AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mitsubishi L 200 Club Cab 2.4 Di-D Magnum - Perinteet kunniaan

17.02.2019 16.44

mitsu12.jpg

Mitsubishi L200 Club Cab osoittaa perinteisen lujarakenteisen lava-auton puolustavan yhä paikkaansa kilpailussa nelivetoisia umpipakettiautoja vastaan ammattikäyttäjien jokapaikan höylänä.  

(kuva yllä: Lava-autot ovat suosittuja urakointikäytössä. Mitsubishi L200 Club Cab on erinomainen valinta työmailla liikkumiseen ja tavaran kuljetukseen vaikeissa maastoissa.)

Pari vuotta takaperin uudistunutta Mitsubishi L200 lava-autoa tarjotaan kahtena eri mallivaihtoehtona: Club Cab ja Double Cab. Akseliväli on molemmissa sama eli tasan 3 metriä, mikä on vajaat kymmenen senttimetriä lähimpiä kilpailijoita vähemmän ja tekee L200:sta ketterän käänneltävän ahtaissa paikoissa. 

Neliovista DoubleCabia saa sekä kahdelle että viidelle rekisteröitynä. Sen lavan hyötypituus on muovikaukalon kanssa vajaa 1,5 m. Double Cab on aina kaksipaikkainen ja sen suurin lavapituus on kaukalon kanssa noin 1,8 m. Kokonaismassaltaan, mallista riippuen, 2900 kilon molemmin puolin asettuvan auton kantavuus on 900 kg luokka, mikä riittää asiallisesti vaikkapa polttoainesäiliölle tai sitten hiekoituslaitteelle ja aurausvarusteille. Suurin sallittu perävaunumassa on 3000 - 3100 kg. 

mitsu2.jpg

(kuva: Mitsubishi L200:ssa yhdistyy onnistuneesti lava-auton kuormauskapasiteetti ja maasturin etenemiskyky. Kiitokset koeajoauton lainasta lähtevät Nummelaan, Vihdin Autotalo Oy:lle!)

Voimanlähteenä on tehokas ja polttoainetaloudellinen 2.4-litran dieselmoottori, jota tarjotaan kahtena eri tehovaihtoehtona: 153 hv / 380 Nm ja 181 hv / 430 Nm. Alempitehoista moottoria tarjotaan ainoastaan edullisimman eli PRO -mallin yhteydessä. Vaihteistopuolella on tarjolla 6-vaihteinen manuaali ja 5-portainen automaatti, mikä on tarjolla vain DoubleCab -malleihin.

Syy miksi L200:n on niin suosittu juuri ammattikäyttäjien keskuudessa piilee sen nelivetojärjestelmässä, mikä perustuu erinomaisen maastokelpoiseen, tosin nyt jo Suomen maahantuontiohjelmasta pois jätetyn Mitsubishi Pajeron Super Select 4WD-II -järjestelmään. Kuljettaja voi valita neljästä eri ajotilasta. Näistä 2H eli takavetotila tuo parhaan polttoainetalouden. Nelivedolle on kolme eri ajotilaa 4H, 4HLc ja 4LLc, mitkä soveltuvat päivittäisestä ajosta aina vaikeakulkuiseen maastoon. Vahvan etenemiskyvyn ohella L200 tunnetaan jämäkästä alustasta, joka ottaa raskaat kuormat ja tienpinnan rasitukset väsymättä ja vankkumatta vastaan. 

mitsu3.jpg

(kuva: Neliveto on peruja valmistajan legendaarisesta Pajero-maasturista.)

Tehokkaammalla moottorivaihtoehdolla ja perinteisellä manuaalivaihteistolla varustetun koeajoauton kulku on kaikin puolin sujuvaa. Auton käyttötarkoitus raskaiden kuormien ja vaativien olosuhteiden kuormajuhtana paljastuu vain kuormatta ajettaessa etäisenä takajousituksen töksähtelynä. 

