Kotimaista metsähaketta energiaksi hyvällä yhteistyöllä

28.03.2021 11.40

jallajalla1.jpg

Ossberg Ky:lle valmistui lokakuun alussa mielenkiintoinen konttiyhdistelmä, millä ajetaan metsähaketta Haketuspalvelu Pesonen Oy:lle, jonka yhteistyö on muutenkin laajaa alan yritysten ja urakanantaja L& T Biowatin kanssa. 

(kuva: Ossberg Ky:lle valmistui Haketuspalvelu Pesonen Oy:n ajoon tehokas konttiyhdistelmä hakkeen toimituksiin metsästä ja terminaaleista laitoksille.)

Puunajossa Heikki Haapasella ja Ylijoki Kuljetuksella hakkurinkäytössä vuosituhannen vaihteessa metsälogistiikan opit saanut Jaakko Ossberg lähti vuonna 2002 kuljetusyrittäjäksi.

- Silloin oli metsäenergiabuumi nosteessa ja ajossa oli viiden vuoden ajan useita energiapuuyhdistelmiä ja puuautojakin. Kun tilanteet muuttui ja hommat yhtäkkiä loppui niin otin vuoden happea jonka jälkeen menin Kuljetus Saarivirralle puunajoon. Vuonna 2010 perustin Ossberg Ky:n ja jatkoin Saarivirralla yrittäjä-kuljettajana aina vuoden 2019 alkuun saakka, mistä ajasta nelisen vuotta ajoin risuja. Sitten kävin talvella ajamassa Ylijoki Kuljetus Oy:n hakkuria ja syksyllä 2019 siirryin operoimaan Haketuspalvelu Pesosen Doppstadt DH-811 autohakkurilla, kertoilee Ossberg.

jallajalla2.jpg

(kuva: - Konttiyhdistelmästä saatiin juuri tarkoitukseen sopiva - kiitos hyvien yhteistyökumppaneiden ja kollegoiden neuvojen, sanoo yrittäjä Jaakko Ossberg.)

Tehokas konttiyhdistelmä

Kun Haketuspalvelu Pesosella oli tarvetta kuljetuskalustolle, päätti Ossberg investoida omaan kalustoon reilun vuosikymmenen jälkeen. Yhdistelmällä ajetaan metsähaketta laajalla alu- eella Jyväskylän pohjoispuolelta Haminan seuduille - vuodessa mittariin tulee noin 120 - 140.000 kilometriä.

- Jatkan itse hakkurin puikoissa ja konttiyhdistelmää ajaa raudanluja ammattilainen Korkeavuoren Anssi. Tässä on sen verran nähnyt metsäenergiapuolen logistiikkaa, että visio uudesta yhdistelmästä oli hyvin selkeä. Autoksi valikoitui Volvo FH13 8x4 540 hv medium alustakorkeudella, ilmajousilla ja melko puuautomaisella rakenteella. Ihan matalinta runkoa en ottanut sillä autolla pitää pystyä liikkumaan metsässä normaali ajokorkeudessa että vetopito pysyy hyvänä. Katkeava ja nouseva teliveto on ehdoton juttu; se pitää takapyörät ilmassa siihen asti kun etummainen vetävä ylittää 15 tonnia ja keventimellä saa painatettua 1. vetävän 20 tn saakka kun 2. vetävä on alhaalla. Kaupat autosta tein Tampereen Volvo-myyjän Kontuniemen Veijon kanssa, jonka kanssa oltiin jo vuonna 1997 yhtä aikaa Postilla ajohommissa ja 2000-luvulla tehtiin useammatkin autokaupat, sanoo Ossberg. 

jalla3.jpg

(kuva: Yksi tärkeimmistä metsähakeauton ominaisuuksista on kyky liikkua maastossa niin että päästään hakkurin vierelle vaikeissakin olosuhteissa ja kääntyminen onnistuu ahtaissa paikoissa.)

