Järkevä kourapäivitys - uusi SP 561 LF harvesteripää asennettiin yli 14 000 tuntia ajettuun Valmet 901 TX harvesteriin25.07.2018 16.09
Puun Kuljetus Oy:llä Nakkilasta on kokemusta harvesteritekniikasta jo yli neljän vuosikymmenen ajalta. (kuva yllä: Puun Kuljetus Oy:n hyvin palvellut Valmet 901 TX -harvesteri päivitettiin uuteen iskuun SP 561 LF -kouralla, minkä ominaisuuksiin Marko Bragge on oikein tyytyväinen.) Väinö Bragge aloitti metsäurakoinnin traktorilla 1960-luvulla ja ensimmäinen prosessori Pika 75 tuli käyttöön 1970-luvulla ja pian sen jälkeen Outokummun Metallin protomallin kouraprosessori mikä asennettiin Volvo 868:iin. Vuonna 1976 perustettiin Puun Kuljetus Oy ja toiminta lähti kasvamaan.Tänä päivänä urakointiyritystä pyörittävät Väinön pojat Börje, Marko ja Tero. - Metsäkonehommia ollaan tehty kaikki veljekset nuoresta lähtien - itse olen ajanut koneilla jo 35 vuoden ajan. Sukupolvenvaihdos toteutettiin yrityksessä vuonna 2002. Ja nyt on jo kolmas polvikin mukana kun Börjen poika Mikael ajaa konetta, kertoo Marko Bragge. Tänä päivänä Puun Kuljetus Oy urakoi puuta kolmella metsäkoneketjulla Luvian Sahalle ja Metsänhoitoyhdistys Satakunnalle. - Harvestereina on Komatsu 931, Valmet 901 TX ja Ponsse Scorpion King. Puut ajetaan tien varteen John Deere 1110E ja 1210G sekä Valmet 840 kuorma-traktoreilla - koneiden kuljetus hoituu Sisu Polar ritiläautolla. 2000-luvun alkupuolella meillä oli kymmenisen vuoden ajan puutavara-autokin millä käytiin myös Saksassa myrskypuunajossa. Nykyään keskitymme vain metsäkoneurakointiin, toteaa Bragge. (kuva: SP -kourassa riittää syöttätehoa ja mittatarkkuus on osoittautunut erittäin hyväksi.) Valmet pävitettiin iskuun SP -kouralla Puun Kuljetus Oy:n konekaluston vanhin veteraani, hyvin palvellut yli 14 000 tuntia ajettu Valmet 901 TX harvesteri sai uuden elämän kun siihen päivitettiin viime talvena SP 561 LF harvesteripää. - Rottne -koneiden ja SP -harveripäiden maahantuoja Suomen Työkone Oy on ollut yhteyksissä koneita tarjoten ja jossain kohtaa tuli puheeksi, että voisimme vaihtaa Valmetin 11 metrin puomin päähän uuden kouran. Heillä oli esittelykäytössä ollut ja vain viitisensataa tuntia ajettu vuosimallia 2013 oleva SP 561 LF -harvesteripää, mikä tuntui kaikin puolin viisaalle valinnalle tarpeeseemme. Niinpä teimme siitä kaupat ja koneemme kävi koura-asennuksessa Seinäjoella, kertoo Bragge. Esittelykouraan tehtiin samalla päivityksiä mm. mittapyörään, värimerkkariin jne. sekä letkut vaihdettiin sillä koura oli seissyt kauan varastossa. - Nyt kun olen tehnyt SP:llä puuta jonkun kuukauden niin voin vain todeta että koura on kaikin puolin erittäin hyvä. Sen rakenne on täysin poikkeava aiemmasta Valmet 350:stä eli SP on rungoltaan pitkä ja kapea, minkä ansiosta kaato-ominaisuudet ovat todella hyvtä. SP:llä ei tarvitse tehdä isoimmillakaan puilla kaatokoloja vaan sahata suoraan poikki; koura pitää puun varmasti tasapainossa pitkää runkoa vasten. Ja myös harvennuksilla pitkä runko on eduksi sillä se keskittää hyvin pienet puut kouran keskelle. Tämä on kyllä ensimmäinen koura millä olen ajanut mikä sopii sekä isolle että pienelle puulle ilman kompromisseja, ilmoittaa Bragge. (kuva: SP 561 LF -koura on rungoltaan pitkä ja kapea, minkä ansiosta kaato- ominaisuudet ovat erittäin hyvät sekä isolla että pienellä puulla.) Rakenteen lisäksi Bragge kehuu SP-kouran syöttätehoa; voimaa ja nopeutta riittää. Myös sahaus toimii moitteettomasti. - Ja mittatarkkuus on erittäin hyvä. Hiljattain katsoin asiakkaan raporteista että noin viidessä autokuormallista harvennuspuuta oli pituusmitan tarkkuus 97 % rannikon oksaisella ja kyhmyisellä puulla, kertoo Bragge. (kuva: Leena Tamminen ajaa puuta tienvarteen ammattilaisen ottein Puun Kuljetus Oy:n John Deere 1110 E -kuormatraktorilla.) |