Uusi Mercedes-Benz eCitaro täyssähkölinja-auto Helsingin liikenteessä

19.05.2019 9.22

citarohelsinki.jpg

Lähiliikenteen hyötyliikkuja, täysin uusi Mercedes-Benz eCitaro täyssähkölinja-auto esiintyi päivän ajan vierailevana tähtenä Helsingin kantakaupungin vuoroliikenteessä.

Veho, HSL ja Helsingin Bussiliikenne Oy vastasivat markkinoiden kehittyneimmällä akkuteknologialla ja energiatehokkaimmalla voimalinjalla varustetun Mercedes-Benz eCitaro -linja-auton kokeilusta osana arkista vuoroliikennettä Helsingin kantakaupungissa.

Koeajorupeamaan osallistuneet osapuolet ovat vakuuttuneita maailman suurimman hyötyautovalmistajan eCitaron sopivuudesta suomalaiseen taajama- ja kaupunkiliikenteeseen. ”Kokeilun perusteella uusi eCitaro vaikuttaa hyvältä ja kaikin puolin tuottavaan työhön valmiilta autolta”, toteaa linja 23:n liikennöinnistä vastaavan Helsingin Bussiliikenne Oy:n toimitusjohtaja Mika Seppänen.

Äänettömästi sähköllä

Uuden eCitaron voimalinja perustuu sähköiseen ZF AVE 130 -portaaliakseliin, jossa sähkömoottorit ovat vetävällä akselilla pyörännavoissa. Moottorien huipputeho on 2 x 125 kW ja vääntö 2 x 485 Nm. Litiumioniakkujen yhteenlaskettu kapasiteetti on 243 kWh. Akut on jaettu jopa kymmeneen 25 kWh:n moduuliin. Vakioversiossa kaksi moduuleista on sijoitettu katolle ja neljä auton peräosaan. Asiakkaan tarpeiden mukaan loput kaksi tai neljä moduulia sijoitetaan auton katolle. Akkuineen eCitaro painaa 
13 440 kiloa, ja suurin sallittu kokonaispaino on 19 500 kiloa. Kyytiin voi näin ottaa enimmillään 88 matkustajaa.

Seppänen kertoo saaneensa matkustajilta positiivista palautetta koeajon kuluessa - vähäinen sisämelu ja pehmeät liikkeellelähdöt saivat kiitosta. Myös kuljettajat omaksuivat uuden eCitaron omakseen. ”Ajoltaan auto on samanlainen kuin mikä tahansa kaupunkibussi, joskin mittaristo tarjoaa nyt hieman erilaista tietoa. Pääsääntöisesti kuljettajat kehuivat hyvää ajettavuutta ja äänettömyyttä”, Seppänen summaa.

Kehittyvää tekniikkaa alan johtavalta valmistajalta

Akkujen lataus perustuu sarjatuotannon aloitusvaiheessa plug-in-lataamiseen sopivasta virtalähteestä. Virtapistoke löytyy kannen alta oikeasta etulokasuojasta. Myöhemmässä vaiheessa katolle voidaan asentaa valinnaisvarusteena virroittimet eli pantografit lataamista varten. Virroitintyypistä riippuen lataaminen onnistuu joko kiinteästä laturista esimerkiksi pysäkillä tai kadun yläpuolisista virtajohdoista ajon aikana.

Muutaman vuoden kuluessa eCitaroon tuodaan tarjolle uudet litium-polymeeriakut, joiden käyttöikä on pidempi ja energiatiheys suurempi kuin nykyakuissa. ”Uusien akkujen kapasiteetti yltää ensin 330 kWh:iin ja siitä edelleen 400 kWh:iin saakka. Nämä ratkaisut takaavat, että eCitarolla voidaan yhdellä latauksella hoitaa jopa 70 prosenttia kaupunkilinja-auton päivittäisistä ajosuoritteista. Samalla avautuu mahdollisuus muokata eCitarosta myös nivelbussiversio”, toteaa Mercedes-Benz ja Setra -linja-autojen myyntijohtaja Janne Perheenmies.

Jatkossa eCitaro voidaan varustaa myös toimintamatkaa edelleen pidentävällä, sähköä tuottavalla polttokennolla. Tällöin autolla voidaan hoitaa lataamatta koko päivän ajosuoritteet ja eCitaro sopii yksi yhteen kaikkiin nykyisten kaupunki-linja-autojen käyttökohteisiin ja –tehtäviin. Koska uusia litium-polymeeriakkuja ei voi pikaladata, tulevaisuuden eCitarot toimitetaan asiakkaalle tämän haluamalla akkutyypillä auton käyttötarpeen ja –kohteen mukaisesti.

