Maija Pohjankivi on puunkuormauksen tuplamestari - Naiset pärjää puunajossakin23.02.2019 19.01
Maija Pohjankivi Noormarkusta tunnetaan puunkuljetusalalla Puunkuormaajamestari -kilpailun kestomenestyjänä; mestaruuksia on kaksi, pronssia yksi ja nelostiloja kaksi. Menestyksen taustalla on jatkuva harjoittelu mitä puutavarankuljettajan ammatti tarjoaakin joka päivä. (kuva yllä: Maija Pohjankivi aloitti puutavara-auton kuljettajana 7 vuotta sitten ja on tyytyväinen uravalintansa. - Haastetta riittää ja päivät eivät ole samanlaisia; tykkään myös liikkua metsässä.) Maija Pohjankivi kiinnostui kuljetusalasta parikymppisenä miettiessään uravalintaansa. - Asuin silloin Tampereella ja ajoin ensin C-kortin. Olin yhteydessä mieheni Antin serkkuun Hannu Pohjankiveen ja kysyin työharjoittelupaikkaa. Korttihan ei oikein riittänyt mihinkään ja Hannu kannusti ajamaan yhdistelmäkortin. Kun olin sen saanut niin soitin uudelleen ja sovimme että lähden kokeilemaan puunajoa. Niin sitten muutin vuonna 2011 takaisin kotipaikkakunnalle ja aloitin Metsäkone Pohjankivi Oy:n puutavara-auton kuljettajana, kertoilee Maija Pohjankivi. (kuva: Maija Pohjankiven mies Antti Pohjankivi (oik.) toimii myös puutavara-auton kuljettajana. Metsäkone Pohjankivi Oy:n palveluksessa on laajasti omaa sukua; yrittäjinä toimivat veljekset Hannu (vas.) ja Markku Pohjankivi.) Kuormanteon opettelijasta mestariksi Alussa Maija ajoi yhdistelmää ja Antti tai Hannu tekivät kuormat. Pikku hiljaa myös nosturinkäyttö alkoi sujua. - Kun opettelin kuorman tekoa niin ajoimme paljon kahdella autolla samoista paikoista. Lastasin autoani sen määrän minkä ehdin sillä aikaa kun Antti teki oman yhdistelmänsä täyteen, jonka jälkeen hän teki loput kuormastani niin että ajoaikataulut eivät liikaa venyneet. Kuorma kuormalta sain sitten tehtyä enemmän puuta, toteaa Maija. - Nyt jos kuormattaisiin samalla systeemillä niin taitaisi Maija tehdä osan minunkin kuormastani, naurahtaa Antti Pohjankivi, joka osallistuu itsekin aktiivisesti Puunkuormaajamestari -kisoihin: - Kieltämättä välillä on tullut tehtyä aika kovia kuormausaikoja mutta sakkoajat ovat sitten vieneet käsistä suuret menestykset. Maija on meidän perheen selkeä ykköskuski kun lähdetään tosissaan kisaamaan. (kuva: Kahdesti naisten sarjan Puunkuormaajamestaruuden nimiinsä vienyt Maija otti viime syksyn Metko-finaalissa pronssia.) Tuplamestari toivoo alalle lisää naisia Kahdesti naisten sarjan Puunkuormaajamestaruuden nimiinsä vienyt Maija otti viime syksyn Metko-finaalissa pronssia. - Tytöt ovat kehittyneet ja tekevät kovia suorituksia. Toki annoin finaalissa tasoitusta jättämällä yhden tukin ainakin metrin pitkäksi ja peli oli sillä selvä. Ensi vuonna sitten uudelleen ja vähän tarkemmin niin... Puunkuormaajakilpailu on tosi hyvä juttu koko alalle ja toivottavasti se innostaa naisia lähtemään alalle, sillä tämä on mukavaa hommaa mistä haastetta ei puutu. Meillä on uusioperheessä yhteensä kuusi lasta, joten välillä aikataulujen sovittamisessa työn ja perheen suhteen on omat haasteensa mutta kaiken kaikkiaan hyvin tämä sujuu. Poikamme