AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Transit Van Limited 350 L3H2 - Legendaarinen Transit uudistui

08.12.2019 14.30

transit1.jpg

Ford uudisti vähin äänin suositut Transit ja Transit Custom pakettiautomallit. Nyt koeajettava ”iso-Transit” uudistui kaikkiaan 4 600 osan verran, joten voitaneen jo puhua täysin uudesta mallisukupolvesta. Uuden kehittyneen voimansiirron ja kuljettajaa avustavien teknologioiden ansiosta Transitin kantavuus kasvoi, polttoaineenkulutus pienentyi ja sitä on nyt entistäkin helpompi ajaa ja käyttää. Voimalinjaan tuotiin uutena 185 hv tehovaihtoehto 2,0 litran EcoBlue-dieselmoottorista. 

(kuva yllä: Uudistunut Ford Transit on nyt entistä sulavalinjaisempi. Paremmin varustelluissa malleissa on tehokkaat bi-xenon -ajovalot ja uudet Transit -mallistolle tyypilliset LED -päivävalot.)

Entistä sulavalinjaisemman Transitin näkyvimpiin ulkoisiin uudistuksiin lukeutuvat uudet etuvalot, etumaski ja etupuskuri. Myös ohjaamo on uusittu täydellisesti. Saimme tuoreeltaan koeajettavaksi uudella tehomoottorilla ja kuusivaihteisella automaattivaihteistolla varustetun Transitin. Ensi keväänä Transitiin tuodaan lisää uutta. Silloin takavetomalliin esitellään Ranger Raptorista tuttu 10-vaihteinen automaattivaihteisto.

Uudistunut mallisto säilyy nykyisessä laajuudessaan. Umpipakettiautojen lisäksi tarjolla on alusta- ja miehistöohjaamomallit useina eri koripituus- ja vetotapavaihtoehtoina.  

Polttoainetalous kunnossa

Transitin voimanlähteenä on yhä 2-litrainen EcoBlue-dieselmoottori, jota saa 105 hv, 130 hv ja 170 hv lisäksi nyt myös 185 hv / 415 Nm tehovaihtoehtona. Polttoaineen kulutusta pienentävä Auto-Start-Stop ‑järjestelmä on vakiovarusteena koko mallistossa. Kuusivaihteinen manuaali pysyy yhä vakiovaihteistona ja kuusiportainen automaatti on tarjolla lisähinnasta etuvetomalleihin. Taka- ja nelivetomalleja saa aluksi ainoastaan manuaalina.

Fordin mukaan polttoaineen kulutus on parhaimmillaan jopa 7 prosenttia edeltävää mallia pienempi. Kuusivaihteisen Ford Transitin WLTP-mittaustavan mukaiset CO2-päästöt ovat alkaen 200 g/km ja polttoainetehokkuus alkaen 7,6 l/100 km.

Transitin kuljettajat voivat nyt valita ensimmäistä kertaa olosuhteisiin sopivimman ajotilan. Kaikissa malleissa on tarjolla Normal- ja Eco-ajotila. Lisäksi etu- ja takavetoisissa malleissa on Slippery-tila, joka lisää pitoa liukkailla alustoilla, kuten lumella ja jäällä. Nelivetoisissa malleissa on myös Mud/Rut-tila. Takavetoisiin automaattivaihteisiin malleihin on saatavilla Tow/Haul-tila, joka tuottaa tasaisen tehon vedettäessä suuria peräkärryjä.

Koeajossa 185 hv tehoisella moottorilla ja 6-portaisella automaattivaihteistolla varustetun Transitin polttoainetaloutta koeteteltiin, Eco-ajotilassa, noin 600 km matkalla. Noin puolet matkasta ajettiin lähes 900 kilon kuormalla. Ajotietokoneen kulutusmittari näyttäessä reilun 11 litran lukemaa. Loput matkasta ajettiin pääosin kuormatta, jolloin polttoaineenkulutus asettui 9 litran tuntumaan.

Ensi kesään mennessä Ford tuo Transittiin 10-vaihteisen automaatin  lisäksi 48 voltin EcoBlue Hybrid -kevythybriditeknologian sekä ladattavan hybridin(PHEV). Sen myötä Transitin polttoainetalouden voi odottaa kohentuvan entisestään.

