Scanialla markkinoiden laajin tarjonta uusiutuvia polttoaineita käyttäviä ajoneuvoja

13.02.2017 9.00

suomi_Hybridi_kuorma-auto.jpg

Polttomoottoritekniikassa on kuljettu pitkä tie päästöjen vähentämisessä. Nykyiset Euro 6 -normin täyttävät moottorit ovat jo hyvin vähäpäästöisiä. Niinpä perinteisten päästöjen sijaan nyt on alkanut taistelu hiilidioksidipäästöjä vastaan.

Ilmaston lämpeneminen on globaali eli koko planeettaa koskeva ongelma, jolle on pakko tehdä jotain ja nopeasti. Se on viime aikoina ruvennut vaikuttamaan suursäätilaan ja näkynyt muun muassa erilaisten ääri-ilmiöiden, kuten hirmumyrskyjen yleistymisenä.

Perusongelmana pitkät perinteet

Liikenne on eräs suurimmista hiilidioksidilähteistä maapallolla. Liikenteen osalta perusongelmana on ollut vuosikymmeniä jatkunut fossiilisten polttoaineiden käyttö. Niitä poltettaessa ilmakehään vapautuva hiili on peräisin maankuoren alta, jolloin hiilidioksidin kokonaismäärä ilmakehässä lisääntyy. Paras ratkaisu ongelmaan onkin siirtyä käyttämään polttoaineita, joiden hiili on peräisin maan kuoren päältä tai ilmakehästä, jolloin hiilidioksidin kokonaismäärä ilmakehässä ei juuri kasva.

Verrattaessa eri polttoaineita keskenään niiden hiilidioksidin vähennyksen osalta, vertailu tapahtuu aina nykyiseen dieselpolttoaineeseen (EN590), joka toimii siis vertailupolttoaineena.

Scanialla laaja tarjonta

Päästöjen vähentämisen osalta avainasemassa ovat kuljetusten järkeistäminen, energiatehokkuuden parantaminen ja uusiutuvien polttoaineiden käytön lisääminen. Tänä päivänä uusiutuvia polttoaineita on entistä enemmän tarjolla ja Scanialla on puolestaan tarjota asiakkailleen markkinoiden laajin valikoima tällaisilla vaihtoehtoisilla polttoaineilla kulkevia ajoneuvoja.

Maa- ja biokaasu

Kemialliselta koostumukseltaan metaani on hyvin yksinkertainen hiilivety. Siinä on yksi hiiliatomi ja neljä vetyatomia (CH4). Yksinkertaisesta rakenteesta johtuen myös sen palamistuotteet ovat yksinkertaisia ja hiilen suhteellisen pienen osuuden ansiosta hiilidioksidipäästöt ovat kohtuullisen vähäiset.

Maakaasun hiili on kokonaan peräisin maankuoren alta ja lisää siten täysimääräisesti hiilen määrä ilmakehässä. Selkeästi parempi ratkaisu onkin biokaasu, joka on täsmälleen samaa ainetta. Se vain on peräisin maankuoren päältä eli on jo valmistusprosessinsa aikana sitonut itseensä runsaasti ilmakehässä olevaa hiiltä, joka sitten palamisessa vapautuu takaisin ilmakehään. Biokaasua valmistetaan pääsääntöisesti biomassasta kuten erilaisista jätteistä (kaatopaikat) ja ihmis- ja eläinperäisistä ulosteista (jäteveden puhdistamot). Biokaasun käytön etuihin kuuluukin mahdollisuus helpottaa jäteongelmaa käyttämällä jätteitä polttoaineen raaka-aineena.

Kaasuna vai nesteytettynä?

Metaania (siis maa- tai biokaasua) voidaan ajoneuvokäytössä varastoida kahdella eri tavalla. Yleisin tapa on ollut puristaa se korkeaan paineeseen (200 bar). Tämä edellyttää tankkausasemilta suuritehoisia kompressoreita ja ajoneuvoissa on oltava käytännössä melko suurikokoiset painesäiliöt polttoaineen varastoimiseen.

Toinen tapa varastoida metaania on jäähdyttää se niin kylmäksi, että huoneen lämpötilassa kaasuna esiintyvä metaani nesteytyy. Haasteena on kuitenkin se, että metaanin nesteytymislämpötila on -162 OC. Jäähdyttäminen vaatii energiaa ja polttoainesäiliöinä toimivat erikoisrakenteiset lämpöeristetankit – käytännössä isot ”termospullot”.

