Metsäkoneyrittäjä Hans Gummerus: "Koneiden uusi teknologia tehostaa puunkorjuuta"

13.02.2019 19.11

gumm2.jpg

Hans Gummerus Kannonkoskelta on nuoren polven metsäkoneurakoitsija, joka perusti yrityksensä Gummerus Forest Oy:n vuonna 2008 heti lukion ja armeijan käynnin jälkeen. 

(kuva: Hans Gummerus aloitti metsäkoneyrittäjänä 18-vuotiaana heti lukion ja armeijan käynnin jälkeen. Koneiden kehitystä hän seuraa tarkasti aitiopaikalta kuljettajan roolissa.) 

- Olin silloin 18-vuotias ja uravalinta oli selvä asia jo lapsesta. Edesmennyt isäni Jorma Gummerus aloitti metsäkoneurakoinnin vuonna 1974 Yhtyneille Paperitehtaille. Tämä yhteistyö jatkuu osaltamme katkeamattomana edelleen tänä päivänä UPM:n ja Viitaforest Oy:n välillä, missä olemme osakasyrityksenä, kertoo Hans Gummerus

Hyvää yhteistyötä

Vuonna 2006 perustettu Viitaforest Oy tarjoaa puunkorjuuta seitsemän ammattitaitoisen metsäkoneyrityksen voimin UPM Metsälle: vuodessa pyöreää puuta korjataan yli 400 000 kuutiota. Viitaforest Oy:n osakasyrityksiä ovat Gummerus Forestin lisäksi Koneyhtymä Veikko Pasanen ja pojat, Lahtinen Forest Oy, Metsäkone Honkoset Ay, Metsäkoneurakointi Välipakka, Moisio Forest Oy ja Puunkorjuu J. Valkeinen Oy. Aliurakoitsijoina toimivat lisäksi Koneurakointi Kananen Oy, Koneurakointi Pekka Närhi Ky ja Veli Paananen. 

Viitaforestin toimialuetta on pohjoinen Keski-Suomi: Kannonkoski, Karstula, Kivijärvi, Pihtipudas, Viitasaari ja Keitele. Toimenkuvaan kuuluu myös saaripuun korjuu Keitelejärvellä ja lähialueen vesistöissä, mihin kanavia myöten pääsee. Konekalustoa Viitaforestin käytössä on tällä hetkellä 11 ketjua puunkorjuussa sekä 5 kaivuria maanmuokkauksissa. Viitaforestilla on palkattuna kaksi toimihenkilöä, jotka vastaavat yrityksen korjuuohjauksesta. Yhteensä osakasyrityksien palveluksessa on henkilöstöä nelisenkymmentä.

- Yhteistyö Viitaforestin osakasyritysten välillä sujuu mallikkaasti hyvässä hengessä ja toiminta on kaikin puolin tehokasta. Itse olen mieltynyt yhdellä koneketjulla operointiin; siinä saa omalla työpanoksella vaikuttaa vahvasti tekemiseen ja pystyy keskittymään koneella ajoon enemmän kuin hallinnollisiin asioihin. Alueellamme leimikkorakenne on hyvä joten saamme toimia noin 70 kilometrin säteellä kotoa eikä siirtojakaan tarvitse tehdä liikaa, toteaa Gummerus. 

gumm1.jpg

(kuva: Syksyllä 2018 Gummerus Forest Oy:lle tuli harvesteriksi uusi 8-pyöräinen John Deere 1170G varustettuna IBC-kärkiohjauksella. ”Kun kärkiohjaukseen tottuu ei enää tee mieli ajaa konetta missä joutuu itse käyttämään yletintä”, kommentoi Hans Gummerus.)

Kokemusta kaikista valtamerkeistä

Hans Gummeruksen isän ensimmäinen metsätraktori oli vuonna 1974 Ford ja sitten alkoi Valmetien aika; ensimmäinen harvesteri, nelipyöräinen 901 tuli ajoon 1980-luvun lopulla: 

- Timberjackeihin meillä siirryttiin 1990-luvun alussa ja ensimmäinen vihreä kone oli 1270 harvesteri. Itse aloitin harvesterihommat Komatsulla joita tuli sitten kaksi peräkkäin ja ajokoneina oli viimeiset kymmenisen vuotta Ponsseja. Viime syksyn FinnMetkon jälkeen harvesteriksi vaihtui uusi 8-pyöräinen John Deere 1170G ja nyt talvella kuormatraktoriksi tulee uusi John Deere 1210G, joista kaupat tehtiin John Deere Forestryn Herkko Saukkomaan kanssa.