Tehomylly antaa Transitin ajettavuuteen henkilöautoista tuttua vaivattomuutta. Kiihdytykset sujuvat raskaasti kuormattunakin sujuvasti muun liikenteen tahdissa. Tehokkaan moottorin valinta on perusteltua kun autolla on tarkoitus vetää raskasta peräkärryä. Tosin nyt koeajetun etuvetoisen ja automaattivaihteisen Transitin jatkeeksi saa kytkeä korkeintaan 1750 kg pai- noisen kärryn. Suurempaa massaa tarvitsevan on tukeuduttava manuaalivaihtoehtoon. Täysi 3500 kg vetopaino saavutetaan ainoastaan taka- ja nelivetomalleilla. 3,5-tonnisten mallien nettokantavuus on suurimmillaan 1 418 kg. Nyt koeajettavan auton suurin kantavuus on rekisteriotteen mukaan 1106 kg.

Uusi takavetoinen Transit 350 L3 H2 ‑malli on 80 kg kevyempi kuin vastaava poistuva sama malli. Etuvetoisena sama malli on 48 kg kevyempi. Painoa on säästetty mm. Luukkuja ja ovia keventämällä. Esimerkiksi uusi alumiininen konepelti on 5,4 kg teräksistä kevyempi. Suurin painon säästö: 14,7 kg on saavutettu takavetomallin taka-akselin uudelleen muotoilulla. Kuormatilan teräksinen väliseinä on nyt komposiittia, mikä tuo 4,4 kg painon säästön. Myös vanteiden rakennetta on muutettu, millä säästetään 5,5 kg Transitin viidessä vanteessa, mukaan lukien vararengas.

transit2.jpg

(kuva: Transitin sisustus on täysin uusittu ja tarjoaa tyylikkyyttä, käytännöllisyyttä ja ajomukavuutta. Päistään vajaamittaiseksi jätetty kojelaudan yläosa antaa viitteitä kamerapeilien tulosta lähitulevaisuudessa.)

Toimisto uusiksi

Uudelleen muotoillussa kojetaulussa on nyt useita käytännöllisiä ratkaisuja kuljettajille, jotka käyttävät ohjaamoa mobiilitoimistonaan. Kojelaudan päälliset kannelliset lokerot on korvattu avoimilla säilytyslokeroilla, mistä paperit ja muut tavarat ovat helposti saatavilla. Vaivattomuuden kääntöpuolena lokeroissa säilytettävistä papereista aiheutuu jonkin verran häiritseviä heijastuksia lämmitysvastuksilla varustettuun tuulilasiin. 

Perusmalleissa on teline matkapuhelinta tai tablettia varten. Istuimet ovat entistä tukevammat ja mukavammat.

Transitin ajettavuutta on parannettu entisestään sähköisesti tehostetulla ohjauksella (EPAS). teknologioita, kuten aktiivisen pysäköintiavustimen ja kaistanpitoavustimen.

Saatavilla on myös laaja valikoima edistyksellisiä kuljettajaa avustavia teknologioita, kuten perävaunun hinausjärjestelmään yhdistetty kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, jonka tunnistusalue kattaa ajoneuvon ja perävaunun jopa 10 metrin pituudelta ja älykäs aktiivinen vakionopeudensäädin, jossa liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä. Sähköisesti tehostetun ohjauksen myötä autoon on tuotu asiallisesti käytössä pelaava kaistavahtijärjestelmä, ehkäpä ensimäinen luokassaan.

Tarpeellisiin varusteisiin lukeutuva ja jalankulkijat tunnistava törmäyksenestoavustin tuo hyvän lisän turvallisuusvarusteiden puolelle.

FordPass Connect -modeemiteknologian avulla ajoneuvoa voidaan käyttää mobiililaitteiden langattomana tukiasemana. Uutta ovat myös Ford Telematics- ja Ford Data Services -palvelut ja vähän aikaa sitten esitelty FordPass Pro -sovellus joka on suunniteltu erityisesti pienille yrityksille ja yksityisyrittäjille tuottavuuden maksimointiin.

Kehittyneisiin yhdistettävyysteknologioihin kuuluu myös Fordin SYNC 3 ‑tietoviihdejärjestelmä, jota voidaan käyttää yksinkertaisilla puhekomennoilla tai kahdeksan tuuman värikosketusnäytön nipistys- ja pyyhkäisyliikkeillä.

Autovarustelijoille ja päällerakentajille mieluisena uudistuksena Transitin sähköjärjestelmien tietoihin pääsee nyt käsiksi uuden liitäntämoduulin kautta.

transit3.jpg

(kuva: Rahtiosastolle sovitettiin n. 900 kg rakennustarvikekuorma. Kuormatilaan n. 100 euron hintaan tarjottava LED-valaistus on kannattava sijoitus.)

