AMMATTILEHTI KOEAJAA: MAN TGX 18.510 4x2 - Kuljettajan ehdoilla

10.04.2020 14.55

mannet0.jpg

Täysin uusi MAN TGX -mallisto on suunniteltu asiakkaita ja kuljettajia kuunnellen. Koeajoimme markkinoiden edistyksellisimmän kuorma-auton tuoreeltaan kansainväliselle lehdistölle helmikuussa järjestetyssä koeajotilaisuudessa Pohjois-Espanjan mäkisillä ja mutkaisilla moottoriteillä. 

(kuva yllä: MAN asiakkaiden kahdenkymmenen vuoden odotus palkitaan täysin uudella TGX kaukoliikennemallilla, joka vastaa hyvin mallille asetettuihin odotuksiin.)

Mallistopäivityksistä puhuttaessa MAN lukeutuu kiistatta maltillisimpiin valmistajiin. Maaliskuun lopulla tuotannossa uudelle MAN TGX:lle tilaa antava mallisukupolvi sai päivänvalonsa vuosituhannen vaihteessa. Tasaisin väliajoin tehdyt ohjaamo- ja moottori-, ja tekniikkpäivitykset varmistivat TGX:n pysymisen Euroopan myyntilastoissa vahvimmassa kärkikolmikossa liki 20-vuoden ajan. 

Viimeisimmässä, vuonna 2019 toteutetussa päivityksessä MAN uudisti voimanlähteiden polttoaineen syöttöä, palamisprosessia ja pakokaasujen kierrätysjärjestelmiä sekä yksinkertaisti ja tehosti jäähdytystä. Lisäksi polttoainetta säästävien älykkäiden apulaitteiden määrää kasvatettiin kaikissa moottorivaihtoehdoissa. Tehtyjen päivitysten ansiosta useimmat TGX :ään tarjolla olevat moottorit ovat nyt entistä tehokaampia ja polttoainetaloudellisempia. Kaikki vaihtoehdot alittavat nyt kirkkaasti tiukimman Euro6 d -päästötason vähimmäisvaatimukset. 

Voimalinjan osalta olimme jo valmiiksi markkinoiden kärjessä. Uudistuneiden voimanlähteiden ja taka-akselien välitysten sekä entistä virtaviivaisemman ohjaamon avulla asiakkaamme voivat yltää jopa kahdeksan prosentin polttoainesäästöihin, edelliseen Euro6 c -moottorisukupolveen verrattuna, toteaa uuden TGX -malliston suunnittelusta vastaava Dr. Manuel Marx.   

Malliuudistuksen myötä MAN nimesi TGX -mallin ohjaamovaihtoehdot uudelleen. XL, XLX ja XXL -ohjaamot ovat nyt GN, GM ja GX. Samalla ohjaamot saivat lisää korkeutta ja sisätilaa. G tarkoittaa suurta /  kaukoliikenneohjaamoa. Kirjainsarjan toinen merkki kertoo ohjaamon korkeuden. N matala, M keskikokoinen ja X korkea ohjaamo. Nyt koeajettavassa autossa on GM eli keskikokoinen kaukoliikenneohjaamo. Sen suurimmaksi korkeudeksi ilmoitetaan noin 204 cm. 

mannet2.jpg

(kuva: Täysin uusiksi laitettu ohjaamo tarjoaa korkeimman tason mukavuutta. Kojelauta on jaettu kahteen kerrokseen. Yläosa, jossa mittaritaulu ja medianäyttö on pyhitetty informaatiolle. Alaosa on toiminnallinen, missä enin osa kytkimistä ja katkaisijoista. Uutta on kääntyvä ja selkänojastaan työpöydäksi taittuva apumiehen istuin, sähköinen seisontajarru ja kojelaudan keskiosaan viety MAN SmartSelect ohjain.)

