AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S21H retkeilyauto - liikkuva työmaaruokala

28.04.2020 17.15

retkinet2.jpg

Iveco Daily uudistui viime vuoden puolella. Malliuudistus toi uutta myös Suomen markkinoille räätälöidyn Daily retkeilyauton valinnaisvarusteisiin. Vetokyky säilyi entisellään 3,5 tonnissa, millä Daily pitää paikkansa autoluokan kärjessä. 

(kuva yllä: 1+4 paikkaisen Iveco Daily retkeilyauton ulkoisia tunnusmerkkejä ovat koko helman pituudelta asennetut astinlaudat ja äärivalot sekä useimmiten myös maskiin sovitetut Lazer-lisäpitkät, jotka ovat tässä mallissa viety tuulilasin yläpuolelle näyttävään rautaan.)

Iveco Finlandin ja Verhoomo Sorsan yhdessä kehittämä Iveco Daily -retkeilyautokonsepti on nauttinut vuosien saatossa suurta suosiota monilla eri toimialoilla työskentelevien ammattilaisten keskuudessa. Eikä ihme, sillä auto tarjoaa paitsi ylenpalttiset tilat ja korkean mukavuuden myös kokoluokkansa parhaimmistoon yltävän kantavuuden ja vetokyvyn. Tutustuimme viime vuoden puolella uudistuneen Dailyn tuoreimpaan retkeilyautovarianttiin ja totesimme että tuotekehitys on vienyt jo entisestään erittäin hyvää konseptia jälleen merkittävin askelein eteen päin. Kommenttiin on jotain pohjaakin sillä Ammattilehdellä on kokemusta Iveco Daily retkeilyautoista yli kolmen vuoden ajalta ja kahdesta edellisesti päivitysversiosta, mitkä ovat palvelleet Mediamobiileina asiakkaiden keskuudessa liikkumisessa sekä messukäytössä. 

retkinet3.jpg

(kuva: Jääkaappi, mikro ja pöytä sekä kunnolliset istuimet tilavassa ja valoisassa matkustamossa. Mitä muuta työmaaruokalalta voisi toivoa kenttäolosuhteissa? Lisäilmalämmittimen ansiosta matkustamossa on inhimilliset oltavat kovillakin pakkasilla.)

Dailyn hyvä perusrakenne säilynyt ennallaan

Voimanlähdevalikoiman selkärankana ovat päivitetyt 2,3- ja 3,0 -litran nelisylinteriset dieselmoottorit, joista on tarjolla runsaasti vaihtoehtoja teholuokissa 116 - 210 hv. Lisäksi mallistossa on dieselmoottorista jalostettu maakaasumoottori. Sen suurin teho on 136 hv. Vaihteistovalikoimassa on kuusivaihteisen manuaalivaihteiston rinnalla suuren suosion saavuttanut ja kestäväksi kehuttu kahdeksanvaihteinen Hi-Matic automaatti. 

Nyt ajettavan retkiksen koneena on tehokkain eli 210 hv vaihtoehto, mikä on 180 heppaisen moottorin kanssa suosituin moottorivaihtoehto retkeilyautokäytössä.

Uudet WLTP -päästömittaustavan mukaiset Iveco moottorit yltävät valmistajan mukaan jopa 10 prosenttia edellisen sukupolven moottoreita pienempään polttoaineenkulutukseen. 

Kokonaispainovaihtoehtoina ovat 3,5 tonnisen lisäksi kuorma-autovaihtoehdot, mitä saa aina 7-tonniin saakka. Kuormatilaa on tarjolla aina liki 20 kuutiometriin saakka, mikä tekee Ivecosta joustavimman ja kattavimman malliston retkeilyautokäyttöön tarjoavista hyötyautovalmistajista.

- Kuorma-autovariantit tuovat mukavasti lisää joustavuutta mallistoon. B-kortilla ajettavia retkeilyautomalleja koskevat eri määräykset kuin C- eli kuorma-autokortilla ajettavia vaihtoehtoja, sanoo Ivecolla suurasiakasmyynnistä vastaava Raimo Haavikko.

retkinet4.jpg

(kuva: Ivecon uudistunut sisäilme on kaikin puolin onnistunut. Ohjauspyörä on entistä sirompi ja nyt mittaristo näkyy ratin takaa ilman venkoilua.)