Kertomuksesta voi päätellä että kokemusta on kertynyt johtavista metsäkonemerkeistä eikä yhteen väriin ole sitouduttu ”ikuisesti”.

- Yhden ketjun yrittäjänä ajaa itse paljon joten koneiden teknistä kehitystä saa seurata aitiopaikalta. Olemme tehneet kaikkien valmistajien kanssa hyvää yhteistyötä eikä konemerkin vaihtopäätöstä ole tehty koskaan kovin nopeasti eikä ikinä hätiköiden. John Deereen vaihtamisen perusteina oli tekninen edistyksellisyys ja erityisesti uudet innovatiiviset ratkaisut kuten IBC-kärkiohjaus ja kuormatraktoriin tuleva TimberMatic Kartat -järjestelmä. John Deeren G-sarjalaiset ovat lisäksi luotettavan ja tehokkaan koneen maineessa urakoitsijoiden keskuudessa. Tärkeä asia on tietenkin myös toimivat huoltopalvelut, perustelee Gummerus.   

Kärkiohjaus saa kiitosta

Haastatteluhetkellä joulukuun alkupuolella 2018 Gummeruksen John Deere 1170G -harvesterissa on käyttötunteja n. 900.

- Ajamme kahdessa vuorossa sekä motolla että ajokoneella. Tämä uusi John Deeren harvesteri on jo nyt vakuuttanut minut siitä että, konevalinta osui oikeaan. Pääsin nopeasti sinuiksi Deeren minivipujen kanssa ja myös koneen keskellä sijaitsevaan nosturiin alkaa tottua. 8-pyöräisenä kone on erittäin vakaa vaikka nosturina on pitkäpuominen CH6 11-metrin ulottuvuudella. Kouraksi valitsin John Deere H413 -mallin, mikä on sopivan kokoinen pitkän puomin päähän sekä meidän alueen puulle: teemme pääosin harvennuksia ja aukollakin puu on yleensä melko pientä. Toki kourassa riittää kapasiteettia isommallekin puulle jos niitä kohdalle osuu ja H413 prosessoi niin järeän puun kuin kouraan mahtuu. Rullina on kumitetut mutta silti aggressiiviset Moipu-rullat, jotka pitävät eivätkä jätä puuhun liikaa jälkiä. Mitalletulon voi tehdä vauhdikkaasti ja silti mittatarkkuudessä päästään aina yhtiön asettamiin vaatimuksiin. Ja kun tarkkuus pysyy kohdillaan niin ylimääräisiä kouralle hyppimisiä ei tarvitse ohjaamosta tehdä, mikä onkin todella viihtyisä ja hiljainen työpaikka, kertoo Gummerus.

John Deeren harvesterin IBC -kärkiohjaus on ainutlaatuinen metsäkonemaailmassa ja sen kehittämisestä Gummerus antaa valmistajlle ansaitut kehut: 

- Kun kärkiohjaukseen tottuu ei enää tee mieli ajaa konetta missä joutuu itse käyttämään yletintä. Kärkiohjaus helpottaa oleellisesti kuljettajan työtä ja antaa aikaa keskittyä vaikka puuvalintoihin kuin ylettimen käyttöön tai nosturin liikkeiden korjailuun. Ja minusta tuntuu että kärkiohjauksella on vaikutusta myös siihen että pysyy töissä virkeämpänä. Odotankin innolla kun saamme IBC:n talvella myös kuormatraktorikäyttöön samoin kuin TimberMatic Kartat -järjestelmän, mistä tulee olemaan varmasti apua koko korjuutyön tehostamisessa, toteaa Gummerus. 

gumm3.jpg

(kuva: Gummerus Forest Oy on osakasyrityksenä Viitaforest Oy:ssä, mikä korjaa puuta UPM Metsälle noin 400 000 kuutiota vuodessa seitsemän urakointiyrityksen yhteisvoimin pohjoisen Keski-Suomen alueelta. Gummerus Forestin koneketju tekee pääasiassa harvennushakkuita.)

