Veljekset Lehtomäki Oy: Monikäyttöiset kantavat telat vakuuttaneet kestävyydellään

26.07.2021 18.10

kopanet1.jpg

Veljekset Lehtomäki Oy on käyttänyt kantavia KOPA-teloja metsäkoneissaan hyvällä menestyksellä jo puolen vuosikymmenen ajan. Yhteistyö on ollut tiivistä telojen valmistaja Koneosapalvelun kanssa myös tuotekehityksessä.

(kuva yllä: Veljekset Lehtomäki Oy on käyttänyt kantavia KOPA-teloja jo vuodesta 2016 hyvällä menestyksellä. Tällä hetkellä yritykseltä löytyy lähes 30 paria KOPA-teloja 900 mm ja 1000 mm leveinä.)

Multialainen Veljekset Lehtomäki Oy urakoi puuta noin kahdellakymmenellä metsäkoneella Keski-Suomen alueella toimien UPM:n avainyrittäjänä ja Metsä Groupin alueyrittäjänä.

- Meille tuli KOPA-teloja ensimmäisten joukossa vuonna 2016. Jo lyhyen testailun jälkeen huomattiin että ne soveltuvat pehmeiden maiden korjuun lisäksi myös laajaan yleiskäyttöön - toki järkeä käyttäen, sanoo yrittäjä Pertti Lehtomäki.

Tänä päivänä Veljekset Lehtomäeltä löytyy lähes 30 paria KOPA-teloja.

- Niinpä pystymme tarpeen vaatiessa varustamaan suurimman osa koneistamme kantavilla KOPA-teloilla. Noin puolet teloista on 900 mm leveitä ja puolet 1000 millisiä. Yleensä käytämme etutelille kapeampia ja takana leveämpiä, jolloin painava koneen kuormatila kantaa pehmeillä paremmin kun pintapaineet pienenee. Kokeilimme aikanaan yhdessä ajokoneessa takana myös 1200 mm leveitä KOPA-teloja, joita varten Ponsse muutti kuormatilan rakennetta että ne saatiin mahtumaan alle ilman että kuljetusleveys kasvoi liikaa. Erikoisratkaisu toimi ihan hyvin ja olihan koneessa kantavuutta, toteaa Lehtomäki.

kopanet2.jpg

(kuva: Veljekset Lehtomäellä on hyviä kokemuksia KOPA-teloista myös järeissä Ponsse Elephant King kuormatraktoreissa kolmen vuoden ajalta; telaleveys on sekä edessä että takana 1000 mm.)

Jopa ympärivuotiseen käyttöön 

Kesäaikaan KOPA-telat ovat laajasti käytössä koneiden alla, mutta niillä on ajettu läpi vuodenkin.

- Pari talvea oli niin leutoja ja vähälumisia, että KOPA-telat olivat vallan mainiot niissä olosuhteissa. Mutta viime kevättalvena, kun lunta oli paljon, niin vaihdoimme niiden tilalle kapulateloja, sillä lumi pakkautuu renkaan ja telan väliin laittaen telirakenteet vähän turhan koville. Ja kun ajokuorma lumen takia kasvaa, niin se näkyy polttoaineenkulutuksessakin. Mutta sitten kun lumimäärä väheni asensimme KOPAt takaisin alle kohti kelirikkoa mentäessä. Myös jos ollaan oikein kivikkoisessa kohteessa vähän pidemmän aikaa, niin silloin on hyvä vaihtaa kapulatelat. Talvella KOPA-teloila ajettassa pitää ajourat miettiä niin, että ei jouduta sellaisiin tilanteisiin, että kone lähtee luistamaan sivuttain, sillä sileä telarakenne ei luonnollisesti tarjoa kapulatelan sivuttaispitoa rinteissä. Talvea varten yleensä hitsailemmekin KOPA-teloihin lisää liukuestepaloja, kertoo Lehtomäki.

Pehmeillä mailla ylivertaiset - maastoon jää vähemmän jälkiä

Keski-Suomen alueella osuu aika usein leimikolle suota ja pehmeitä kohtia.