Kohta kaksi vuotta takaperin, matkailuautomaahantuojien aloitteesta voimaan astuneen lakimuutoksen myötä kokonaispainoltaan alle 3,5 tonnisissa retkeilyautoissa tulee nyt olla makuupaikkojen lisäksi vähintään 140 cm pitkä ja 40 cm leveä ”käytävä” sekä kylmäsäilytystila. 

- Lakia valmisteltaessa ei ehkä ole otettu aivan kaikkia asianhaaroja huomioon. Esimerkiksi tässä 16 kuutiometrin kuormatilan omaavassa autossa jouduimme viemään matkustamon ja tavaratilan välistä seinää muutaman kymmentä senttimetriä entistä taaemmaksi, jotta asetuksen mukainen 140 cm käytävä syntyy. Miinuksena on se että nyt auto on 1+5 paikkaisen asemesta 1+4 paikkainen. Samalla kuormatilan pituus lyhenee, mikä johtaa siihen että asiakkaamme joutuvat nyt usein valitsemaan pykälää pidemmän koripituuden, jotta saavat entisen määrän kuormaa ja matkustajia kyytiin. Pidemmän auton toimitus ei ole meille mikään haaste, mutta isompi auto tarkoittaa suurempia päästöjä, mikä ei tietenkään ole ihan linjassa nykyisen hallituksen ajoneuvopäästöjen vähentämiseen tähtäävän suunnitelman kanssa. Jos ajokortti antaa myöden niin suuremmissa kuljetustarpeissa kannattaakin harkita kuorma-autoksi rekisteröidyn retkiksen soveltuvuutta. Se tarjoaa paitsi merkittävästi suuremman kantavuuden myös mahdollisuuden matkustamon rakenteluun, sillä kuorma-autoissa ei tarvita makuupaikkoja ja istuimien asettelu on merkittävästi vapaampaa, Haavikko jatkaa.

retkinet5.jpg

(kuva: Tavaratila on verhoiltu kauttaaltaan. Suurin kuormapituus on 3,2 metriä. Väliseinän luukku avattuna kyytiin sopii lähes 5 metriset putket yms.)

Kuorma-autoksi rekisteröidyn retkeilyauton kuljettamiseen riit-tää C1-luokan ajokortti. 

- Sen hankinta on vaivatonta ja kustannustehokasta. Kortin taitaa saada tänä päivänä noin 1000 eurolla, Haavikko arvioi.

Katsaus rekisteriotteen tietosarakkeisiin paljastaa koeajokkimme kantavuudeksi noin 600 kg, mikä ei ole kovinkaan juhlavasti tämän kokoluokan autolle, mutta täysin linjassa muiden vastaavien kanssa. 

Kuormatilan pituus on lattia- tasosta mitattuna 3,2 metriä ja sisäkorkeus reilut 1,95 metriä. Kyytiin siis sopii vaivatta rakennuslevyt tai vaikkapa lyhyt-telainen kelkka. Väliseinässä on pit- kälti toista metriä leveä ja noin 40 cm korkea luukku, mikä mahdollistaa pidempien esineiden kuljettamisen. 

Helsinkiläisen Verhoomo Sorsa Oy:n osaavissa käsissä auton kaikki seinäpinnat ovat saaneet asianmukaisen lämpöeristyksen. Lämpöä Dailystä ei tule puuttumaan, sillä moottorin ja ohjaamon lämmityksestä vastaavan ajastimella varustetun polttoainekäyttöisen lisälämmittimen lisäksi matkustamossa on lisäilmalämmitin, jonka tuottama lämpö on mahdollista kääntää myös kuormatilan puolelle. Eristyksen ansiosta Daily on paitsi lämmin, myös erittäin hiljainen auto. Ajomelu ja muut auton ulkopuoliset äänet pysyvät hyvin loitolla, mikä on positiivista, jos autossa on tarkoitus yöpyä.

retkinet6.jpg(kuva: Sisustaa leimaa korkeatasoinen viimeistely. Makuulaveri taittuu esiin takaistuimien selkänojat taittamalla. Istuimien päälliset ovat hyvin kulutusta kestävää nahkaa. Lakimuutoksen takia yksi istuin on pitänyt jättää pois laskuista. Väliseinää noin puoli metriä taakse päin viemällä istuimen voi asentaa takaisin. Sellaiset ovat säännöt!.)