18.01.2024 9.15Sähköauto alle 25 000 eurolla - Totta se on!
18.01.2024 9.00Ponsse-konserniin kuuluva teknologiayhtiö Epec avaa vastuullisen ja älykkään tehtaan
18.01.2024 7.55Metsätuhoja paikannusta tarkkojen satelliittikuvien avulla
17.01.2024 18.12Merkkiuskollisuus voi seurata hautaan saakka
17.01.2024 17.11John Deere Forestry Oy ostaa metsäkoneiden huoltoliiketoiminnan Nastola Forest Huolto Oy:ltä
17.01.2024 13.00Vuosi 2023 oli menestys Mercedes-Benzille
17.01.2024 12.00Tenon lohikannat hälyttävän matalalla
17.01.2024 11.00Valmet Automotiven muutosneuvottelut päätökseen - 115 henkilöä lomautusten ja irtisanomisten piirissä
17.01.2024 10.00Konkursseja enemmän kuin 2009 finanssikriisin aikaan
17.01.2024 9.03Metsäteollisuus ja tiedeyhteisö yhteistyöhön selluntuotannon päästöjen vähentämiseksi
16.01.2024 19.45KATSO VIDEO! Junnikkala Oulun Laanila on Suomen modernein sahalaitos
16.01.2024 16.00Biotalouden yrityskiihdyttämössä ratkotaan alan haasteita - tavoitteena 50 innovaatiohaastetta
16.01.2024 13.40Finnair voitti maakuntakenttien lentoliikenteen kilpailutuksen kaikilla viidellä reitillä
16.01.2024 13.33Stora Enso investoi sahakuivaamoon Ruotsissa
15.01.2024 17.00Hirvivahinkokorvausten määrä laski viime vuodesta
15.01.2024 12.00Teollisuuden liikevaihto väheni 13,5 % vuoden 2023 marraskuussa
15.01.2024 9.45Luonnonvarakeskus päivitti maankäyttösektorin ilmastosuunnitelman - kehitysennuste kohti vuotta 2035 on osoittautunut liian optimistiseksi
14.01.2024 16.00Komatsu WA475-10 Tool linkage -puomistolla - Suunniteltu sahoille
13.01.2024 9.00Sisävesikuljetusten kehittäminen osana Itä-Suomen puulogistiikkaa
12.01.2024 21.30KATSO TÄSTÄ 12.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
12.01.2024 12.02Nimitykset: Gregor van der Mark DAF Trucksin Pohjoismaiden toimintojen johtajaksi
12.01.2024 11.56Nokian Tyres Tractor King saa kolme uutta kokoa
12.01.2024 9.00SKAL Kuljetusbarometri 1/2024: Kuljetuskustannuksia hillitsevät päätökset kohentavat kuljetusalan kannattavuutta, työvoiman tarve vähenemässä
11.01.2024 11.30Autokannan ikääntyminen kiihtyy - autoala korjaisi tilanteen vanhoilla lääkkeillä
11.01.2024 8.00SKAL polttoainejakelun päästökaupasta: lisää kuljetuskustannuksia - ammattidiesel saatava käyttöön
11.01.2024 7.50Valmet toimittaa avainteknologiaa Shandong Jin Tian He Paperille Kiinaan
10.01.2024 15.55Täysin uusi Mitsubishi Colt esitellään Suomessa tulevana viikonloppuna
10.01.2024 9.45Metsätalouden tukien käyttö kasvoi edellisvuodesta - erityisesti pienpuun keruu lisääntyi
10.01.2024 9.00Valmet toimittaa IQ-vianilmaisujärjestelmän Yueyang Forest & Paper Co., Ltd. -yhtiölle Kiinaan
10.01.2024 8.00Kalmarin hybridikonttilukit vähentämään Katoen Natien laitteiden polttoaineenkulutusta ja päästöjä Montevideon terminaalissa
09.01.2024 18.00Jani Leppä on nimitetty Nisula Forest Oy:n aluemyyntipäälliköksi
09.01.2024 10.30Tampereelle rakenteilla uusiutuvan metaanin tuotantolaitos - hanat avataan 2026
09.01.2024 8.00CES 2024 Las Vegas: Kia käynnistää hyötyajoneuvojen tuotannon 2025
08.01.2024 15.30Merikarvian sahalle lopetuspäätös - liki 80 irtisanomisuhan alla
