AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz Sprinter 314 FWD keskipitkä A2 - Etuveto, jo oli aikakin!26.02.2019 20.11
Uutena vaihtoehtona Mercedes-Benzin mallistoon tuotu etuvetoinen Sprinter tarjoaa perinteisiä taka- ja nelivetovaihtoehtoja paremman kantavuuden ja suuremman kuormatilan. Uutta on myös 9-vaihteinen automaattivaihteisto, mikä on ensimmäinen lajissaan tässä autoluokassa. (kuva yllä: Etuveto-Sprinterin muotoilua voi luonnehtia onnistuneeksi ja hinnoittelua mielenkiintoiseksi. Edullisimmillaan 3,5 tonnin variantin saa alta neljän kympin. Kevyempien 3,2 tonnisten hinnat lähtevät muutamaa sataa korkeammalta. Nyt koeajettavan auton verollinen hintapyynti on lisävarusteineen noin 67 500 euroa.) Kauan odotettu etuvetoisuus tekee Mercedes-Benz Sprinteristä peräti 8 cm takavetoista matalamman. Saavutettu lisätila hyödynnetään suoraan sisäkorkeudessa. Kuormauskorkeus on nyt vain noin 57 cm, mikä helpottaa merkittävästi raskaiden laitteiden sekä pyörien päällä olevien kuormien kuormausta. (kuva: Sprinterin ohjaamossa on nyt entistä enemmän säilytystiloja. Monitoimiohjauspyörä on lainattu henkilöautopuolelta.) Yhdeksän vaihdetta Etuveto-Sprinteriä on saatavana kolmessa painoluokassa: 3, 3,5 ja 4,1 tonnia, ja kahtena eri akselivälivaihtoehtona: 3259 tai 3924 mm. Etuvetoisuus nostaa auton kantavuutta. Parhaimillaan jopa 50 kilolla. Kuormatilaa on mallista riippuen 7,8 -11 kuutiometriä. Takavetomallin painoluokat yltävät aina 5,5 tonniin, ja akselivälivaihtoehtoja on kaikkiaan viisi. Nyt koeajettava keskipitkän ja korkeakattoisen auton kuormatilan tilavuudeksi ilmoitetaan 11 kuutiometriä. Kokonaispainoltaan 3 500 kg auton kantavuudeksi annetaan noin 1400 kg mikä on hyvä lukema. Etuvetoisen ja automaattivaihteistolla varustetun Sprinterin suurin sallittu vetopaino on tasan kaksi tonnia, millä se asemoituu kilpailussa sopivasti lähimpien kilpailijoidensa välimaastoon. Etuvetoisen Sprinterin voimanlähteenä on aina 4-sylinterinen 2,1- litrainen dieselmoottori, jota tarjotaan kahdessa eri teholuokassa 114 ja 143 hv. Vaihteistovaihtoehtoina ovat täysin uusi 9-vaihteinen automaatti sekä 6-vaihteinen manuaali. Taka- ja nelivetomalleissa on tyytyminen 7-vaihteiseen 7G-Tronic-automaattivaihteistoon. Koeajokkimme liikkuu 143 hv moottorin ja 9-portaisen automaatin voimin. Uusi automaatti- vaihteisto pelaa äärimmäisen hienosti ja pykälät vaihtuvat lähes huomaamatta. Etuvetoisen Sprinterin ajettavuus on kaikin puolin kohdillaan. Mercedes on tehnyt kotiläksynsä, ajovakautus ja vetoluistonesto on nyt markkinoiden kirkkainta kärkeä. Talvisissa olosuhteissa ajettaessa arvostelupisteet kääntyvät nyt vahvasti etuvetomallin puolelle. (kuva: 11 kuution tavaratila riittää useim- mille. Suurin kuormapituus on hieman yli 3,2 metriä ja korkeus reilut 190 cm. Etuvedon ansiosta lattia on noin 57 cm korkeudella eli 8 cm takavetoa alempana. Myös takaovet ovat 8 cm korkeammat.) Avustimia kaikkiin tarpeisiin Mercedes-Benz tunnetaan innovatiivisena autovalmistajana, mikä näkyy mm. kuljettajaa avustavien järjestelmien ja avustimien runsautena. Sprinteriin on tarjolla esimerkiksi aktiivinen Distronic-etäisyysavustin, aktiivinen jarruavustin, aktiivinen kaista-ajoavustin sekä vireystila-avustin Attention Assist. Vakiovarusteita ovat muun muassa sivutuuliavustin sekä ajonopeuden mukaan säätyvä sähköinen ohjaustehostin EPS, joka tarjoaa hyvän ohjaustuntuman. Telematiikkaa Raskaista kuorma-autoista tutut telematiikkapalvelut tekevät vahvaa tuloaan kevyelle puolelle. Mercedeksen ”pakettiautopalvelu” kulkee nimellä Mercedes PRO connect, mikä on käytössä ensi kertaa Sprinterissä. Tehdasasenteinen järjestelmä hyödyntää auton dataliittymää ja sen avulla saadaan välitettyä vaikapa ajoneuvon sijaintiin, polttonesteen kulutukseen tai huoltoihin liittyviä tietoja, joko kuljettajalle tai ajojärjestelijälle. Palvelu mahdollistaa myös ajoneuvon toimintojen kuten seisontalämmityksen käytön, ovien, ikkunoiden ja takaluukun tilan tarkistamisen sekä keskuslukituksen käytön puhelinsovelluksen avuin. Helppokäyttöinen sovellus sisältää myös automaatttisesti päivittyvän, mutta tarvittaessa pois kytkettävän, digitaalisen ajopäiväkirjan. Kahteen suuntaan toimiva lähetys mahdollistaa esimerkiksi osoitetietojen välittämisen autojen välillä. (kuva: Etuveto-Sprinterissä etupyörien tuenta on toteutettu kierrejousin ja McPherson -joustintuin. Takavetoisessa etujousituksen tehtävät hoitaa poikittainen komposiittijousi. Molemmat suoriutuvat tehtävistään onnistuneesti.) |