AMMATTILEHTI KOEAJAA: Peugeot e-Expert XL 75 kW - Ilmaisia kilometrejä

02.04.2021 15.20

poso12.jpg

Peugeot  astuu  täyssähköautojen  pakettiautomarkkinoille  parhaimmillaan  yli  300 km toimintamatkaan yltävän Peugeot e-Expertin voimin. Koeajossa päästötön tavara-autouutuus paljastuu erittäin onnistuneeksi kokonaisuudeksi.

(kuva: Täyssähköinen Peugeot e-Expert XL 75 Kw on sisarmalleineen oli vuoden 2020 merkittävin pakettiauto-uutuus.)

PSA Yhtymän uuden tonniluokan pakettiautomalliston myötä Suomeen on saatu ensimmäiset kelvollisiin toimintamatkoihin yltävät sähköpakettiautot. Ostajien iloksi uutuus tuodaan tarjolle Peugeotin, Citroenin ja Opelin lisäksi kuin myös yhteistyökumppani Toyotan mallivalikoimaan Ja ensi vuodelle on luvassa sähköauto-uutta myös pienempään rahtiautoluokkaan. Kovimmat jutut nyt koeajettavassa Peugeot e-Expertissä ovat kunnon kantavuus ja luvattu toimintamatka, joka on nyt sadan kilometrin asemesta päälle kolmesataa kilometriä. 

Sulautuu joukkoon

Uusi Peugeot e-Expert pohjautuu nykyiseen Expertiin. Sähköauton ulkoisia tuntomerkkejä ovat vasemman etulokasuojan latausluukku ja valmistajan tunnukset, missä on nyt hailakan siniset tehosteet.

Sopivaa vaihtoehtoa valittaessa kannattaa kuitenkin olla tarkkana, sillä valmistajakohtaiset erot ovat hinnoittelun osalta satasien luokkaa. Suurimmat erot mitataan vakiovarusteiden ja lisävarusteiden puolella. Esimerkiksi Peugeotissa on vakiona integroitu 11 kW latauslaite, joka on Opeliin tarjolla lisähinnasta. Toisaalta Opel tarjoaa asiakkailleen Peugeotia ja Citroenia laajemmat mahdollisuudet auton räätälöintiin varusteiden osalta. Lisäksi eroja löytyy maahantuojien takuuehdoissa. Citroen ja Peugeot myöntävät autoilleen Suomessa viiden vuoden takuun ilman kilometrirajoitusta. Vastaavaan eivät kilpailijat aivan yllä. Toyota tuo oman mallinsa tarjolle kevään 2021 aikana.

poso2.jpg

(kuva: Kaupallisia pikalatauspisteitä hyödyntämällä sähköautolla voi ajaa jopa täysin ilmaiseksi. Sen mahdollistaa mm. Lidl-kauppaketju, joka tarjoaa osassa toimipaikoistaan autoilijoille ilmaista sähköä - ja mikä parasta jopa 50 kW pikalatausvaihtoehdolla.)

Vaihtoehdot eri tarpeisiin

Peugeotin dieselmallien tavoin täyssähkömallista on tarjolla kolme korin pituusvaihtoehtoa: 4,60 m, 4,95 m ja 5,30 m. Lyhyimmässä versiossa eli XS -mallissa tavaratilan tilavuus on 4,6 m³. Pisimmässä XL-mallissa tavaratilan tilavuus on 6,1 m³. Vakiovarustukseen kuuluvan väliseinän lastausluukun ja ModuWork istuinjärjestelmän ansiosta kuormatila on kasvatettavissa 6,6 kuutioon ja tavaratilan lattiapituus jopa 4 metriin. Kuormatilan puolella ovien ja luukkujen sekä kuormatilan mitat ovat kantavuuden tavoin samat kuin polttomoottorivarianteissa. 

Kantavuutta on vakiomallissa 1 000 kg ja isoimmassa mallissa lähes 1 250 kg. Lisähinnasta sekä XS- että M -koripituuksiin on tarjolla korotettu kantavuus, mikä nostaa mallien parhaat kantavuudet yli 1200 kilogrammaan. e-Expert soveltuu myös peräkärryn vetoon. Suurin vetopaino on tasan 1000 kg.

poso32.jpg

(kuva: Pikalatausmahdollisuuden ansiosta akusto täyttyy ripeästi aina 80 prosentin varaustasoon asti. 50 kW asemasta irtoaa puolessa tunnissa noin 23 kW edestä virtaa.)