Kuljettajan ehdoilla

Saksalaisille autovalmistajille ominaiseen tapaan uusi malli tekee ulkoisten piirteiden osalta kunniaa reilun vuoden kuluttua tuotannosta sivuun jäävälle edeltäjälleen, millä valmistajat sujuvoittavat asiakkaiden siirtymistä mallisukupolvesta toiseen ja antavat poistuville malleille lisää elinkaarta.

Auton ohjaamoa tarkasteltaessa huomaa nopeasti että valmistaja on ottanut suunnittelussa vaarin kuljettajien palautteista ja toiveista. 

Nopeiten uuden mallisukupolven tunnistaa mustan puhuvasta, etusäleiköstä sekä entistä ylemmäksi ulottuvasta etupuskurista. Tarkkasilmäinen huomaa myös tuulilasin madaltuneen ja uudelleen muotoillut sivupeilit. Peilien ja kavennettujen A-pilarien ansiosta TGX:n GN ohjaamosta näkee nyt merkittävästi entistä paremmin ulos. 

mannet3.jpg

(kuva: Uudet sivupeilit ovat entistä pienemmät ja virtaviivaisemmat. Niiden ja kavennettujen A-pilarien ansiosta katvealue on pienentynyt paljon.)

Monia askarruttavaan kysymykseen miksi MAN ei esitellyt malliuudistuksen myötä TGX:ään kamerapeilejä, MAN:lta kerrotaan että ne ovat suunnitteilla ja mahdollisesti myös tulossa, mikäli asiakkaat sellaisia haluavat.

Tuulilasia kerrotaan madalletun kuljettajien toiveesta, millä saavutetaan paitsi lisätilaa otsahyllyihin myös helpotetaan pääsyä tuulilasin yläpuolisiin nappuloihin ja laitteisiin, kuten esimerkiksi ajopiirturiin. 

Kuljettajan arkea helpottaviin uudistuksiin lukeutuvat myös uudelleen suunniteltu täyttöaukko. Apumiehen puoleiseen porraskuiluun, toisen ja kolmannen porras-askelman väliin viedyn luukun takaa löytyy ulosvedettävä lasinpesunesteen täyttönokka, joka vaikuttaa kokeiltaessa varsin näppärältä ratkaisulta. 

mannet5.jpg

(kuva: Täysin uusi innovaatio on MAN EasyControl, joka tuo kojelaudan toiminnot oveen ja helposti saataville. Ohjelmoitavuuden ansiosta nappien toimintoja voidaan helposti vaihtaa.)

Kova ja kuljettajan arkea helpottava uutuus on kuljettajan oveen, noin auton lattiatason korkeudelle viety MAN EasyControl -painokytkinpaketti. Yksinkertaisen oivalluksen ansiosta kuljettajan ei enää tarvitse kiivetä ylös ohjaamoon kytkeäkseen esimerkiksi työvaloja tai hätävilkkuja päälle. Uudistetun sähköisen arkkitehtuurin ansiosta useimmat ohjaamon katkaisijoista voidaan ohjelmoida kuljettajan mieltymysten mukaisesti. Sama koskee myös oven neljää nappulaa, joiden parametrit on valittavissa lähes 20 eri toiminnan valikoimasta. 

Koeajettavan kaksiakselisen TGX 18.510 rekanvetäjän ohjaamoa kuljettajan paikalta arvioituna MAN TGX on täyden kympin arvoinen suoritus. Uudelleen muotoiltu ja entistä runsaammilla säätövaroilla varustettu istuin ei jätä toivomisen varaa. Myös ohjauspyörä on uusi ja siinäkin reilusti entistä runsaammat säätövarat. Jatkossa MAN kaupat eivät enää jää ajoasennosta kiinni. Uutta ovat myös täysin digitaaliset mittaritaulut ja mediajärjestelmä, joka on saatavissa 8- tai 12 tuumaisena vaihtoehtona. Sekä ajotietokoneen että multimediajärjestelmän toimintojen käyttö sujuu järkevästi asetelluista ohjauspyörän nappuloista. Multimediajärjestelmän toimintoja voi ohjata vaihtoehtoisesti lisähinnasta tarjottavan MAN SmartSelect ohjaimen avuin. Sen käyttö on ajossa sujuvaa.

mannet4.jpg(kuva: Vaihteistoa ja moottorijarrua sekä eri ajotiloja hallitaan nyt kilpailijoiden tapaan ohjauspyörän yhteyteen viedystä vivusta.)

