AMMATTILEHTI KOEAJAA: Opel Zafira Life L 180 D Turbo A Executive - Monikäyttöinen tila-auto

10.04.2021 13.00

opel12.jpg

Täysin uudessa Opel Zafira Life pikkubussissa yhdistyvät tila-auton mukavuus ja pakettiauton tilankäyttömahdollisuudet. Mallia on tarjolla 8- ja 9-paikkaisena sekä diesel- että täyssähkömalleina kolmessa eri koripituudessa. Edullisimmillaan alle 40 000 euroa maksava uutuus vastaa onnistuneesti niin ison perheen kuin taksiliikenteen tai yrityskäytön tarpeisiin.  

(kuva yllä: Opel Zafira Life nostaa saksalaisvalmistajan osakkeita merkittävällä harppauksella ammattiliikenteeseen sopivien autojen segmentissä.)

Jos ihan tarkkoja ollaan niin Zafira Life on paremminkin jat- koa aikaisemmalle Vivaro pakettiauton jopa 9-paikkaiselle Tourer -mallille, kuin edeltävälle Zafira -tila-autolle. Jääkin nähtäväksi millaisen vastaanoton mallin neljäs mallisukupolvi saa Opel -asiakkailta. 

Pakettiautotaustan ansiosta Zafira Lifeä on saatavilla peräti kolmena eri koripituutena, joskin lyhyin eli S-koripituus on tarjolla vain Zafira e_Life -täyssähköautona. Dieselmoottorilla tarjolla ovat keskipitkä M ja pisin L -koripituusvaihtoehdot. Koripituuden kasvattaminen vaikuttaa lähinnä tavaratilan kokoon ja suurimpaan kantavuuteen.

Varustelutasoja on niin ikään kolme: Perustaso Worker, kattavampi Comfort ja ylellinen Executive. Varustelutason korotus Workerista Comfortiin on hinnoiteltu noin 1300 euroon. Se tuo mukanaan automaatti-ilmastoinnin, ovien avaimettoman avaus- ja lukitusjärjestelmän sekä peruutustutkat eteen ja taakse. Lisäksi pakettiin sisältyy katvealuevaroitin ja 180-asteen kuvakulman tarjoava peruutuskamera. Kattavin Executive on aina 8-paikkainen. Yhden paikan vähennys tulee siitä kun kahden istuttava etuistuin vaihtuu sähköisesti säätyviin ja asiallisilla hierontatoiminnoilla varustettuihin nahkapäällysteisiin erillisistuimiin. Lisäksi Executive sisältää ksenon-ajovalot, liukuoven myös oikealle kyljelle ja auton perään avattavalla ikkunalla varustetun läppäluukun sekä lasisen panoraamakaton matkustamon puolelle.

opel2.jpg

(kuva: Opel Zafira Lifen kuljettajanäkymä on tuttu Vivaro pakettiautosta. Runsaiden säilytystilojen ansiosta taksiliikenteen datapäätelaitteet saa pienellä vaivalla piiloon kojelaudan uumeniin.)

Nyt koeajettava auton Executive varustelua on täydennetty entisestään lisähintaisilla Innovation Driver- ja Safety -paketeilla sekä matkustamon istuinkiskojärjestelmällä, mikä mahdollistaa viimeisen istuinrivin nopean irrotuksen tarvittaessa.

Lisähinnasta tarjolla on myös toisen istuinrivin järjestelyn mahdollistava lattiakiskojärjestelmä. Näin tavaratilaa on koripituudesta riippuen pahaimmillaan reilusta viidestä yli kuuteen ja puoleen kuutiometriin.

Polttomoottorivalikoimassa ovat teholtaan 120, 145 ja 180 hv dieselit. Näistä ensin mainittu on tilavuudeltaan 1,5-litrainen ja aina 6-portaisella manuaalivaihteistolla. Se on tarjolla M- ja L-koripituuksiin. Vain L-koripituudessa tarjottavat 145 ja 177 hv tehomyllyt ovat puolestaan 2-litraisia ja saavat jatkeekseen sulavatoimisen 8-vaihteisen momentinmuunninautomaatin.

Täyssähköisten Zafira e-Life -mallien kulkupuolesta vastaa tasauspyörästön yhteyteen sovitettu 136 hv moottori.

opel6.jpg

(kuva: Taustapeilin yhteydessä oleva laajakulma näyttää matkustamon tapahtumat.)

