Metsäkonealan legenda Hannu Hietikko siirtyi kalastuksen pariin

27.07.2021 14.44

hietikkonet1.jpg

Pitkän linjan metsäkonealan vaikuttaja Hannu Hietikko jäi ansaitulle eläkkeelle vappuna 2021 Sampo-Rosenlewin metsäkonedivisioonan johtajan paikalta. Vuosikymmenten ainutlaatuiseen uraan mahtuu merkittävä osa koko CTL -metsäkoneiden kehitys historiasta.

(kuva yllä: Hannu Hietikko teki ainutlaatuisen yli 35 vuoden uran metsäkoneiden parissa ja vapun aikaan 2021 hän päätti siirtyä nauttimaan vapaa-ajasta mikä kuluu pääasiassa mökillä kalastelun merkeissä. Ammattilehti onnittelee Hannua vuosikymmenten yhteistyöstä ja toivottaa kireitä siimoja!)

Ulvilassa Kullaalla vuonna 1958 syntyneen Hannu Hietikon ensimmäinen kosketus metsäkoneisiin tuli kesätöissä Kähkösen kyläpajalla Nakkilassa, mikä tunnetaan nykyisin Metsäkonehuolto Kähkösenä.

- Kähkösen pajalla korjattiin ihan kaikkea työkoneista ompelukoneisiin. Siellä pääsin tekemään lähempää tuttavuutta metsäkoneisiin joissa oli sitä jotain. Vielä silloin ne eivät vielä vieneet mennessään sillä lähdin keskikoulun jälkeen ammattikouluun autoasentajalinjalle ja sitten armeijan jälkeen Tampereelle teknilliseen opistoon mistä valmistuin autoinsinööriksi vuoden 1984 keväällä. Lehteä lukiessa näin ilmoituksen missä Bosch-maahantuoja Oy Alftan Ab haki huoltoinsinööriä ja huoltotoimintojen markkinoijaa. Tein elämäni viimeiseksi jääneen työhakemuksen ja tulin valituksi joten edessä oli muutto Helsinkiin sillä työt alkoi heti vapun jälkeen. Löysin autotallien yläkerrassa sijainneen vaatimattoman yksiön Kulosaaren tenniskentän ja Wihurin linnan vierestä. Toisella puolella kenttää asui kenraali Talvelan leski ja mietin että olen varmasti saaren köyhin asukas. Mutta vaikka kortteeri ei ollut hohdokas niin silloinen tyttöystäväni Tuija ja nykyinen vaimoni muutti luokseni; sitten parin vuoden päästä saimme hänen työnsä kautta paremman asunnon Haagasta, muistelee Hietikko.

hietikkneto3.jpg

(kuva: Yhteistyö asiakkaiden kanssa on metsäkonealalla tiivistä - kuvassa Hietikko vaihtaa ajatuksia Pohjois-Karjalaisten urakoitsijoiden kanssa Timberjackin tehtaalla 90-luvulla.)

Metsäkoneiden maailmaan

Metsäkoneet alkoivat hiipiä Hietikon elämään kun Alftanilla työskennellessä Markku Kähkönen soitteli ja kyseli että olisiko VDO-maahantuonnistakin vastanneessa yrityksessä mitään ratkaisua 2-ote häntämotossa puun läpimitan mittaukseen soveltuvaa tekniikkaa.

- Mietin asiaa ja tutkin VDO:n mittalaite tuotteita. Silmiin osui peräsinkulma-anturi ja ajattelin että ehkä siitä saisi jotain kehiteltyä. Ostin anturin ja ajelin Nakkilaan jossa jo saman viikonlopun aikana kehitettiin toimiva läpimittaus vaijerilla ja anturilla, kertoo Hietikko. 