Maltillisia muutoksia hinnoitteluun

Uuden WLTP päästömittauksen myötä Transitin verollisiin hintoihin on tullut entistä enemmän vaihtelua, suuntaan ja toiseen. Samalla mallivaihtoehtojen kirjo on kasvanut. Positiivista on että näinkin mittavan malliuudistuksen läpikäyneen mallin hinta on saatu pysymään entisillä uomilla, kiitos kovan kilpailun.

Edullisimman etuvetoisen Transitin verollinen hintapyynti on noin 37 500 euroa, millä saa L2H2 korisen, Trend varustetason Transitin 130 hv moottorilla sekä manuaalivaihteistolla. Koripituuden ja kattokorkeuden lisäys maksaa tuhannesta kahteen tuhanteen euroon per pykälä. Automaattivaihteiston lisähinta on mallista riippuen kolmen ja neljän tuhannen välimaastossa.

Takavetoisten hintapyynnit alkavat noin 43 000 eurosta ja nelivetoisten noin 47 000 eurosta. Hybridien hinnat ovat samassa linjassa muiden mallien kanssa, pakettiautojen  verotuskäytännöstä johtuen.

Nyt koeajettavan ja prameimman Limited varustelutason auton verollinen hinta tehdaslisävarusteineen kipuaa päälle 52 500 euron. Hinnassa ei ole mukana kattotelineitä tahi tikkaita ja tavaratilan telinettä.