Yltäkylläinen varustelu

Kuljettaja istuu Zafira Lifessä korkealla ja edellä mainittujen mukavuusherkkujen ansiosta myös varsin mukavasti. Kojelauta paljastaa selkeästi sukulaisuuden hyötyautopuolelle. Mittaristo on perinteinen ja konstailematon. Ajon kannalta tärkeimmät säätimet löytyvät nopeasti omien nappuloiden takaa. Kojelaudan keskustaa hallitseva näyttö on pyhitetty viihde- ja navigointijärjestelmille. Executive varustelun mukana tuleva, kojelaudesta kuljettajan näkökenttään taittuva HUD-näyttö ja etenkin sen yhteyteen tuotu liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ansaitsevat kiitoksen sanan.

Erillisten etuistuimien ansiosta penkkien välistä sopii kulkemaan matkustamon puolelle. Ammattiliikenteessä se helpottaa asiakaskontaktointia ja maksuliikenteen hoitamista. 

Etummaisen istuinrivin ylellisyys jatkuu korkeana myös muilla istuinpaikoilla. Entisaikojen kirkonpenkit on korvattu runsaat säätömahdollisuudet omaavilla nahkapäällysteisillä erillisistuimilla. Koeajossa takapenkkiläiset pysyivät oloihinsa tyytyväisinä koko useamman sadan kilometrin mittaisen reissun, mitä edes auttoi matkustamon valoisuutta lisäävä panoraamakatto.

Edeltävässä Renault Traficiin perustuvassa Tourerissa takamatkustamon lämmitys hoitui lattiatasoon viedyn lisäpuhaltimen avuin, mikä, etenkin talvisaikaan piti onnistuneesti kyytiläisten oltavat siedettävinä. Zafira Lifen rakenteessa matkustamon lämmitys hoituu monien kilpailijoiden tapaan katonrajaan vietyjen puhalluskanavien kautta, mikä on hyvä asia kesäkuumalla, mutta herättää kysymyksen lämmitystehon riittävyydestä pakkaskeleillä. 

opel3.jpg

(kuva: Matkustamossa on hyvin tilaa. Executive varustelutaso sisältää panoraamakattoikkunan lisäksi istuimien nahkaverhoilut.)

Tilaa ja muunneltavuutta

Koeajoauton L-koripituus tarjoaa hulppeat tilat myös matkatavaroille. Takimmainen istuinrivi normaaliasennossaan tilaa jää vielä runsaan metrin verran. Tilaan sopii vaivatta useampikin matkalaukku tai vaikkapa lastenvaunut. Lattiatasossa kyytiin voi ujuttaa istuimien alta lankkua koko kuormatilan pituudelta. Ja istuimien selkänojat eteen taitettuna auto taipuu jo pakettiauton toimenkuvaan. Istuimet saa myös kokonaan matkasta, jolloin tilaa on kokolailla sen kuusi kuutiometriä.

opel4.jpg(kuva: Sivuliukuovet aukeavat ja sulkeutuvat sähköisesti, joko kojelaudasta, matkustamon puolelta tai kauko-ohjaimesta. Lattiakiskojen ansiosta penkit liukuvat tarvittaessa reilusti eteen päin, mikä auttaa viimeiselle riville kulkuun.)

Henkilöautomainen

Ajoltaan Opel Zafira Life on lähempänä henkilö- tai tila-autoa kuin pakettiautoa. Myös äänieristystä on kohennettu. 

180 hv moottori ei jätä toiveita suorituskyvyn suhteen ja hiljattain tarjolle tuotu 8-portainen automaattivaihteisto pelaa moitteetta maantiellä ja taajamassa. Liekö lisäistuimien tuoman lisäpainon tai kenties pakettiautomallista kohennetun jousituksen ansiota, mutta Zafira Life tarjoaa havaittavasti saman sarjan pakettiautoja paremman ajokokemuksen, niin ohjausvasteen kuin jousituksen osalta. Zafira Lifen myötä Opelin takamatka kilpailijoihin on kaventunut ja kenties jopa hävinnyt kokonaan.

PSA Yhtymän dieselmoottorit tunnetaan kestävinä ja polttoainetaloudellisina jo pitkän ajan takaa, eikä Zafira Lifen keulalle sovitettu 2-litrainen tee asiaan poikkeusta. Koeajossa polttoaineenkulutus asettui 7,4 litran tuntumaan. Tosin moottoritienopeuksilla, matkustajien kanssa ajettaessa kulutus kasvoi reilulla litralla.    