Suurin MAN mullistus löytyy ohjauspyörän takaa. Vanha lähelle lattiatasoa viety vaihteiston kiertokytkin on vihdoin heivattu romukoppaan. Jatkossa vaihteiston ja moottorijarrun sekä eri ajotilavaihtoehtojen valinta tapahtuu lähimpien kilpalijoiden tapaan ohjauspylvään yhteyteen ympätystä monitoimikatkaisijasta. 

mannet6.jpg

(kuva: Ajoneuvoon kulkua on helpotettu mm. ovien avautumiskulmaa kasvattamalla.)

Automatiikka hoitaa

Jos liikkeellelähdöt ovat vaivattomia, niin ovat myös matkanteko ja pysähtyminen. Adaptiivinen ja maaston topografian tunteva vakionopeuden säädin tuo kulkuun helppoutta. Tilavuudeltaan 12,4-litrainen ja parhaalta teholtaan 510 hevosvoimainen MAN D26 -moottori takaa noin 40 tonniselle puoliperäyhdistelmälle väkevän etenemiskyvyn reitille osuneissa, lähes kilometrin mittaisissa ja parhaimmillaan jopa 7 prosentin nousuissa, missä kuljettajan on miltei pakosta väännettävä vaihdevivun nappulasta ajotila polttoainetta säästävästä Efficient -ajotilasta tehopuolelle. Bilbaosta Santanderiin johtavalla ja Atlantin valtameren repaleista rantaviivaa seurailevan moottoritien vuoristoratamaisilla mäkiosuuksilla ajotilan toivoi jo vaihtuvan automaatisesti. Scanian OptiCruise vaihteistoon pohjautuva ”Traton-TipMatic-vaihteisto” tekee matkanteosta mukavan leppoisaa. Takavuosien ”hyppylähdöt” ovat nyt lähihistoriaa.

Järkevästi mitoitetun voimalinjan ansiosta koneen kierrokset pysyttelevät tasamalla 1000 r/min molemmin puolin. Ja rullausominaisuutta hyödynnetään aina kun mahdollista. Jalkakaasulla ajettaessa rullaus käynnistyy muutamassa sekunnissa kaasupolkimen nostosta.

Plussaa MAN saa niin ikään ruotsalaisvalmistajalta hyödynnetystä jarruavustimesta. Jarrupoljinta kerran napauttamalla kytkeytyvä avustin pitää auton nopeuden automaattisesti asetetussa, riippumatta mäen jyrkkyydestä. 

mannet7.jpg

(kuva: Suomalaisia asiakkaita ilahduttava uudistus on lasinpesunesteen täyttöaukon uudelleensijoittaminen rappusten väliiin.)

Sapiskaa MAN TGX:lle on annettava turhan kulmikkaasti toimivasta ja ärhäkkäästi ohjat käsiinsä ottavasta kaistallapitoavustimesta. Muutoin ohjausvaste tuntuu asialliselta ja sopivan kevyeltä. Tarkempaa analyysia tarjotaan myöhemmin, kun uusi TGX päästään ajamaan kotimaan kamaralla; meikäläisillä mitoilla ja massoilla.

Kiitoksen sana on annettava EBA hätäjarruavustimesta. Sen toimintaan tutustuttiin autenttisesti koeajorupeaman alkutaipaleella, kahden edessä kulkevan henkilöauton ottaessa kevyesti tuntumaa toisistaan. Hyvin pelaa!