18.01.2024 9.00Ponsse-konserniin kuuluva teknologiayhtiö Epec avaa vastuullisen ja älykkään tehtaan
18.01.2024 7.55Metsätuhoja paikannusta tarkkojen satelliittikuvien avulla
17.01.2024 18.12Merkkiuskollisuus voi seurata hautaan saakka
17.01.2024 17.11John Deere Forestry Oy ostaa metsäkoneiden huoltoliiketoiminnan Nastola Forest Huolto Oy:ltä
17.01.2024 13.00Vuosi 2023 oli menestys Mercedes-Benzille
17.01.2024 12.00Tenon lohikannat hälyttävän matalalla
17.01.2024 11.00Valmet Automotiven muutosneuvottelut päätökseen - 115 henkilöä lomautusten ja irtisanomisten piirissä
17.01.2024 10.00Konkursseja enemmän kuin 2009 finanssikriisin aikaan
17.01.2024 9.03Metsäteollisuus ja tiedeyhteisö yhteistyöhön selluntuotannon päästöjen vähentämiseksi
16.01.2024 19.45KATSO VIDEO! Junnikkala Oulun Laanila on Suomen modernein sahalaitos
16.01.2024 16.00Biotalouden yrityskiihdyttämössä ratkotaan alan haasteita - tavoitteena 50 innovaatiohaastetta
16.01.2024 13.40Finnair voitti maakuntakenttien lentoliikenteen kilpailutuksen kaikilla viidellä reitillä
16.01.2024 13.33Stora Enso investoi sahakuivaamoon Ruotsissa
15.01.2024 17.00Hirvivahinkokorvausten määrä laski viime vuodesta
15.01.2024 12.00Teollisuuden liikevaihto väheni 13,5 % vuoden 2023 marraskuussa
15.01.2024 9.45Luonnonvarakeskus päivitti maankäyttösektorin ilmastosuunnitelman - kehitysennuste kohti vuotta 2035 on osoittautunut liian optimistiseksi
14.01.2024 16.00Komatsu WA475-10 Tool linkage -puomistolla - Suunniteltu sahoille
13.01.2024 9.00Sisävesikuljetusten kehittäminen osana Itä-Suomen puulogistiikkaa
12.01.2024 21.30KATSO TÄSTÄ 12.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
12.01.2024 12.02Nimitykset: Gregor van der Mark DAF Trucksin Pohjoismaiden toimintojen johtajaksi
12.01.2024 11.56Nokian Tyres Tractor King saa kolme uutta kokoa
12.01.2024 9.00SKAL Kuljetusbarometri 1/2024: Kuljetuskustannuksia hillitsevät päätökset kohentavat kuljetusalan kannattavuutta, työvoiman tarve vähenemässä
11.01.2024 11.30Autokannan ikääntyminen kiihtyy - autoala korjaisi tilanteen vanhoilla lääkkeillä
11.01.2024 8.00SKAL polttoainejakelun päästökaupasta: lisää kuljetuskustannuksia - ammattidiesel saatava käyttöön
11.01.2024 7.50Valmet toimittaa avainteknologiaa Shandong Jin Tian He Paperille Kiinaan
10.01.2024 15.55Täysin uusi Mitsubishi Colt esitellään Suomessa tulevana viikonloppuna
10.01.2024 9.45Metsätalouden tukien käyttö kasvoi edellisvuodesta - erityisesti pienpuun keruu lisääntyi
10.01.2024 9.00Valmet toimittaa IQ-vianilmaisujärjestelmän Yueyang Forest & Paper Co., Ltd. -yhtiölle Kiinaan
10.01.2024 8.00Kalmarin hybridikonttilukit vähentämään Katoen Natien laitteiden polttoaineenkulutusta ja päästöjä Montevideon terminaalissa
09.01.2024 18.00Jani Leppä on nimitetty Nisula Forest Oy:n aluemyyntipäälliköksi
09.01.2024 10.30Tampereelle rakenteilla uusiutuvan metaanin tuotantolaitos - hanat avataan 2026
09.01.2024 8.00CES 2024 Las Vegas: Kia käynnistää hyötyajoneuvojen tuotannon 2025
08.01.2024 15.30Merikarvian sahalle lopetuspäätös - liki 80 irtisanomisuhan alla
08.01.2024 11.20Nimitykset: Kalle Virtala Metsätyölle metsäkonealan aluemyyntipäälliköksi
08.01.2024 10.01Kalmar ja Wallenius Wilhelmsen vahvistavat vuosikymmeniä kestänyttä yhteistyötään uudella tilauksella, joka sisältää täyssähköisiä haarukkatrukkeja ja konttikurottajia
08.01.2024 8.00Merikuljetusten määrä väheni 12 % marraskuussa 2023
08.01.2024 7.00Nopea lauhtuminen lisää kiinteistöjen laiterikkojen riskiä
07.01.2024 13.00Risupeto + Hyundai = Tehokas paketti energiapuun korjuuseen
07.01.2024 8.00Meriliikenne osaksi EU:n päästökauppajärjestelmää 1.1.2024 alkaen
06.01.2024 9.00Joulukuussa 2023 ensirekisteröitiin 5 800 uutta henkilöautoa
05.01.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 5.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.01.2024 12.00Hollolassa Kosken silta suljetaan 15.1.-1.6.2024 sillan uusimisen vuoksi - liikenne kiertotielle
05.01.2024 8.00Metsäkiinteistömarkkina vuonna 2023: Vuositasolla hintataso piti pintansa, vaikka jälkimmäisellä vuosipuoliskolla kauppaa käytiinkin jo edellisvuotta matalammin hinnoin
04.01.2024 13.39DB Schenker rakentaa uuden terminaalin Seinäjoen Roveksen yritysalueelle
04.01.2024 10.33Rautateillä kuljetetun rahdin määrä laski 20 % vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
04.01.2024 10.00Sisävesikuljetusten kehittäminen osana Itä-Suomen puulogistiikkaa
04.01.2024 8.00Volvo henkilöautoilla ennätyskorkea markkinaosuus Suomessa vuonna 2023
03.01.2024 19.00Peter Sirkka aloitti ProSilva metsäkoneiden myyjänä
03.01.2024 9.25Aari Rahoitus Oy vahvisti tiimiään
03.01.2024 8.30Chile nosti Suomen puurakentamisen mallimaaksi - suomalainen yritysdelegaatio tapasi chileläisen klusterin toimijoita