Kehitystä ulkonäköön ja ajettavuuteen

Malliuudistuksen myötä Iveco sai uutta muotoa keulaan sekä täysin uuden sisustuksen, joka noudattelee kohteliaasti edeltävän mallin suuntaviivoja.

Täysin uusi ohjauspyörä näyttää ja tuntuu hyvältä. Italialaiset taitavat muotoilun, mikä näkyy myös kojelaudan ja täysin uuden mittariston ilmeessä. Mielenkiintoinen uutuus on tehdaslisävarusteena tarjottava sähkötoiminen seisontajarru, mikä korvaa etuistuimien välissä törröttävän vivun. Samalla se mahdollistaa lisähinnasta tarjolla olevien ja selkä menosuuntaan nähden kääntyvien ns. kapteeni-istuimien hankinnan. 

Iveco-uutta on myös vajaan 10-tuumaisella näytöllä varustettu multimediakeskus. Valmistajan raskaista kuorma-autoista tuttu laite tuo mukanaan Ivecon monipuoliset lisäpalvelut pakettiautoasiakkaiden saataville. Teräväpiirtonäyttö toimii kaiken muun lisäksi myös peruutuskameran näyttönä.

retkinet7.jpg(kuva: Sähkökäyttöinen käsijarru on tätä päivää. Lisähinnasta tarjottava vipu tuo lisätilaa etuistuimien väliin ja mahdollistaa kääntyvien etuistuimien valinnan.)

Merkittävin ajettavuuteen vaikuttanut kehitysaskel on uusi sähkökäyttöinen ohjaustehostin, jossa on erityinen ohjaustuntumaa merkittävästi taajamaolosuhteissa keventävä City -toiminto. Samalla alustaan on tuotu jämäkämmät vakaajatangot ja uudet etujouset. Parannusten ansioista Daily on nyt havaittavasti vakaampi ja vaivattomampi ajettava. Onneksi Iveco ei ole sen enempää uudistanut Dailyn alustaratkaisuja, sillä perinteisen tikapuurunkorakenteen ja päällekäisiin kolmiotukivarsiin perustuvan pyöräntuennan ansiosta Ivecon etupyöräkoteloissa on runsaasti tilaa, mikä ulosmitataan auton ulkomittoihin nähden poikkeuksellisen pienenä kääntöympyränä, joka on nyt koeajettavan ja 4,1 m akselivälin omaavassa autossa 14 metrin luokkaa. Reippaan takaylityksen johdosta peräkärryn kanssa peruuttelusta voi tulla mielenkiintoista, ainakin jos kärryssä on pitkä puomi. Onneksi Sorsan retkeilyautovarustukseen sisältyy kameran lisäksi tehokkaat, katon rajaan, taakse päin asennetut työvalot, joita voi hyödyntää työtehtävien lisäksi myös peruuttamisessa.

Rahalle vastinetta?

Uudistunut Iveco Daily retkeilyauto täyttää onnistuneesti tehtävänsä. Reilun kokoinen jääkaappi imee sisuksiinsa vaivatta viisihenkisen työporukan muonat työpäivää kohden ja tehokas mikroaaltouuni käy keittiöstä. Molemmat tervetulleita uudistuksia auton varustelussa. Jääkaappi pelaa auton omalla virralla, mikro tarvitsee ulkoisen virtalähteen, joka voi olla vaikkapa erikseen myytävä invertteri. Nyt koeajettavaan autoon ei ole sellaista asennettu, joskin valmiudet ovat pistorasioita myöten mitkä toimivat kun auto kytketään verkkovirtaan. Laadukas invertteri kustantaa noin tuhannen euroa auton hinnan päälle.

Ja mikä auton hinta olikaan? 