Huhu Hietikon mittalaiteasennuksesta levisi metsäkonepiireihin ja Lokomo Forestilta oltiinkin jonkun ajan kuluttua yhteydessä kun elettiin vuotta 1986:

- Työtarjousta hetken pohdittuani päätin irtisanoutua teknisen kaupan herrasmieshommista ja suunnata metsään. Muutimme Tampereellle ja kesäkuussa aloitin huoltoinsinöörinä vastaten kotimaan kenttähuollosta ja toimien myöhemmin Lokomo Forestin maailmanlaajuisista huolloista vastaavana huoltopäällikkönä. 

hietikkonet42.jpg

(kuva: Metsäkonealan tapahtumat tulivat tutuiksi meillä ja maailmalla - kuvassa poimitaan messuarvonnan voittajia 90-luvulla.)

Vahvan tekemisen aikaa

80-luvun loppupuoli oli alalla erittäin mielenkiintoista aikaa sillä silloin muodostettiin CTL -metsäkonebusineksen suuret linjat. Myös Hietikon perhe-elämässä tapahtui isoja asioita kun lapset Tiia ja Riku syntyivät.

- Rauma-Repolan omistukseen siirtyi Lokomo Forestin lisäksi sellaiset valmistajat kuin Kockums, ÖSA, Brunet ja Makeri. Myös kanadalaisen Timberjackin kanssa aloitettiin ensin yhteistyö, jolloin käytettiin nimeä FMG Timberjack (Forest Machine Group) ja lopulta Timberjackin ostettiin. Vuonna 1994 siirryin myyntipuolelle Timberjackin Suomen myyntiyhtiön markkinointipäälliköksi ja parin vuoden kuluttua minut nimitettiin Timberjackin Suomen toimitusjohtajaksi. 90-luvun puolivälistä eteenpäin elettiin metsäkonevalmistuksessa vahvan kasvun ja kansainvälistymisen aikaa - silloin oli päällä todellinen tekemisen meininki. Sitten Rauma ja Valmet yhdistyivät Metsoksi, jolloin metsäkoneliiketoiminta laitettiin myyntiin. Useat johtavat globaalit konevalmistajat olivat tietenkin kiinnostuneita toimialasta missä kasvunäkymät olivat vahvat mutta John Deere veti pisimmän korren ja osti Timberjackin vuosituhannen vaihteessa, Hietikko kertoilee.

Unohtumaton Venäjän keikka

Uudella vuosituhannella Venäjä nosti päätään metsäkonemarkkinoilla ja maassa vallitsi muutenkin positiivisen innokas, järjestäytynyt ajanjakso ja kehitys oli hyvin länsimaista. 

- Kun ainutlaatuinen mahdollisuus aukesi lähdin vuonna 2005 Venäjälle John Deere metsäkoneiden maajohtajaksi vastaamaan konemyynnin kehittämisestä suurella markkina-alueella. Reilu kolme vuotta kului Venäjällä ja siellä saatiin paljon aikaan hyvällä porukalla. Kun aloitin tehtävässä henkilökuntaa oli 30 ja liikevaihtoa 30 miljoonaa euroa - kun lähdin väkeä oli 90 ja liikevaihtoa 130 miljoonaa euroa. 

hietikkonet5.jpg

(kuva: Parhaat ideat metsäkoneiden kehitykseen on tullut aina niiden käyttäjiltä - kuvassa on taidettu jälleen onnistua kun kaikkia naurattaa...)

Suomeen ja maarakennukoneiden pariin

Kun sopimus Venäjän projektista päättyi Hietikko siirtyi takaisin Suomeen John Deere Forestryn myyntiyhtiöön.