Tärkeässä roolissa koko yhdistelmän järkeilyssä oli Tuuloskyyti Oy:n Ari Papinkivi, joka jakoi kollegalle auliisti tietojaan:

- Arin neuvot oikeanlaisen yhdistelmän syntymisessä olivat merkittäviä. Esimerkiksi Jykin perävaunu 5-akselisen perävaunun 2. ja 3. akselin välistä tehtiin niin lyhyt kuin tehtaalla suostuttiin tekemään mikä auttaa ahtailla metsäteillä sompailussa ja kasan lähelle pääsemisessä. Vaunun perävaloista tehtiin taittuvat ja niissä on Volvon valot niin kuin autossa, mikä helpottaa huollossa kuten kaikki ennakkoon mietityt pienet asiat. Kontin ohjurikisko kulkee vaunun rungon ulkopuolella joten kuski näkee peilistä että lavat menee paikalleen. Turvallisuutta lisäämään asensimme perävaunuun punaisen valon merkiksi jos konttilukot ei ole kiinni ja info tulee myös koetauluun - se pitäisikin olla konttiyhdistelmissä pakollinen varuste. Pajakulma vastasi auton laadukkaasta päällerakentamisesta ja koukkulaitteeksi ainut vaihtoehto oli matalarakenteinen Joab 26 -malli, mille riittää 100 mm tunnelikorkeudeksi joten konttiin saadaan kuormatilan kannalta arvokkaita lisäsenttejä ja painopiste mahdollisimman alas jolloin yhdistelmästä tulee vakaa ajettava, Ossberg kertoo.

Kuljettajan työskentelyä helpottaa merkittävästi vaunun kauko-ohjattavat toiminnot:

- Työvalot, vilkkumajakat, parkkivalot ja konttilukot pelaa kätevästi kauko-ohjaimella samoin kuin vaunun akseleiden ja aisan nosto sekä auton kippi. Talvella lavojen rasvaus hakkeen jäätymisen estämiseksi tehdään tuuliohjaimesta löytyvällä pistoolilla, millä saa ruiskuteltua dieseliä lavojen pintaan suoraan auton tankista.

Keveyttä rakenteisiin

Jaakko Ossbergilta ei ennakkoluulottomat ideat lopu ja uusia rakenteita kehitellään jatkuvasti.

- Talvella nykyiset noin 4000 kiloa painavat teräskontit vaihtuu alumiini-teräs rakenteisiin kontteihin, mitkä painavat laskelmien mukaan 2360 kiloa kappale. Uskon että jatkossa niistä saadaan tiputettua vielä noin 250 kiloa pois. Jokainen kilo merkitsee lisää haketta kyytiin ja lämpölaitokselle, visioi Ossberg. 

Haketoimituksia suurella volyymilla

Haketuspalvelu Pesonen Oy:n Atte Pesonen aloitti hakkuriyrittäjänä 2008 jolloin nuorella miehellä oli ikää vasta parikymmentä vuotta.

- Siitä lähtien on tehty yhteistyötä L & T Biowatin kanssa. Pitkäaikainen kumppanuus on mahdollistanut yritystoiminnan kasvattamisen ja investoinnit, mitkä ovat tällä alalla todella suuria ja aina myös riski. Tällä hetkellä meillä on neljä autohakkuria - kaksi CBI:ta, Jenz ja Doppstadt - ja kuljetuskalustoakin, vaikka suurimman osan hakkeesta ajaa laitoksille yhteistyökumppanimme. Hakkureita on uusittu tasaiseen tahtiin ja niihin on tehty paljon rakenteellisia muutoksia omien ideoiden pohjalta. Kohta ajoon on lähdössä mielenkiintoinen moduliyhdistelmä, mikä koostuu N3-luokan Scania XT 650 maastokuorma-autosta minkä perään tulee puoliperävaunu ja täysperävaunu, kertoo Pesonen.

Vuodessa Haketuspalvelu Pesonen käsittelee lähes puoli miljoonaa kuutiota materiaalivirtoja.  

- Suuri volyymi on mahdollista hyvien kumppaneiden ansiosta. Esimerkiksi Ylijoki Kuljetus Oy:n kanssa tehdään paljon yhteistyötä samoin kuin Ossberg Ky:n. Alkaneen talven työtilanne näyttää melko hyvälle, mutta lämpöiset kelit aiheuttavat ongelmia haketusketjulle sekä vähentävät laitosten lämmitystarvetta. Myös koko ajan kasvava Venäjän tuontihakkeen määrä sekoittaa paikallista tekemistä ja kotimaisen bioenergian käyttöä, toteaa Pesonen. 

jalla5.jpg

(kuva: - Yhteistyössä on voimaa, toteavat L & T Biowatti Oy:n logistiikkaesimies Jarmo Savela (oik.), Haketuspalvelu Pesonen Oy:n yrittäjä Atte Pesonen (toinen vas.) sekä Ossberg Oy:n yrittäjä Jaakko Ossberg ja kuljettaja Anssi Korkeavuori.)

Yhteistyöllä hyviin tuloksiin

Haketuspalvelu Pesosen yhteistyö on tiivistä L & T Biowatin kanssa.