- Konseptin mukaisten Iveco Daily retkeilyautojen verolliset hinnat alkavat, 210 hv moottorilla ja Hi-Matic automaattivaihteistolla noin 69 000 eurosta. Tässä autossa on lisäksi tehokkaat lisävalot katolla sekä muuta pientä kivaa, mikä nostaa hinnan hieman yli 70 000 euron, ilmoittaa Haavikko.

15.01.2024 9.45Luonnonvarakeskus päivitti maankäyttösektorin ilmastosuunnitelman - kehitysennuste kohti vuotta 2035 on osoittautunut liian optimistiseksi
14.01.2024 16.00Komatsu WA475-10 Tool linkage -puomistolla - Suunniteltu sahoille
13.01.2024 9.00Sisävesikuljetusten kehittäminen osana Itä-Suomen puulogistiikkaa
12.01.2024 21.30KATSO TÄSTÄ 12.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
12.01.2024 12.02Nimitykset: Gregor van der Mark DAF Trucksin Pohjoismaiden toimintojen johtajaksi
12.01.2024 11.56Nokian Tyres Tractor King saa kolme uutta kokoa
12.01.2024 9.00SKAL Kuljetusbarometri 1/2024: Kuljetuskustannuksia hillitsevät päätökset kohentavat kuljetusalan kannattavuutta, työvoiman tarve vähenemässä
11.01.2024 11.30Autokannan ikääntyminen kiihtyy - autoala korjaisi tilanteen vanhoilla lääkkeillä
11.01.2024 8.00SKAL polttoainejakelun päästökaupasta: lisää kuljetuskustannuksia - ammattidiesel saatava käyttöön
11.01.2024 7.50Valmet toimittaa avainteknologiaa Shandong Jin Tian He Paperille Kiinaan
10.01.2024 15.55Täysin uusi Mitsubishi Colt esitellään Suomessa tulevana viikonloppuna
10.01.2024 9.45Metsätalouden tukien käyttö kasvoi edellisvuodesta - erityisesti pienpuun keruu lisääntyi
10.01.2024 9.00Valmet toimittaa IQ-vianilmaisujärjestelmän Yueyang Forest & Paper Co., Ltd. -yhtiölle Kiinaan
10.01.2024 8.00Kalmarin hybridikonttilukit vähentämään Katoen Natien laitteiden polttoaineenkulutusta ja päästöjä Montevideon terminaalissa
09.01.2024 18.00Jani Leppä on nimitetty Nisula Forest Oy:n aluemyyntipäälliköksi
09.01.2024 10.30Tampereelle rakenteilla uusiutuvan metaanin tuotantolaitos - hanat avataan 2026
09.01.2024 8.00CES 2024 Las Vegas: Kia käynnistää hyötyajoneuvojen tuotannon 2025
08.01.2024 15.30Merikarvian sahalle lopetuspäätös - liki 80 irtisanomisuhan alla
08.01.2024 11.20Nimitykset: Kalle Virtala Metsätyölle metsäkonealan aluemyyntipäälliköksi
08.01.2024 10.01Kalmar ja Wallenius Wilhelmsen vahvistavat vuosikymmeniä kestänyttä yhteistyötään uudella tilauksella, joka sisältää täyssähköisiä haarukkatrukkeja ja konttikurottajia
08.01.2024 8.00Merikuljetusten määrä väheni 12 % marraskuussa 2023
08.01.2024 7.00Nopea lauhtuminen lisää kiinteistöjen laiterikkojen riskiä
07.01.2024 13.00Risupeto + Hyundai = Tehokas paketti energiapuun korjuuseen
07.01.2024 8.00Meriliikenne osaksi EU:n päästökauppajärjestelmää 1.1.2024 alkaen
06.01.2024 9.00Joulukuussa 2023 ensirekisteröitiin 5 800 uutta henkilöautoa
05.01.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 5.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.01.2024 12.00Hollolassa Kosken silta suljetaan 15.1.-1.6.2024 sillan uusimisen vuoksi - liikenne kiertotielle
05.01.2024 8.00Metsäkiinteistömarkkina vuonna 2023: Vuositasolla hintataso piti pintansa, vaikka jälkimmäisellä vuosipuoliskolla kauppaa käytiinkin jo edellisvuotta matalammin hinnoin
04.01.2024 13.39DB Schenker rakentaa uuden terminaalin Seinäjoen Roveksen yritysalueelle