Kolme ajotilaa

Peugeot e-Expertiä tarjotaan kahdella eri akkukapasiteetilla: 50 tai 75 kWh. Vakioakulla pisimmäksi toimintamatkaksi luvataan 230 kilometriä ja suuremmalla akulla peräti 330 km. Akut on sovitettu auton alustaan, joten ne pudottavat painopisteen alemmaksi, eivätkä syö kallisarvoisia senttimetrejä rahtiosastolta. Ajossa painopisteen vaikutuksen huomaa kohentuneena ajovakautena. Samalla ohjausvaste tuntuu dieselmalleja täsmällisemmältä.

Koeajetun Peugeotin lisävarusteilla täydennetty ohjaamovarustelu on asiallinen. Täyssähköauton kojelauta on pitkälti sama dieselin kanssa. Hallintalaitteista mittaristo, vaihdevalitsin ja käsijarrun vipu ovat erilaisia. Viimeksi mainittu on nyt sähkötoiminen. 

poso42.jpg

(kuva: Kuljettajan eteen aukeava näkymä on liki sama kuin dieselmalleissa. Mittaristo kertoo kaiken tarvittavan ajoon liittyvän. 7-tuuman kosketusnäyttö pelaa myös Apple Car Playn valikkona.)

Nykyautojen tapaan myös e-Expertin kuljettaja voi valita ajotilanteeseen sopivan ajotilan kolmesta eri ajotilavaihtoehdosta. Pisin toimintamatka saavutetaan Eco ajotilassa, joka rajoittaa moottorin tehon 60 kW ja vääntömomentin 180 Nm. Samalla lämmityksen ja ilmastoinnin tehoa lasketaan alemmaksi. Normal ajotila, joka kytkeytyy aina kun auto käynnistetään tarjoaa huipputehoa 80 kW ja Vääntömomenttia 210 Nm. Tehokkain eli Power ajotila ottaa moottorista irti kaiken tehon 100 kW ja 260 Nm. Lisäksi valittavana on erityinen ja omasta kytkimestä aktivoitava B-ajotila, mikä tehostaa virran takaisinkeruujärjestelmän toimintaa.

Ajossa B-ajotila toimii vähän kuorma-auton pakokaasujarrun tavoin, mikä säästää käyttöjarruja ja tuo mukavuutta ajotapahtumaan.

Rahtimalli on ajotuntumaltaan rauhallinen ja ennakoitava. Teho irrotetaan moottorilta pehmeästi, mikä on tavarankuljetukseen tarkoitetussa autossa pelkästään positiivinen asia.

poso62.jpg

(kuva: Moottoritilassa on runsaasti tyhjää tilaa. Nyrkkisääntönä on että oranssiin ei pidä sähkäautossa koskea; siinä kulkee voimavirta.)

Nolla-päästöt - jopa nolla-kuluin

Aikaisemmin mainittu 11 kW:n autolaturi on Peugeotissa vakiotavaraa. Latausvaihtoehtoja on useita: kotilataus sukopistokkeesta, WallBox seinälaturi sekä tietenkin julkiset latauspisteet. Edistyksellisen akuston lämmöntasaus- ja pikalatausjärjestelmän ansiosta auto hyväksyy jopa 100 kW:n pikalatauksen.

Valitusta lataustavasta ja akun kapasiteetista riippuen latausajat asettuvat reilun 30 minuutin ja liki kahden vuorokauden välimaastoon. Peugeot jälleenmyyjien kautta noin 1600 euron hintaan tarjottavan 11 kW WallBoxin voimin pisimmät latausajat asettuvat 5-7,5 tunnin haarukkaan.

Pikalatausmahdollisuus nostaa e-Expertin käytettävyydessä liki samalle tasolle dieselmallien kanssa, ainakin pääkaupunkiseudulla, missä välimatkat ovat usein muuta maata lyhyempiä.