Laatua järkihintaan

Osaksi PSA Yhtymää yrityskaupan myötä tulleen Opelin mallistoa on uudistettu onnistuneesti parin viimeisen vuoden ajan, eikä Zafira Life tee  poikkeusta onnistuneiden mallistolanseerausten listaan. 

opel5.jpg(kuva: Tarjolla on kaikkiaan kolme koripituutta välillä 4,6-5,3 m. Kaikki- en vaihtoehtojen korkeus jää alle kahteen metriin. Pisimmässä L-koripituudessa tavaratilaa on pienimmilläänkin reilun metrin verran. Autossa on ainesta myös esteettömäksi taksiksi.)

Kattavat varusteet ja järkevät tilankäyttöratkaisut sekä asiallinen äänieristys ja auton hintaluokkaan nähden ylellinen mukavuus vievät kuljettajan ajatukset nopeasti pois tavara-autojen maailmasta. Ainakin siksi aikaa kunnes on aika sovittaa yli viiden metrin mittaista autoa ahtaan parkkihallin vielä ahtaampaan parkkiruutuun. Korkeutta autolla on sentään säntilliset alle 1,95 metriä, joten auto sopii suurimpaan osaan halleista. Ja erilaiset tutkat ja sähköisesti kääntyvät sivupeilit antavat tarvittaessa lisää pelivaraa, jos sellaiset on osattu valita lisävarustelistalta (Worker).

Edullisimman, Zafira Lifen Worker -mallin verollinen hintapyynti jää alle 40 000 euron, mikä on varsin kohtuullinen hinta 9-paikkaisesta autosta. 

Nyt koeajettava Executive malli edustaa kattavin lisävarustein täydennettynä ja liki 69 000 euron hintapyynnillään hintahaitarin toista ääripäätä. Ääripäiden välimaastoon sopivat, ja reilusti pienemmillä hintapyynneillä myös täyssähkömallit. Opel Zafira Life ja e-Life tuovatkin täysin uuden ja varsin onnistuneen vaihteen suurten tila-autojen ja pikkubussien kauppaan Suomessa. Toki samaa autoa saa myös toisilta PSA Yhtymän merkeiltä, joten ennen ostopäätöstä on syytä tehdä merkkien keskeistä vertailua. 