”Pääkaupunkiseudulla linja-auton päivittäiset kilometrisuoritteet ovat reitin pituudesta ja vuorovälistä riippuen noin 150 - 400 kilometrin luokkaa. Todellinen läpilyönti eCitarolle on odotettavissa sitten kun sen toimintamatka yltää noin 400 puhtaaseen ja äänettömään hyötykilometriin, mikä valmistajalta saadun tiedon mukaan voisi olla mahdollista jopa muutaman vuoden kuluessa. Tällöin sähköbussi olisi käytön ja ylläpidon puolesta samoilla viivoilla polttomoottoriauton kanssa, mikä tarkoittaisi, että kuljettaja vaihtuisi normaalisti vuoron mukaan ja auton akusto ladattaisiin kerran vuorokaudessa, siivouksen ja tarkastusten yhteydessä”, sanoo Helsingin Bussiliikenne Oy:n toimitusjohtaja Mika Seppänen.

Merkittävä säästöpotentiaali

Helsingin seudun liikenne eli HSL vastaa joukkoliikennepalveluista jäsenkuntiensa alueella. Joukkoliikennepalvelut tilataan yhteistyökumppaneilta, joista suurimpia ovat HKL, VR, Helsingin Bussiliikenne, Nobina Finland Oy, Oy Pohjolan Liikenne Ab ja Transdev Finland Oy.

HSL:n päivittäisessä linjaliikenteessä on yhteensä noin 1300 linja-autoa, näistä murto-osa on muita kuin dieseliä käyttövoimanaan käyttäviä autoja. HSL:n tavoitteena on kasvattaa voimakkaasti päästöttömien ja energiatehokkaiden sekä hiljaisten sähköbussien määrää. Vuonna 2025 jopa 30 prosenttia HSL:n liikenteen bussikalustosta on tarkoitus olla sähköbusseja. Aina tähän päivään saakka tavoitteen toteutumista ovat vaikeuttaneet akkujen rajallinen kapasiteetti ja lataukseen liittyvät haasteet. Kaavailtujen tavoitteiden saavuttamiseksi HSL:llä on käynnissä useita latausasemien suunnittelu- ja rakennushankkeita eri puolilla pääkaupunkiseutua.

Linja-autoalaa ja ajoneuvotekniikan kehittymistä eturivin paikalta jo vuosikymmenten ajan seurannut HSL:n hankejohtaja Reijo Mäkinen on vakuuttunut sähkötekniikan mahdollisuuksista. ”Sähkö on merkittävää säästöpotentiaalia tarjoava ja kehityskelpoisin tulevaisuuden käyttövoima lähiliikenteen linja-autoissa. Olemme laskeneet, että sähköllä voidaan saavuttaa jopa 70 prosentin kustannussäästöt käyttövoimakuluissa perinteiseen dieseliin verrattuna. Lisäksi täyssähköauto on lähipäästöjen eli melun ja hiukkaspäästöjen osalta täysin lyömätön vaihtoehto polttomoottoriautolle. HSL:n alueella joukkoliikenteen sähköistämisellä on näkyviä ja positiivisessa kuvassa kauaskantoisia vaikutuksia”, toteaa Reijo Mäkinen. ”Uusi eCitaro osoittaa Mercedes-Benzin tehneen merkittäviä edistysaskelia kestävien ja ympäristöä säästävien teknologioiden kehitystyössä. Suomalaisia olosuhteita ajatellen yksi tärkeimmistä on tarttuminen sähköauton lämmitykseen ja viilennykseen liittyviin haasteisiin”, Mäkinen jatkaa.

Esimerkillistä lämmönhallintaa

Mercedes-Benz on kiinnittänyt eCitarossa erityistä huomiota jäähdytykseen ja lämmitykseen. Kun ulkoilman lämpötila laskee –10 asteeseen ja matkustamoa on lämmitettävä, kaupunkilinja-auton energiankulutus kaksinkertaistuu. Tämä on huomioitu auton suunnittelussa niin, että perinteiseen Citaroon verrattuna eCitaro käyttää lämmitykseen, tuuletukseen ja viilennykseen noin 40 prosenttia vähemmän energiaa. Matkustamon lämmityksestä vastaa energiatehokas lämpöpumppu. Kylmänä vuodenaikana myös matkustamon katon ilmastointijärjestelmää voidaan käyttää lämpöpumpun tapaan.