- KOPA-telat ovat kantavuutensa ansiosta suokorjuussa aivan ylivertaiset ja silti ne soveltuvat hyvin yleiskäyttöön, joten teloja ei tarvitse koko ajan vaihdella. Tasainen sileä telalapun rakenne vähentää maastoon jääviä jälkiä ja koneen voi huoletta ajaa alas ritiläauton kyydistä metsätiellä tai sompailla kääntöpaikalla ilman että tien pinnat menee rikki, kertoo Lehtomäki.

Jatkuvaa kehitystä

Koneosapalvelu on tehnyt jat- kuvaa kehitystyötä KOPA-teloissa ja rakenne onkin muuttunut vuosien saatossa saatujen kokemusten ja asiakaspalautteen perusteella.

- Ensimmäiset telat olivat melko lailla kaivuritelat millä nimellä niitä alettiin kutsuakin. Mutta tänä päivänä KOPA-telat ovat jalostuneet aivan omaksi tuotteekseen täysin metsäkonekäyttöön tarkoitetuiksi. Alkusarjan teloissa oli lapuissa kaivukoneiden telavedossa tarvittavat reiät, joita ei tietenkään metsäkoneissa tarvittu. Ne poistuivat melko pian, mikä paransi telalapun kestävyyttä, ja kun HD-mallit tuli markkinoille niin myös teräsmateriaali vahvistui. Alkujaan suorat telalappujen päät Koneosapalvelu muotoili pyöristetyiksi, jolloin maastoon ei jää jälkiä eikä telat tarraudu maastossa kiinni kantoihin ym. sanoo Lehtomäki.

Telalappujen lisäksi Koneosapalvelu on hionut muutenkin rakennetta entistä toimivammaksi.

- Uusissa malleissa sivulenkit ovat aiempaa reilusti vahvemmat ja sitä kautta kestävämmät, mihin meidänkin antama palaute on varmasti vaikuttanut. Samoin telojen sisätartunnat ovat nyt suuremmat jolloin rengas ei pääse tiukassakaan paikassa pyörähtämään telan sisällä tyhjää ja ne tukevat aiempaa paremmin kenkäosaa. Myös telaohjureiden kulmia on muutettu matkan aikana ja ne ohjaavat telan oikein renkaan päälle. Kehitysprojekti on ollut hienosäädöissä vähän sellaista kellosepän työtä mikä näkyy tämän hetken telojen optimaalisessa rakenteessa. Ajomukavuus saa entistä enemmän kiitosta kuljettajiltamme, kommentoi Lehtomäki.

Pitkäikäinen tela

KOPA-telojen kestävyyteen ollaan Multialla oikein tyytyväisiä.

- Meiltä löytyy teloja, joilla on ajettu erilaisissa olosuhteissa jopa 8000 tuntia ja ne ovat edelleen iskussa. Aika usein telat lähtevät meiltä käytetyn koneen mukana ja jatkavat sitten jossain elämäänsä, Lehtomäki toteaa.

Toimii jättiläisenkin alla

Veljekset Lehtomäellä on hyviä kokemuksia KOPA-teloista myös järeissä Ponsse Elephant King kuormatraktoreissa kolmen vuoden ajalta.

- Elephant painaa täydessä telavarustuksessa lähes 30 tonnia - jättiläinen on muutenkin mitoiltaan suuri ja voimiltaan väkevä. Pyöräkooltaan R26.5 750x700 koneessa on sekä edessä että takana 1000 mm leveät KOPA-telat eikä keston kanssa ole ollut mitään haasteita. Sileälappuiset telat kompensoivat hyvin koneen suurta massaa, jolloin kantavuus on pehmeilläkin hyvä, maastoon jää vähemmän jälkiä ja koneen pystyy purkamaan hyvällä omallatunnolla tieltä, sanoo Lehtomäki.

kopanet3.jpg

(kuva: KOPA-telat ovat osoittautuneet toimiviksi 10-pyöräisessä Ponsse Wisent kuormatraktorissa. KOPA -telat ovat 1000 mm leveät ja takatelillä telamatto metriä pidempi kuin normaalisti, joten kantavuus on omaa luokkaansa.)