04.01.2024 10.33Rautateillä kuljetetun rahdin määrä laski 20 % vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
04.01.2024 10.00Sisävesikuljetusten kehittäminen osana Itä-Suomen puulogistiikkaa
04.01.2024 8.00Volvo henkilöautoilla ennätyskorkea markkinaosuus Suomessa vuonna 2023
03.01.2024 19.00Peter Sirkka aloitti ProSilva metsäkoneiden myyjänä
03.01.2024 9.25Aari Rahoitus Oy vahvisti tiimiään
03.01.2024 8.30Chile nosti Suomen puurakentamisen mallimaaksi - suomalainen yritysdelegaatio tapasi chileläisen klusterin toimijoita
02.01.2024 14.55Taksivalvonnan karu tulos - laiminlyönnit kasvoivat entisestään
02.01.2024 14.44Volvo säilytti johtopaikkansa kuorma-autojen rekisteröinneissä
02.01.2024 12.33Range Rover kaikkien aikojen ennätykseen Suomessa
02.01.2024 11.00Raskaiden kuorma-autojen ensirekisteröinnit kasvoivat viidenneksellä edellisvuodesta
01.01.2024 15.001 360 456 kertaa kiitos!
01.01.2024 13.00John Deere Forestryn palvelu pelaa pohjoisessa
01.01.2024 12.00Metka-laki voimaan 1.1.2024 - Metsätalouden tukien haku avautuu maaliskuun alussa
01.01.2024 9.00Ahmakanta kasvussa Suomessa
31.12.2023 13.00Uusi päällerakenne vaihtoehto vakuuttanut puutavara-autoilijat
31.12.2023 9.00Kalastonhoitomaksun ikäraja nousee 69 ikävuoteen
30.12.2023 16.00Vimelcolta tehokkaat laitteet energiapuun käsittelyyn
30.12.2023 10.00Teollisuuden liikevaihto väheni 14,1 % vuoden 2023 marraskuussa
29.12.2023 18.00KATSO TÄSTÄ 29.12. VUODENVAIHTEEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
28.12.2023 12.00Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki: Vuosi 2025 on taas kasvun vuosi, jos talous kehittyy odotetusti
28.12.2023 7.00Valmet vahvistaa puunkäsittelyteknologiaansa ja -palveluitaan Etelä-Amerikassa ostamalla Demuthin
27.12.2023 13.40Keskuskauppakamari: Yrityksille ja omistajille tiedossa ennakoitavuutta verovuodelle 2024 - merkittäviä kevennyksiä tai kiristyksiä ei ole tulossa
27.12.2023 13.33Ruukki Construction irtisanoo 182 työntekijää
27.12.2023 10.00Neste kaksinkertaisti prosessoimansa jätemuovin määrän vuonna 2023
27.12.2023 9.33Metsä Group tutkii hiilidioksidin talteenottolaitoksen rakentamista
27.12.2023 8.00Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen muun muassa raskaan liikenteen sähköistymistä ja biokaasun käyttöä vauhdittavalle hankkeelle
26.12.2023 13.00Jenz HEM 583 Hybrid + Sisu Polar 8x4 + Kesla 1200T: Hyväksi todettu kokonaisuus
25.12.2023 15.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Amarok - Näyttävä paluu lava-automarkkinaan
24.12.2023 12.00Metsähakkeen ajossa vetoauton ominaisuudet punnitaan joka päivä
24.12.2023 9.00Logsetin uusi metsäkoneiden karttaohjelmisto julkaistaan 2024
22.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! joululähetys 2023 - mukavia tarinoita kuljetus, maarakennus ja metsäalan alan toimijoilta
22.12.2023 13.00Mikkeliläiselle korjuuyrittäjä Olli-Pekka Vauhkoselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
21.12.2023 9.00Arup valittu osaksi Metsä Groupin Isoon-Britanniaan kaavaillun uuden pehmopaperitehtaan suunnittelutiimiä
20.12.2023 11.48Volvo Trucksin lobbaustilaisuus kiinnosti viranomaisia
20.12.2023 9.01A. Ahlström Oy hankkii enemmistöosuuden Metsäkonepalvelu Oy:stä