Kaupallisia pikalatauspisteitä hyödyntämällä sähköautolla voi ajaa jopa täysin ilmaiseksi. Sen mahdollistaa mm. Lidl-kauppaketju, joka tarjoaa osassa toimipaikoistaan autoilijoille ilmaista sähköä - ja mikä parasta jopa 50 kW pikalatausvaihtoehdolla. K-ketjun K-Lataus on nykyisin maksullinen. 50 kW pikalataus maksaa 0,2 eur/min. Hitaammat 0,02 eur/min. 

Peugeotin ajoakkuun saa 50 kW pikalatauksella puolessa tunnissa reilun 22 kWh edestä virtaa, mikä riittää vajaan 100 km matkalle. Huomion arvoista pikalatauksessa on se että sen voimin ajoakusto täyttyy korkeintaan 80 prosenttisesti. Täysi varaus saavutetaan vain hitaampia latausvaihtoehtoja hyödyntäen. Seikka kannattaa ottaa lukuun reitti- ja käyttösuunnittelussa.

poso52.jpg

(kuva: Keskikonsoli on varattu ajosuunnan ja ajotavan valintanapeille; eri ajotiloja on tarjolla kolme.)

Hyvä toimintamatka

Marraskuun lopulla, talvirenkain ja nollan paikkeilla olevissa lämpötiloissa auto kulutti virtaa pienimmillään 25,9 kWh / 100 km. Silloin ajotilana oli taloudellisin eli, moottorin ja lämmityslaitteen tehoja vähentävä ECO. Normal ajotilassa virtaa kuluu samalla ajotyylillä ja samoin lämmityslaitteen säädöin noin 30 kWh / 100 km. Power-asentoa käytettiin koeajossa vain satunnaisesti. Sen käyttötarve on perusteltua peräkärryä vedettäessä ja raskailla kuormilla, jos silloinkaan. Auton kulku on asiallista ECO-ajotilallakin.

Positiivista sanottavaa e-Expertissä riittää, eikä akuston reipas kapasiteetti anna aihetta moitteen sanaan. Hieman omasta mukavuudesta tinkimällä e-Expertillä yltää helposti 200-300 km toimintamatkaan, mikä ylittää reippaasti useimpien päivittäisen ajotarpeen. 

Uusi malli on otettu markkinoilla hyvin vastaan. Peugeotia maahantuovan Auto-Bon Oy:n tuotepäällikkö Tomi Kari sanoo täyssähkömallien ennakkomyynnin lähteneen hyvin vauhtiin: - Olemme jo ohittaneet viime vuoden koko segmentin myynnin. Toimitukset rullaavat hyvin ja uusia tilauksia tulee hyvin sisään.

poso8.jpg

(kuva: Kuormatilan ja kantavuuden osalta auto on liki identtinen dieselmallien kanssa. Peugeotin lattia on verhoiltu kauttaaltaan monikerroksisella pohjalevyllä. Turkkilevyn ansiosta ratitila kestää kovempaakin käsittelyä.)

Ostaisinko..?

Peugeot e-Expert on kokonaisuutena arvioituna onnistunut ja ensimmäinen, muihin kuin pihapiirin alueella suoritettaviin kuljetustehtäviin soveltuva täyssähköpakettiauto. Sen valtteja ovat käytön vaivattomuus, asialliset kuormatilat sekä tietenkin matalat käyttökustannukset ja vähäiset paikallispäästöt. Valitettavasti edellä mainituista ominaisuuksista voivat nauttia vain maksukykyiset auton ostajat.

Peugeot e-Expert malliston verolliset lähtöhinnat alkavat XS koripituudessa 50 kW akustolla noin 43 300 eurosta ja päättyvät nyt koeajetun Peugeot XL 75 kW mallin noin 49 400 euroon.

Nyt koeajetun auton verollinen kokonaishinta kohoaa lisävarusteiden kanssa reiluun 55 000 euroon. Vastaavasti varustellun dieselmallin hintapyynti jää yli 15 000 euroa edullisemmaksi.

Korkeamman hankintahinnan lisäksi sähköauton kanssa on varauduttava aikaa vieviin latausaikoihin. Kotilatauspisteen kanssa yhteiselo on sujuvaa, mutta julkisten latauspaikkojen varassa toimiminen onkin sitten toinen kokonaisuus. Ja vaatii käyttäjältä useisiin eri matkapuhelinaplikaatioihin kirjautumista ja maksukorttitietojen luovuttamista sovellusten ylläpitäjille. Unohtamatta sitä seikkaa, että ainakin suurimmissa keskuksissa latauspisteet saattavat olla usein valmiiksi miehitettyjä.  