- Haketuspalvelu Pesonen on pääyhteistyökumppanimme hakkeen toimituksissa laajasti Hämeen ja Jyväskylän alueilla, missä hakkeen päätoimitusosoitteet ovat Jyväskylän, Vanajan ja Lahden voimalaitokset sekä lisäksi lukuisia muita pienempiä laitoksia. Haketuspalvelu Pesonen kehittää jatkuvasti toimintaansa ja investoi uuteen kalustoon mikä takaa toimitusvarmuuden sekä toiminnan tehokkuuden, missä erittäin tärkeässä roolissa on tietenkin myös osaava henkilökunta ja hyvät yhteistyökumppanit, kertoo L & T Biowatin logistiikkaesimies Jarmo Savela, jolla on kokemusta myös hakkurin ja puuauton ajosta.

L & T Biowatin energiaksi menevä puumateriaali syntyy pääasiassa nuorten metsien kunnostuksista sekä päätehakkuilta.

- Biowatti hankkii puuta nuorten metsien kunnostuksista sekä harvennus- ja päätehakkuista. Päätehakkuita on luonnollisesti vähemmän koska energiapuu on meidän leipäpuu mutta toki yhteistyökumppaneiden kautta kuitu- ja tukkipuutakin ostetaan ja välitetään. Lisäksi ostetaan jonkin verran isänniltä energiapuuta hankintaeriä. Energiaksi menee pääasiassa energiapuuta oksineen, rankaa ja hakkuutähteitä sekä jonkin verran myös kantoa. Filosofiamme on ohjata puu aina järkevimpään käyttöön, toteaa Savela.

jalla4.jpg

(kuva: Haketuspalvelu Pesonen Oy tuottaa metsähaketta suurella volyymilla L & T Biowatille laajasti Hämeen ja Keski-Suomen alueilla.)

