hyvää kentällä joten päädyimme kauppoihin maahantuoja Sawcenter Oy:n kanssa uudesta Bruks 1006 PT -hakkurista, mikä asennettiin yhdessä Kesla 2112T -ohjaamonosturin kanssa uuden Volvo FH16 750 kuorma-auton päälle Bruksin tehtaalla. Eli saimme käyttöön täysin valmiin CE-merkityn kokonaisuuden yhdestä paikasta, sanoo Pentinmäki. Vaikka korona-tilanne esti tehtaalla käynnin projektin aikana, niin autohakkurista tuli juuri sellainen mitä haluttiin. - Bruks kuunteli tarkasti toiveitamme ja myös toteutti ne esimerkiksi päällerakenteiden sekä varustelun osalta; halusimme autoon mm. lisälauhduttimia, öljyn pintavahdin ja muita käyttöä helpottavia ratkaisuja. Maahantuoja Sawcenter piti meidät jatkuvasti ajantasalla projektin etenemisestä ja autohakkuri valmistui sovitussa aikataulussa mistä annamme täydet pisteet näinä haasteellisina aikoina. Myös toukokuun alussa tapahtunut käyttöönottokoulutus oli esimerkillinen suoritus ja sen aikana käytiin uuden autohakkurin toiminnot läpi perusteellisesti, kehuu Pentinmäki. (kuva: Bruksin säädettävä hydraulinen heitin pitää sen kierrokset aina haluttuna riippumatta auton moottorin kierroksista. Tehoa on todella paljon joten hakekaari saadaan lentämään tarkasti minne halutaan niin että ympäristö pysyy siistinä. Ja heittimen nopeuden saa täsmättyä haketettavan materiaalin mukaan jolloin se ei huuda turhan kovilla kierroksilla silloin kun siihen ei ole tarvetta, mikä säästää polttoainettakin.) Onnistunut kokonaisuus Bruksin tehtaan kokemus autohakkureiden rakentamisessa näkyy Pentimäen mukaan kokonaisuudessa: - Itse hakkuri edustaa kehityksen kärkeä ja auton päällerakenteissa on mietitty kuljettajan käyttömukavuutta sekä turvallisuutta, mistä esimerkkinä rummun viereen nouseva hydraulinen työtaso kaiteineen. Kokonaisuudessan ruotsalaisen työn jälki on tasokasta ja kaikin puolin viimeisteltyä, toteaa Pentinmäki. (kuva: Bruksin säädettävä hydraulinen heitin pitää sen kierrokset aina haluttuna riippumatta auton moottorin kierroksista. Tehoa on todella paljon joten hakekaari saadaan lentämään tarkasti minne halutaan niin että ympäristö pysyy siistinä. Ja heittimen nopeuden saa täsmättyä haketettavan materiaalin mukaan jolloin se ei huuda turhan kovilla kierroksilla silloin kun siihen ei ole tarvetta, mikä säästää polttoainettakin.) Laatuhaketta suurella volyymilla - polttoainetaloudellisesti Jo ensimmäiset parisataa tuntia haketusta on näyttänyt että investointipäätös osui oikeaan. - Lähdimme hakemaan kapasiteetin nostoa uudelle tasolle ja siihen Bruks vastaa vahvasti myös polttoaineenkulutuksen ollessa järkevällä tasolla suhteessa tuotettuihin hakekuutioihin. Olemme päässeet jo hakettamaan oikeastaan koko skaalaa materiaaleja eli rankaa, pikkutukkia, kokopuuta ja hakkuutähdettä, joista kaikista Bruks tekee laatuhaketta sellaisella volyymilla että nopealiikkeisen Keslan puikoissa saa pitää kiirettä ettei rumpu huuda tyhjää. Vaikka hakkurissa on isot 80 mm seulat niin haketta voi käyttää maatilojen stokeripolttimissakin eikä tikkua jää sekaan, Pentinmäki toteaa ja jatkaa: - Bruksin hakkurissa koko prosessi on mietitty mahdollisimman tehokkaaksi niin että puumateriaali menee vauhdilla syöttöpöydältä rummulle, muuttuu siellä hakkeeksi ja siirtyy suoraan heittimen siivelle ja sitten torveen, joten puu ei pyöri turhaa aikaa koneen sisällä vaan tulee äkkiä pihalle. Ja Bruksin säädettävä hydraulinen heitin on aivan mahtava; se pitää heittimen kierrokset aina haluttuna riippumatta auton moottorin kierroksista. Tehoa on mahdottomasti joten hakekaari saadaan lentämään tarkasti minne halutaan niin että ympäristö pysyy siistinä. Ja heittimen nopeuden saa täsmättyä haketettavan materiaalin mukaan jolloin se ei huuda turhan kovilla kierroksilla silloin kun siihen ei ole tarvetta, mikä säästää polttoainettakin. Tehokkaan heittimen ansiosta auton konttiin saa tehtyä tiiviin hakekuorman, jolloin päästään kunnon kuljetuspainoihin kevyelläkin materiaalilla. Heittimen lisäksi Bruksin kaikkia toimintoja saa kätevästi säädettyä keskusnäytöltä juuri halutuiksi. (kuva: Autohakkuri rakennettiin täysin valmiiksi CE-merkityksi kokonaisuudeksi Bruksin tehtaalla Ruotsissa. Työnjälki ja yksityiskohtainen viimeistely on huippuluokkaa.) Lämmöt pysyy kurissa helteelläkin Kesäkuussa uudella Bruks -autohakkurilla työskenneltiin todella kuumissa olosuhteissa mutta silti lämpöjen kanssa ei ollut mitään ongelmia. - Bruks 1006 PT ottaa käyttövoimansa Volvo kuorma-auton 750 hevosvoimaisesta moottorista samoin kuin nosturikin. Bruksin tekemä paketti on varustettu riittävän suurilla öljynlauhdittimilla ja halusimme lisäksi autoon jäähdytin nesteen lisälauhduttimen. Niinpä kun haketimme kokopuuta autoihin pitkän päivän noin +30 asteen helteessä niin lämmöt pysyivät aisoissa, sanoo Pentinmäki. Laaja toiminta-alue Reijo Pentinmäki Oy operoi uudella Bruks -autohakkurilla laajasti Porin, Pirkanmaan ja Etelä-Pohjanmaan alueilla. - Nyt kesäaika on luonnollisesti hiljaisempaa haketuksissa kun lämmön kulutus on alhaista ja laitoksissa tehdään huoltoja, mutta elokuusta lähtien pitäisi olla täysi vauhti päällä, uskoo Jari Pentinmäki. |