EU:n ympäristöministerit sopivat ensimmäistä kertaa raskaiden ajoneuvojen päästövähennystavoitteista23.12.2018 10.11
EU:n ympäristöneuvosto saavutti viime torstaina yleisnäkemyksen hiilidioksidin päästörajoista raskaille ajoneuvoille kuten rekoille. EU:ssa myytävien uusien raskaiden ajoneuvojen päästöjä olisi vähennettävä keskimäärin 15 prosenttia vuosina 2025-2029 ja 30 prosenttia vuodesta 2030 eteenpäin. Vertailutasona on vuosi 2019. Raja-arvot koskisivat muun muassa uusien rekkojen ja kuorma-autojen valmistusta, mutta työkoneisiin ja linja-autoihin niitä ei sovellettaisi. (*) Autonvalmistajia houkutellaan kehittämään nolla- ja vähäpäästöisiä ajoneuvoja kannustimien avulla. Jos autonvalmistaja valmistaa nolla- ja vähäpäästöisiä ajoneuvoja, se voi hyötyä siitä päästöraja-arvossaan. Kompensaatio olisi kuitenkin enintään kolme prosenttia valmistajakohtaisesta päästöraja-arvosta. ”Suomi tavoitteli raskaille ajoneuvoille hieman jyrkempää päästövähennyspolkua, mutta neuvoston kanta on kuitenkin reipas askel eteenpäin. Liikenteen rooli päästövähennysten saavuttamisessa ja Pariisin sopimuksen toteuttamisessa on merkittävä, joten jokaisella osa-alueella on kiristettävä tahtia ja pyrittävä tulevaisuuden kestäviin ratkaisuihin”, Suomea ympäristöneuvostossa edustanut asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen sanoo. Seuraavaksi päästörajoista haetaan sopua kolmikantaneuvotteluissa neuvoston, komission ja Euroopan parlamentin kanssa. Tavoitteena on päästä hiilidioksidipäästöjen raja-arvoista yhteisymmärrykseen Romanian puheenjohtajuuskaudella keväällä 2019. EU:n pitkän aikavälin ilmastostrategian tulisi tähdätä nollapäästöihin 2050 mennessä Ympäristöministerit keskustelivat myös komission marraskuun lopussa julkaisemasta pitkän aikavälin ilmastostrategiasta. Ministeri Tiilikainen ja useat muut EU-ministerit korostivat, että strategian tulisi tähdätä nollapäästöihin vuoteen 2050 mennessä, ja että kansallisten ja EU-tason strategioiden tulisi täydentää toisiaan. ”Liian lepsujen tavoitteiden varaan strategiaa ei voi rakentaa. Päämäärän tulee olla kirkas ja kunnianhimoinen. EU:n on säilytettävä edelläkävijyytensä kansainvälisessä ilmastopolitiikassa ja näytettävä suuntaa Pariisin ilmastosopimuksen toimeenpanossa”, Tiilikainen tiivistää. |