10-pyöräinen suokone

Toinen mielenkiintoinen Veljekset Lehtomäen kone, jossa KOPA-telat ovat osoittautuneet toimiviksi, on 10-pyöräinen Ponsse Wisent kuormatraktori.

- Kun mennään oikein pehmeille, niin lisäakselin ja kantavat telat asentaa koneeseen parissa tunnissa, jonka jälkeen käytössä on todella kantava erikoiskone, jonka omapaino pysyy silti yllättävän alhaisena. KOPA -telat ovat 1000 mm leveät ja takatelillä telamatto metriä pidempi kuin normaalisti, joten suon yli mennään että heilahtaa, sanoo Lehtomäki.     

19.12.2023 18.00Vantaalaiselle metsäkoneenkuljettaja Jare Kalatielle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
19.12.2023 12.35Uusi Bridgestone Ecopia ENLITEN -valikoima kaukokuljetuksiin
19.12.2023 12.31Kia ja Mitsubishi saavat uuden jälleenmyyjän Porvoossa
19.12.2023 11.00Euroopan unionin 12. pakotepaketti laajentaa entisestään EU:n Venäjälle kohdistamia vienti- ja tuontipakotteita
19.12.2023 8.22Terhi tuo markkinoille uuden venemallin
18.12.2023 16.01Hyviä uutisia! Jouluspesiaali tulee taas - varaa joulutervehdyksesi nyt
18.12.2023 14.44Juha Nevalainen, Scania: 25 vuotta hyvää henkeä organisaatioon ja käytettävyyden kasvua asiakkaille
18.12.2023 11.00Suomen Hyötytuulen Alajoki-Peuralinnan tuulipuiston tuotannollinen koekäyttö aloitettu
18.12.2023 7.30Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
17.12.2023 13.00Puutavaran autokuljetuksessa merkittävä potentiaali vähentää tyhjäkäyntiaikoja
17.12.2023 10.00Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat 3,6 % vuodessa
15.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 15.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.12.2023 17.00SKAL: Teiden talvihoitoon panostettava - ratkaisuja ennakoinnilla ja valvonnalla
15.12.2023 9.59Sähkö- ja hybridiautojen kierrätystä herätellään Suomessa
15.12.2023 8.00Vuoden Auto Suomessa 2024 on Hyundai Kona
14.12.2023 16.00Traktorimönkijät nuorten suosiossa - suosio näkyy myös onnettomuustilastoissa
14.12.2023 14.04Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen ilmastoratkaisuja vauhdittavalle hankkeelle
14.12.2023 10.00Valmet toimittaa automaatio- ja laadunhallintajärjestelmät Union Paper Mills -yhtiölle Dubaihin
14.12.2023 8.00SKAL: Logistiikkaselvitys antaa päättäjille selvän viestin - tarvitaan ohjelma logistisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi
13.12.2023 13.52Helsinki ymmällään autojen päästöjen vähentämisen toimenpiteistä - pyytää ehdotuksia asukkailta
13.12.2023 13.34Maatalaousmaan peruskuivatustoimintaan saatavilla investointitukea
13.12.2023 12.54Stora Enso hakee Itä-Suomen ensimmäistä Harvesting Partner -korjuukumppania Lieksaan
13.12.2023 12.12Volkswagen lanseeraa nykyisten Transporter 6.1:n ja Caravelle 6.1:n seuraajat vuonna 2025 - Ennakkomyynti käynnistyy huomenna Saksassa
13.12.2023 10.21Iveco Crossway -linja-autoja Norjaan
12.12.2023 12.00Stora Enso sitoutuu hiilidioksidipäästöissään nettonollaan
12.12.2023 10.00Talvinen sää on vauhdittanut joulukuusten hankintaa
11.12.2023 17.04Keslan muutosneuvottelut päätökseen - henkilöstö lomautusuhan alla