Nykyisestä poiketen hidastimen vivussa ei ole lainkaan havaittavia pykäliä, mihin on totuttu nykymallissa. Hidastustehoa voi annostella kevyin liikkein kaikkiaan kuudessa eri portaassa. Käytettävä teho näkyy mittaristossa. Tosipaikan tullen vivun voi runtata pohjaan, jolloin kaikki teho on kerralla käytettävissä. 

Madaltuneen tuulilasin myötävaikutuksesta ohjaamo tuntuu entistä levämmälle. Uudet sivupeilit ovat asialliset ja oikean nurkan katvealue on huomattavasti nykyistä pienempi.

Ajossa hallintalaitteiden käyttö on kaikkinensa varsin sujuvaa ja mikä parasta mittariston informaatio on selkeää ja vaivattomasti luettavissa ja ymmärrettävissä. 

Jos uudistunut MAN TGX on markkinoiden edistyksellisin, niin se on myös yksi hiljaisimmista kuorma-autoista. Tuulensuhinat räminät ja muut häiriötekijät suorastaan loistavat poissaolollaan. Moottorin äänet on sentään läsnä, ainakin kiihdytettäessä. Syyksi paljastuu suoraan kuljettajan taakse sovitettu imu- ilman otto, mikä toisinaan johtaa matalataajuista kuutoskoneen jytinää ohjaamon puolelle. 

mannet8.jpg

(kuva: MAN Truck&Bus hyötyautojen myyntipäällikkö Veli Pusa (vas.) ja kuorma-autojen tuotepäällikkö Antti Heinonen odottavat toiveikkain mielin uuden MAN malliston saapumista Suomeen. - Ennakkomyynti on lähtenyt hyvään vauhtiin, vaikka uusista malleista ei ennen lanseerausta ollut oikeastaan mitään tietoa. Se kertoo jotain asiakkaidemme luottamuksesta MAN tuotemerkkiä kohtaan, Pusa toteaa.)

Syksyksi Suomeen

Ohjaamotarjonnaltaan täydellisesti uudistuneen MAN TGX:n kuten myös muiden TG -sarjan uutuusmallien myynti on jo käynnissä. 

- Esittelyautojen pitäisi ehtiä Suomeen huhtikuun loppupuolella ja asiakastoimitukset on tarkoitus käynnistää kesän lopulla. Moniakseliset MAN TG -sarjan mallit tuodaan markkinoille loppuvuodesta ja asiakastoimitukset alkanevat tämän hetkisen ennusteen mukaan vuoden 2021 alkupuolella. Demo-autoiksi valitsimme 6x2 rekanvetäjän ja uusien mittasäännösten rajoihin hienosti sopivan, 5,9 metrin akselivälillä varustetun, 6x2 alustamallin. Sen päälle on tarkoitus sovittaa 9,6 metrinen FRC kuormakori, kertoo MAN Truck&Bus hyötyautojen myyntipäällikkö Veli Pusa K Auto Oy:ltä. 

Pusan mukaan kysyntä on ollut varsin vilkasta ja ensimmäisistä autoista on jo tehty sitovat kaupat, näkemättä:

- Ensiesittelytilaisuuden ja koeajomahdollisuuden perusteella useampikin MAN asiakas on tehnyt vähintääkin onnistuneen valinnan.

