Scanialta uusi 9-litraisen ED95-bioetanolimoottori04.12.2019 10.40
Scanian bioetanolimoottorit toimivat diesel-periaatteella ja ne ovat tunnettuja ajettavuudestaan. Etanoli eri muodoissaan on maailman eniten käytetty uusiutuva polttoaine. Sitä tuotetaan paljon ja kuorma-auton käyttäjät voivat sen avulla saavuttaa merkittäviä hiilidioksidivähennyksiä nopeasti, edullisesti ja helposti. Uusi 9-litrainen bioetanolimoottori soveltuu hyvin monenlaisiin käyttökohteisiin ja erityisesti kaupunkiympäristöön. Se tuottaa 280 hevosvoimaa ja 1 400 Nm vääntöä jo 1 000 kierroksella minuutissa - lukemat ovat tyypillisiä Scanian matalien kierrosten filosofian mukaan kehitetyille moottoreille. Moottorissa käytetään puristussytytystekniikkaa ja SCR-järjestelmää päästöjen vähentämiseksi. "Tämä on älykäs lisä Scanian valikoimaan markkinoilla, joissa etanolia on saatavilla", sanoo Scanian kuorma-autotoimintojen uusien tekniikoiden johtaja Anders Lampinen. "Etanolipolttoainetta on suhteellisen helppo valmistaa erilaisista raaka-aineista, ja sen varastointi ja jakelu eivät eroa dieselpolttoaineesta. Kun tähän lisätään mahdollisuus pienentää hiilidioksidipäästöjä jopa 90 % vain pienellä lisäkustannuksella, on selvää, miksi asiakkaidemme kiinnostus ED95-moottoreita kohtaan kasvaa." Uudessa moottorissa on muuttuvageometrinen turboahdin ja aikaisempia versioita parempi puristussuhde, mikä tarkoittaa pienempää polttoaineenkulutusta. Moottori voidaan tilata Scanian kaikkiin ohjaamosarjoihin (L, P, G, R ja S), ja siihen voidaan yhdistää automaattinen tai manuaalinen vaihteisto ja Scanian hidastin. Polttoainesäiliöitä on tarjolla neljä erilaista, joista suurimman käyttötilavuus on 588 litraa. ED95-seoksessa on 95 prosenttia etanolia ja 5 prosenttia lisäaineita, jotka parantavat sytytystä ja voitelua. "Liikennöitsijät ovat huomanneet, että ED95:n avulla on helppo parantaa kokonaiskäyttötaloutta ja samalla pienentää toiminnan ympäristövaikutusta nopeasti", sanoo Lampinen. "Etanolia on helppo käsitellä ja se toimii erittäin hyvin kuorma-autoissamme."< |