08.01.2024 11.20Nimitykset: Kalle Virtala Metsätyölle metsäkonealan aluemyyntipäälliköksi
08.01.2024 10.01Kalmar ja Wallenius Wilhelmsen vahvistavat vuosikymmeniä kestänyttä yhteistyötään uudella tilauksella, joka sisältää täyssähköisiä haarukkatrukkeja ja konttikurottajia
08.01.2024 8.00Merikuljetusten määrä väheni 12 % marraskuussa 2023
08.01.2024 7.00Nopea lauhtuminen lisää kiinteistöjen laiterikkojen riskiä
07.01.2024 13.00Risupeto + Hyundai = Tehokas paketti energiapuun korjuuseen
07.01.2024 8.00Meriliikenne osaksi EU:n päästökauppajärjestelmää 1.1.2024 alkaen
06.01.2024 9.00Joulukuussa 2023 ensirekisteröitiin 5 800 uutta henkilöautoa
05.01.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 5.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.01.2024 12.00Hollolassa Kosken silta suljetaan 15.1.-1.6.2024 sillan uusimisen vuoksi - liikenne kiertotielle
05.01.2024 8.00Metsäkiinteistömarkkina vuonna 2023: Vuositasolla hintataso piti pintansa, vaikka jälkimmäisellä vuosipuoliskolla kauppaa käytiinkin jo edellisvuotta matalammin hinnoin
04.01.2024 13.39DB Schenker rakentaa uuden terminaalin Seinäjoen Roveksen yritysalueelle
04.01.2024 10.33Rautateillä kuljetetun rahdin määrä laski 20 % vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
04.01.2024 10.00Sisävesikuljetusten kehittäminen osana Itä-Suomen puulogistiikkaa
04.01.2024 8.00Volvo henkilöautoilla ennätyskorkea markkinaosuus Suomessa vuonna 2023
03.01.2024 19.00Peter Sirkka aloitti ProSilva metsäkoneiden myyjänä
03.01.2024 9.25Aari Rahoitus Oy vahvisti tiimiään
03.01.2024 8.30Chile nosti Suomen puurakentamisen mallimaaksi - suomalainen yritysdelegaatio tapasi chileläisen klusterin toimijoita
02.01.2024 14.55Taksivalvonnan karu tulos - laiminlyönnit kasvoivat entisestään
02.01.2024 14.44Volvo säilytti johtopaikkansa kuorma-autojen rekisteröinneissä
02.01.2024 12.33Range Rover kaikkien aikojen ennätykseen Suomessa
02.01.2024 11.00Raskaiden kuorma-autojen ensirekisteröinnit kasvoivat viidenneksellä edellisvuodesta
01.01.2024 15.001 360 456 kertaa kiitos!
01.01.2024 13.00John Deere Forestryn palvelu pelaa pohjoisessa
01.01.2024 12.00Metka-laki voimaan 1.1.2024 - Metsätalouden tukien haku avautuu maaliskuun alussa
01.01.2024 9.00Ahmakanta kasvussa Suomessa
31.12.2023 13.00Uusi päällerakenne vaihtoehto vakuuttanut puutavara-autoilijat
31.12.2023 9.00Kalastonhoitomaksun ikäraja nousee 69 ikävuoteen
30.12.2023 16.00Vimelcolta tehokkaat laitteet energiapuun käsittelyyn
30.12.2023 10.00Teollisuuden liikevaihto väheni 14,1 % vuoden 2023 marraskuussa
29.12.2023 18.00KATSO TÄSTÄ 29.12. VUODENVAIHTEEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
28.12.2023 12.00Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki: Vuosi 2025 on taas kasvun vuosi, jos talous kehittyy odotetusti
28.12.2023 7.00Valmet vahvistaa puunkäsittelyteknologiaansa ja -palveluitaan Etelä-Amerikassa ostamalla Demuthin
27.12.2023 13.40Keskuskauppakamari: Yrityksille ja omistajille tiedossa ennakoitavuutta verovuodelle 2024 - merkittäviä kevennyksiä tai kiristyksiä ei ole tulossa
27.12.2023 13.33Ruukki Construction irtisanoo 182 työntekijää
27.12.2023 10.00Neste kaksinkertaisti prosessoimansa jätemuovin määrän vuonna 2023
