HCT-yhdistelmien vaikutuksia tutkitaan laaja-alaisesti20.05.2017 19.01
HCT-yhdistelmillä tarkoitetaan normaaliliikenteessä sallittua painavampia (yli 76 tonnia) tai pidempiä (yli 25,25 m) pidempiä yhdistelmiä. HCT-yhdistelmillä liikennöinti on luvanvaraista ja määräaikaisia kokeilulupia myöntää Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi. Kokeilulupiin liittyy tutkimusvelvoite. Metsäteho Oy koordinoi puutavara- ja hakeyhdistelmien HCT-tutkimusta. Tällä hetkellä Suomessa liikennöi viisi pyöreän puun HCT-yhdistelmää ja kaksi HCT-hakeyhdistelmää. Lisäksi Trafissa on käsiteltävänä kokeilulupahakemuksia. HCT-yhdistelmien tutkimuksessa tavoitteena on vertailla niitä nykyisiin yhdistelmiin (kustannukset, liikenneturvallisuus jne.). Tutkimustuloksia hyödyntävät viranomaiset, poliitikot, kuljetusyritykset, kuljetusten antajat sekä kuorma-auto- ja laitevalmistajat. HCT-yhdistelmissä hyötykuorman osuus ajoneuvon kokonaispainosta on suurempi kuin nykyisillä yhdistelmillä. Suuremmilla yhdistelmillä kuljetettua puu- tai haketonnia kohden lasketut kuljetuskustannukset ja polttoaineen kulutus ovat siten jopa yli 15 % matalammat. Suurimmat HCT-yhdistelmät eivät kuitenkaan voi kuljettaa puuta suoraan metsästä käyttökohteeseen, vaan vaativat siirtokuormauksen metsäautosta HCT-yhdistelmään. Siirtokuormaukseen voidaan käyttää erilaisia ratkaisuita (esim. valmiiksi kuormattujen jalkalavojen vaihto metsäauton ja HCT-yhdistelmän välillä). Siirtokuormaus on järjestettävä niin, ettei se merkittävästi vähennä suuremman ajoneuvoyhdistelmän tuomaa kustannushyötyä. Suurimmatkin HCT-yhdistelmät sopivat hyvin terminaalien tai tehtaiden välisiin kuljetuksiin (esim. sahojen sivutuotehakkeiden kuljetukset). Puukuljetusten HCT-yhdistelmien kuljetuskustannus- ja polttoaineen kulutustutkimusta tehdään Metsäteho Oy:ssä. HCT-yhdistelmien liikenneturvallisuutta tutkitaan monesta eri näkökulmasta: ajoneuvon stabiliteetti esim. väistötilanteissa, ajolinjat esim. liikenneympyröissä, jarrutusmatkat ja vetolaitteiden kestävyys. Tutkimusta tekee Oulun yliopisto. Lisäksi Aalto-yliopisto on tutkinut Liikenneviraston tutkimuksissa muun liikenteen ohituskäyttäytymistä. Tämän hetkisten tutkimustulosten pohjalta ei ole havaittu merkittäviä eroja nykyisten ja HCT-yhdistelmien liikenneturvallisuudessa. Suuret yhdistelmät vaativat enemmän akseleita, jolloin kuorman paino jakautuu useammalle renkaalle. Tällä vähennetään ajoneuvon tie- ja siltarasitusta. Heikompitasoilla tieyhteyksillä suuri akselimäärä voi kuitenkin aiheuttaa tierakenteessa veden pumppausilmiön ja siten heikentää tien palautumista. Tie- ja siltarasitusta tutkitaan parhaillaan Tampereen teknillisen yliopiston ja Roadscannersin Liikennevirastolle laatimassa tutkimuksessa. Lisäksi Oulun yliopistolla on käynnistymässä oma, metsäautoteitä painottava tierasitustutkimus. Oulun yliopisto on myös tutkinut HCT-yhdistelmien kääntyvyyttä metsäautoteiden kääntöpaikoilla. Aivan suurimpien HCT-yhdistelmien ei odoteta tulevaisuudessakaan liikennöivän koko tieliikenneverkolla, vaan niille ehdotetaan omia HCT-käytäviä. HCT-käytävät mahdollistavat tiestö- ja katuverkon, varareittien, huoltoasemien ja terminaalien osalta ongelmattoman liikennöinnin isoilla yhdistelmillä. Puukuljetuksille potentiaalisia HCT-käytäviä voidaan tunnistaa kuljetusvirtaselvitysten ja tieverkkokuvausten avulla. HCT-käytävien tunnistamisessa tulee erityisesti kiinnittää huomiota alueisiin, joissa ei ole mahdollisuus rautatiekuljetuksiin. Tietoa puutavaran ja hakkeen HCT-yhdistelmistä sekä valmistuneista ja käynnissä olevista HCT-tutkimuksista kootaan verkkosivulle www.metsateho.fi/hct. |