Uuden eCitaron akkujen optimoitu jäähdytys takaa sen, että niiden latauskapasiteetti, käyttöikä ja suorituskyky säilyvät muuttumattomina mahdollisimman pitkään. Matkustamo voidaan esilämmittää tai jäähdyttää haluttuun käyttölämpötilaan jo silloin, kun akkuja ladataan. Tämä lisää matkustusmukavuutta ja pidentää auton käyttöaikaa ennen uutta latausta.

Teknisiä tietoja

Mercedes-Benz eCitaro

Pituus/leveys/korkeus         12135/2550/3400 mm
Akseliväli                             5900 mm
Akut                                    Litiumioni, 10 moduulia, yhteisteho 243 kWh
Moottori                               Synkronoimattomat moottorit pyöränavoissa
Teho max                             2 x 125 kW (170 hv)
Vääntö max                         2 x 485 Nm
Etuakseli                              ZF RL 82 EC, erillisjousitus
Ajoakseli                              ZF AVE 130

21.12.2023 9.00Arup valittu osaksi Metsä Groupin Isoon-Britanniaan kaavaillun uuden pehmopaperitehtaan suunnittelutiimiä
20.12.2023 11.48Volvo Trucksin lobbaustilaisuus kiinnosti viranomaisia
20.12.2023 9.01A. Ahlström Oy hankkii enemmistöosuuden Metsäkonepalvelu Oy:stä
19.12.2023 18.00Vantaalaiselle metsäkoneenkuljettaja Jare Kalatielle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
19.12.2023 12.35Uusi Bridgestone Ecopia ENLITEN -valikoima kaukokuljetuksiin
19.12.2023 12.31Kia ja Mitsubishi saavat uuden jälleenmyyjän Porvoossa
19.12.2023 11.00Euroopan unionin 12. pakotepaketti laajentaa entisestään EU:n Venäjälle kohdistamia vienti- ja tuontipakotteita
19.12.2023 8.22Terhi tuo markkinoille uuden venemallin
18.12.2023 16.01Hyviä uutisia! Jouluspesiaali tulee taas - varaa joulutervehdyksesi nyt
18.12.2023 14.44Juha Nevalainen, Scania: 25 vuotta hyvää henkeä organisaatioon ja käytettävyyden kasvua asiakkaille
18.12.2023 11.00Suomen Hyötytuulen Alajoki-Peuralinnan tuulipuiston tuotannollinen koekäyttö aloitettu
18.12.2023 7.30Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
17.12.2023 13.00Puutavaran autokuljetuksessa merkittävä potentiaali vähentää tyhjäkäyntiaikoja
17.12.2023 10.00Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat 3,6 % vuodessa
15.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 15.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.12.2023 17.00SKAL: Teiden talvihoitoon panostettava - ratkaisuja ennakoinnilla ja valvonnalla
15.12.2023 9.59Sähkö- ja hybridiautojen kierrätystä herätellään Suomessa
15.12.2023 8.00Vuoden Auto Suomessa 2024 on Hyundai Kona
14.12.2023 16.00Traktorimönkijät nuorten suosiossa - suosio näkyy myös onnettomuustilastoissa
14.12.2023 14.04Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen ilmastoratkaisuja vauhdittavalle hankkeelle
14.12.2023 10.00Valmet toimittaa automaatio- ja laadunhallintajärjestelmät Union Paper Mills -yhtiölle Dubaihin
14.12.2023 8.00SKAL: Logistiikkaselvitys antaa päättäjille selvän viestin - tarvitaan ohjelma logistisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi
13.12.2023 13.52Helsinki ymmällään autojen päästöjen vähentämisen toimenpiteistä - pyytää ehdotuksia asukkailta
13.12.2023 13.34Maatalaousmaan peruskuivatustoimintaan saatavilla investointitukea
13.12.2023 12.54Stora Enso hakee Itä-Suomen ensimmäistä Harvesting Partner -korjuukumppania Lieksaan