Maahantuojan mukaan kysyntä on kohdistunut Suomessa suuremman kapasiteetin omaavilla akuilla tarjottaviin mallivaihtoehtoihin, mikä on ilmastollisista ja pitkistä välimatkoista johtuen varsin ymmärrettävää. 

 

18.01.2024 9.00Ponsse-konserniin kuuluva teknologiayhtiö Epec avaa vastuullisen ja älykkään tehtaan
18.01.2024 7.55Metsätuhoja paikannusta tarkkojen satelliittikuvien avulla
17.01.2024 18.12Merkkiuskollisuus voi seurata hautaan saakka
17.01.2024 17.11John Deere Forestry Oy ostaa metsäkoneiden huoltoliiketoiminnan Nastola Forest Huolto Oy:ltä
17.01.2024 13.00Vuosi 2023 oli menestys Mercedes-Benzille
17.01.2024 12.00Tenon lohikannat hälyttävän matalalla
17.01.2024 11.00Valmet Automotiven muutosneuvottelut päätökseen - 115 henkilöä lomautusten ja irtisanomisten piirissä
17.01.2024 10.00Konkursseja enemmän kuin 2009 finanssikriisin aikaan
17.01.2024 9.03Metsäteollisuus ja tiedeyhteisö yhteistyöhön selluntuotannon päästöjen vähentämiseksi
16.01.2024 19.45KATSO VIDEO! Junnikkala Oulun Laanila on Suomen modernein sahalaitos
16.01.2024 16.00Biotalouden yrityskiihdyttämössä ratkotaan alan haasteita - tavoitteena 50 innovaatiohaastetta
16.01.2024 13.40Finnair voitti maakuntakenttien lentoliikenteen kilpailutuksen kaikilla viidellä reitillä
16.01.2024 13.33Stora Enso investoi sahakuivaamoon Ruotsissa
15.01.2024 17.00Hirvivahinkokorvausten määrä laski viime vuodesta
15.01.2024 12.00Teollisuuden liikevaihto väheni 13,5 % vuoden 2023 marraskuussa
15.01.2024 9.45Luonnonvarakeskus päivitti maankäyttösektorin ilmastosuunnitelman - kehitysennuste kohti vuotta 2035 on osoittautunut liian optimistiseksi
14.01.2024 16.00Komatsu WA475-10 Tool linkage -puomistolla - Suunniteltu sahoille
13.01.2024 9.00Sisävesikuljetusten kehittäminen osana Itä-Suomen puulogistiikkaa
12.01.2024 21.30KATSO TÄSTÄ 12.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
12.01.2024 12.02Nimitykset: Gregor van der Mark DAF Trucksin Pohjoismaiden toimintojen johtajaksi
12.01.2024 11.56Nokian Tyres Tractor King saa kolme uutta kokoa
12.01.2024 9.00SKAL Kuljetusbarometri 1/2024: Kuljetuskustannuksia hillitsevät päätökset kohentavat kuljetusalan kannattavuutta, työvoiman tarve vähenemässä
11.01.2024 11.30Autokannan ikääntyminen kiihtyy - autoala korjaisi tilanteen vanhoilla lääkkeillä
11.01.2024 8.00SKAL polttoainejakelun päästökaupasta: lisää kuljetuskustannuksia - ammattidiesel saatava käyttöön
11.01.2024 7.50Valmet toimittaa avainteknologiaa Shandong Jin Tian He Paperille Kiinaan
10.01.2024 15.55Täysin uusi Mitsubishi Colt esitellään Suomessa tulevana viikonloppuna
10.01.2024 9.45Metsätalouden tukien käyttö kasvoi edellisvuodesta - erityisesti pienpuun keruu lisääntyi
10.01.2024 9.00Valmet toimittaa IQ-vianilmaisujärjestelmän Yueyang Forest & Paper Co., Ltd. -yhtiölle Kiinaan
10.01.2024 8.00Kalmarin hybridikonttilukit vähentämään Katoen Natien laitteiden polttoaineenkulutusta ja päästöjä Montevideon terminaalissa
09.01.2024 18.00Jani Leppä on nimitetty Nisula Forest Oy:n aluemyyntipäälliköksi
09.01.2024 10.30Tampereelle rakenteilla uusiutuvan metaanin tuotantolaitos - hanat avataan 2026
09.01.2024 8.00CES 2024 Las Vegas: Kia käynnistää hyötyajoneuvojen tuotannon 2025