- Vaikka olin poissa kotimaan toiminnasta vain kolme vuotta niin ison yhtiön organisaatio ja moni muu asia oli muuttunut paljon. En oikein löytänyt uutta säveltä ja totesin Junnu Vainion sanoin että: ”Ei ole Kööpenhamina kuin ennen” ja aloin miettiä uusia tuulia elämään. Kuin sattuman kautta headhunterit ottivat samoihin aikoihin yhteyttä ja kertoivat että Volvo Construction Equipment hakee Suomeen toimitusjohtajaa ja innostuin ajatuksesta todella paljon. Sanoin haastattelijallekin että minua hyvin paljon parempaa ette tehtävään löydä ja niin sain pestin. Pääsin kahdeksan vuoden aikana katsomaan maarakennusalaa aitiopaikalta mikä oli kaikin puolin mielenkiintoista. Yhtymäkohtia metsäalaan oli paljon: urakoitsijat ovat molemmilla sektoreilla huippuporukkaa joilla on hyvin samanlainen ajatusmalli mutta suurin ero on siinä että metsäalalla heillä on asiakkaina vain muutama iso metsäyhtiö kun taas maarakennuspuolella asiakkaita on aivan valtavasti hyvin erilaisilla toimialoilla, pohtii Hietikko.

hietikkonet2.jpg

(kuva: Hannu Hietikko päätti uransa Sampo-Rosenlewin metsäkonedivisioonan vetäjän paikalta: - Valmistusmäärät saatiin hyvään kasvuun ja mallisto on iskussa - siitä on hyvä seuraavien tekijöiden jatkaa.)

Takaisin metsään

Vaikka Hietikko viihtyi erittäin hyvin Volvo CE:llä ja hyvän organisaation kanssa saatiin paljon aikaan niin paluu metsään alkoi houkutella.

- Asuin viikot Helsingissä Timo Kyttälältä vuokraamassani yksiössä ja ajoin Tampereen vä- liä kotiin. Jossain vaiheessa ajattelin että eiköhän tämä osa työelämää ole jo nähty ja irtisanouduin tehtävästäni keväällä 2016. Huhut asiasta tietenkin levisivät joten pari päivää ennen vappua ja työsuhteeni virallista päättymistä ja sain puhelun Sampo-Rosenlewin Jali Prihtiltä, joka kertoi että nyt tarvitaan kokenut metsäkonemies toteuttamaan kasvustrategiaa; vinkin rekrytointiin hän oli saanut alan legendalta teollisuusneuvos Mikko Rysältä. Asiaa ei tarvinnut kauaa miettiä ja niin aloitin elokuussa Sampo-Rosenlewin metsäkonedivisioonan vetäjänä. Ensimmäistä työpaikkaani lukuun ottamatta kaikki urani vaihdokset ovat perustuneet ns. ajopuuteori- aan eli asiat ovat onnekkaasti johtaneet toiseen ilman mitään suurta strategiaa, nauraa Hietikko.

Aika siirtyä vapaalle...

Sampo-Rosenlewin aiempaa vahvempi panostus metsäkonepuoleen alkoi kantaa hedelmää.

- Tuotantomäärä saatiin nopeasti tuplattua ja koneita kehitettiin. Sampo halusi myös isommat koneet valikoimaansa mihin antoi hyvän ponnahduslaudan Logmanin tuoteoikeuksien ostaminen. Metsäkonedivisioonalle löydettiin oikeat askelmerkit mistä kertoo sekin että tämän vuoden 2021 tuotanto ja ylikin oli jo hyvissä ajoin kokonaan myyty. Kun savottaa oli osaltani takana neljä vuotta mietin että seuraavalle tasolle asioiden nostaminen vaatii jo nuoremman tekijän. Niin päätin jäädä eläkkeelle alle 63-vuotiaana nuorena miehenä kun terveyskin on vielä ihan hyvä. Liike-elämää aion vielä seurata hallitustehtävien kautta ja miksei jotain pieniä projekteja voisi vielä vähän harrastellakin. Mutta pääasiassa keskityn kalasteluun mökillä ja vauhtia elämään tuo kolme lastenlasta, sanoo Hietikko.    