Kiitoksen sanan ansaitsee myös kattava vakiovarustelu, joka pitää sisällään: peruutuskameran, kaistavahdin, perävaunun vakautusjärjestelmän, mäkilähtöavustimen, sadetunnistimen ja vakionopeudensäätimen. Koeajettavan auton Magnum -varusteluun kuuluvat näiden lisäksi vielä ainakin automaattinen ilmastointi, lavakaukalo ja astinlaudat.

mitsu4.jpg

(kuva: Pitkän lavan kuormapituus on reilut 180 cm. Kuormansidontalenkkejä on kuusin kappalein. Auton kantavuus on 900 kg luokka, mikä riittää asiallisesti vaikkapa polttoainesäiliölle.)

Positiivinen kokemus

Mitsubishi L200:n ajettavuudessa on positiivista työkalumaisuutta. Ohjausvaste on asiallinen ja poljintuntuma hyvä, etenkin kytkimen osalta, mistä on etua vaikeakulkuisessa maastossa ajettaessa. Myös manuaalivaihteiston vaihteensiirto ansaitsee kiitosta. Vaihdevivun liikerata on nykymittapuun mukaan reippaan puo- leinen, silti pykälät siirtyvät loviinsa vaivattomasti. 

Kuljettajan paikalla on reilusti tilaa ja kaikin puolin leppoisat oltavat. Mittariston ja kojelaudan muotoilussa ja hallintalaitteiden asettelussa on edetty käytännöllisyyden ehdoilla. Kaikin puolin toimi- va kokonaisuus. 

L200:n alusta on toteutettu perinteisin ratkaisuin. Jäykkä, lehtijousien varaan tuettu taka-akseli ja erillisjousitettu etuakselisto kiinnittyy tukevasti jämäkkään erillisrunkoon. Jo koeajon ensimetrit paljastavat että jousitus on kehittynyt havaittavasti parempaan suuntaan edeltävästä mallisukupolvesta. Takaylitystä on auton lajityypille ominaiseen tapaan reippaasti, jopa 1,33 metriä. Lyhytlavaisessa vielä sitäkin enemmän, joka on osattava huomioida vaikkapa peräkärryn kanssa peruuteltaessa tai kivikkoisessa maastossa ajettaessa, missä takapuskuri saattaa äkkiä ottaa kiinni kiveen tai kantoon. 

Vetotavan vaihto käy kilpailijoiden tapaan sähköisesti keskikonsolin kiertokytkimestä kääntämällä. 

Koeajoauton alle väännetyt Continental IceContact 2 nastarenkaat tarjosivat hyvän pidon jo pelkän takavedon kanssa. Nelivedon ominaisuuksia haastettiin metsätiellä ja osin maastossakin. Valittu vetotapa ei liioin vaikuta Mitsun menohaluihin. 

Mitsubishi on sovittanut onnistuneesti uusimmat ajoavustimet lava-autoonsa. 

Vakiovarusteisiin sisältyy ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmän lisäksi mäkilähtöavustin ja perävaunun vakautus. Kaistavahti on tarjolla lisähinnasta Club Cabiin, mutta vakiona Double Cabissa.

mitsu52.jpg

(kuva: Konehuoneen täyttää tehokas 2,4-litran moottori. Alumiinimoottorista irrotetaan kääntyväsiipisen ahtimen javälijäähdytyksen avuin tehoa 181 hv ja vääntömomenttia jopa 430 Nm.)

Hintapuolesta

L200:sta tarjotaan Suomessa Club Cab- ja Double Cab -versioina. Malliston verolliset hinnat alkavat noin 32 400 eurosta. Sillä saa kaksipaikkaisen ja manuaalivaihteisen ClubCab PRO -mallin, jossa on riittävät varusteet työkäyttöön. Nyt ajettava Magnum varustelutason auto on hinnastossa seuraavana. Sen hinta asettuu 34 000 euron kantimiin. Parin tonnin lisähinnalla saa tehokkamman moottorin ja reilusti kattavamman varustelun. Neliovisten mallien hinnat lähtevät vajaasta 38 000 eurosta ja viisipaikkaisten noin 48 000 eurosta. 

Mitsubishi tarjoaa L200:een viiden vuoden takuun ja kilpailukykyisesti hinnoitellut huoltosopimukset, mitä tarjotaan koko maan kattavan jälleenmyynti ja huoltoverkoston kautta.

mitsu6.jpg

(kuva: L200:n yltää Euro 6 päästötasolle ilman Adblue urealiuosta.)