08.01.2024 15.30Merikarvian sahalle lopetuspäätös - liki 80 irtisanomisuhan alla
08.01.2024 11.20Nimitykset: Kalle Virtala Metsätyölle metsäkonealan aluemyyntipäälliköksi
08.01.2024 10.01Kalmar ja Wallenius Wilhelmsen vahvistavat vuosikymmeniä kestänyttä yhteistyötään uudella tilauksella, joka sisältää täyssähköisiä haarukkatrukkeja ja konttikurottajia
08.01.2024 8.00Merikuljetusten määrä väheni 12 % marraskuussa 2023
08.01.2024 7.00Nopea lauhtuminen lisää kiinteistöjen laiterikkojen riskiä
07.01.2024 13.00Risupeto + Hyundai = Tehokas paketti energiapuun korjuuseen
07.01.2024 8.00Meriliikenne osaksi EU:n päästökauppajärjestelmää 1.1.2024 alkaen
06.01.2024 9.00Joulukuussa 2023 ensirekisteröitiin 5 800 uutta henkilöautoa
05.01.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 5.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.01.2024 12.00Hollolassa Kosken silta suljetaan 15.1.-1.6.2024 sillan uusimisen vuoksi - liikenne kiertotielle
05.01.2024 8.00Metsäkiinteistömarkkina vuonna 2023: Vuositasolla hintataso piti pintansa, vaikka jälkimmäisellä vuosipuoliskolla kauppaa käytiinkin jo edellisvuotta matalammin hinnoin
04.01.2024 13.39DB Schenker rakentaa uuden terminaalin Seinäjoen Roveksen yritysalueelle
04.01.2024 10.33Rautateillä kuljetetun rahdin määrä laski 20 % vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
04.01.2024 10.00Sisävesikuljetusten kehittäminen osana Itä-Suomen puulogistiikkaa
04.01.2024 8.00Volvo henkilöautoilla ennätyskorkea markkinaosuus Suomessa vuonna 2023
03.01.2024 19.00Peter Sirkka aloitti ProSilva metsäkoneiden myyjänä
03.01.2024 9.25Aari Rahoitus Oy vahvisti tiimiään
03.01.2024 8.30Chile nosti Suomen puurakentamisen mallimaaksi - suomalainen yritysdelegaatio tapasi chileläisen klusterin toimijoita
02.01.2024 14.55Taksivalvonnan karu tulos - laiminlyönnit kasvoivat entisestään
02.01.2024 14.44Volvo säilytti johtopaikkansa kuorma-autojen rekisteröinneissä
02.01.2024 12.33Range Rover kaikkien aikojen ennätykseen Suomessa
02.01.2024 11.00Raskaiden kuorma-autojen ensirekisteröinnit kasvoivat viidenneksellä edellisvuodesta
01.01.2024 15.001 360 456 kertaa kiitos!
01.01.2024 13.00John Deere Forestryn palvelu pelaa pohjoisessa
01.01.2024 12.00Metka-laki voimaan 1.1.2024 - Metsätalouden tukien haku avautuu maaliskuun alussa
01.01.2024 9.00Ahmakanta kasvussa Suomessa
31.12.2023 13.00Uusi päällerakenne vaihtoehto vakuuttanut puutavara-autoilijat
31.12.2023 9.00Kalastonhoitomaksun ikäraja nousee 69 ikävuoteen
30.12.2023 16.00Vimelcolta tehokkaat laitteet energiapuun käsittelyyn
30.12.2023 10.00Teollisuuden liikevaihto väheni 14,1 % vuoden 2023 marraskuussa
29.12.2023 18.00KATSO TÄSTÄ 29.12. VUODENVAIHTEEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
28.12.2023 12.00Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki: Vuosi 2025 on taas kasvun vuosi, jos talous kehittyy odotetusti
28.12.2023 7.00Valmet vahvistaa puunkäsittelyteknologiaansa ja -palveluitaan Etelä-Amerikassa ostamalla Demuthin
27.12.2023 13.40Keskuskauppakamari: Yrityksille ja omistajille tiedossa ennakoitavuutta verovuodelle 2024 - merkittäviä kevennyksiä tai kiristyksiä ei ole tulossa
27.12.2023 13.33Ruukki Construction irtisanoo 182 työntekijää
27.12.2023 10.00Neste kaksinkertaisti prosessoimansa jätemuovin määrän vuonna 2023
