Pitkä 19,3 metrinen puoliperävaunu kiertotalouden kuljetuksiin - tilavuutta 160 kuutiota13.04.2020 11.40
Reilu vuosi sitten voimaan astuneet uudet mittasäännöt antavat mahdollisuuksia kuljetuskaluston optimointiin. Pitkillä yhdistelmillä kulkee enemmän tavaraa mikä tehostaa logistiikkaa ja säästää myös ympäristöä. (kuva yllä: Kävelevälattiainen 19,3 metrinen puoliperävaunu on vaikuttava ilmestys. Sillä kulkee kerralla paljon kiertotalouden materiaalia, mikä tehostaa logistiikkaa ja säästää ympäristöä.) Laurinaho-Yhtiöt Oy:ltä valmistui tammikuussa Revisol Oy:lle mielenkiintoinen puoliperävaunu kiertotalouden materiaalikuljetuksiin. - 5-akselisen ykköspyöräisen kävelevälattiaisen perävaunun pituus on 19,3 metriä ja korkeus 4,4 metriä, millä päästään 160 kuution tilavuuteen. Vaunua voidaan vetää tavallisella rekkavetruilla missä on pitkän yhdistelmän vaatimat turvavarusteet kuten kamerat ja kaistavahti, kertoo Laurinaho-Yhtiöt Oy:n toimitusjohtaja Tommi Laurinaho. Gigantin akseleilla varustetun vaunun kaksi viimeistä akselia ovat kääntyviä; nousevia ovat 1. ja 3. akseli. - Seinämateriaalina on käytetty alumiinia ja sisäsosat on polyuretaanipinnoitettu, mikä estää kuljetettavan tavaran kiinnijäätymisen sekä lisää myös kulutuskestävyyttä. Keskeltä nivelöidyt peitteet aukeavat hydraulisesti molemmille sivuille, sanoo Laurinaho. Pitkän kävelevälattiaisen perävaunun omapaino on 13 300 kiloa, joten kantavuutta löytyy 3-akselisesta veturista riippuen maksimissaan 40 000 - 41 000 kiloa, jolloin kokonaispainoa on 64 tonnia. Tarvittaessa vaunua voidaan vetää myös 4-akselisella veturilla jolloin kokonaispainoa saa olla 68-69 tonnia. (kuva: Revisol Oy:n logistiikasta ja ajojärjestelyistä vastaava Jesse Peltoniemi on tyytyväinen uuden pitkän puolikkaan käyttö- ja ajo-ominaisuuksiin.) Ajo-ominaisuudet yllätti positiivisesti Revisol Oy on kiertotalouteen erikoistunut yritys, joka käsittelee ja kuljettaa erilaisia jätteitä kierrätykseen sekä jatkojalostukseen energiaksi. - Uusi pitkä kävelevälattiainen puoliperävaunu on tarkoitettu kiertotalouden materiaalin kuljetukseen pitkille 200-300 matkoille omien terminaaliemme ja voimalaitosten välillä, kertoo Revisol Oy:n logistiikasta ja ajojärjestelyistä vastaava Jesse Peltoniemi. Pitkä vaunun ajo-ominaisuudet ovat yllättäneet positiivisesti. - Vaunu seuraa yllättävän nätisti tiukoissakin risteyksissä ja liikenneympyröissä. Ja maantiellä pitkä 8-akselinen yhdistelmä on todella vakaa, kommentoi Peltoniemi joka ehtii myös ratin taakse päätyönsä ohella. (kuva: Keskeltä nivelöidyt peitteet aukeavat hydraulisesti molemmille sivuille mikä tehostaa lastaamista. Vaunun seinämateriaalit on alumiinia ja sisäosat on polyuretaanipinnoitettu.) |