19.12.2023 18.00Vantaalaiselle metsäkoneenkuljettaja Jare Kalatielle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
19.12.2023 12.35Uusi Bridgestone Ecopia ENLITEN -valikoima kaukokuljetuksiin
19.12.2023 12.31Kia ja Mitsubishi saavat uuden jälleenmyyjän Porvoossa
19.12.2023 11.00Euroopan unionin 12. pakotepaketti laajentaa entisestään EU:n Venäjälle kohdistamia vienti- ja tuontipakotteita
19.12.2023 8.22Terhi tuo markkinoille uuden venemallin
18.12.2023 16.01Hyviä uutisia! Jouluspesiaali tulee taas - varaa joulutervehdyksesi nyt
18.12.2023 14.44Juha Nevalainen, Scania: 25 vuotta hyvää henkeä organisaatioon ja käytettävyyden kasvua asiakkaille
18.12.2023 11.00Suomen Hyötytuulen Alajoki-Peuralinnan tuulipuiston tuotannollinen koekäyttö aloitettu
18.12.2023 7.30Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
17.12.2023 13.00Puutavaran autokuljetuksessa merkittävä potentiaali vähentää tyhjäkäyntiaikoja
17.12.2023 10.00Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat 3,6 % vuodessa
15.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 15.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.12.2023 17.00SKAL: Teiden talvihoitoon panostettava - ratkaisuja ennakoinnilla ja valvonnalla
15.12.2023 9.59Sähkö- ja hybridiautojen kierrätystä herätellään Suomessa
15.12.2023 8.00Vuoden Auto Suomessa 2024 on Hyundai Kona
14.12.2023 16.00Traktorimönkijät nuorten suosiossa - suosio näkyy myös onnettomuustilastoissa
14.12.2023 14.04Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen ilmastoratkaisuja vauhdittavalle hankkeelle
14.12.2023 10.00Valmet toimittaa automaatio- ja laadunhallintajärjestelmät Union Paper Mills -yhtiölle Dubaihin
14.12.2023 8.00SKAL: Logistiikkaselvitys antaa päättäjille selvän viestin - tarvitaan ohjelma logistisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi
13.12.2023 13.52Helsinki ymmällään autojen päästöjen vähentämisen toimenpiteistä - pyytää ehdotuksia asukkailta
13.12.2023 13.34Maatalaousmaan peruskuivatustoimintaan saatavilla investointitukea
13.12.2023 12.54Stora Enso hakee Itä-Suomen ensimmäistä Harvesting Partner -korjuukumppania Lieksaan
13.12.2023 12.12Volkswagen lanseeraa nykyisten Transporter 6.1:n ja Caravelle 6.1:n seuraajat vuonna 2025 - Ennakkomyynti käynnistyy huomenna Saksassa
13.12.2023 10.21Iveco Crossway -linja-autoja Norjaan
12.12.2023 12.00Stora Enso sitoutuu hiilidioksidipäästöissään nettonollaan
12.12.2023 10.00Talvinen sää on vauhdittanut joulukuusten hankintaa
11.12.2023 17.04Keslan muutosneuvottelut päätökseen - henkilöstö lomautusuhan alla
11.12.2023 12.44Ponssen 20 000. metsäkone Norjaan
11.12.2023 9.42Uutta tietoa sähkökemiallisista reaktioista
11.12.2023 9.30Taiteilijat vetoavat metsien lisäsuojelun puolesta
11.12.2023 9.13Wetteri ostaa Suvanto Trucks Oy:n ja rakentaa valtakunnallisen käytettyjen kuorma-autojen myyntiverkoston
11.12.2023 9.00Ford E-Transit Custom sai Suomen hinnat
11.12.2023 8.45Kuljetuskustannukset kuriin vuokrakalustolla
10.12.2023 16.00AMMATTILEHTI TESTAA: Milwaukee M18 Fuel FHS20 "Hatchet" akkuoksasaha
10.12.2023 10.00Fixus yhteistyössä Top Gear Suomi -ohjelman kanssa
10.12.2023 9.00Teollisuuden uudet tilaukset vähenivät vuoden 2023 lokakuussa 15,6 % vuodentakaisesta
09.12.2023 15.00Leijonakeula vakuuttanut hakkeen kuljetuksissa
09.12.2023 9.25Ponssen tuotantohenkilöstö lomautusuhan alla
08.12.2023 20.00KATSO TÄSTÄ 8.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
07.12.2023 15.08Urakointi J-P Heikkilä Oy:lle uusi puutavara-auto
07.12.2023 11.30Piitsonsuolle palannut runsaasti suolajeja ennallistamisen tuloksena
07.12.2023 10.04UPM Timber investoi Korkeakosken sahan modernisointiin
07.12.2023 9.45Kemin biotuotetehdas etenee kohti täyden kapasiteetin tuotantoa
07.12.2023 8.00Ivecon jakelu- ja vähittäismyyntitoimintojen siirto Pohjoismaissa ruotsalaisomistukseen etenee
06.12.2023 16.00Teollisuuden myydyn tuotannon arvo 104,5 miljardia euroa vuonna 2022
06.12.2023 14.50Bruks 1006.3 RT: Laatuhaketta suurella volyymilla
05.12.2023 11.22Konkurssien määrä huolestuttavassa kasvussa
05.12.2023 9.34Valtatien 3 parantaminen Lempäälän ja Pirkkalan välillä - Kaikille avoin työpaja Lempäälän Sääksjärven koululla 13.12.
05.12.2023 9.00Kehittyneet paikkatietoanalyysit parantavat suometsien hoidon ilmastokestävyyttä
05.12.2023 9.00Wärtsilä kasvattaa metanolimoottorien tarjontaa neljällä uutuudella