18.01.2024 9.15Sähköauto alle 25 000 eurolla - Totta se on!
18.01.2024 9.00Ponsse-konserniin kuuluva teknologiayhtiö Epec avaa vastuullisen ja älykkään tehtaan
18.01.2024 7.55Metsätuhoja paikannusta tarkkojen satelliittikuvien avulla
17.01.2024 18.12Merkkiuskollisuus voi seurata hautaan saakka
17.01.2024 17.11John Deere Forestry Oy ostaa metsäkoneiden huoltoliiketoiminnan Nastola Forest Huolto Oy:ltä
17.01.2024 13.00Vuosi 2023 oli menestys Mercedes-Benzille
17.01.2024 12.00Tenon lohikannat hälyttävän matalalla
17.01.2024 11.00Valmet Automotiven muutosneuvottelut päätökseen - 115 henkilöä lomautusten ja irtisanomisten piirissä
17.01.2024 10.00Konkursseja enemmän kuin 2009 finanssikriisin aikaan
17.01.2024 9.03Metsäteollisuus ja tiedeyhteisö yhteistyöhön selluntuotannon päästöjen vähentämiseksi
16.01.2024 19.45KATSO VIDEO! Junnikkala Oulun Laanila on Suomen modernein sahalaitos
16.01.2024 16.00Biotalouden yrityskiihdyttämössä ratkotaan alan haasteita - tavoitteena 50 innovaatiohaastetta
16.01.2024 13.40Finnair voitti maakuntakenttien lentoliikenteen kilpailutuksen kaikilla viidellä reitillä
16.01.2024 13.33Stora Enso investoi sahakuivaamoon Ruotsissa
15.01.2024 17.00Hirvivahinkokorvausten määrä laski viime vuodesta
15.01.2024 12.00Teollisuuden liikevaihto väheni 13,5 % vuoden 2023 marraskuussa
15.01.2024 9.45Luonnonvarakeskus päivitti maankäyttösektorin ilmastosuunnitelman - kehitysennuste kohti vuotta 2035 on osoittautunut liian optimistiseksi
14.01.2024 16.00Komatsu WA475-10 Tool linkage -puomistolla - Suunniteltu sahoille
13.01.2024 9.00Sisävesikuljetusten kehittäminen osana Itä-Suomen puulogistiikkaa
12.01.2024 21.30KATSO TÄSTÄ 12.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
12.01.2024 12.02Nimitykset: Gregor van der Mark DAF Trucksin Pohjoismaiden toimintojen johtajaksi
12.01.2024 11.56Nokian Tyres Tractor King saa kolme uutta kokoa
12.01.2024 9.00SKAL Kuljetusbarometri 1/2024: Kuljetuskustannuksia hillitsevät päätökset kohentavat kuljetusalan kannattavuutta, työvoiman tarve vähenemässä
11.01.2024 11.30Autokannan ikääntyminen kiihtyy - autoala korjaisi tilanteen vanhoilla lääkkeillä
11.01.2024 8.00SKAL polttoainejakelun päästökaupasta: lisää kuljetuskustannuksia - ammattidiesel saatava käyttöön
11.01.2024 7.50Valmet toimittaa avainteknologiaa Shandong Jin Tian He Paperille Kiinaan
10.01.2024 15.55Täysin uusi Mitsubishi Colt esitellään Suomessa tulevana viikonloppuna
10.01.2024 9.45Metsätalouden tukien käyttö kasvoi edellisvuodesta - erityisesti pienpuun keruu lisääntyi
10.01.2024 9.00Valmet toimittaa IQ-vianilmaisujärjestelmän Yueyang Forest & Paper Co., Ltd. -yhtiölle Kiinaan
10.01.2024 8.00Kalmarin hybridikonttilukit vähentämään Katoen Natien laitteiden polttoaineenkulutusta ja päästöjä Montevideon terminaalissa
09.01.2024 18.00Jani Leppä on nimitetty Nisula Forest Oy:n aluemyyntipäälliköksi
09.01.2024 10.30Tampereelle rakenteilla uusiutuvan metaanin tuotantolaitos - hanat avataan 2026
09.01.2024 8.00CES 2024 Las Vegas: Kia käynnistää hyötyajoneuvojen tuotannon 2025
08.01.2024 15.30Merikarvian sahalle lopetuspäätös - liki 80 irtisanomisuhan alla