27.12.2023 9.33Metsä Group tutkii hiilidioksidin talteenottolaitoksen rakentamista
27.12.2023 8.00Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen muun muassa raskaan liikenteen sähköistymistä ja biokaasun käyttöä vauhdittavalle hankkeelle
26.12.2023 13.00Jenz HEM 583 Hybrid + Sisu Polar 8x4 + Kesla 1200T: Hyväksi todettu kokonaisuus
25.12.2023 15.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Amarok - Näyttävä paluu lava-automarkkinaan
24.12.2023 12.00Metsähakkeen ajossa vetoauton ominaisuudet punnitaan joka päivä
24.12.2023 9.00Logsetin uusi metsäkoneiden karttaohjelmisto julkaistaan 2024
22.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! joululähetys 2023 - mukavia tarinoita kuljetus, maarakennus ja metsäalan alan toimijoilta
22.12.2023 13.00Mikkeliläiselle korjuuyrittäjä Olli-Pekka Vauhkoselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
21.12.2023 9.00Arup valittu osaksi Metsä Groupin Isoon-Britanniaan kaavaillun uuden pehmopaperitehtaan suunnittelutiimiä
20.12.2023 11.48Volvo Trucksin lobbaustilaisuus kiinnosti viranomaisia
20.12.2023 9.01A. Ahlström Oy hankkii enemmistöosuuden Metsäkonepalvelu Oy:stä
19.12.2023 18.00Vantaalaiselle metsäkoneenkuljettaja Jare Kalatielle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
19.12.2023 12.35Uusi Bridgestone Ecopia ENLITEN -valikoima kaukokuljetuksiin
19.12.2023 12.31Kia ja Mitsubishi saavat uuden jälleenmyyjän Porvoossa
19.12.2023 11.00Euroopan unionin 12. pakotepaketti laajentaa entisestään EU:n Venäjälle kohdistamia vienti- ja tuontipakotteita
19.12.2023 8.22Terhi tuo markkinoille uuden venemallin
18.12.2023 16.01Hyviä uutisia! Jouluspesiaali tulee taas - varaa joulutervehdyksesi nyt
18.12.2023 14.44Juha Nevalainen, Scania: 25 vuotta hyvää henkeä organisaatioon ja käytettävyyden kasvua asiakkaille
18.12.2023 11.00Suomen Hyötytuulen Alajoki-Peuralinnan tuulipuiston tuotannollinen koekäyttö aloitettu
18.12.2023 7.30Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
17.12.2023 13.00Puutavaran autokuljetuksessa merkittävä potentiaali vähentää tyhjäkäyntiaikoja
17.12.2023 10.00Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat 3,6 % vuodessa
15.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 15.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.12.2023 17.00SKAL: Teiden talvihoitoon panostettava - ratkaisuja ennakoinnilla ja valvonnalla
15.12.2023 9.59Sähkö- ja hybridiautojen kierrätystä herätellään Suomessa
15.12.2023 8.00Vuoden Auto Suomessa 2024 on Hyundai Kona
14.12.2023 16.00Traktorimönkijät nuorten suosiossa - suosio näkyy myös onnettomuustilastoissa
14.12.2023 14.04Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen ilmastoratkaisuja vauhdittavalle hankkeelle
14.12.2023 10.00Valmet toimittaa automaatio- ja laadunhallintajärjestelmät Union Paper Mills -yhtiölle Dubaihin
14.12.2023 8.00SKAL: Logistiikkaselvitys antaa päättäjille selvän viestin - tarvitaan ohjelma logistisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi
13.12.2023 13.52Helsinki ymmällään autojen päästöjen vähentämisen toimenpiteistä - pyytää ehdotuksia asukkailta
13.12.2023 13.34Maatalaousmaan peruskuivatustoimintaan saatavilla investointitukea

Näytä lisää »