04.12.2023 15.00Scania Suomen talousjohtajaksi Jussi Korkeamäki
04.12.2023 14.00Taivalkoskelaiselle puutavara-autonkuljettaja Juha Parviaiselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
04.12.2023 10.28Metsähallituksen muutosneuvottelut päätökseen - 43 tehtävää päättyy
04.12.2023 9.30Suomen metsäkeskus irtisanoo 50 ja määräaikaistaa 30 työntekijää
04.12.2023 8.55Kaukaan Voiman sivutuotteena syntyvä tuhka kelpaa nyt metsälannoitteeksi
03.12.2023 12.00Lasse Puhakka: Puunajo vaatii Sisua
03.12.2023 11.00Metsän digitaalinen kaksonen vyöryy luokkahuoneeseen - uuden teknologian avulla opetetaan monimuotoisempaa metsänhoitoa
02.12.2023 13.00Maatori Oy laajentaa omistuspohjaansa
01.12.2023 20.00KATSO TÄSTÄ 1.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.12.2023 9.17Kirjanpainajien parveilua havaittiin vielä syksyllä eteläisessä Suomessa
01.12.2023 8.00Ruotsi sallii pitkät yhdistelmät
30.11.2023 13.00Keski- ja suuripäästöisten ajoneuvojen verotus kevenee 2025
30.11.2023 12.12Metsästäjäliitto tukee riista- ja kalakerhojen järjestäjiä avustushakemuksilla
30.11.2023 10.30Kansainvälistyminen: Aina voi muuttaa suuntaa, jos kokeilu ei toimi
30.11.2023 8.12VR asettaa vuoden 2024 aikana myyntiin yhteensä noin kymmenen liikennekelpoista dieselveturia
29.11.2023 15.01Kaukolämmön toimitusvarmuus talvikaudella 99,99 %
29.11.2023 11.22Scania Suomen vaihtoautokeskus muutti Kouvolaan
29.11.2023 11.13Äänekosken biotuotetehtaalla kuolemantapaus
29.11.2023 11.04Täysin uusi kolmannen sukupolven Dacia Duster nostaa ominaisuudet, tilat ja varustelun entistä korkeammalle tasolle
29.11.2023 9.40Avesco Used Day 2023 nyt perjantaina 1.12. Keravalla - lähde edullisille konekaupoille
29.11.2023 9.30INFRA ry: Vaihtelevat kelit ja jälkeen jäänyt väyläinfra vaarantavat talviliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta
29.11.2023 8.00Ruotsin pääministeri mukana SSAB:n pohjoismaisen tuotantojärjestelmän uudistuksen käynnistyksessä
28.11.2023 13.00Kiinteistönhoito-Keskiviikko 29.11.2023 klo 10-14 huomenna Helsingin Tattarisuolla
28.11.2023 12.17Uudet teknologiat monimuotoistavat metsänhoidon opetuksen
28.11.2023 12.12Ponsse varautuu tuotannon sopeutukseen - lomautusuhka koskee koko tuotantoa
28.11.2023 12.07Metsäpalvelu Nygård aloitti Stora Enson puunhankinnassa Harvesting Partner -korjuukumppanina
28.11.2023 8.32Uudet kaukokartoitusmenetelmät mahdollistavat kirjanpainajatuhojen ennakoinnin ja seurannan
28.11.2023 8.22Tutkimus: Sekametsien parempi elinvoimaisuus ja tuhonkestävyys edesauttavat puuntuotoksen säilymistä
27.11.2023 20.00Urakoitsijoiden kanssa kehitetyt kotimaiset polttoainesäiliöt
27.11.2023 17.33Autonomiset kuorma-autot: MAN voitti "Truck Innovation Award 2024" -palkinnon
27.11.2023 10.00NYT KANNATTAA MARKKINOIDA - tehdään yrityksellenne tehokas paketti talven Ammattilehteen
27.11.2023 9.11Kertopuu-tehtaan peruskivi muurattiin Äänekoskella perjantaina
27.11.2023 9.01Kolmannen sukupolven Tiguanin myynti käynnistyi
26.11.2023 12.00Sampo HR46x - Harvennushakkuiden kotimainen tehokone
26.11.2023 7.00Tapio Korpeinen valittiin Metsäteollisuus ry:n uudeksi puheenjohtajaksi
25.11.2023 15.00Kuljetusliike A. Nieminen Ky, Loppi: Puutavarakuljetusta neljässä polvessa
25.11.2023Lokomo-nostureiden tarina kansien väliin
24.11.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 24.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
24.11.2023Teollisuuden tuottajahinnat laskivat vuoden 2023 lokakuussa 8,1 % vuoden takaisesta
24.11.2023Myyrämäärissä suurta maantieteellistä vaihtelua
23.11.2023 9.15Renault Trucks Master uudistui täydellisesti
23.11.2023 8.38Volvo Trucks on voittanut Vuoden kuorma-auto 2024 -palkinnon Volvo FH Electric -mallillaan
23.11.2023 8.00Aimo annos realismia paransi Euroopan parlamentin kantaa Pakkaus- ja pakkausjäteasetuksessa
22.11.2023 9.45Hallitseva nuorten maailmanmestari Niko Anttola mukaan Ponssen tiimiin
22.11.2023 9.00Toyota Vaihtokonepäivä torstaina Korsossa - tarjolla käytetyt trukit erikoishinnoin
22.11.2023 9.00Renault Masterin neljäs sukupolvi julkistettu - ensi kesäksi Suomen markkinoille
22.11.2023 7.11Markku Suominen jatkaa Koneyrittäjien puheenjohtajana
22.11.2023Keitele Groupin Matti Kylävainio Sahateollisuus ry:n uudeksi puheenjohtajaksi
21.11.2023 11.00Työnäytös ja metsäpäivä Jurvassa torstaina 23.11.2023
21.11.2023 11.00Scanioiden toimitusajat normalisoituneet - Nyt niitä saa!

Näytä lisää »