08.01.2024 11.20Nimitykset: Kalle Virtala Metsätyölle metsäkonealan aluemyyntipäälliköksi
08.01.2024 10.01Kalmar ja Wallenius Wilhelmsen vahvistavat vuosikymmeniä kestänyttä yhteistyötään uudella tilauksella, joka sisältää täyssähköisiä haarukkatrukkeja ja konttikurottajia
08.01.2024 8.00Merikuljetusten määrä väheni 12 % marraskuussa 2023
08.01.2024 7.00Nopea lauhtuminen lisää kiinteistöjen laiterikkojen riskiä
07.01.2024 13.00Risupeto + Hyundai = Tehokas paketti energiapuun korjuuseen
07.01.2024 8.00Meriliikenne osaksi EU:n päästökauppajärjestelmää 1.1.2024 alkaen
06.01.2024 9.00Joulukuussa 2023 ensirekisteröitiin 5 800 uutta henkilöautoa
05.01.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 5.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.01.2024 12.00Hollolassa Kosken silta suljetaan 15.1.-1.6.2024 sillan uusimisen vuoksi - liikenne kiertotielle
05.01.2024 8.00Metsäkiinteistömarkkina vuonna 2023: Vuositasolla hintataso piti pintansa, vaikka jälkimmäisellä vuosipuoliskolla kauppaa käytiinkin jo edellisvuotta matalammin hinnoin
04.01.2024 13.39DB Schenker rakentaa uuden terminaalin Seinäjoen Roveksen yritysalueelle
04.01.2024 10.33Rautateillä kuljetetun rahdin määrä laski 20 % vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
04.01.2024 10.00Sisävesikuljetusten kehittäminen osana Itä-Suomen puulogistiikkaa
04.01.2024 8.00Volvo henkilöautoilla ennätyskorkea markkinaosuus Suomessa vuonna 2023
03.01.2024 19.00Peter Sirkka aloitti ProSilva metsäkoneiden myyjänä
03.01.2024 9.25Aari Rahoitus Oy vahvisti tiimiään
03.01.2024 8.30Chile nosti Suomen puurakentamisen mallimaaksi - suomalainen yritysdelegaatio tapasi chileläisen klusterin toimijoita
02.01.2024 14.55Taksivalvonnan karu tulos - laiminlyönnit kasvoivat entisestään
02.01.2024 14.44Volvo säilytti johtopaikkansa kuorma-autojen rekisteröinneissä
02.01.2024 12.33Range Rover kaikkien aikojen ennätykseen Suomessa
02.01.2024 11.00Raskaiden kuorma-autojen ensirekisteröinnit kasvoivat viidenneksellä edellisvuodesta
01.01.2024 15.001 360 456 kertaa kiitos!
01.01.2024 13.00John Deere Forestryn palvelu pelaa pohjoisessa
01.01.2024 12.00Metka-laki voimaan 1.1.2024 - Metsätalouden tukien haku avautuu maaliskuun alussa
01.01.2024 9.00Ahmakanta kasvussa Suomessa
31.12.2023 13.00Uusi päällerakenne vaihtoehto vakuuttanut puutavara-autoilijat
31.12.2023 9.00Kalastonhoitomaksun ikäraja nousee 69 ikävuoteen
30.12.2023 16.00Vimelcolta tehokkaat laitteet energiapuun käsittelyyn
30.12.2023 10.00Teollisuuden liikevaihto väheni 14,1 % vuoden 2023 marraskuussa
29.12.2023 18.00KATSO TÄSTÄ 29.12. VUODENVAIHTEEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
28.12.2023 12.00Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki: Vuosi 2025 on taas kasvun vuosi, jos talous kehittyy odotetusti
28.12.2023 7.00Valmet vahvistaa puunkäsittelyteknologiaansa ja -palveluitaan Etelä-Amerikassa ostamalla Demuthin
27.12.2023 13.40Keskuskauppakamari: Yrityksille ja omistajille tiedossa ennakoitavuutta verovuodelle 2024 - merkittäviä kevennyksiä tai kiristyksiä ei ole tulossa
27.12.2023 13.33Ruukki Construction irtisanoo 182 työntekijää
27.12.2023 10.00Neste kaksinkertaisti prosessoimansa jätemuovin määrän vuonna 2023