13.12.2023 12.12Volkswagen lanseeraa nykyisten Transporter 6.1:n ja Caravelle 6.1:n seuraajat vuonna 2025 - Ennakkomyynti käynnistyy huomenna Saksassa
13.12.2023 10.21Iveco Crossway -linja-autoja Norjaan
12.12.2023 12.00Stora Enso sitoutuu hiilidioksidipäästöissään nettonollaan
12.12.2023 10.00Talvinen sää on vauhdittanut joulukuusten hankintaa
11.12.2023 17.04Keslan muutosneuvottelut päätökseen - henkilöstö lomautusuhan alla
11.12.2023 12.44Ponssen 20 000. metsäkone Norjaan
11.12.2023 9.42Uutta tietoa sähkökemiallisista reaktioista
11.12.2023 9.30Taiteilijat vetoavat metsien lisäsuojelun puolesta
11.12.2023 9.13Wetteri ostaa Suvanto Trucks Oy:n ja rakentaa valtakunnallisen käytettyjen kuorma-autojen myyntiverkoston
11.12.2023 9.00Ford E-Transit Custom sai Suomen hinnat
11.12.2023 8.45Kuljetuskustannukset kuriin vuokrakalustolla
10.12.2023 16.00AMMATTILEHTI TESTAA: Milwaukee M18 Fuel FHS20 "Hatchet" akkuoksasaha
10.12.2023 10.00Fixus yhteistyössä Top Gear Suomi -ohjelman kanssa
10.12.2023 9.00Teollisuuden uudet tilaukset vähenivät vuoden 2023 lokakuussa 15,6 % vuodentakaisesta
09.12.2023 15.00Leijonakeula vakuuttanut hakkeen kuljetuksissa
09.12.2023 9.25Ponssen tuotantohenkilöstö lomautusuhan alla
08.12.2023 20.00KATSO TÄSTÄ 8.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
07.12.2023 15.08Urakointi J-P Heikkilä Oy:lle uusi puutavara-auto
07.12.2023 11.30Piitsonsuolle palannut runsaasti suolajeja ennallistamisen tuloksena
07.12.2023 10.04UPM Timber investoi Korkeakosken sahan modernisointiin
07.12.2023 9.45Kemin biotuotetehdas etenee kohti täyden kapasiteetin tuotantoa
07.12.2023 8.00Ivecon jakelu- ja vähittäismyyntitoimintojen siirto Pohjoismaissa ruotsalaisomistukseen etenee
06.12.2023 16.00Teollisuuden myydyn tuotannon arvo 104,5 miljardia euroa vuonna 2022
06.12.2023 14.50Bruks 1006.3 RT: Laatuhaketta suurella volyymilla
05.12.2023 11.22Konkurssien määrä huolestuttavassa kasvussa
05.12.2023 9.34Valtatien 3 parantaminen Lempäälän ja Pirkkalan välillä - Kaikille avoin työpaja Lempäälän Sääksjärven koululla 13.12.
05.12.2023 9.00Kehittyneet paikkatietoanalyysit parantavat suometsien hoidon ilmastokestävyyttä
05.12.2023 9.00Wärtsilä kasvattaa metanolimoottorien tarjontaa neljällä uutuudella
04.12.2023 15.00Scania Suomen talousjohtajaksi Jussi Korkeamäki
04.12.2023 14.00Taivalkoskelaiselle puutavara-autonkuljettaja Juha Parviaiselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
04.12.2023 10.28Metsähallituksen muutosneuvottelut päätökseen - 43 tehtävää päättyy
04.12.2023 9.30Suomen metsäkeskus irtisanoo 50 ja määräaikaistaa 30 työntekijää
04.12.2023 8.55Kaukaan Voiman sivutuotteena syntyvä tuhka kelpaa nyt metsälannoitteeksi
03.12.2023 12.00Lasse Puhakka: Puunajo vaatii Sisua
03.12.2023 11.00Metsän digitaalinen kaksonen vyöryy luokkahuoneeseen - uuden teknologian avulla opetetaan monimuotoisempaa metsänhoitoa
02.12.2023 13.00Maatori Oy laajentaa omistuspohjaansa
01.12.2023 20.00KATSO TÄSTÄ 1.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.12.2023 9.17Kirjanpainajien parveilua havaittiin vielä syksyllä eteläisessä Suomessa
01.12.2023 8.00Ruotsi sallii pitkät yhdistelmät
30.11.2023 13.00Keski- ja suuripäästöisten ajoneuvojen verotus kevenee 2025