Ei ole yhtä oikeaa totuutta sen suhteen, kumpi tapa on parempi. Autokäytössä painesäiliöt ovat yleisin tyyppi, mutta niiden ongelmana on nesteytettyä pienempi toimintasäde, koska kaasua ei mahdu mukaan kovin suurta määrää. Nesteytetyn kaasun käyttö on järkevää silloin, kun kaasu nesteytetään joka tapauksessa, esimerkiksi laivakuljetuksen ajaksi. Tällöin on energiatehokkainta pitää se nesteenä ja käyttää nesteytettynä. Maakaasulla hiilidioksidin vähennyspotentiaali jää noin 20 prosenttiin, mutta biokaasulla on mahdollista päästä jopa 90 prosenttiin.

Scanian moottoritarjontaan kuuluu kolme eritehoista kaasumoottoria. Niiden perusrakenne periytyy vastaavasta dieselmoottorista kuitenkin siten, että kaasumoottori toimii Otto-periaatteella eli se on siis varustettu sytytystulpilla. Scanian kaasumoottorit voivat toimia yhtälailla paineistetulla kuin nesteytetylläkin metaanilla. Linja-autoissa käytetään painesäiliöitä kun taas kuorma-autoissa tarjolla on mahdollisuus myös nesteytetyn kaasun käyttöön. Kaasumoottorin etuihin kuuluu myös dieselmoottoria hiljaisempi käyntiääni, minkä ansiosta kaasuautot sopivat hyvin kaupunkien ja taajamien liikenteeseen.

Biodiesel

Rudolf Dieselin aikanaan kehittämä Diesel-prosessi on varsin kiitollinen siinä suhteessa, että siinä voidaan käyttää mitä erilaisimpia polttoaineita. Perinteisen maaöljypohjaisen dieselin rinnalle onkin tullut biodiesel ja vastikään hyväksynnän saanut HVO.

Biodieselit ovat kasvipohjaisia metyyliestereitä, jotka siis valmistetaan raaka-aineista, jotka ovat jo aiemmin sitoneet itseensä ilmakehän hiiltä. Yleisin biodiesel on FAME (Fatty Acid Methyl Ester), jota voidaan valmistaa joko kasvi- tai eläinrasvoista. Sillä saadaan hiilidioksidikuormaa vähennettyä merkittävästi, mutta polttoaineena sen huonoihin puoliin kuuluvat heikohkot kylmäominaisuudet sekä huono varastoitavuus, koska sillä on taipumus kasvattaa leväkukintoja pitkään varastoitaessa. FAME-tyyppisellä biodieselillä päästään enimmillään noin 65 prosentin CO2-vähennykseen.

Scanian tarjontaan kuuluu viisi eritehoista biodieselmoottoria niin kuorma-auto kuin linja-autokäyttöönkin. Biodieseliä polttoaineenaan käyttävä moottori vastaa rakenteeltaan perinteistä dieselmoottoria mutta muun muassa sen polttoainejärjestelmä on valmistusvaiheessa varustettava biodieselin käyttämistä varten. Lisäkustannus tällaisesta ”biodieselvalmiudesta” on vähäinen.

HVO

Viime aikoina entistä enemmän huomiota ovat saaneet vetykäsitellyt kasviöljyt (Hydrotreated Vegetable Oils), joita voidaan valmistaa erilaisista kasvi- ja eläinrasvoista. HVO on ominaisuuksiltaan erinomainen polttoaine – tietyiltä ominaisuuksiltaan jopa perinteistä dieseliä parempi. Ainoa oleellinen ero perinteiseen dieseliin on sen pienempi tiheys, mistä johtuen se ei ole täyttänyt biodieselstandardia eikä sitä näin ollen ole luettu biodieseleiden joukkoon.

HVO:n käyttö dieselmoottorin polttoaineena ei vaadi mitään muutoksia moottoriin tai sen rakenteeseen vaan sitä voidaan käyttää sellaisenaan. Scania hyväksyikin vastikään kaikki moottorinsa – nyt myös kaikki Euro 6 -moottorit – käyttämään polttoaineenaan myös HVO:ta seossuhteilla 0 – 100 %. Kyseisen polttoaineen käytön mahdollinen yleistyminen tulevaisuuden Suomessa saattaa liittyä olennaisesti metsäteollisuuteen, jonka hakkuujätteet voivat vastaisuudessa olla merkittävä raaka-ainelähde. Valmistustavasta riippuen HVO:ta käytettäessä CO2-vähennys saattaa olla jopa yli 90 prosenttia.