14.01.2024 16.00Komatsu WA475-10 Tool linkage -puomistolla - Suunniteltu sahoille
13.01.2024 9.00Sisävesikuljetusten kehittäminen osana Itä-Suomen puulogistiikkaa
12.01.2024 21.30KATSO TÄSTÄ 12.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
12.01.2024 12.02Nimitykset: Gregor van der Mark DAF Trucksin Pohjoismaiden toimintojen johtajaksi
12.01.2024 11.56Nokian Tyres Tractor King saa kolme uutta kokoa
12.01.2024 9.00SKAL Kuljetusbarometri 1/2024: Kuljetuskustannuksia hillitsevät päätökset kohentavat kuljetusalan kannattavuutta, työvoiman tarve vähenemässä
11.01.2024 11.30Autokannan ikääntyminen kiihtyy - autoala korjaisi tilanteen vanhoilla lääkkeillä
11.01.2024 8.00SKAL polttoainejakelun päästökaupasta: lisää kuljetuskustannuksia - ammattidiesel saatava käyttöön
11.01.2024 7.50Valmet toimittaa avainteknologiaa Shandong Jin Tian He Paperille Kiinaan
10.01.2024 15.55Täysin uusi Mitsubishi Colt esitellään Suomessa tulevana viikonloppuna
10.01.2024 9.45Metsätalouden tukien käyttö kasvoi edellisvuodesta - erityisesti pienpuun keruu lisääntyi
10.01.2024 9.00Valmet toimittaa IQ-vianilmaisujärjestelmän Yueyang Forest & Paper Co., Ltd. -yhtiölle Kiinaan
10.01.2024 8.00Kalmarin hybridikonttilukit vähentämään Katoen Natien laitteiden polttoaineenkulutusta ja päästöjä Montevideon terminaalissa
09.01.2024 18.00Jani Leppä on nimitetty Nisula Forest Oy:n aluemyyntipäälliköksi
09.01.2024 10.30Tampereelle rakenteilla uusiutuvan metaanin tuotantolaitos - hanat avataan 2026
09.01.2024 8.00CES 2024 Las Vegas: Kia käynnistää hyötyajoneuvojen tuotannon 2025
08.01.2024 15.30Merikarvian sahalle lopetuspäätös - liki 80 irtisanomisuhan alla
08.01.2024 11.20Nimitykset: Kalle Virtala Metsätyölle metsäkonealan aluemyyntipäälliköksi
08.01.2024 10.01Kalmar ja Wallenius Wilhelmsen vahvistavat vuosikymmeniä kestänyttä yhteistyötään uudella tilauksella, joka sisältää täyssähköisiä haarukkatrukkeja ja konttikurottajia
08.01.2024 8.00Merikuljetusten määrä väheni 12 % marraskuussa 2023
08.01.2024 7.00Nopea lauhtuminen lisää kiinteistöjen laiterikkojen riskiä
07.01.2024 13.00Risupeto + Hyundai = Tehokas paketti energiapuun korjuuseen
07.01.2024 8.00Meriliikenne osaksi EU:n päästökauppajärjestelmää 1.1.2024 alkaen
06.01.2024 9.00Joulukuussa 2023 ensirekisteröitiin 5 800 uutta henkilöautoa
05.01.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 5.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.01.2024 12.00Hollolassa Kosken silta suljetaan 15.1.-1.6.2024 sillan uusimisen vuoksi - liikenne kiertotielle
05.01.2024 8.00Metsäkiinteistömarkkina vuonna 2023: Vuositasolla hintataso piti pintansa, vaikka jälkimmäisellä vuosipuoliskolla kauppaa käytiinkin jo edellisvuotta matalammin hinnoin
04.01.2024 13.39DB Schenker rakentaa uuden terminaalin Seinäjoen Roveksen yritysalueelle
04.01.2024 10.33Rautateillä kuljetetun rahdin määrä laski 20 % vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
04.01.2024 10.00Sisävesikuljetusten kehittäminen osana Itä-Suomen puulogistiikkaa
04.01.2024 8.00Volvo henkilöautoilla ennätyskorkea markkinaosuus Suomessa vuonna 2023