30.11.2023 12.12Metsästäjäliitto tukee riista- ja kalakerhojen järjestäjiä avustushakemuksilla
30.11.2023 10.30Kansainvälistyminen: Aina voi muuttaa suuntaa, jos kokeilu ei toimi
30.11.2023 8.12VR asettaa vuoden 2024 aikana myyntiin yhteensä noin kymmenen liikennekelpoista dieselveturia
29.11.2023 15.01Kaukolämmön toimitusvarmuus talvikaudella 99,99 %
29.11.2023 11.22Scania Suomen vaihtoautokeskus muutti Kouvolaan
29.11.2023 11.13Äänekosken biotuotetehtaalla kuolemantapaus
29.11.2023 11.04Täysin uusi kolmannen sukupolven Dacia Duster nostaa ominaisuudet, tilat ja varustelun entistä korkeammalle tasolle
29.11.2023 9.40Avesco Used Day 2023 nyt perjantaina 1.12. Keravalla - lähde edullisille konekaupoille
29.11.2023 9.30INFRA ry: Vaihtelevat kelit ja jälkeen jäänyt väyläinfra vaarantavat talviliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta
29.11.2023 8.00Ruotsin pääministeri mukana SSAB:n pohjoismaisen tuotantojärjestelmän uudistuksen käynnistyksessä
28.11.2023 13.00Kiinteistönhoito-Keskiviikko 29.11.2023 klo 10-14 huomenna Helsingin Tattarisuolla
28.11.2023 12.17Uudet teknologiat monimuotoistavat metsänhoidon opetuksen
28.11.2023 12.12Ponsse varautuu tuotannon sopeutukseen - lomautusuhka koskee koko tuotantoa
28.11.2023 12.07Metsäpalvelu Nygård aloitti Stora Enson puunhankinnassa Harvesting Partner -korjuukumppanina
28.11.2023 8.32Uudet kaukokartoitusmenetelmät mahdollistavat kirjanpainajatuhojen ennakoinnin ja seurannan
28.11.2023 8.22Tutkimus: Sekametsien parempi elinvoimaisuus ja tuhonkestävyys edesauttavat puuntuotoksen säilymistä
27.11.2023 20.00Urakoitsijoiden kanssa kehitetyt kotimaiset polttoainesäiliöt
27.11.2023 17.33Autonomiset kuorma-autot: MAN voitti "Truck Innovation Award 2024" -palkinnon
27.11.2023 10.00NYT KANNATTAA MARKKINOIDA - tehdään yrityksellenne tehokas paketti talven Ammattilehteen
27.11.2023 9.11Kertopuu-tehtaan peruskivi muurattiin Äänekoskella perjantaina
27.11.2023 9.01Kolmannen sukupolven Tiguanin myynti käynnistyi
26.11.2023 12.00Sampo HR46x - Harvennushakkuiden kotimainen tehokone
26.11.2023 7.00Tapio Korpeinen valittiin Metsäteollisuus ry:n uudeksi puheenjohtajaksi
25.11.2023 15.00Kuljetusliike A. Nieminen Ky, Loppi: Puutavarakuljetusta neljässä polvessa
25.11.2023Lokomo-nostureiden tarina kansien väliin
24.11.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 24.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
24.11.2023Teollisuuden tuottajahinnat laskivat vuoden 2023 lokakuussa 8,1 % vuoden takaisesta
24.11.2023Myyrämäärissä suurta maantieteellistä vaihtelua
23.11.2023 9.15Renault Trucks Master uudistui täydellisesti
23.11.2023 8.38Volvo Trucks on voittanut Vuoden kuorma-auto 2024 -palkinnon Volvo FH Electric -mallillaan
23.11.2023 8.00Aimo annos realismia paransi Euroopan parlamentin kantaa Pakkaus- ja pakkausjäteasetuksessa
22.11.2023 9.45Hallitseva nuorten maailmanmestari Niko Anttola mukaan Ponssen tiimiin
22.11.2023 9.00Toyota Vaihtokonepäivä torstaina Korsossa - tarjolla käytetyt trukit erikoishinnoin
22.11.2023 9.00Renault Masterin neljäs sukupolvi julkistettu - ensi kesäksi Suomen markkinoille
22.11.2023 7.11Markku Suominen jatkaa Koneyrittäjien puheenjohtajana

Näytä lisää »