Tehokasta metsäkoneiden vientilogistiikkaa - Ponsset siirretään Vuosaaresta eri satamiin ja asiakkaille ympäri maailmaa29.12.2018 18.11
Ponsse -metsäkoneita valmistuu ennätystahtia Vieremän juuri uudistetusta ja laajennetusta edistyksellisestä metsäkonetehtaasta. Tänä vuonna maailmalle lähtee yli tuhat uutta konetta, joista suurin osa päätyy vientimarkkinoille laivarahtina. (kuva yllä: Ponssen valmistamat uudet metsäkoneet saapuvat Helsingin Vuosaaren satamaan Iisalmesta junalla josta niitä siirretään autoilla eri satamiin, toimitettavaksi edelleen laivoilla asiakkaille ympäri maailmaa. Kuvassa uusi Buffalo kuormatraktori lähdössä kohti Hangon satamaa.) Helsingin Vuosaaren satamaan Ponsset saapuvat Iisalmesta junalla josta niitä siirretään autoilla eri satamiin, toimitettavaksi edelleen laivoilla asiakkaille ympäri maailmaa. Siirtokuljetuksista vastaa Puunkorjuu Juha Holm Oy yhdellä lavettiyhdistelmällä ja kahdella koneenkuljetusautolla. (kuva: Puunkorjuu Juha Holm Oy:n yrittäjä Juha Holm ja uusi kesällä käyttöön otettu Siimet -lavetti veturina Volvo FH 13.) - Euroopan ja Venäjän markkinoille menevät koneet ajetaan yleensä Hankoon mutta Saksan koneet lähtee vesille suoraan tästä Vuosaaresta. Amerikan koneet lähtevät Turusta ja Pohjoismaiden Naantalista. Joskus ajetaan myös Kotkaan, kertoilee yrittäjä Juha Holm. Mellilässä kotipaikkaansa pitävän Puunkorjuu Juha Holm Oy:n päätoimi on nimensä mukaisesti puunkorjuu ja kuljetus, mitä tehdään useammalla metsäkoneketjulla ja suunnilleen samalla määrällä erilaista autokalustoa. - Ponssen kanssa on tehty pitkään hyvää yhteistyötä koneasioissa ja noin neljä vuotta sitten aloimme hoitamaan näitä siirtoajoja, Holm toteaa. (kuva: Tänä vuonna maailmalle lähtee yli tuhat uutta Ponssen konetta, joista suurin osa päätyy vientimarkkinoille laivarahtina. Vuosaareen satamaan tullaan ensin junan kyydissä Iisalmesta.) (kuva: Kotimainen Siimet -lavetti suunnitellaan rakenteeltaan ja mitoitukseltaan parhaiten asiakkaan kuljetustarpeisiin vastaavaksi.) Uudella lavetilla lisää siirtotehokkuutta Viime kesänä koneiden siirtoon hankittiin uusi 2-akselinen erikoiskuljetuslavetti Siimetiltä. - Aiemmin meillä oli Komen tekemä lavetti mikä kulki perässä yli 600 000 kilometriä ongelmitta. Nyt päädyimme saman konsernin Siimetiin, mikä on tunnetusti todella kestävä ja pitkäikäinen lavetti. Koska Siimet tekee tuotteet alusta loppuun saakka tehtaallaan Mikkelissä, onnistui rakenteen ja mitoituksen suunnittelu tismalleen käyttötarkoitukseen sopivaksi. Nykykoneet ovat isoja ja Vuosaaresta kun lähdetään niin siltoja riittää, joten kaikilla konemalleilla pitää päästä alle 4,4 metrin kokonaiskorkeuteen, sanoo Holm. (kuva: Uuden Siimet -lavetin petiosa on hydraulisesti jatkettava reilusta 6 metristä aina 9,2 metriin - kokonaispituus on 13,5 metriä.) Siimetin suunnittelijat tekivät hyvää työtä ja lavetista tuli optimaalinen tehtäväänsä. - Kokonaispituudeltaan 17,5 metrinen lavetti on leveydeltään 3 metriä. Siimet toteutti myös kaulaosan täydellä leveydellä, joten koneet saadaan ajettua tar- peeksi eteen ja nokat mahtuvat kaulan väliin vaikka niissä olisi puskulevytkin; samalla saadaan auton akseleiden päälle enemmän kuormaa. Vaunun petiosa on hydraulisesti jatkettava reilusta 6 metristä aina 9,2 metriin, kertoo Holm. (kuva: Hydrauliset ajorampit ovat tukevaa tekoa ja niitä käytetään kätevästi kauko-ohjaimella.) Uuden Siimet -lavetin akselit ovat hydraulisesti pakko-ohjatut Tridecin järjestelmällä, jolloin akselit kääntyvät kätevästi kauko-ohjaimella. - Pakko-ohjaus on ehdoton varuste näissä hommissa. Kaksiakselinen rakenne mahdollisti leveämmän lokasuojin väliin jäävän kourun, jolloin Scorpion harvesterien puomi taittuu siihen nätisti. Myös ajorampit ja hydraulikiristimet toimivat hydrauli- sesti ja kauko-ohjauksella, mitkä ovat ehdottomia asioita kun kuljetettavat konemäärät ovat suuria, sanoo Holm. (kuva: Kuljettaja Sami Poutiainen kääntelee kauko-ohjauksella hydraulisesti pakko-ohjattuja akseleita.) Holmin näyttävien autojen ulkoasu on aina viimeistelty, mitä linjaa edustaa myös uusi ”ponssenvärinen” lavetti. - Kalusto on yrityksen käyntikortti ja kuljettajamme pitävät autot todella siisteinä eikä sisälle ohjaamoon mennä kengät jalassa - sen huomaa vaikka tästä 2014 vuosimallia edelleen hienossa kunnossa olevasta Volvosta. Siimetin lavetissa työnjälki on hyvää ja pintakäsittelykin laadukasta, kehuu näyttelytason kuorma-autoistaan tunnettu Juha Holm. (kuva: Lavetin leveys on 3 metriä ja myös kaulaosa on tehty maksimileveyteen, joten koneet saadaan ajettua tarpeeksi eteen ja nokat mahtuvat kaulan väliin vaikka niissä olisi puskulevytkin; samalla saadaan auton akseleiden päälle enemmän kuormaa.)
(kuva: Siimetin lavetin kyytiin on hyvä ajaa suurimmatkin metsäkonemallit. Kaikilla konemalleilla päästään alle 4,4 metrin kokonaiskorkeuteen mikä on ehdoton asia siltojen takia.)
(kuva: Siimetin hydrauliset kuormankiristimet ovat todella tehokkaat ja toimivat luotettavasti - ne nopeuttavat koneiden siirtotyötä oleellisesti.) |