Eetu on 10-vuotias ja hän haluaa aina mukaan ajoon kun vain mahdollista ja Antin vanhin poika käy jo Kullaan metsäkoulua, sanoo Maija tyytyväisenä ammattiinsa ja elämäänsä. Kuormat 4-vipuisella - ajossa pirtää olla tarkka Nosturina Maijalla on aina ollut 4-vipuinen Jonsered: - Olen pari kertaa kokeillut kuormantekoa hydraulisella esi- ohjauksella varustetulla Palfinger Epsilonilla sekä saman merkin sähköohjatullakin, jotka molemmat löytyvät talon autoista. Mutta kyllä nelivipuinen sopii itselle parhaiten ja samallahan pysyy tuntuma kisanosturiinkin. Rannikon metsissä on usein haastavat, kivikkoiset maastot. - Tarkkana saa olla ettei vanne osu kiveen ja kääntöpaikat ovat yleensä aika ahtaita. Pitää ajaa järkevästi mutta liian varovainenkaan ei saa olla, tuumii Maija. (kuva: Maija Pohjankivi ajaa puuta 68-tonnisella yhdistelmällä ja kuormat hän tekee 4-vipuisella Jonseredilla.) Metsäkoneista siirryttiin puutavara-autoihin Metsäkone Pohjankivi Oy on tänä päivänä puunajoon keskittyvä perheyhtiö, mitä johtaa toinen sukupolvi ja kolmaskin polvi on alaan kasvamassa. - Isäni Kari Pohjankivi perusti yrityksen vuonna 1989 ja sitä ennen hän ajoi Ahlströmin puutavara-autoja isänsä Pentti Pohjankiven kanssa. Alussa Metsäkone Pohjankivellä oli nimensä mukaisesti metsäkoneita - ensimmäinen kone oli Marttiinin häntämoto ja ajokone Lokomo FMG Supernalle. Ensimmäinen Ponsse tuli taloon vuonna 1990 ja merkki pysyi metsäkoneurakoinnin loppuun asti, kertoilee Hannu Pohjankivi, joka vastaa yrityksestä veljensä Markun kanssa. Kymmenen henkilöä työllistävän perheyrityksen palveluksessa onkin laajasti Pohjankiven sukua. - Välillä monelta menee sekaisin kuka on veli ja kuka serkku. Yllättävän hyvin tulemme keskenään toimeen vaikka painetta ja kiirettä on aina riittävästi, Hannu Pohjankivi toteaa. Vuonna 2004 Metsäkone Pohjankivi myi pois metsäkoneet ja siirtyi puutavaran autokuljetuksiin. - Hiljalleen autojen määrä on kasvanut ja tänä päivänä meillä on ajossa kuusi yhdistelmää. Kaikissa veturina Scania ja viisi on 76-tonnista sekä yksi 68-tonninen. Autojen varustelut ovat Alucarin ja Weckmanin käsialaa - perävaunuissa löytyy kotimaista Weckmania, Jykiä ja yksi Laurinaho. Nosturit menevät tasan Loglift/Jonsered ja Palfinger Epsilonin kanssa - molemmissa on hyvät puolensa, sanoo Pohjankivi. Metsäkone Pohjankivi ajaa puuta Metsä Groupille Westasille ja Ahlströmille. - Puut kerätään tästä Satakunnan alueelta ja ajetaan pääasiassa Raumalle, Kaskisiin, Poriin ja välillä myös Suolahteen, minne kertyy matkaa kolmisenstaaa kilometriä suuntaansa. Kesä ajettiin ihan täyttä, alkusyksystä hetkeksi vähän rauhoittui mutta sitten taas puu alkoi kovasti liikkumaan, kertoo Hannu Pohjankivi. (kuva: - Puunajossa pitää olla tarkka ja huolellinen mutta ei liian varovainen, toteaa Maija Pohjankivi saatuaan kuorman valmiiksi.) (kuvat alla: Metsäkone Pohjankivi Oy:n uusin yhdistelmä koostuu ilmajousitteisesta Scania R 650 6x4 autosta, missä on robottivaihteiston lisänä hyväksi todettu kytkinpoljin. Myös uusi Weckmanin 5-akselinen perävaunu on varustettu ilmajousilla.)
|