19.12.2023 12.31Kia ja Mitsubishi saavat uuden jälleenmyyjän Porvoossa
19.12.2023 11.00Euroopan unionin 12. pakotepaketti laajentaa entisestään EU:n Venäjälle kohdistamia vienti- ja tuontipakotteita
19.12.2023 8.22Terhi tuo markkinoille uuden venemallin
18.12.2023 16.01Hyviä uutisia! Jouluspesiaali tulee taas - varaa joulutervehdyksesi nyt
18.12.2023 14.44Juha Nevalainen, Scania: 25 vuotta hyvää henkeä organisaatioon ja käytettävyyden kasvua asiakkaille
18.12.2023 11.00Suomen Hyötytuulen Alajoki-Peuralinnan tuulipuiston tuotannollinen koekäyttö aloitettu
18.12.2023 7.30Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
17.12.2023 13.00Puutavaran autokuljetuksessa merkittävä potentiaali vähentää tyhjäkäyntiaikoja
17.12.2023 10.00Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat 3,6 % vuodessa
15.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 15.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.12.2023 17.00SKAL: Teiden talvihoitoon panostettava - ratkaisuja ennakoinnilla ja valvonnalla
15.12.2023 9.59Sähkö- ja hybridiautojen kierrätystä herätellään Suomessa
15.12.2023 8.00Vuoden Auto Suomessa 2024 on Hyundai Kona
14.12.2023 16.00Traktorimönkijät nuorten suosiossa - suosio näkyy myös onnettomuustilastoissa
14.12.2023 14.04Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen ilmastoratkaisuja vauhdittavalle hankkeelle
14.12.2023 10.00Valmet toimittaa automaatio- ja laadunhallintajärjestelmät Union Paper Mills -yhtiölle Dubaihin
14.12.2023 8.00SKAL: Logistiikkaselvitys antaa päättäjille selvän viestin - tarvitaan ohjelma logistisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi
13.12.2023 13.52Helsinki ymmällään autojen päästöjen vähentämisen toimenpiteistä - pyytää ehdotuksia asukkailta
13.12.2023 13.34Maatalaousmaan peruskuivatustoimintaan saatavilla investointitukea
13.12.2023 12.54Stora Enso hakee Itä-Suomen ensimmäistä Harvesting Partner -korjuukumppania Lieksaan
13.12.2023 12.12Volkswagen lanseeraa nykyisten Transporter 6.1:n ja Caravelle 6.1:n seuraajat vuonna 2025 - Ennakkomyynti käynnistyy huomenna Saksassa
13.12.2023 10.21Iveco Crossway -linja-autoja Norjaan
12.12.2023 12.00Stora Enso sitoutuu hiilidioksidipäästöissään nettonollaan
12.12.2023 10.00Talvinen sää on vauhdittanut joulukuusten hankintaa
11.12.2023 17.04Keslan muutosneuvottelut päätökseen - henkilöstö lomautusuhan alla
11.12.2023 12.44Ponssen 20 000. metsäkone Norjaan
11.12.2023 9.42Uutta tietoa sähkökemiallisista reaktioista
11.12.2023 9.30Taiteilijat vetoavat metsien lisäsuojelun puolesta
11.12.2023 9.13Wetteri ostaa Suvanto Trucks Oy:n ja rakentaa valtakunnallisen käytettyjen kuorma-autojen myyntiverkoston
11.12.2023 9.00Ford E-Transit Custom sai Suomen hinnat
11.12.2023 8.45Kuljetuskustannukset kuriin vuokrakalustolla
10.12.2023 16.00AMMATTILEHTI TESTAA: Milwaukee M18 Fuel FHS20 "Hatchet" akkuoksasaha
10.12.2023 10.00Fixus yhteistyössä Top Gear Suomi -ohjelman kanssa
10.12.2023 9.00Teollisuuden uudet tilaukset vähenivät vuoden 2023 lokakuussa 15,6 % vuodentakaisesta
09.12.2023 15.00Leijonakeula vakuuttanut hakkeen kuljetuksissa
09.12.2023 9.25Ponssen tuotantohenkilöstö lomautusuhan alla
08.12.2023 20.00KATSO TÄSTÄ 8.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
07.12.2023 15.08Urakointi J-P Heikkilä Oy:lle uusi puutavara-auto
07.12.2023 11.30Piitsonsuolle palannut runsaasti suolajeja ennallistamisen tuloksena
07.12.2023 10.04UPM Timber investoi Korkeakosken sahan modernisointiin
07.12.2023 9.45Kemin biotuotetehdas etenee kohti täyden kapasiteetin tuotantoa
07.12.2023 8.00Ivecon jakelu- ja vähittäismyyntitoimintojen siirto Pohjoismaissa ruotsalaisomistukseen etenee
06.12.2023 16.00Teollisuuden myydyn tuotannon arvo 104,5 miljardia euroa vuonna 2022
06.12.2023 14.50Bruks 1006.3 RT: Laatuhaketta suurella volyymilla
05.12.2023 11.22Konkurssien määrä huolestuttavassa kasvussa
05.12.2023 9.34Valtatien 3 parantaminen Lempäälän ja Pirkkalan välillä - Kaikille avoin työpaja Lempäälän Sääksjärven koululla 13.12.
05.12.2023 9.00Kehittyneet paikkatietoanalyysit parantavat suometsien hoidon ilmastokestävyyttä
05.12.2023 9.00Wärtsilä kasvattaa metanolimoottorien tarjontaa neljällä uutuudella
04.12.2023 15.00Scania Suomen talousjohtajaksi Jussi Korkeamäki
04.12.2023 14.00Taivalkoskelaiselle puutavara-autonkuljettaja Juha Parviaiselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