11.12.2023 12.44Ponssen 20 000. metsäkone Norjaan
11.12.2023 9.42Uutta tietoa sähkökemiallisista reaktioista
11.12.2023 9.30Taiteilijat vetoavat metsien lisäsuojelun puolesta
11.12.2023 9.13Wetteri ostaa Suvanto Trucks Oy:n ja rakentaa valtakunnallisen käytettyjen kuorma-autojen myyntiverkoston
11.12.2023 9.00Ford E-Transit Custom sai Suomen hinnat
11.12.2023 8.45Kuljetuskustannukset kuriin vuokrakalustolla
10.12.2023 16.00AMMATTILEHTI TESTAA: Milwaukee M18 Fuel FHS20 "Hatchet" akkuoksasaha
10.12.2023 10.00Fixus yhteistyössä Top Gear Suomi -ohjelman kanssa
10.12.2023 9.00Teollisuuden uudet tilaukset vähenivät vuoden 2023 lokakuussa 15,6 % vuodentakaisesta
09.12.2023 15.00Leijonakeula vakuuttanut hakkeen kuljetuksissa
09.12.2023 9.25Ponssen tuotantohenkilöstö lomautusuhan alla
08.12.2023 20.00KATSO TÄSTÄ 8.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
07.12.2023 15.08Urakointi J-P Heikkilä Oy:lle uusi puutavara-auto
07.12.2023 11.30Piitsonsuolle palannut runsaasti suolajeja ennallistamisen tuloksena
07.12.2023 10.04UPM Timber investoi Korkeakosken sahan modernisointiin
07.12.2023 9.45Kemin biotuotetehdas etenee kohti täyden kapasiteetin tuotantoa
07.12.2023 8.00Ivecon jakelu- ja vähittäismyyntitoimintojen siirto Pohjoismaissa ruotsalaisomistukseen etenee
06.12.2023 16.00Teollisuuden myydyn tuotannon arvo 104,5 miljardia euroa vuonna 2022
06.12.2023 14.50Bruks 1006.3 RT: Laatuhaketta suurella volyymilla
05.12.2023 11.22Konkurssien määrä huolestuttavassa kasvussa
05.12.2023 9.34Valtatien 3 parantaminen Lempäälän ja Pirkkalan välillä - Kaikille avoin työpaja Lempäälän Sääksjärven koululla 13.12.
05.12.2023 9.00Kehittyneet paikkatietoanalyysit parantavat suometsien hoidon ilmastokestävyyttä
05.12.2023 9.00Wärtsilä kasvattaa metanolimoottorien tarjontaa neljällä uutuudella
04.12.2023 15.00Scania Suomen talousjohtajaksi Jussi Korkeamäki
04.12.2023 14.00Taivalkoskelaiselle puutavara-autonkuljettaja Juha Parviaiselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
04.12.2023 10.28Metsähallituksen muutosneuvottelut päätökseen - 43 tehtävää päättyy
04.12.2023 9.30Suomen metsäkeskus irtisanoo 50 ja määräaikaistaa 30 työntekijää
04.12.2023 8.55Kaukaan Voiman sivutuotteena syntyvä tuhka kelpaa nyt metsälannoitteeksi
03.12.2023 12.00Lasse Puhakka: Puunajo vaatii Sisua
03.12.2023 11.00Metsän digitaalinen kaksonen vyöryy luokkahuoneeseen - uuden teknologian avulla opetetaan monimuotoisempaa metsänhoitoa
02.12.2023 13.00Maatori Oy laajentaa omistuspohjaansa
01.12.2023 20.00KATSO TÄSTÄ 1.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.12.2023 9.17Kirjanpainajien parveilua havaittiin vielä syksyllä eteläisessä Suomessa
01.12.2023 8.00Ruotsi sallii pitkät yhdistelmät
30.11.2023 13.00Keski- ja suuripäästöisten ajoneuvojen verotus kevenee 2025
30.11.2023 12.12Metsästäjäliitto tukee riista- ja kalakerhojen järjestäjiä avustushakemuksilla
30.11.2023 10.30Kansainvälistyminen: Aina voi muuttaa suuntaa, jos kokeilu ei toimi
30.11.2023 8.12VR asettaa vuoden 2024 aikana myyntiin yhteensä noin kymmenen liikennekelpoista dieselveturia
29.11.2023 15.01Kaukolämmön toimitusvarmuus talvikaudella 99,99 %