27.12.2023 9.33Metsä Group tutkii hiilidioksidin talteenottolaitoksen rakentamista
27.12.2023 8.00Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen muun muassa raskaan liikenteen sähköistymistä ja biokaasun käyttöä vauhdittavalle hankkeelle
26.12.2023 13.00Jenz HEM 583 Hybrid + Sisu Polar 8x4 + Kesla 1200T: Hyväksi todettu kokonaisuus
25.12.2023 15.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Amarok - Näyttävä paluu lava-automarkkinaan
24.12.2023 12.00Metsähakkeen ajossa vetoauton ominaisuudet punnitaan joka päivä
24.12.2023 9.00Logsetin uusi metsäkoneiden karttaohjelmisto julkaistaan 2024
22.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! joululähetys 2023 - mukavia tarinoita kuljetus, maarakennus ja metsäalan alan toimijoilta
22.12.2023 13.00Mikkeliläiselle korjuuyrittäjä Olli-Pekka Vauhkoselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
21.12.2023 9.00Arup valittu osaksi Metsä Groupin Isoon-Britanniaan kaavaillun uuden pehmopaperitehtaan suunnittelutiimiä
20.12.2023 11.48Volvo Trucksin lobbaustilaisuus kiinnosti viranomaisia
20.12.2023 9.01A. Ahlström Oy hankkii enemmistöosuuden Metsäkonepalvelu Oy:stä
19.12.2023 18.00Vantaalaiselle metsäkoneenkuljettaja Jare Kalatielle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
19.12.2023 12.35Uusi Bridgestone Ecopia ENLITEN -valikoima kaukokuljetuksiin
19.12.2023 12.31Kia ja Mitsubishi saavat uuden jälleenmyyjän Porvoossa
19.12.2023 11.00Euroopan unionin 12. pakotepaketti laajentaa entisestään EU:n Venäjälle kohdistamia vienti- ja tuontipakotteita
19.12.2023 8.22Terhi tuo markkinoille uuden venemallin
18.12.2023 16.01Hyviä uutisia! Jouluspesiaali tulee taas - varaa joulutervehdyksesi nyt
18.12.2023 14.44Juha Nevalainen, Scania: 25 vuotta hyvää henkeä organisaatioon ja käytettävyyden kasvua asiakkaille
18.12.2023 11.00Suomen Hyötytuulen Alajoki-Peuralinnan tuulipuiston tuotannollinen koekäyttö aloitettu
18.12.2023 7.30Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
17.12.2023 13.00Puutavaran autokuljetuksessa merkittävä potentiaali vähentää tyhjäkäyntiaikoja
17.12.2023 10.00Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat 3,6 % vuodessa
15.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 15.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.12.2023 17.00SKAL: Teiden talvihoitoon panostettava - ratkaisuja ennakoinnilla ja valvonnalla
15.12.2023 9.59Sähkö- ja hybridiautojen kierrätystä herätellään Suomessa
15.12.2023 8.00Vuoden Auto Suomessa 2024 on Hyundai Kona
14.12.2023 16.00Traktorimönkijät nuorten suosiossa - suosio näkyy myös onnettomuustilastoissa
14.12.2023 14.04Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen ilmastoratkaisuja vauhdittavalle hankkeelle
14.12.2023 10.00Valmet toimittaa automaatio- ja laadunhallintajärjestelmät Union Paper Mills -yhtiölle Dubaihin
14.12.2023 8.00SKAL: Logistiikkaselvitys antaa päättäjille selvän viestin - tarvitaan ohjelma logistisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi
13.12.2023 13.52Helsinki ymmällään autojen päästöjen vähentämisen toimenpiteistä - pyytää ehdotuksia asukkailta

Näytä lisää »