04.12.2023 10.28Metsähallituksen muutosneuvottelut päätökseen - 43 tehtävää päättyy
04.12.2023 9.30Suomen metsäkeskus irtisanoo 50 ja määräaikaistaa 30 työntekijää
04.12.2023 8.55Kaukaan Voiman sivutuotteena syntyvä tuhka kelpaa nyt metsälannoitteeksi
03.12.2023 12.00Lasse Puhakka: Puunajo vaatii Sisua
03.12.2023 11.00Metsän digitaalinen kaksonen vyöryy luokkahuoneeseen - uuden teknologian avulla opetetaan monimuotoisempaa metsänhoitoa
02.12.2023 13.00Maatori Oy laajentaa omistuspohjaansa
01.12.2023 20.00KATSO TÄSTÄ 1.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.12.2023 9.17Kirjanpainajien parveilua havaittiin vielä syksyllä eteläisessä Suomessa
01.12.2023 8.00Ruotsi sallii pitkät yhdistelmät
30.11.2023 13.00Keski- ja suuripäästöisten ajoneuvojen verotus kevenee 2025
30.11.2023 12.12Metsästäjäliitto tukee riista- ja kalakerhojen järjestäjiä avustushakemuksilla
30.11.2023 10.30Kansainvälistyminen: Aina voi muuttaa suuntaa, jos kokeilu ei toimi
30.11.2023 8.12VR asettaa vuoden 2024 aikana myyntiin yhteensä noin kymmenen liikennekelpoista dieselveturia
29.11.2023 15.01Kaukolämmön toimitusvarmuus talvikaudella 99,99 %
29.11.2023 11.22Scania Suomen vaihtoautokeskus muutti Kouvolaan
29.11.2023 11.13Äänekosken biotuotetehtaalla kuolemantapaus
29.11.2023 11.04Täysin uusi kolmannen sukupolven Dacia Duster nostaa ominaisuudet, tilat ja varustelun entistä korkeammalle tasolle
29.11.2023 9.40Avesco Used Day 2023 nyt perjantaina 1.12. Keravalla - lähde edullisille konekaupoille
29.11.2023 9.30INFRA ry: Vaihtelevat kelit ja jälkeen jäänyt väyläinfra vaarantavat talviliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta
29.11.2023 8.00Ruotsin pääministeri mukana SSAB:n pohjoismaisen tuotantojärjestelmän uudistuksen käynnistyksessä
28.11.2023 13.00Kiinteistönhoito-Keskiviikko 29.11.2023 klo 10-14 huomenna Helsingin Tattarisuolla
28.11.2023 12.17Uudet teknologiat monimuotoistavat metsänhoidon opetuksen
28.11.2023 12.12Ponsse varautuu tuotannon sopeutukseen - lomautusuhka koskee koko tuotantoa
28.11.2023 12.07Metsäpalvelu Nygård aloitti Stora Enson puunhankinnassa Harvesting Partner -korjuukumppanina
28.11.2023 8.32Uudet kaukokartoitusmenetelmät mahdollistavat kirjanpainajatuhojen ennakoinnin ja seurannan
28.11.2023 8.22Tutkimus: Sekametsien parempi elinvoimaisuus ja tuhonkestävyys edesauttavat puuntuotoksen säilymistä
27.11.2023 20.00Urakoitsijoiden kanssa kehitetyt kotimaiset polttoainesäiliöt
27.11.2023 17.33Autonomiset kuorma-autot: MAN voitti "Truck Innovation Award 2024" -palkinnon
27.11.2023 10.00NYT KANNATTAA MARKKINOIDA - tehdään yrityksellenne tehokas paketti talven Ammattilehteen
27.11.2023 9.11Kertopuu-tehtaan peruskivi muurattiin Äänekoskella perjantaina
27.11.2023 9.01Kolmannen sukupolven Tiguanin myynti käynnistyi
26.11.2023 12.00Sampo HR46x - Harvennushakkuiden kotimainen tehokone
26.11.2023 7.00Tapio Korpeinen valittiin Metsäteollisuus ry:n uudeksi puheenjohtajaksi
25.11.2023 15.00Kuljetusliike A. Nieminen Ky, Loppi: Puutavarakuljetusta neljässä polvessa
25.11.2023Lokomo-nostureiden tarina kansien väliin
24.11.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 24.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
24.11.2023Teollisuuden tuottajahinnat laskivat vuoden 2023 lokakuussa 8,1 % vuoden takaisesta
24.11.2023Myyrämäärissä suurta maantieteellistä vaihtelua
23.11.2023 9.15Renault Trucks Master uudistui täydellisesti
23.11.2023 8.38Volvo Trucks on voittanut Vuoden kuorma-auto 2024 -palkinnon Volvo FH Electric -mallillaan
23.11.2023 8.00Aimo annos realismia paransi Euroopan parlamentin kantaa Pakkaus- ja pakkausjäteasetuksessa
22.11.2023 9.45Hallitseva nuorten maailmanmestari Niko Anttola mukaan Ponssen tiimiin
22.11.2023 9.00Toyota Vaihtokonepäivä torstaina Korsossa - tarjolla käytetyt trukit erikoishinnoin
22.11.2023 9.00Renault Masterin neljäs sukupolvi julkistettu - ensi kesäksi Suomen markkinoille
22.11.2023 7.11Markku Suominen jatkaa Koneyrittäjien puheenjohtajana
22.11.2023Keitele Groupin Matti Kylävainio Sahateollisuus ry:n uudeksi puheenjohtajaksi
21.11.2023 11.00Työnäytös ja metsäpäivä Jurvassa torstaina 23.11.2023
21.11.2023 11.00Scanioiden toimitusajat normalisoituneet - Nyt niitä saa!
21.11.2023 8.00Tieliikenteessä kuoli 17 ihmistä lokakuussa 2023
20.11.2023 16.00Metsänomistajien palvelua harvennus- ja energiapuuhakkuissa

Näytä lisää »