Bioetanoli

Bioetanoli on ylivoimaisesti maailman eniten käytetty biopolttoaine. Keksintönä se ei siis ole mikään uusi. Moottoripolttoaineena sitä käytettiin ensimmäisiä kertoja jo 1900-luvun alussa korvaamassa bensiiniä. Scanian osalta etanolin käytön juuret juontavatkin juuri vuosisadan alkupuolelle.

Etanoli on kemiallisena yhdisteenä varsin yksinkertainen – metanolin jälkeen toiseksi yksinkertaisin alkoholi. Siinä on kaksi hiiliatomia, viisi vetyatomia ja niin kutsuttu hydroksyyliryhmä (OH = happi+vety). Suhteellisen vähäinen hiilen osuus rakenteessa tarkoittaa samaten vähäisiä hiilidioksidipäästöjä palamisen yhteydessä. Toisaalta kun bioetanoli valmistetaan orgaanisesta aineesta kuten kasveista tai jätteistä, niin suurin osa palamisen yhteydessä vapautuvasta hiilidioksidista on sitoutunut polttoaineeseen ilmakehästä. Polttoaineen palaessa se siis vain vapautuu takaisin, jolloin hiilidioksidin kokonaismäärä ilmakehässä ei juuri kasva.

Yleisimpiä bioetanolin raaka-aineita ovat erilaiset sokerikasvit mutta nykyisin sitä valmistetaan entistä enemmän biojätteistä ja varsinkin elintarviketeollisuuden jäte- ja sivuvirroista. Etanolia käytettäessä moottorin päästöt kaiken kaikkiaan ovat varsin vähäiset ja valmistustavasta riippuen hiilidioksidin vähennyksessä päästään selvästi yli 90 prosenttiin.

Scanialla on mallistossaan yksi etanolimoottori. Toimintaperiaatteeltaan se on puristussytytteinen eli toimii diesel-prosessilla. Suurimmat erot vastaavaan dieselmoottoriin verrattuna ovat etanolin vaatima korkeampi puristussuhde ja etanolin alhaisemman energiasisällön edellyttämä tilavuudeltaan laajennettu polttoaineen ruiskutusjärjestelmä. Etanolin etuihin liikennepolttoaineena kuuluu se, että huoneen lämpötilassa se esiintyy nestemäisenä, minkä ansiosta tankkausjärjestelmät ovat yhtä yksinkertaisia kuin muilla käytössä olevilla nestemäisillä polttoaineilla (bensiini, diesel, biodiesel ja HVO).

Hiljaisesti hybridillä

Scania on esitellyt markkinoiden ensimmäisenä valmistajana Euro 6 -päästötason täyttävät raskaat hybridikuorma- ja linja-autot, jotka voivat käyttää polttoaineenaan perinteisen dieselin ohella myös biodieseliä tai HVO:ta. Autossa yhdistyvät Scanian 5-sylinterinen ja 320-hevosvoimainen dieselmoottori sekä moottorin ja erikoisvalmisteisen vaihteiston väliin sijoitettu sähkökone. Edellä mainittu nimi johtuu siitä, että kiihdytettäessä sähkökone toimii moottorina ja jarrutettaessa generaattorina. Sähkökone on yhdistetty toisesta päästään moottoriin ja toisesta päästään erikoisvalmisteiseen vaihteistoon, jossa on 12 vaihdetta.

Modulaarisessa voimansiirrossa sähkökone kehittää enimmillään 130 kilowatin (174 hv) tehon ja 1050 Nm vääntömomentin. Jarrutettaessa sähkökone lataa akkuja, joiden kapasiteetti on 1,2 kWh. Akkujen varaus riittää 15 tonnin kokonaismassaisella autolla noin kahden kilometrin ajamiseen moottori sammutettuna. Akkuratkaisussa Scania ei halunnut maksimoida toimintasädettä akkukäytössä vaan pyrki sen sijaan hakemaan parhaan mahdollisen tasapainon toimintasäteen ja akkujen pitkän käyttöiän väliltä.