17.01.2024 13.00Vuosi 2023 oli menestys Mercedes-Benzille
17.01.2024 12.00Tenon lohikannat hälyttävän matalalla
17.01.2024 11.00Valmet Automotiven muutosneuvottelut päätökseen - 115 henkilöä lomautusten ja irtisanomisten piirissä
17.01.2024 10.00Konkursseja enemmän kuin 2009 finanssikriisin aikaan
17.01.2024 9.03Metsäteollisuus ja tiedeyhteisö yhteistyöhön selluntuotannon päästöjen vähentämiseksi
16.01.2024 19.45KATSO VIDEO! Junnikkala Oulun Laanila on Suomen modernein sahalaitos
16.01.2024 16.00Biotalouden yrityskiihdyttämössä ratkotaan alan haasteita - tavoitteena 50 innovaatiohaastetta
16.01.2024 13.40Finnair voitti maakuntakenttien lentoliikenteen kilpailutuksen kaikilla viidellä reitillä
16.01.2024 13.33Stora Enso investoi sahakuivaamoon Ruotsissa
15.01.2024 17.00Hirvivahinkokorvausten määrä laski viime vuodesta
15.01.2024 12.00Teollisuuden liikevaihto väheni 13,5 % vuoden 2023 marraskuussa
15.01.2024 9.45Luonnonvarakeskus päivitti maankäyttösektorin ilmastosuunnitelman - kehitysennuste kohti vuotta 2035 on osoittautunut liian optimistiseksi
14.01.2024 16.00Komatsu WA475-10 Tool linkage -puomistolla - Suunniteltu sahoille
13.01.2024 9.00Sisävesikuljetusten kehittäminen osana Itä-Suomen puulogistiikkaa
12.01.2024 21.30KATSO TÄSTÄ 12.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
12.01.2024 12.02Nimitykset: Gregor van der Mark DAF Trucksin Pohjoismaiden toimintojen johtajaksi
12.01.2024 11.56Nokian Tyres Tractor King saa kolme uutta kokoa
12.01.2024 9.00SKAL Kuljetusbarometri 1/2024: Kuljetuskustannuksia hillitsevät päätökset kohentavat kuljetusalan kannattavuutta, työvoiman tarve vähenemässä
11.01.2024 11.30Autokannan ikääntyminen kiihtyy - autoala korjaisi tilanteen vanhoilla lääkkeillä
11.01.2024 8.00SKAL polttoainejakelun päästökaupasta: lisää kuljetuskustannuksia - ammattidiesel saatava käyttöön
11.01.2024 7.50Valmet toimittaa avainteknologiaa Shandong Jin Tian He Paperille Kiinaan
10.01.2024 15.55Täysin uusi Mitsubishi Colt esitellään Suomessa tulevana viikonloppuna
10.01.2024 9.45Metsätalouden tukien käyttö kasvoi edellisvuodesta - erityisesti pienpuun keruu lisääntyi
10.01.2024 9.00Valmet toimittaa IQ-vianilmaisujärjestelmän Yueyang Forest & Paper Co., Ltd. -yhtiölle Kiinaan
10.01.2024 8.00Kalmarin hybridikonttilukit vähentämään Katoen Natien laitteiden polttoaineenkulutusta ja päästöjä Montevideon terminaalissa
09.01.2024 18.00Jani Leppä on nimitetty Nisula Forest Oy:n aluemyyntipäälliköksi
09.01.2024 10.30Tampereelle rakenteilla uusiutuvan metaanin tuotantolaitos - hanat avataan 2026
09.01.2024 8.00CES 2024 Las Vegas: Kia käynnistää hyötyajoneuvojen tuotannon 2025
08.01.2024 15.30Merikarvian sahalle lopetuspäätös - liki 80 irtisanomisuhan alla
08.01.2024 11.20Nimitykset: Kalle Virtala Metsätyölle metsäkonealan aluemyyntipäälliköksi
08.01.2024 10.01Kalmar ja Wallenius Wilhelmsen vahvistavat vuosikymmeniä kestänyttä yhteistyötään uudella tilauksella, joka sisältää täyssähköisiä haarukkatrukkeja ja konttikurottajia
08.01.2024 8.00Merikuljetusten määrä väheni 12 % marraskuussa 2023
08.01.2024 7.00Nopea lauhtuminen lisää kiinteistöjen laiterikkojen riskiä