02.01.2024 14.55Taksivalvonnan karu tulos - laiminlyönnit kasvoivat entisestään
02.01.2024 14.44Volvo säilytti johtopaikkansa kuorma-autojen rekisteröinneissä
02.01.2024 12.33Range Rover kaikkien aikojen ennätykseen Suomessa
02.01.2024 11.00Raskaiden kuorma-autojen ensirekisteröinnit kasvoivat viidenneksellä edellisvuodesta
01.01.2024 15.001 360 456 kertaa kiitos!
01.01.2024 13.00John Deere Forestryn palvelu pelaa pohjoisessa
01.01.2024 12.00Metka-laki voimaan 1.1.2024 - Metsätalouden tukien haku avautuu maaliskuun alussa
01.01.2024 9.00Ahmakanta kasvussa Suomessa
31.12.2023 13.00Uusi päällerakenne vaihtoehto vakuuttanut puutavara-autoilijat
31.12.2023 9.00Kalastonhoitomaksun ikäraja nousee 69 ikävuoteen
30.12.2023 16.00Vimelcolta tehokkaat laitteet energiapuun käsittelyyn
30.12.2023 10.00Teollisuuden liikevaihto väheni 14,1 % vuoden 2023 marraskuussa
29.12.2023 18.00KATSO TÄSTÄ 29.12. VUODENVAIHTEEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
28.12.2023 12.00Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki: Vuosi 2025 on taas kasvun vuosi, jos talous kehittyy odotetusti
28.12.2023 7.00Valmet vahvistaa puunkäsittelyteknologiaansa ja -palveluitaan Etelä-Amerikassa ostamalla Demuthin
27.12.2023 13.40Keskuskauppakamari: Yrityksille ja omistajille tiedossa ennakoitavuutta verovuodelle 2024 - merkittäviä kevennyksiä tai kiristyksiä ei ole tulossa
27.12.2023 13.33Ruukki Construction irtisanoo 182 työntekijää
27.12.2023 10.00Neste kaksinkertaisti prosessoimansa jätemuovin määrän vuonna 2023
27.12.2023 9.33Metsä Group tutkii hiilidioksidin talteenottolaitoksen rakentamista
27.12.2023 8.00Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen muun muassa raskaan liikenteen sähköistymistä ja biokaasun käyttöä vauhdittavalle hankkeelle
26.12.2023 13.00Jenz HEM 583 Hybrid + Sisu Polar 8x4 + Kesla 1200T: Hyväksi todettu kokonaisuus
25.12.2023 15.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Amarok - Näyttävä paluu lava-automarkkinaan
24.12.2023 12.00Metsähakkeen ajossa vetoauton ominaisuudet punnitaan joka päivä
24.12.2023 9.00Logsetin uusi metsäkoneiden karttaohjelmisto julkaistaan 2024
22.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! joululähetys 2023 - mukavia tarinoita kuljetus, maarakennus ja metsäalan alan toimijoilta
22.12.2023 13.00Mikkeliläiselle korjuuyrittäjä Olli-Pekka Vauhkoselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
21.12.2023 9.00Arup valittu osaksi Metsä Groupin Isoon-Britanniaan kaavaillun uuden pehmopaperitehtaan suunnittelutiimiä
20.12.2023 11.48Volvo Trucksin lobbaustilaisuus kiinnosti viranomaisia
20.12.2023 9.01A. Ahlström Oy hankkii enemmistöosuuden Metsäkonepalvelu Oy:stä
19.12.2023 18.00Vantaalaiselle metsäkoneenkuljettaja Jare Kalatielle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
19.12.2023 12.35Uusi Bridgestone Ecopia ENLITEN -valikoima kaukokuljetuksiin
19.12.2023 12.31Kia ja Mitsubishi saavat uuden jälleenmyyjän Porvoossa
19.12.2023 11.00Euroopan unionin 12. pakotepaketti laajentaa entisestään EU:n Venäjälle kohdistamia vienti- ja tuontipakotteita
19.12.2023 8.22Terhi tuo markkinoille uuden venemallin
18.12.2023 16.01Hyviä uutisia! Jouluspesiaali tulee taas - varaa joulutervehdyksesi nyt
18.12.2023 14.44Juha Nevalainen, Scania: 25 vuotta hyvää henkeä organisaatioon ja käytettävyyden kasvua asiakkaille
18.12.2023 11.00Suomen Hyötytuulen Alajoki-Peuralinnan tuulipuiston tuotannollinen koekäyttö aloitettu
18.12.2023 7.30Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
17.12.2023 13.00Puutavaran autokuljetuksessa merkittävä potentiaali vähentää tyhjäkäyntiaikoja
17.12.2023 10.00Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat 3,6 % vuodessa
15.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 15.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.12.2023 17.00SKAL: Teiden talvihoitoon panostettava - ratkaisuja ennakoinnilla ja valvonnalla
15.12.2023 9.59Sähkö- ja hybridiautojen kierrätystä herätellään Suomessa
15.12.2023 8.00Vuoden Auto Suomessa 2024 on Hyundai Kona
14.12.2023 16.00Traktorimönkijät nuorten suosiossa - suosio näkyy myös onnettomuustilastoissa
14.12.2023 14.04Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen ilmastoratkaisuja vauhdittavalle hankkeelle
14.12.2023 10.00Valmet toimittaa automaatio- ja laadunhallintajärjestelmät Union Paper Mills -yhtiölle Dubaihin
14.12.2023 8.00SKAL: Logistiikkaselvitys antaa päättäjille selvän viestin - tarvitaan ohjelma logistisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi
13.12.2023 13.52Helsinki ymmällään autojen päästöjen vähentämisen toimenpiteistä - pyytää ehdotuksia asukkailta
13.12.2023 13.34Maatalaousmaan peruskuivatustoimintaan saatavilla investointitukea

Näytä lisää »