Hybridikäytön muut komponentit kuten akut, ohjainyksikkö, muuntaja ja akkujen jäähdytin on sijoitettu kolarisuojattuun moduuliin. Koko hybridipaketti akkuineen kasvattaa auton omamassaa noin 800 kilolla. Hybridikäytöllä polttoaineen kulutusta ja sitä kautta myös päästöjä voidaan alentaa 18 prosenttia käytettäessä perinteistä dieselpolttoainetta. Mikäli polttoaineena on HVO, hiilidioksidipäästöjä voidaan alentaa yli 90 prosenttia. Hybridikäyttö alentaa myös melutasoa joten 72 dB(A) melutaso mahdollistaa kaupunkiajon yöaikaan ja melunaroilla alueilla.

Osa ongelmaa vai osa sen ratkaisua

Ilmaston lämpeneminen on kiistaton tosiasia. Nyt tehtävillä päätöksillä on suuri merkitys tulevien sukupolvien kannalta. Scania onkin jo vuosia työskennellyt määrätietoisesti yksinkertaisten, toimivien ja kustannustehokkaiden ratkaisujen löytämiseksi. Nyt ja tulevaisuudessa Scania ei halua olla osa ongelmaa vaan osa sen ratkaisua.

02.10.2020 22.40KATSO TÄSTÄ 2.10. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia - juonnettuna Lapin maisemista...
02.10.2020 11.00Pudotuksesta kohti elpymistä - koronapandemia kiihdyttää metsäteollisuuden rakennemuutosta
01.10.2020 14.14Metsäteollisuus ry irtautuu työehtosopimustoiminnasta, ja työehdoista sopiminen siirtyy yritystasolle
01.10.2020 11.11Kiitosimeon Oy ostaa Truck-Oil Oy:n koko osakekannan
01.10.2020 10.10Keski-Suomen raskaan liikenteen varaosatarjonta nousi ennätyslukemiin - Närhi Oy investoi uuteen logistiikkakeskukseen ja varaosamyymälään
01.10.2020 10.00Rottne metsäkoneiden työnäytös huomenna 2.10. Perhossa
01.10.2020 9.00Cargotec ja Konecranes sulautuvat - tulevasta yhtiöstä kestävien materiaalivirtojen maailmanlaajuinen johtaja
30.09.2020 17.11LUE TÄSTÄ! Syksyn jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - paljon kuljetus- ja konealan asiaa...
30.09.2020 10.17Liikennepolttoaineiden kulutus romahti
30.09.2020 10.10Ramirent ja Metsä Fibre allekirjoittivat merkittävän vuokrasopimuksen
30.09.2020 10.00Metsä Groupin Joutsenon tehtaat valmistautuvat vuosihuoltoseisokkiin
30.09.2020 9.41Ruotsissa investoidaan sahalaitostekniikkaan
30.09.2020 9.05Nimitykset: Johan Lindberg Oy Ford Ab:n uudeksi toimitusjohtajaksi
29.09.2020 11.33Hio-Mex: Asennustilat uusiksi, lisää tuotteita ja myyntiin vauhtia nettikaupasta
29.09.2020 11.20Puutteet ajopiirturitietojen toimittamisessa johtivat työnantajan sakkoihin tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomisesta
29.09.2020 10.25Hammaslahden puunkuormausalueen laajennushankkeen rakennustyöt alkavat tällä viikolla
29.09.2020 10.20Väitöstutkimus: sienivirusten ja juurikäävän väliset suhteet - suora lähetys 2.10.2020
29.09.2020 10.15Ammatillisessa koulutuksessa yli 320 000 opiskelijaa
29.09.2020 10.00Dacia Sanderon ja Sandero Stepwayn kolmas sukupolvi esittäytyy
28.09.2020 18.42VARAUDU LIUKKAISIIN! NordChain liukuesteketjujen uusi jakelija on AFM-Forest
28.09.2020 11.44Scania julkistaa uuden V8 mallistonsa - tarjolla jopa 770 hv tehoa
25.09.2020 23.44KATSO TÄSTÄ 25.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia - siirryimme taivaskanaville...
25.09.2020 10.33Peugeot 508 PSE - 360 hv perheauto
24.09.2020 16.00Volvo Trucks: Kiinnostus kaasuun lisääntyy - vaihtoehto dieselille raskaissa kuorma-autoissa