07.01.2024 13.00Risupeto + Hyundai = Tehokas paketti energiapuun korjuuseen
07.01.2024 8.00Meriliikenne osaksi EU:n päästökauppajärjestelmää 1.1.2024 alkaen
06.01.2024 9.00Joulukuussa 2023 ensirekisteröitiin 5 800 uutta henkilöautoa
05.01.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 5.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.01.2024 12.00Hollolassa Kosken silta suljetaan 15.1.-1.6.2024 sillan uusimisen vuoksi - liikenne kiertotielle
05.01.2024 8.00Metsäkiinteistömarkkina vuonna 2023: Vuositasolla hintataso piti pintansa, vaikka jälkimmäisellä vuosipuoliskolla kauppaa käytiinkin jo edellisvuotta matalammin hinnoin
04.01.2024 13.39DB Schenker rakentaa uuden terminaalin Seinäjoen Roveksen yritysalueelle
04.01.2024 10.33Rautateillä kuljetetun rahdin määrä laski 20 % vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
04.01.2024 10.00Sisävesikuljetusten kehittäminen osana Itä-Suomen puulogistiikkaa
04.01.2024 8.00Volvo henkilöautoilla ennätyskorkea markkinaosuus Suomessa vuonna 2023
03.01.2024 19.00Peter Sirkka aloitti ProSilva metsäkoneiden myyjänä
03.01.2024 9.25Aari Rahoitus Oy vahvisti tiimiään
03.01.2024 8.30Chile nosti Suomen puurakentamisen mallimaaksi - suomalainen yritysdelegaatio tapasi chileläisen klusterin toimijoita
02.01.2024 14.55Taksivalvonnan karu tulos - laiminlyönnit kasvoivat entisestään
02.01.2024 14.44Volvo säilytti johtopaikkansa kuorma-autojen rekisteröinneissä
02.01.2024 12.33Range Rover kaikkien aikojen ennätykseen Suomessa
02.01.2024 11.00Raskaiden kuorma-autojen ensirekisteröinnit kasvoivat viidenneksellä edellisvuodesta
01.01.2024 15.001 360 456 kertaa kiitos!
01.01.2024 13.00John Deere Forestryn palvelu pelaa pohjoisessa
01.01.2024 12.00Metka-laki voimaan 1.1.2024 - Metsätalouden tukien haku avautuu maaliskuun alussa
01.01.2024 9.00Ahmakanta kasvussa Suomessa
31.12.2023 13.00Uusi päällerakenne vaihtoehto vakuuttanut puutavara-autoilijat
31.12.2023 9.00Kalastonhoitomaksun ikäraja nousee 69 ikävuoteen
30.12.2023 16.00Vimelcolta tehokkaat laitteet energiapuun käsittelyyn
30.12.2023 10.00Teollisuuden liikevaihto väheni 14,1 % vuoden 2023 marraskuussa
29.12.2023 18.00KATSO TÄSTÄ 29.12. VUODENVAIHTEEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
28.12.2023 12.00Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki: Vuosi 2025 on taas kasvun vuosi, jos talous kehittyy odotetusti
28.12.2023 7.00Valmet vahvistaa puunkäsittelyteknologiaansa ja -palveluitaan Etelä-Amerikassa ostamalla Demuthin
27.12.2023 13.40Keskuskauppakamari: Yrityksille ja omistajille tiedossa ennakoitavuutta verovuodelle 2024 - merkittäviä kevennyksiä tai kiristyksiä ei ole tulossa
27.12.2023 13.33Ruukki Construction irtisanoo 182 työntekijää
27.12.2023 10.00Neste kaksinkertaisti prosessoimansa jätemuovin määrän vuonna 2023
27.12.2023 9.33Metsä Group tutkii hiilidioksidin talteenottolaitoksen rakentamista
27.12.2023 8.00Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen muun muassa raskaan liikenteen sähköistymistä ja biokaasun käyttöä vauhdittavalle hankkeelle
26.12.2023 13.00Jenz HEM 583 Hybrid + Sisu Polar 8x4 + Kesla 1200T: Hyväksi todettu kokonaisuus
25.12.2023 15.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Amarok - Näyttävä paluu lava-automarkkinaan