29.11.2023 11.22Scania Suomen vaihtoautokeskus muutti Kouvolaan
29.11.2023 11.13Äänekosken biotuotetehtaalla kuolemantapaus
29.11.2023 11.04Täysin uusi kolmannen sukupolven Dacia Duster nostaa ominaisuudet, tilat ja varustelun entistä korkeammalle tasolle
29.11.2023 9.40Avesco Used Day 2023 nyt perjantaina 1.12. Keravalla - lähde edullisille konekaupoille
29.11.2023 9.30INFRA ry: Vaihtelevat kelit ja jälkeen jäänyt väyläinfra vaarantavat talviliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta
29.11.2023 8.00Ruotsin pääministeri mukana SSAB:n pohjoismaisen tuotantojärjestelmän uudistuksen käynnistyksessä
28.11.2023 13.00Kiinteistönhoito-Keskiviikko 29.11.2023 klo 10-14 huomenna Helsingin Tattarisuolla
28.11.2023 12.17Uudet teknologiat monimuotoistavat metsänhoidon opetuksen
28.11.2023 12.12Ponsse varautuu tuotannon sopeutukseen - lomautusuhka koskee koko tuotantoa
28.11.2023 12.07Metsäpalvelu Nygård aloitti Stora Enson puunhankinnassa Harvesting Partner -korjuukumppanina
28.11.2023 8.32Uudet kaukokartoitusmenetelmät mahdollistavat kirjanpainajatuhojen ennakoinnin ja seurannan
28.11.2023 8.22Tutkimus: Sekametsien parempi elinvoimaisuus ja tuhonkestävyys edesauttavat puuntuotoksen säilymistä
27.11.2023 20.00Urakoitsijoiden kanssa kehitetyt kotimaiset polttoainesäiliöt
27.11.2023 17.33Autonomiset kuorma-autot: MAN voitti "Truck Innovation Award 2024" -palkinnon
27.11.2023 10.00NYT KANNATTAA MARKKINOIDA - tehdään yrityksellenne tehokas paketti talven Ammattilehteen
27.11.2023 9.11Kertopuu-tehtaan peruskivi muurattiin Äänekoskella perjantaina
27.11.2023 9.01Kolmannen sukupolven Tiguanin myynti käynnistyi
26.11.2023 12.00Sampo HR46x - Harvennushakkuiden kotimainen tehokone
26.11.2023 7.00Tapio Korpeinen valittiin Metsäteollisuus ry:n uudeksi puheenjohtajaksi
25.11.2023 15.00Kuljetusliike A. Nieminen Ky, Loppi: Puutavarakuljetusta neljässä polvessa
25.11.2023Lokomo-nostureiden tarina kansien väliin
24.11.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 24.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
24.11.2023Teollisuuden tuottajahinnat laskivat vuoden 2023 lokakuussa 8,1 % vuoden takaisesta
24.11.2023Myyrämäärissä suurta maantieteellistä vaihtelua
23.11.2023 9.15Renault Trucks Master uudistui täydellisesti
23.11.2023 8.38Volvo Trucks on voittanut Vuoden kuorma-auto 2024 -palkinnon Volvo FH Electric -mallillaan
23.11.2023 8.00Aimo annos realismia paransi Euroopan parlamentin kantaa Pakkaus- ja pakkausjäteasetuksessa
22.11.2023 9.45Hallitseva nuorten maailmanmestari Niko Anttola mukaan Ponssen tiimiin
22.11.2023 9.00Toyota Vaihtokonepäivä torstaina Korsossa - tarjolla käytetyt trukit erikoishinnoin
22.11.2023 9.00Renault Masterin neljäs sukupolvi julkistettu - ensi kesäksi Suomen markkinoille
22.11.2023 7.11Markku Suominen jatkaa Koneyrittäjien puheenjohtajana
22.11.2023Keitele Groupin Matti Kylävainio Sahateollisuus ry:n uudeksi puheenjohtajaksi
21.11.2023 11.00Työnäytös ja metsäpäivä Jurvassa torstaina 23.11.2023
21.11.2023 11.00Scanioiden toimitusajat normalisoituneet - Nyt niitä saa!

Näytä lisää »