24.09.2020 14.12Mahindra & Mahindra kasvattaa omistusosuuttaan Sampo-Rosenlew Oy:stä
24.09.2020 13.00Metsä Fibre Oy ja ANDRITZ Oy esisopimukseen Kemin biotuotetehtaan puuraaka-aineen käsittelylaitteistosta
24.09.2020 11.00Uusi John Deere H424 -harvesteripää markkinoille
23.09.2020 14.52Männyn siementen keruu käynnistyy Pohjois-Suomessa - käpylitrasta 1,20 euroa
23.09.2020 14.11Nurminen Logistics vie konttijunallaan Euroopan ensimmäisen rautateitse kulkevan elintarvikekuljetuksen Kiinaan
23.09.2020 12.21Renault tuo uuden vaihtoehdon katumaasturimarkkinoille
22.09.2020 15.23Renault Trucks: sähköiset voimalinjat kiinnostavat - kauppaa käydään kaikissa kokoluokissa
22.09.2020 13.12Ford Mustang Mach-E suunniteltu eurooppalaisia asiakkaita silmällä pitäen
22.09.2020 9.33Autokorjaamo 2020 -messut siirtyy ensi vuoden marraskuulle
22.09.2020 8.42Käytetyt paristot jalostamalla lannoitteeksi
21.09.2020 13.45Millaiset ovat Suomen metsäsektorin näkymät? - Kutsu julkistuswebinaariin 2.10.2020
21.09.2020 13.22Puuhuoltoketjussa tehdään pitkää työpäivää, mutta työolosuhteisiin ollaan tyytyväisiä
21.09.2020 10.23Vanhat Suomen kartat kaikkien saataville
18.09.2020 23.33KATSO TÄSTÄ 25. JUHLA LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
18.09.2020 13.11Aila-myrskyn metsätuhojen arviointi on alkanut
18.09.2020 9.03Metsätalouden kannattavuus hiipui huippuvuoden jälkeen
18.09.2020 5.55Nimitykset: Liisa Kaattari DAF:lle
17.09.2020 12.13Chevrolet Silverado 1500 3.0 TD Duramax - Vihdoin täällä!
17.09.2020 10.36Continental Tekniikan Maailman nastarengastestin kärkeen
17.09.2020 10.10Työsuhesähköautolle luvassa veroetuuksia
17.09.2020 9.55Etäohjattava Valtra-traktori kykenee nyt entistä vaativampiin tehtäviin
17.09.2020 9.45Väitöstilaisuus: Ohjelmoidut bakteerit muuntavat teknisen ligniinin voitelu- ja polttoaineiksi
17.09.2020 9.02Stora Enso lupaa Oulun alueelle lisää työtä ja puukauppatuloja
16.09.2020 15.06Mercedes-Benz GenH2 ja eActros LongHaul mallien käyttötestit alkavat 2023
16.09.2020 14.45PONSSE Opti 8 - markkinoiden modernein tietokone metsäkoneisiin
16.09.2020 13.21K-ryhmä on ottanut käyttöönsä kaksi MAN täyssähkökuorma-autoa
16.09.2020 9.00LÄHDE MUKAAN JUONNOLLA TAI MAINOSFILMILLÄ! Ammattilehden Hyviä uutisia! 25-juhlalähetys tulossa nyt perjantaina
16.09.2020 9.00Kuorma-autoilla kuljetetut tavaramäärät lievässä laskussa
16.09.2020 8.41Suosikkimaasturi uudistui
15.09.2020 14.00Scania esittelee tänään markkinoille ensimmäisen sähkökuorma-automallistonsa
15.09.2020 10.00Metsä Fibre käynnistää harmaan talouden torjuntaohjelman
15.09.2020Autolla ulkomaille? - liikennevakuutuksesta kertovan vihreän kortin saa pian myös sähköisessä muodossa
14.09.2020 15.23Tomas Strandberg: Kuormatraktorin tehokkuus noussut ohjaamojousituksen ansiosta
14.09.2020 15.01Valtakunnallisesta liikennejärjestelmä suunnitelmasta keskustellaan 16. syyskuuta
14.09.2020 11.34Tuore väitöstutkimus tuo tarkempaa tietoa liikenteen hiukkaspäästöistä
14.09.2020 11.22Hae Metsä Groupin oppisopimuskoulutukseen
14.09.2020 9.22Kemera-varoja oli käytetty elokuun lopussa reilusti viime vuotta enemmän
14.09.2020 9.00Kaupan liikevaihto kääntyi kasvuun heinäkuussa
13.09.2020 15.33Närhi Oy: Jatkuvaa toimintojen kehitystä asiakaspalvelun parantamiseksi