24.12.2023 12.00Metsähakkeen ajossa vetoauton ominaisuudet punnitaan joka päivä
24.12.2023 9.00Logsetin uusi metsäkoneiden karttaohjelmisto julkaistaan 2024
22.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! joululähetys 2023 - mukavia tarinoita kuljetus, maarakennus ja metsäalan alan toimijoilta
22.12.2023 13.00Mikkeliläiselle korjuuyrittäjä Olli-Pekka Vauhkoselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
21.12.2023 9.00Arup valittu osaksi Metsä Groupin Isoon-Britanniaan kaavaillun uuden pehmopaperitehtaan suunnittelutiimiä
20.12.2023 11.48Volvo Trucksin lobbaustilaisuus kiinnosti viranomaisia
20.12.2023 9.01A. Ahlström Oy hankkii enemmistöosuuden Metsäkonepalvelu Oy:stä
19.12.2023 18.00Vantaalaiselle metsäkoneenkuljettaja Jare Kalatielle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
19.12.2023 12.35Uusi Bridgestone Ecopia ENLITEN -valikoima kaukokuljetuksiin
19.12.2023 12.31Kia ja Mitsubishi saavat uuden jälleenmyyjän Porvoossa
19.12.2023 11.00Euroopan unionin 12. pakotepaketti laajentaa entisestään EU:n Venäjälle kohdistamia vienti- ja tuontipakotteita
19.12.2023 8.22Terhi tuo markkinoille uuden venemallin
18.12.2023 16.01Hyviä uutisia! Jouluspesiaali tulee taas - varaa joulutervehdyksesi nyt
18.12.2023 14.44Juha Nevalainen, Scania: 25 vuotta hyvää henkeä organisaatioon ja käytettävyyden kasvua asiakkaille
18.12.2023 11.00Suomen Hyötytuulen Alajoki-Peuralinnan tuulipuiston tuotannollinen koekäyttö aloitettu
18.12.2023 7.30Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
17.12.2023 13.00Puutavaran autokuljetuksessa merkittävä potentiaali vähentää tyhjäkäyntiaikoja
17.12.2023 10.00Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat 3,6 % vuodessa
15.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 15.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.12.2023 17.00SKAL: Teiden talvihoitoon panostettava - ratkaisuja ennakoinnilla ja valvonnalla
15.12.2023 9.59Sähkö- ja hybridiautojen kierrätystä herätellään Suomessa
15.12.2023 8.00Vuoden Auto Suomessa 2024 on Hyundai Kona
14.12.2023 16.00Traktorimönkijät nuorten suosiossa - suosio näkyy myös onnettomuustilastoissa
14.12.2023 14.04Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen ilmastoratkaisuja vauhdittavalle hankkeelle
14.12.2023 10.00Valmet toimittaa automaatio- ja laadunhallintajärjestelmät Union Paper Mills -yhtiölle Dubaihin
14.12.2023 8.00SKAL: Logistiikkaselvitys antaa päättäjille selvän viestin - tarvitaan ohjelma logistisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi
13.12.2023 13.52Helsinki ymmällään autojen päästöjen vähentämisen toimenpiteistä - pyytää ehdotuksia asukkailta
13.12.2023 13.34Maatalaousmaan peruskuivatustoimintaan saatavilla investointitukea
13.12.2023 12.54Stora Enso hakee Itä-Suomen ensimmäistä Harvesting Partner -korjuukumppania Lieksaan
13.12.2023 12.12Volkswagen lanseeraa nykyisten Transporter 6.1:n ja Caravelle 6.1:n seuraajat vuonna 2025 - Ennakkomyynti käynnistyy huomenna Saksassa
13.12.2023 10.21Iveco Crossway -linja-autoja Norjaan
12.12.2023 12.00Stora Enso sitoutuu hiilidioksidipäästöissään nettonollaan

Näytä lisää »