03.01.2024 19.00Peter Sirkka aloitti ProSilva metsäkoneiden myyjänä
03.01.2024 9.25Aari Rahoitus Oy vahvisti tiimiään
03.01.2024 8.30Chile nosti Suomen puurakentamisen mallimaaksi - suomalainen yritysdelegaatio tapasi chileläisen klusterin toimijoita
02.01.2024 14.55Taksivalvonnan karu tulos - laiminlyönnit kasvoivat entisestään
02.01.2024 14.44Volvo säilytti johtopaikkansa kuorma-autojen rekisteröinneissä
02.01.2024 12.33Range Rover kaikkien aikojen ennätykseen Suomessa
02.01.2024 11.00Raskaiden kuorma-autojen ensirekisteröinnit kasvoivat viidenneksellä edellisvuodesta
01.01.2024 15.001 360 456 kertaa kiitos!
01.01.2024 13.00John Deere Forestryn palvelu pelaa pohjoisessa
01.01.2024 12.00Metka-laki voimaan 1.1.2024 - Metsätalouden tukien haku avautuu maaliskuun alussa
01.01.2024 9.00Ahmakanta kasvussa Suomessa
31.12.2023 13.00Uusi päällerakenne vaihtoehto vakuuttanut puutavara-autoilijat
31.12.2023 9.00Kalastonhoitomaksun ikäraja nousee 69 ikävuoteen
30.12.2023 16.00Vimelcolta tehokkaat laitteet energiapuun käsittelyyn
30.12.2023 10.00Teollisuuden liikevaihto väheni 14,1 % vuoden 2023 marraskuussa
29.12.2023 18.00KATSO TÄSTÄ 29.12. VUODENVAIHTEEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
28.12.2023 12.00Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki: Vuosi 2025 on taas kasvun vuosi, jos talous kehittyy odotetusti
28.12.2023 7.00Valmet vahvistaa puunkäsittelyteknologiaansa ja -palveluitaan Etelä-Amerikassa ostamalla Demuthin
27.12.2023 13.40Keskuskauppakamari: Yrityksille ja omistajille tiedossa ennakoitavuutta verovuodelle 2024 - merkittäviä kevennyksiä tai kiristyksiä ei ole tulossa
27.12.2023 13.33Ruukki Construction irtisanoo 182 työntekijää
27.12.2023 10.00Neste kaksinkertaisti prosessoimansa jätemuovin määrän vuonna 2023
27.12.2023 9.33Metsä Group tutkii hiilidioksidin talteenottolaitoksen rakentamista
27.12.2023 8.00Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen muun muassa raskaan liikenteen sähköistymistä ja biokaasun käyttöä vauhdittavalle hankkeelle
26.12.2023 13.00Jenz HEM 583 Hybrid + Sisu Polar 8x4 + Kesla 1200T: Hyväksi todettu kokonaisuus
25.12.2023 15.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Amarok - Näyttävä paluu lava-automarkkinaan
24.12.2023 12.00Metsähakkeen ajossa vetoauton ominaisuudet punnitaan joka päivä
24.12.2023 9.00Logsetin uusi metsäkoneiden karttaohjelmisto julkaistaan 2024
22.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! joululähetys 2023 - mukavia tarinoita kuljetus, maarakennus ja metsäalan alan toimijoilta
22.12.2023 13.00Mikkeliläiselle korjuuyrittäjä Olli-Pekka Vauhkoselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
21.12.2023 9.00Arup valittu osaksi Metsä Groupin Isoon-Britanniaan kaavaillun uuden pehmopaperitehtaan suunnittelutiimiä
20.12.2023 11.48Volvo Trucksin lobbaustilaisuus kiinnosti viranomaisia
20.12.2023 9.01A. Ahlström Oy hankkii enemmistöosuuden Metsäkonepalvelu Oy:stä
19.12.2023 18.00Vantaalaiselle metsäkoneenkuljettaja Jare Kalatielle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
19.12.2023 12.35Uusi Bridgestone Ecopia ENLITEN -valikoima kaukokuljetuksiin