11.09.2020 23.22KATSO TÄSTÄ 11.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
11.09.2020 9.22Aktiivinen ja kattava onnettomuustutkinta varmistaa kuorma-autojen turvallisuusteknologian jatkuvan kehittymisen
11.09.2020 8.00Teppo Hujala metsäbiotalouden ennakoinnin professoriksi
10.09.2020 17.23Pohjoismaiset metsäasiantuntijat tyytyväisiä työnantajan koronatoimiin
10.09.2020 8.00Polttoaineista vain metsähakkeen hinta nousi toisella neljänneksellä
10.09.2020 8.00Continental Extreme E-sarjan sponsoriksi
09.09.2020 10.24Puutuoteteollisuus: vihreän elvytyksen varoja tulee ohjata puurakentamiseen
09.09.2020 10.00SKAL Kuljetusbarometrin syyskauden ennuste on synkkää luettavaa
09.09.2020 10.00Puun kantohinnat pysyneet vakaina
09.09.2020 9.59Yksityiset ostavat entistä vähemmän metsätiloja
09.09.2020 9.23Metsäteollisuus: Energiaverotuksen kiristäminen uhkaisi metsäteollisuuden kustannuskilpailukykyä
08.09.2020 15.31Peugeot: uuden 308:n hinnat alkavat noin 22 000 eurosta
08.09.2020 15.23Uusi kolmannen sukupolven Ford SYNC-tietoviihdejärjestelmä hyödyntää koneoppimista
08.09.2020 13.23Digitaalinen jäljitettävyys mahdollistaa kumin tuotanto- ja toimitusketjun yksityiskohtaisen analysoinnin
08.09.2020 11.10MAN Syyskiertue jatkuu: tänään Iisalmi, huomenna Kajaani ja torstaina Oulu
08.09.2020 10.21Työkalu-uutta Bahcolta
08.09.2020 10.00Klaukkalan ohikulkutien liikenteelleotto mahdollinen jo tämän vuoden lopulla
08.09.2020 9.22Yksityismetsien hakkuuaikomukset laskivat alkuvuoden aikana
07.09.2020 17.34Ponssen vuoden jälleenmyyjäksi Timber Forest Brasiliasta
07.09.2020 16.51Professori Jouni Juntunen lähtee isolla puolella liikkeelle
07.09.2020 13.00DAF Trucks on ottanut sähköisessä voimansiirrossa uuden edistysaskeleen pidentämällä DAF CF Electricin toimintamatkaa kaksinkertaiseksi, eli yli 200 kilometriin.
07.09.2020 12.35Dacia julkistaa kolmannen mallisukupolven uutuuksia
07.09.2020 9.52Stora Enso investoi ristiinliimatun puun (CLT) tuotantoon Tsekin tasavallassa
07.09.2020 9.45Jyväskylän ammattikorkeakoulun Biotalouskampuspäivä verkossa lauantaina 12.9.2020
07.09.2020 9.23BMW myöntyi uusiutuviin
04.09.2020 23.44KATSO TÄSTÄ 4.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa jättikoosteen FinnMetko 2020 näyttelystä
04.09.2020 13.00Bioenergia ry: Työryhmän ehdotus vaarantaa energiaturvallisuuden
04.09.2020 12.11Veho Vehkalan Hyötyajoneuvokeskuksen peruskivi muurattiin tänään
03.09.2020 18.45Komatsu Forest tuo markkinoille uuden harvennusten kuormatraktoriohjelman - Esittelykiertue aloitetaan Rovaniemeltä 16.10.
02.09.2020 12.00Metsäalan eurooppalainen verkosto hakee digitaalisia keinoja saada puu liikkeelle - Lapin AMK johtaa pohjoista osaamiskeskittymää
02.09.2020 10.21Uudistunut Hyundai i30 sai hinnat
02.09.2020 9.45Bridgestone toimittaa renkaat Volta Trucksin sähkökuorma-autoihin
01.09.2020 16.08Audin tehomaasturit SQ7 ja Audi SQ8 saavat konehuoneisiinsa uuet V8 bensa-turbot
01.09.2020 13.52Peugeot 3008 on kasvanut entistä varustellummaksi
01.09.2020 12.12Nimitykset: Antti Heinonen Volvo Trucksin tuotepäälliköksi
01.09.2020 12.10Oamkissa ennätysmäärä aloituspaikkoja syksyn yhteishaussa
01.09.2020 11.55Iveco - Kuorma-autokaupan kasvaja

Näytä lisää »