27.12.2023 9.33Metsä Group tutkii hiilidioksidin talteenottolaitoksen rakentamista
27.12.2023 8.00Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen muun muassa raskaan liikenteen sähköistymistä ja biokaasun käyttöä vauhdittavalle hankkeelle
26.12.2023 13.00Jenz HEM 583 Hybrid + Sisu Polar 8x4 + Kesla 1200T: Hyväksi todettu kokonaisuus
25.12.2023 15.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Amarok - Näyttävä paluu lava-automarkkinaan
24.12.2023 12.00Metsähakkeen ajossa vetoauton ominaisuudet punnitaan joka päivä
24.12.2023 9.00Logsetin uusi metsäkoneiden karttaohjelmisto julkaistaan 2024
22.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! joululähetys 2023 - mukavia tarinoita kuljetus, maarakennus ja metsäalan alan toimijoilta
22.12.2023 13.00Mikkeliläiselle korjuuyrittäjä Olli-Pekka Vauhkoselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
21.12.2023 9.00Arup valittu osaksi Metsä Groupin Isoon-Britanniaan kaavaillun uuden pehmopaperitehtaan suunnittelutiimiä
20.12.2023 11.48Volvo Trucksin lobbaustilaisuus kiinnosti viranomaisia
20.12.2023 9.01A. Ahlström Oy hankkii enemmistöosuuden Metsäkonepalvelu Oy:stä
19.12.2023 18.00Vantaalaiselle metsäkoneenkuljettaja Jare Kalatielle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
19.12.2023 12.35Uusi Bridgestone Ecopia ENLITEN -valikoima kaukokuljetuksiin
19.12.2023 12.31Kia ja Mitsubishi saavat uuden jälleenmyyjän Porvoossa
19.12.2023 11.00Euroopan unionin 12. pakotepaketti laajentaa entisestään EU:n Venäjälle kohdistamia vienti- ja tuontipakotteita
19.12.2023 8.22Terhi tuo markkinoille uuden venemallin
18.12.2023 16.01Hyviä uutisia! Jouluspesiaali tulee taas - varaa joulutervehdyksesi nyt
18.12.2023 14.44Juha Nevalainen, Scania: 25 vuotta hyvää henkeä organisaatioon ja käytettävyyden kasvua asiakkaille
18.12.2023 11.00Suomen Hyötytuulen Alajoki-Peuralinnan tuulipuiston tuotannollinen koekäyttö aloitettu
18.12.2023 7.30Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
17.12.2023 13.00Puutavaran autokuljetuksessa merkittävä potentiaali vähentää tyhjäkäyntiaikoja
17.12.2023 10.00Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat 3,6 % vuodessa
15.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 15.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.12.2023 17.00SKAL: Teiden talvihoitoon panostettava - ratkaisuja ennakoinnilla ja valvonnalla
15.12.2023 9.59Sähkö- ja hybridiautojen kierrätystä herätellään Suomessa
15.12.2023 8.00Vuoden Auto Suomessa 2024 on Hyundai Kona
14.12.2023 16.00Traktorimönkijät nuorten suosiossa - suosio näkyy myös onnettomuustilastoissa
14.12.2023 14.04Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen ilmastoratkaisuja vauhdittavalle hankkeelle
14.12.2023 10.00Valmet toimittaa automaatio- ja laadunhallintajärjestelmät Union Paper Mills -yhtiölle Dubaihin
14.12.2023 8.00SKAL: Logistiikkaselvitys antaa päättäjille selvän viestin - tarvitaan ohjelma logistisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi
13.12.2023 13.52Helsinki ymmällään autojen päästöjen vähentämisen toimenpiteistä - pyytää ehdotuksia asukkailta

Näytä lisää »