V-Kran ja Penz: Järkivaihtoehdot puutavaranosturiksi08.12.2019 12.30
FID Engineering Oy Joutsasta vastaa V-Kran ja Penz -puutavaranostureiden myynnistä Suomessa. Ruotsalaiset ja itävaltalaiset laatunosturit ovat vakuuttaneet käyttäjät ja ne tarjoavatkin järkevän vaihtoehdon valtamerkkien rinnalla. (kuva yllä: V-Kran on hiljattain uudistanut ja selkeyttänyt mallistoaan keskittyen valmistamaan jatkossa kolmea puutavaranosturimallia, mikä myös osaltaan tehostaa tuotantoa. Kuvassa mielenkiintoinen Parallel -puominen V11PZ-malli, millainen tuli hiljattain ajoon myös suomalaiselle asiakkaalle.) - Toimintamme perustuu kevyeen kustannustehokkaaseen organisaatioon, tehokkaiden sähköisten työkalujen hyödyntämiseen ja erittäin tiiviseen yhteistyöhön valmistajien kanssa. Sen ansiosta pystymme mm. tarjoamaan V-Kran nosturit suoralla tehdaskaupalla mikä takaa erittäin kilpailukyiset hinnat yhdessä kruunun tämän hetken kurssin kanssa. Reagoimme no- peasti asiakkaiden tarpeisiin ja vastaamme tarjouspyyntöihin saman tien. Nostureiden huolloissa meillä on kahdeksan osaavaa yhteistyökumppania eri puolilla maata ja varaosapalvelut pelaavat luotettavan tehokkaasti, sanoo FID Engineeringin Pekka Huikko. (kuva: V-Kran V10CX on teknisesti edistyksellinen luotettava nosturi, minkä liikeradat saa kiitosta asiakkailta.) Ruotsalaista laatua tehdashinnoilla FID Engineering aloitti yhteistyön ruotsalaisen V-Kranin kanssa reilu vuosi sitten. - Esittelimme FinnMetkossa uudet V-Kran mallit ja puutavara-autoilijoilta saatu palaute oli erittäin hyvää. Olemme päässeet jo kaupantekoonkin kiinni, uusia nostureita on toimitettu asiakkaille ja nyt kun tehtaan toimitusajat ovat lyhentyneet tuotannon tehostamisen kautta, pystymme toimittamaan nostureita järkevällä ajalla mikä jatkossa edesauttaa kaupantekoa. V-Kranin taustalla on vakavarainen FMG, mikä valmistaa suurella volyymilla mm. isäntälinjan nos- tureita. FMG:n omistajiin kuuluu myös Cargotec, toteaa Huikko. (kuva: MT Energiat Oy otti ajoon uuden V-Kran V10CX -nosturin lokakuussa; kuvassa nosturi menossa asennukseen A. Weckman Oy:llä.) V-Kran on hiljattain uudistanut ja selkeyttänyt mallistoaan keskittyen valmistamaan jatkossa kolmea puutavaranosturimallia, mikä myös osaltaan tehostaa tuotantoa. - Malliston muodostaa suorapuomiset V10CX ja V13 -nosturit sekä mielenkiintoinen Parallel -puominen V11PZ -malli. Ohjaamovaihtoehdot ovat suomalainen NTcab ja ruotsalainen Xcab sekä tietenkin saatavilla on myös avonosturit. Perinteisten vipuohjausten lisäksi on tarjolla sähköohjatut versiot Ohlsbergin tai Parkerin venttiileillä, kertoo Huikko. Suomessa myytiin aikanaan todella hyvin V-Krania ja pitkäikäisenä niitä on edelleen käytössä yllättävän paljon: - Sen huomaa varaosien kysynnässä ja moni aiemmin V-Kranilla ajanut on nyt pyytänyt tarjouksen uudesta nosturista. (kuva: Itävaltalaiset Z-mallin Penz -nosturit vastaavat suomalaisten asiakkaiden tarpeisiin; kuvassa lähes kuusi vuotta ajossa ollut nosturi mikä on toiminut teknisesti erinomaisesti.) Penzin paluu Pekka Huikko myi viitisen vuotta sitten Suomeen lyhyessä ajassa hyvän määrän itävaltalaisia Penz -puutavaranostureita. Nyt asiakkaiden toiveesta hän jatkaa merkin myyntiä V-Kranin rinnalla. - V-Kran ei valmista Z-mallin nostureita kun taas Penz on niissä erittäin vahva - tehdas itse ilmoittaa olevansa ensimmäinen Z-mallin nostureiden valmistaja koko alalla. Kun aikanaan aloitimme Penzin myynnin, nosturin rakennetta hiottiin paremmin suomalaisten asiakkaiden tarpeisiin soveltuvaksi. Niinpä monet silloin nosturin ostaneista ovat olleet tyytyväisiä tuotteisiin samalla kun tehdas on tehnyt koko ajan kehitystyötä. Hyvänä esimerkkinä eräs asiakas jolla on ollut Penz ajossa jo lähes kuuden vuoden ajan ja nosturiin vaihdettiin hiljattain ensimmäistä kertaa uudet puomin sisäpuoliset letkut, kertoilee Huikko. (kuva: - Palvelemme puutavaranosturiasiakkaita laatutuotteilla ja järkihinnoilla, sanoo FID Engineeringin Pekka Huikko.) Kotimarkkinoillaan ja saksankielisillä alueilla vahvassa asemassa oleva Penz haluaa olla jatkossa mukana myös Suomen haastavilla nosturimarkkinoilla. - Tehtaalla on tuotannon lisäksi organisaatio iskussa ja palvelualttius korkealla tasolla, mikä on tärkeä asia yhteistyömme ja asiakastyytyväisyyden kannalta. Ja kun Penzin Z-nosturit ovat haluttuja Keski-Euroopassa niin myös hyville käytetyille on aina kysyntää, kommentoi Huikko. |