19.12.2023 18.00Vantaalaiselle metsäkoneenkuljettaja Jare Kalatielle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
19.12.2023 12.35Uusi Bridgestone Ecopia ENLITEN -valikoima kaukokuljetuksiin
19.12.2023 12.31Kia ja Mitsubishi saavat uuden jälleenmyyjän Porvoossa
19.12.2023 11.00Euroopan unionin 12. pakotepaketti laajentaa entisestään EU:n Venäjälle kohdistamia vienti- ja tuontipakotteita
19.12.2023 8.22Terhi tuo markkinoille uuden venemallin
18.12.2023 16.01Hyviä uutisia! Jouluspesiaali tulee taas - varaa joulutervehdyksesi nyt
18.12.2023 14.44Juha Nevalainen, Scania: 25 vuotta hyvää henkeä organisaatioon ja käytettävyyden kasvua asiakkaille
18.12.2023 11.00Suomen Hyötytuulen Alajoki-Peuralinnan tuulipuiston tuotannollinen koekäyttö aloitettu
18.12.2023 7.30Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
17.12.2023 13.00Puutavaran autokuljetuksessa merkittävä potentiaali vähentää tyhjäkäyntiaikoja
17.12.2023 10.00Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat 3,6 % vuodessa
15.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 15.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.12.2023 17.00SKAL: Teiden talvihoitoon panostettava - ratkaisuja ennakoinnilla ja valvonnalla
15.12.2023 9.59Sähkö- ja hybridiautojen kierrätystä herätellään Suomessa
15.12.2023 8.00Vuoden Auto Suomessa 2024 on Hyundai Kona
14.12.2023 16.00Traktorimönkijät nuorten suosiossa - suosio näkyy myös onnettomuustilastoissa
14.12.2023 14.04Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen ilmastoratkaisuja vauhdittavalle hankkeelle
14.12.2023 10.00Valmet toimittaa automaatio- ja laadunhallintajärjestelmät Union Paper Mills -yhtiölle Dubaihin
14.12.2023 8.00SKAL: Logistiikkaselvitys antaa päättäjille selvän viestin - tarvitaan ohjelma logistisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi
13.12.2023 13.52Helsinki ymmällään autojen päästöjen vähentämisen toimenpiteistä - pyytää ehdotuksia asukkailta
13.12.2023 13.34Maatalaousmaan peruskuivatustoimintaan saatavilla investointitukea
13.12.2023 12.54Stora Enso hakee Itä-Suomen ensimmäistä Harvesting Partner -korjuukumppania Lieksaan
13.12.2023 12.12Volkswagen lanseeraa nykyisten Transporter 6.1:n ja Caravelle 6.1:n seuraajat vuonna 2025 - Ennakkomyynti käynnistyy huomenna Saksassa
13.12.2023 10.21Iveco Crossway -linja-autoja Norjaan
12.12.2023 12.00Stora Enso sitoutuu hiilidioksidipäästöissään nettonollaan
12.12.2023 10.00Talvinen sää on vauhdittanut joulukuusten hankintaa
11.12.2023 17.04Keslan muutosneuvottelut päätökseen - henkilöstö lomautusuhan alla
11.12.2023 12.44Ponssen 20 000. metsäkone Norjaan
11.12.2023 9.42Uutta tietoa sähkökemiallisista reaktioista
11.12.2023 9.30Taiteilijat vetoavat metsien lisäsuojelun puolesta
11.12.2023 9.13Wetteri ostaa Suvanto Trucks Oy:n ja rakentaa valtakunnallisen käytettyjen kuorma-autojen myyntiverkoston
11.12.2023 9.00Ford E-Transit Custom sai Suomen hinnat
11.12.2023 8.45Kuljetuskustannukset kuriin vuokrakalustolla
10.12.2023 16.00AMMATTILEHTI TESTAA: Milwaukee M18 Fuel FHS20 "Hatchet" akkuoksasaha
10.12.2023 10.00Fixus yhteistyössä Top Gear Suomi -ohjelman kanssa
10.12.2023 9.00Teollisuuden uudet tilaukset vähenivät vuoden 2023 lokakuussa 15,6 % vuodentakaisesta

Näytä lisää »