19.12.2023 12.31Kia ja Mitsubishi saavat uuden jälleenmyyjän Porvoossa
19.12.2023 11.00Euroopan unionin 12. pakotepaketti laajentaa entisestään EU:n Venäjälle kohdistamia vienti- ja tuontipakotteita
19.12.2023 8.22Terhi tuo markkinoille uuden venemallin
18.12.2023 16.01Hyviä uutisia! Jouluspesiaali tulee taas - varaa joulutervehdyksesi nyt
18.12.2023 14.44Juha Nevalainen, Scania: 25 vuotta hyvää henkeä organisaatioon ja käytettävyyden kasvua asiakkaille
18.12.2023 11.00Suomen Hyötytuulen Alajoki-Peuralinnan tuulipuiston tuotannollinen koekäyttö aloitettu
18.12.2023 7.30Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
17.12.2023 13.00Puutavaran autokuljetuksessa merkittävä potentiaali vähentää tyhjäkäyntiaikoja
17.12.2023 10.00Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat 3,6 % vuodessa
15.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 15.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.12.2023 17.00SKAL: Teiden talvihoitoon panostettava - ratkaisuja ennakoinnilla ja valvonnalla
15.12.2023 9.59Sähkö- ja hybridiautojen kierrätystä herätellään Suomessa
15.12.2023 8.00Vuoden Auto Suomessa 2024 on Hyundai Kona
14.12.2023 16.00Traktorimönkijät nuorten suosiossa - suosio näkyy myös onnettomuustilastoissa
14.12.2023 14.04Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen ilmastoratkaisuja vauhdittavalle hankkeelle
14.12.2023 10.00Valmet toimittaa automaatio- ja laadunhallintajärjestelmät Union Paper Mills -yhtiölle Dubaihin
14.12.2023 8.00SKAL: Logistiikkaselvitys antaa päättäjille selvän viestin - tarvitaan ohjelma logistisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi
13.12.2023 13.52Helsinki ymmällään autojen päästöjen vähentämisen toimenpiteistä - pyytää ehdotuksia asukkailta
13.12.2023 13.34Maatalaousmaan peruskuivatustoimintaan saatavilla investointitukea
13.12.2023 12.54Stora Enso hakee Itä-Suomen ensimmäistä Harvesting Partner -korjuukumppania Lieksaan
13.12.2023 12.12Volkswagen lanseeraa nykyisten Transporter 6.1:n ja Caravelle 6.1:n seuraajat vuonna 2025 - Ennakkomyynti käynnistyy huomenna Saksassa
13.12.2023 10.21Iveco Crossway -linja-autoja Norjaan
12.12.2023 12.00Stora Enso sitoutuu hiilidioksidipäästöissään nettonollaan
12.12.2023 10.00Talvinen sää on vauhdittanut joulukuusten hankintaa
11.12.2023 17.04Keslan muutosneuvottelut päätökseen - henkilöstö lomautusuhan alla
11.12.2023 12.44Ponssen 20 000. metsäkone Norjaan
11.12.2023 9.42Uutta tietoa sähkökemiallisista reaktioista
11.12.2023 9.30Taiteilijat vetoavat metsien lisäsuojelun puolesta
11.12.2023 9.13Wetteri ostaa Suvanto Trucks Oy:n ja rakentaa valtakunnallisen käytettyjen kuorma-autojen myyntiverkoston
11.12.2023 9.00Ford E-Transit Custom sai Suomen hinnat
11.12.2023 8.45Kuljetuskustannukset kuriin vuokrakalustolla
10.12.2023 16.00AMMATTILEHTI TESTAA: Milwaukee M18 Fuel FHS20 "Hatchet" akkuoksasaha
10.12.2023 10.00Fixus yhteistyössä Top Gear Suomi -ohjelman kanssa
10.12.2023 9.00Teollisuuden uudet tilaukset vähenivät vuoden 2023 lokakuussa 15,6 % vuodentakaisesta
09.12.2023 15.00Leijonakeula vakuuttanut hakkeen kuljetuksissa

Näytä lisää »